Στο προηγούμενο τεύχος ξεκίνησα μια αναφορά στο πρόσφατο Country Brand Index της Future Brand την οποία συνεχίζω σήμερα.

Η Future Brand μετράει την κάθε χώρα σε δύο κύριους τομείς ο καθένας από τους οποίους απαρτίζεται από τρεις βασικές ενότητες. Ο πρώτος τομέας ονοματίζεται «Status» και περιλαμβάνει τα χαρακτηριστικά μιας χώρας που την κάνουν θελκτική ως δυνητικό τόπο διαμονής ή επιχειρηματικότητας και εργασίας. Αυτά τα χαρακτηριστικά κατηγοριοποιούνται σε τρεις ενότητες, το Σύστημα Αξιών, την Ποιότητα Ζωής και το Επιχειρηματικό Περιβάλλον. Ο δεύτερος τομέας ονοματίζεται «Experience», περιλαμβάνει χαρακτηριστικά μιας χώρας που σε κάνουν να θέλεις να την επισκεφθείς ή να έχεις μαζί σου όταν βρίσκεσαι πίσω στη χώρα σου.

Οι ενότητες αυτού του τομέα είναι η Ιστορία και ο Πολιτισμός, ο Τουρισμός και το «Made In». Χώρες που σκοράρουν καλύτερα του μέσου όρου στον πρώτο τομέα χαρακτηρίζονται ως Status Countries ενώ αυτές που επιτυγχάνουν στον δεύτερο ως Experience Countries. Το ενδιαφέρον είναι ότι εφεξής η Future Brand με βάση τη μελέτη της θέτει ως απαραίτητη προϋπόθεση για να χαρακτηρίσει μια χώρα ως brand τα καλά αποτελέσματά της και στους δύο τομείς, και με βάση τις φετινές μετρήσεις μόνο 22 από τις 75 χώρες αναδεικνύονται ως brands.

Η Ελλάδα βρίσκεται στην 30η θέση της φετινής κατάταξης, 9 θέσεις πάνω από πρόπερσι και 11 θέσεις πίσω από την καλύτερη θέση που είχε πετύχει ποτέ στη συγκεκριμένη μελέτη (αν θυμάμαι καλά ήταν το 2008). Η επίδοση της χώρας βασίζεται κυρίως στην 2η θέση που καταλαμβάνει στην ενότητα Ιστορία και Πολιτισμός και την υψηλή (αλλά εκτός δεκάδας) θέση της στον τουρισμό. Έτσι παρά τις χαμηλές επιδόσεις της στο «Made In» καταφέρνει και ξεπερνάει με ευκολία το μέσο όρο στον δεύτερο τομέα και χαρακτηρίζεται ως Experience Country. Οι απογοητευτικές όμως επιδόσεις της στον τομέα Status δεν της επιτρέπουν να χαρακτηριστεί ως ένα από τα 22 country brands. Αναμενόμενο μετά από τόσα χρόνια οικονομικής ύφεσης και των όσων διαδραματίστηκαν στη χώρα. Ας ελπίσουμε ότι τα επόμενα χρόνια θα ξαναφέρουν τη χώρα μας πιο ψηλά και σε αυτούς τους τομείς.

Ως πιο ισχυρό Country Brand για το 2014 ανακηρύσσεται η Ιαπωνία, κυρίως χάρη στην αντιλαμβανόμενη υψηλή ποιότητα των προϊόντων της επιτυγχάνοντας όμως υψηλά σκορ και σε όλα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά, ενώ ακολουθούν από κοντά τρεις Ευρωπαϊκές χώρες, η Ελβετία, η Γερμανία και η Σουηδία, όλες με αρκετά ισορροπημένο αποτύπωμα στους διαφορετικούς τομείς και ενότητες. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει ο Καναδάς.