Γνώση που διαβάζεται

Το 8ο τεύχος του εξαμηνιαίου επιστημονικού περιοδικού δημιουργεί, από τον πρόλογο κιόλας, τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να διατηρήσει τον αναγνώστη σε νοητική εγρήγορση. Έχουν περάσει 45 χρόνια από τότε που ο Marcuse κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «οι άνθρωποι αναγνωρίζουν τους εαυτούς τους στα εμπορεύματά τους, βρίσκουν την ψυχή τους στο αυτοκίνητό τους, στην ταινία υψηλής πιστότητας που έχουν στο σπίτι τους με τα δύο επίπεδα, στον τεχνικό εξοπλισμό της κουζίνας τους». Και όμως παραμένει επίκαιρη όσο τότε. Εξ ου και το αφιέρωμα της έκδοσης στη διαφήμιση. Τι περιέχει, λοιπόν, στις σελίδες της; Πολλά και διάφορα ενδιαφέροντα κείμενα.

Η Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ διερευνά την εικόνα των δημοσίων σχέσεων και αξιολογεί την εκτίμηση που αυτές απολαμβάνουν στην κοινωνία, ενώ αποτιμά το ρόλο τους στο ευρύτερο επικοινωνιακό πεδίο. Ακολούθως, η Ανδρονίκη Κάβουρα επιχειρεί, μέσω της παρουσίασης διαφημίσεων που προσκρούουν στην εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου, να καταδείξει πόσο απαραίτητη είναι η γνώση της νομοθεσίας για τη διαφήμιση. Με τη σειρά του ο Ραϋμόνδος Αλβανός αναλύει τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των δημοσίων σχέσεων και της προπαγάνδας.

Τι άλλο μπορεί να διαβάσει κανείς στο παρόν τεύχος; Τα αποτελέσματα έρευνας σχετικά με τους τηλεθεατές έξι αμερικανικών τηλεοπτικών σειρών στη χώρα μας. Έρευνα, η οποία αποδεικνύει ότι (και) οι σειρές επιτρέπουν τον εμπλουτισμό των γνώσεων και την έκθεση των πολιτών σε επίκαιρα πολιτικά θέματα και δρώμενα.

Επίσης, ο Tristan Mattelart βοηθά τους αναγνώστες να κατανοήσουν τη διεθνοποίηση των μέσων επικοινωνίας, ενώ η Ρόη Παναγιωτοπούλου καταπιάνεται με την πολυδιάστατη σχέση μεταξύ των Ολυμπιακών Αγώνων και των ΜΜΕ. Τέλος, οι Αλέξανδρος Μπατζής και Ανδρέας Βελής, εστιάζοντας σε προσωπικές ιστοσελίδες μουσικών, προτείνουν ένα μοντέλο για τη μέτρηση και την αξιολόγηση της διαδραστικότητας στο διαδίκτυο.

Εν ολίγοις, σίγουρα τα Ζητήματα Επικοινωνίας δεν ενδείκνυνται για όσους αναζητούν επιφανειακά αναγνώσματα ή αρέσκονται σε μασημένη τροφή για το νου. Ωστόσο, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Στέλιος Παπαθανασίου, Διευθυντής Σύνταξης του περιοδικού, και η εκλεκτή ομάδα συνεργατών του προσέφεραν και πάλι μια σειρά από άρθρα που χρήσιμο θα ήταν να μελετήσουν όλοι όσοι δραστηριοποιούνται στο χώρο της επικοινωνίας.

Έκδοση: Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Εφηρμοσμένης Επικοινωνίας, Σελίδες: 184, Τιμή: 15 ευρώ