Σημαντικές καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων για το πρόγραμμα της προσεχούς σεζόν σημειώνονται στα κανάλια, τα οποία πελαγώνουν ανάμεσα στους νέους όρους επιδότησης του ΕΚΟΜΕ και την ευρεία ανανέωση που φέρνουν τα μαζικά φινάλε σειρών. Μόνο μία σειρά ανά κανάλι παίρνει εισιτήριο για τον Σεπτέμβριο, ενώ όλα τα υπόλοιπα slot της βραδινής ζώνης παραμένουν ορθάνοιχτα. Στο παρασκήνιο συνεχίζονται οι πιέσεις των τηλεοπτικών σταθμών προς το ΕΚΟΜΕ για ευνοϊκότερους όρους σχετικά με ελάχιστο επιλέξιμο κόστος ανά επεισόδιο, ενώ περαιτέρω ανησυχία προκαλεί η πτώση των διαφημιστικών εσόδων τον Φεβρουάριο.

Σε φάση αναπροσαρμογής ενόψει των νέων δεδομένων που διαμορφώνει το ΕΚΟΜΕ για την τηλεοπτική αγορά τελούν τα κανάλια, με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα και τις αποφάσεις για το πρόγραμμα της προσεχούς σεζόν να καθυστερούν. Μπαίνοντας στον Μάρτιο, κανένα κανάλι δεν έχει οριστικοποιήσει το μπάτζετ του για το 2024, ενώ ορθάνοιχτα παραμένουν και τα «κουτάκια» του προγράμματος της βραδινής ζώνης για την προσεχή σεζόν. Η αλλαγή των κανόνων επιδότησης οπτικοακουστικών παραγωγών από το ΕΚΟΜΕ συμπίπτει ή σε κάποιες περιπτώσεις προκαλεί και συμβάλει στο φινάλε συνολικά 11 σειρών μυθοπλασίας τον Ιούνιο, γεγονός που εξωθεί τα κανάλια σε μία επιβεβλημένη αλλαγή σελίδας χωρίς «σιγουράκια» και έτοιμες συνταγές επιτυχίας. Η prime time της νέας σεζόν τελεί σε συνθήκες tabula rasa με ανοιχτό τον «καμβά» για νέες προτάσεις αλλά και επενδύσεις υψηλού ρίσκου. Όλοι οι «παίκτες» της τηλεοπτικής σκακιέρας αναζητούν τα πατήματά τους, ενώ οι ιθύνοντες που καλούνται να πάρουν τελικές αποφάσεις, σπάνε τα κεφάλια τους και κάνουν λόγο για «εξίσωση» που δεν βγαίνει.

Μόνο μια σειρά ανά κανάλι συνεχίζει
Το εύρος της ανανέωσης στο οποίο οδηγούνται τα κανάλια την προσεχή σεζόν είναι το μεγαλύτερο της τελευταίας τετραετίας, καθώς μέχρι τον Ιούνιο ολοκληρώνουν τον κύκλο τους τόσο πολυετείς επιτυχίες όσο και σειρές της μιας σεζόν σε όλους τους σταθμούς. Μόνο μία (ή και καμία) σειρά ανά κανάλι συνεχίζει, ενώ όλες οι υπόλοιπες κατεβάζουν οριστική αυλαία. Στον Alpha η ανανέωση χτυπά «κόκκινο», αφήνοντας wide open σχεδόν όλα τα slot της prime time σε μια ιστορική μετάβαση μετά την επιτυχημένη τριετία του «Σασμού» που τελειώνει. Το κοινό αποχαιρετούν, επίσης, «Το προξενιό της Ιουλίας», ο «Παράδεισος των κυριών» και πιθανότητα και το «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα», ενώ υπό συζήτηση βρίσκεται ακόμα ο 2ος κύκλος της σειράς «Γιατρός». Στον ΑΝΤ1, μόνο η «Μάγισσα» έχει πολύ σοβαρές πιθανότητες να συνεχίσει, με τις διαπραγματεύσεις του σταθμού με την εταιρεία παραγωγής να βρίσκονται στην τελική ευθεία. Οι υπόλοιπες σειρές –«Παγιδευμένοι», «Ο πρώτος από εμάς» και «Έρωτας φυγάς»- ολοκληρώνουν τον κύκλο τους. Αντίστοιχα, στο Star μόνο η σειρά «IQ» συνεχίζει την προσεχή σεζόν, ενώ στην ΕΡΤ εξετάζεται αν θα δοθεί πράσινο φως στην «Ηλέκτρα» ή στην «Παραλία», με επικρατέστερη την πρώτη σειρά. Εξαίρεση στον κανόνα του «μόνο μία σειρά» αποτελεί το Mega που έχει δώσει ήδη πράσινο φως στη «Γη της ελιάς», ενώ επαναφέρει επίσης, το «Μαέστρο» και τον «Άγιο Παΐσιο», ολοκληρώνοντας το «Ναυάγιο».

