Το διάστημα 2010-2011, η ειδησεογραφία του DailyFax και του MarketingWeek κατέγραψε πάνω από 100 νέες δραστηριότητες μαρκών στο Facebook. Από αυτές, ένα μεγάλο κομμάτι αφορούσε σε μάρκες οι οποίες κατά κύριο λόγο απευθύνονται στα νεανικά κοινά ενώ σίγουρα, πολλές ακόμη πέρασαν «κάτω» από το ραντάρ της ειδησεογραφίας. Το μόνο ασφαλές συμπέρασμα από όλα αυτά, είναι ένα: Το Facebook είναι ο χώρος στον οποίο όλο και περισσότερα brands προσπαθούν να συναντήσουν τους νέους και να δημιουργήσουν μαζί τους συναισθηματικές σχέσεις

Youth brands in FB, 2011
Το εύρος των μαρκών που δραστηριοποιούνται στα Social Media και κυρίως στο Facebook, είναι πολύ μεγάλο: Από κινητή τηλεφωνία και σνακ, μέχρι ρούχα, αξεσουάρ και υπηρεσίες. Οι τρόποι με τους οποίους τα brands επιχειρούν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του FB ποικίλουν και συναγωνίζονται σε ευρηματικότητα. Καθοριστικός φαίνεται να είναι ο ρόλος των διαγωνισμών, καθώς τα brands προσπαθούν να προσελκύσουν τη νεολαία με δώρα τα οποία ίσως δεν θα μπορούσαν να αποκτήσουν διαφορετικά, ενώ παράλληλα προσπαθούν να κάνουν την όλη εμπειρία ψυχαγωγική κι ενδιαφέρουσα.

Για μεγαλύτερες κυρίως μάρκες, επίσης ζητούμενο είναι η εναρμόνιση της καμπάνιας στα Social Media με την above the line επικοινωνία, καθώς και η διαρκής και σταθερή παρουσία στο Μέσο. Ακόμη περισσότερο, υπάρχουν ενέργειες οι οποίες επιδιώκουν να συνδέσουν τον online με τον «φυσικό» κόσμο, μεταφέροντας τη δράση από τις σελίδες του FB στον δρόμο και πάλι πίσω. Η περιήγηση στην ειδησεογραφία του Daily Fax για το 2011, δίνει μια ανάγλυφη εικόνα για τη δράση των youth brands σήμερα στο Facebook.

Δημιουργώντας online κοινότητες
Λόγω της φύσης του αντικειμένου τους, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας αποδεικνύονται ιδιαίτερα δραστήριες στο Facebook, σε μια προσπάθεια δημιουργίας online κοινοτήτων μεταξύ των νέων και μη. Τον Οκτώβριο του 2011, βρίσκουμε την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Vodafone να διοργανώνει σε συνεργασία με την [email protected] JWT για τις ανάγκες επικοινωνίας της υπηρεσίας «Vodafone Έλεγχος Κόστους» σε online επίπεδο, τον διαγωνισμό «My Reunion» στη fan page της Vodafone Greece στο Facebook.

Η ενέργεια είχε συνέπεια με την above the line επικοινωνία, όπου ο πρωταγωνιστής του TVC, ο Ζαφείρης, ήταν διαρκώς online προσπαθώντας να διοργανώσει το reunion της τάξης του. Οι χρήστες του FB κλήθηκαν να δημιουργήσουν το δικό τους group και εκείνο το οποίο κατάφερνε να συγκεντρώσει τα περισσότερα μέλη, κέρδιζε τη διοργάνωση του reunion του με τα έξοδα πληρωμένα από τη Vodafone. Οι μάρκες τολμούν επίσης να «δοκιμάσουν» το νεανικό κοινό, όπως έκανε η Vodafone με το «Τεστ φιλίας».

Ο διαγωνισμός ζητούσε από τους παίκτες να επιλέξουν τρεις αγαπημένους Facebook φίλους τους και να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικές με εκείνους, με στόχο να αποδείξουν πόσο «κολλητοί» είναι και να κερδίσουν έτσι συγκεκριμένα δώρα.

Η Cosmote από την άλλη πλευρά, λάνσαρε την ενέργεια «Ο κόσμος μας, εσύ», δίνοντας στους χρήστες τη δυνατότητα να εκφράσουν την επιθυμία που θα ήθελαν να πραγματοποιηθεί, προκειμένου ο κόσμος να γίνει καλύτερος και με την υπόσχεση να υλοποιήσει κάποιες από αυτές. Η ενέργεια συνοδεύθηκε από above the line επικοινωνία, σε επιμέλεια της Bold Ogilvy.

