Ήταν αρκετά, για το Internet, χρόνια πριν αλλά ήταν και μία τόσο ιδιαίτερη εποχή που οι μνήμες της είναι πολύ έντονες. Ήταν η εποχή που αν δεν έγραφες τουλάχιστον μία φορά την ημέρα για Web 2.0 και αν είχες 4 τουλάχιστον οnline debates για το ίδιο θέμα, δεν μπορούσες να κοιμηθείς το βράδυ από τη στέρηση. Ήταν η ίδια εποχή, που γραφόμασταν τουλάχιστον σε ένα καινούριο Social Network την εβδομάδα (μπορεί να λέω και λίγο), ήταν η εποχή που τα blogs ήταν σχεδόν ο μοναδικός φορέας γνώσης για όλο αυτό το καινούργιο περιβάλλον. Αμφιβάλλω, αν υπήρξε έστω και ένα 10% των posts που να μη πίστευε στο FB ως οντότητα, αλλά αμφιβάλλω επίσης αν ήταν κάτι περισσότερο του ιδίου ποσοστού που να ήταν θετικό, ως προς το ύφος του. Το ίδιο θα ίσχυε λίγο αργότερα και για τις πρακτικές του.

Η σχεδόν καθολική αποδοχή του κοινού, ελάχιστα άλλαξε αυτό το κλίμα. Το Facebook, όπως και πολλά άλλα brands, μπορεί να αποτελεί καθημερινή συνήθεια για εκατομμύρια πολίτες, αλλά ελάχιστοι είναι αυτοί που θέλουν να ταυτιστούν με αυτό και τις όποιες αξίες του -αν και εφόσον φυσικά υπάρχουν. Δεν υπερηφανεύεται κανείς για το FB account του ακόμα και αν έχει επιδοθεί σε κραιπάλες εξαντλώντας όλα τα features του, εν αντιθέσει με την κατοχή ενός blog ανεξάρτητα από το αν post-άρει σε αυτό μία φορά τον χρόνο ή από τη χρήση του Twitter, έστω και αν έχει κάνει 3 Twitts την τελευταία διετία. Το Facebook δεν είναι ένα Love Brand. Το ίδιο όμως δεν μοιάζει να το πιστεύει.

Όπως ήταν αναμενόμενο λοιπόν, τα νέα features του αντιμετωπίστηκαν με μια σειρά από αντιδράσεις που ποικίλλουν από την πλήρη αδιαφορία ως την οργή. Η ειρωνεία δεν λείπει φυσικά. Όπως λέει και ένας φίλος όμως «οι άνθρωποι είναι πλάσματα που αξιολογούν πολύ σοβαρά τις συνήθειές τους και κάθε τι που τις απειλεί συνήθως γίνεται δεκτό, τουλάχιστον με δυσπιστία». Ακόμα και έτσι να μην ήταν όμως, η λογική που μοιάζει πλέον να κυριαρχεί στο μυαλό του Mark Zuckerberg, είναι το δέσιμο των χρηστών, ο περιορισμός τους αν προτιμάτε, μέσα στο δικό του περιβάλλον. Και αυτό δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο ούτε ακόμα και από όσους πανηγυρίζουν για την προσθήκη του Subscribe ή τις αλλαγές στο Interface του.

Το FB μοιάζει να θέλει να φτιάξει το δικό του Internet. Μπορεί να τα καταφέρει; Ελπίζω πως όχι…