Παρασκηνιακή διαβούλευση και πιέσεις για τους όρους επιδότησης
Την ίδια στιγμή, το περιβόητο νομοσχέδιο του ΕΚΟΜΕ που θα ορίζει τα νέα πλαίσια επιδότησης των σειρών πάει από αναβολή σε αναβολή, καθώς έως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές ακόμα δεν είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η καθυστέρηση δεν είναι τυχαία αλλά οφείλεται σε πιέσεις που ασκούνται έως την τελευταία στιγμή, ώστε στο κείμενο του σχεδίου νόμου να μπουν ευνοϊκότεροι όροι για τις τηλεοπτικές παραγωγές μυθοπλασίας. Στο επίκεντρο των πιέσεων που ασκούνται βρίσκεται το ζήτημα του ελάχιστου επιλέξιμου κόστους ανά επεισόδιο το οποίο όπως αποκάλυψε το MW, ορίζεται στις 100.000 ευρώ για τις μίνι σειρές (έως 26 επεισόδια) και στις 60.000 για τις καθημερινές σειρές περισσότερων επεισοδίων. Το μπρα-ντε-φερ ανάμεσα στο ΕΚΟΜΕ και τους επιμέρους φορείς (κανάλια, παραγωγούς σειρών, παραγωγούς ταινιών) συνεχίζεται σε μια παρασκηνιακή διαβούλευση μέχρι τελικής πτώσεως.

Φεβρουάριος με διψήφια μείωση δαπάνης
Η αγωνία για την επόμενη ημέρα στα κανάλια αυξάνει από δύο επιπλέον στοιχεία: τη μείωση της διαφημιστικής δαπάνης του Φεβρουαρίου και τα ζητήματα ρευστότητας που προκαλεί στα κανάλια η καθυστέρηση του ΕΚΟΜΕ να καταβάλει τις επιδοτήσεις για σειρές της… περασμένης σεζόν. Μετά την ανοδική πορεία που σημείωσε ο Ιανουάριος, ο Φεβρουάριος «προσγείωσε» ανώμαλα τις διοικήσεις των καναλιών, καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπορικών στελεχών, η διαφημιστική δαπάνη κινήθηκε πτωτικά με τη μείωση να ξεπερνά το 10% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Με βάση αυτά τα δεδομένα, το πρώτο δίμηνο του 2024 φέρεται να κλείνει με μείωση σε σχέση με του Ιανουάριο-Φεβρουάριο του 2023.

Θέμα ρευστότητας από τις καθυστερήσεις πληρωμών του ΕΚΟΜΕ
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή των επιδοτήσεων, παράλληλα, προκαλούν «τρύπα» στα ταμεία των καναλιών, που δεν έχουν εισπράξει ούτε ένα ευρώ για τις σειρές της σεζόν 2022-2023. Ενδεικτικό του πόσο πίσω είναι οι πληρωμές του ΕΚΟΜΕ προς του τηλεοπτικούς σταθμούς είναι ότι πριν λίγες ημέρες αναρτήθηκε στη Διαύγεια νέα τροποποίηση στην απόφαση επιδότησης του 2ου κύκλου του «Σασμού», ενώ κοντεύει να τελειώσει η μετάδοση της τρίτης σεζόν της σειράς, καθώς και τον 1ο (περσινό) κύκλο του «Παράδεισου των κυριών». Το ποσό επιδότησης για τον «Σασμό» ανέρχεται σε 1.731.200 ευρώ ενώ για τον «Παράδεισο», αντίστοιχα, σε 1.392.000 ευρώ. Οι εν λόγω αποφάσεις δεν αφορούν όλη τη σεζόν αλλά 100 επεισόδια. Με άλλα λόγια, μόνο για δύο από τις σειρές της περασμένης σεζόν και μάλιστα όχι για το σύνολο των επεισοδίων, ο Alpha αναμένει την καταβολή ποσού από το ΕΚΟΜΕ που φτάνει τα 3 εκατ. ευρώ, ενώ ποσά που αγγίζουν ακόμα και τα 5 εκατ. ευρώ ανά σταθμό οφείλονται και στα υπόλοιπα κανάλια.

Οι καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων
Έχοντας να αντιμετωπίσουν το θολό ακόμα τοπίο σχετικά με τις επιδοτήσεις των σειρών και ενώπιον της ιστορικής συγκυρίας σημαντικής ανανέωσης λόγω του φινάλε πολλών σειρών, τα κανάλια παίζουν… καθυστερήσεις στη λήψη οριστικών αποφάσεων ενώ όλα τα προγράμματα της prime time είναι κυριολεκτικά στον αέρα. Ο χρόνος μετρά αντίστροφα, τα άτυπα deadline συνεχώς μετατίθενται για αργότερα ενώ κάποιοι παράγοντες της τηλεοπτικής αγοράς εκφράζουν φόβους για τον κίνδυνο «ατυχήματος». Αν δεν δοθεί το πράσινο φως άμεσα –μέσα στις επόμενες δύο-τρεις εβδομάδες-, κάποιες παραγωγές υψηλών απαιτήσεων και κόστους διατρέχουν το κίνδυνο να χάσουν το… τρένο της έναρξης της σεζόν και τα κανάλια να μείνουν τελικά χωρίς πρόγραμμα. Και ενώ παραγωγοί και συντελεστές πιέζουν για άμεσες αποφάσεις ώστε να υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος υλοποίησης των νέων κύκλων και των νέων σειρών, οι διοικήσεις των καναλιών αναζητούν φόρμουλες μείωσης του ρίσκου. «Έχουμε να συνυπολογίσουμε πολλούς παράγοντες, δουλεύουμε παράλληλα πολλά εναλλακτικά σενάρια επένδυσης για την prime time, αλλά το πράσινο φως απέχει ακόμα», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού. Για σοβαρά θέματα μπάτζετ και για μια δύσκολη εξίσωση που δεν λύνεται, κάνει λόγο στέλεχος άλλου σταθμού που ξεκαθαρίζει «δεν είμαστε ακόμα κοντά στο να οριστικοποιήσουμε το πρόγραμμα της νέας σεζόν», τοποθετώντας τις τελικές αποφάσεις ακόμα και το Μάιο!

Και ενώ η επόμενη σεζόν παραμένει εν πολλοίς αχαρτογράφητη, τα κανάλια τα παίζουν όλα για όλα για να κερδίσουν στο φώτο φίνις του τρέχοντος «πρωταθλήματος» έως τον Ιούνιο. Ο ΑΝΤ1 ρίχνει στη μάχη τις «Ψυχοκόρες» που απελευθερώνονται από το «κλειδωμένο» περιβάλλον του ΑΝΤ1+ στην ελεύθερη συχνότητα του σταθμού, με κεντρικό δομικό ρόλο στην prime time. Οι «Ψυχοκόρες» ξεκινούν με διπλό επεισόδιο κάθε Τετάρτη, ενώ από τις αρχές Απριλίου θα πάρουν τη θέση της «Μάγισσας» από Δευτέρα έως Τετάρτη με μετάδοση και των 60 επεισοδίων. Ούτε το Mega εφησυχάζει καθώς σχεδιάζει να λανσάρει τον β΄ κύκλο του «Μαέστρο» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη τον Μάιο, για 6 επεισόδια, ενώ τα υπόλοιπα 4 θα μεταδοθούν την προσεχή σεζόν. Ο Alpha κάνει απόπειρες διάσωσης του «Σκαραβαίου» μετακινώντας τη σειρά από τις 21.00 στις 22.00 το βράδυ της Κυριακής, ώστε να αποφύγει την «μετωπική» αναμέτρηση με το «Famagusta» του Mega.