Πιο πρόσφατα, η Nokia και τα καταστήματα Γερμανός πραγματοποίησαν τον διαγωνισμό «Φοιτη-tips», καλώντας τους ενδιαφερόμενους να κάνουν like στη σελίδα της Nokia Ελλάδας στο FB και να «ανεβάσουν» τη δική τους συμβουλή προς τους φοιτητές. Το post με τα περισσότερα likes κερδίζει ένα ταξίδι για δύο άτομα σε προορισμό της επιλογής του.

Η δημιουργία communities είναι ζητούμενο για μάρκες από κάθε κατηγορία και χρειάζεται πρωτότυπες ιδέες. Πολύ πρόσφατα το brand Nescafe λάνσαρε στη σελίδα του Frappolis στο FB το «Frappolis Farming School». Οι χρήστες καλούνται να δημιουργήσουν τη δική τους φυτεία καφέ, να ανακαλύψουν τη φυσική διαδικασία που οδηγεί από τον κόκκο στο ποτήρι και να ανταγωνιστούν άλλους επίδοξους καλλιεργητές. Ο νικητής θα ταξιδέψει στη Βραζιλία, την πατρίδα του καφέ.

Όπως χαρακτηριστικά τονίζει και ο Χρήστος Αλεβίζος, Group Brand Manager Soluble Coffees: «Επιλέξαμε έναν διαδραστικό και πρωτότυπο τρόπο για να δείξουμε στους καταναλωτές πώς η φύση και η τεχνογνωσία μας συνυπάρχουν αρμονικά για να δημιουργηθεί ένα τόσο δημοφιλές προϊόν, όσο ο καφές Nescafe. Οι συμμετέχοντες στο “Frappolis Farming School” γίνονται ουσιαστικά συμμέτοχοι της προσπάθειάς μας να φέρουμε στους καταναλωτές τον καλύτερο καφέ. Κάθε γουλιά γίνεται ακόμη πιο απολαυστική, όταν κάποιος έχει γνώση της συναρπαστικής διαδικασίας που ακολουθείται για το Nescafe».


Το Facebook πάει σινεμά
Ως αγαπημένη διασκέδαση των νέων, ο κινηματογράφος προσφέρεται για τη σύνδεση των brands μαζί τους. Το Facebook από την άλλη, προσφέρει την κατάλληλη πλατφόρμα για τη διεξαγωγή διαγωνισμών, πρωτότυπων events, κ.λπ. Παράδειγμα αποτελεί η μάρκα Conn-X, η οποία χτίζει εδώ και 6 χρόνια τη σχέση της με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας. Φέτος, προσκάλεσε το κοινό να διεκδικήσει προσκλήσεις για αποκλειστικές προβολές καθώς και για τα Conn-x after cinema parties, μέσω του διαγωνισμού «Πιάσε θέση στις Νύχτες Πρεμιέρας Conn-X» στο Facebook.

Επίσης για τις «Νύχτες Πρεμιέρας Conn-X», η Tribal DDB και το Dewar’s Cinema, ζήτησαν από τους χρήστες του Facebook να «θυσιάσουν» κάτι πολύτιμο και να κερδίσουν έτσι VIP Pass και προσκλήσεις για το Φεστιβάλ. Η ενέργεια υποστηρίχθηκε με online και offline επικοινωνία.

Σε μια διαφορετική προσέγγιση, η LG Electronics Hellas χορήγησε την avant-premiere της 3D ταινίας «Οι τρεις σωματοφύλακες» και προσκάλεσε το κοινό να επισκεφθεί τη fan page της στο FB για να κερδίσει προσκλήσεις, βρίσκοντας το «κρυμμένο» εισιτήριο.

FB και ακαδημαϊκή κοινότητα
Δεν είναι σπάνιο πλέον το φαινόμενο όπου το Facebook αξιοποιείται ως εργαλείο επικοινωνίας και από εκπαιδευτικούς οργανισμούς και την ακαδημαϊκή κοινότητα εν γένει. Μέσα στο 2011, η διαφημιστική εταιρεία Γραφική επιμελήθηκε τη στοχευμένη διαφήμιση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος στο Facebook, με στόχο την προώθησή του στο Διαδίκτυο και την προσέλκυση νέων φοιτητών από το εξωτερικό.

Είδαμε επίσης τη Socialab να αναλαμβάνει το Digital Marketing του συνεδρίου νεανικής επιχειρηματικότητας YEAH που πραγματοποιήθηκε στις 11 Οκτωβρίου από τον Σύνδεσμο Νέων Επιχειρηματιών Young Leaders. Το συνέδριο προωθήθηκε στο online κοινό μέσω Facebook και Twitter.

Άλλο παράδειγμα αποτελούν οι διαγωνισμοί μέσω Facebook της D.P.G. Digital Media, η οποία έδωσε στους επισκέπτες των αθλητικών site της τη δυνατότητα να κερδίσουν 15 υποτροφίες στα ΙΕΚ Ξυνή.

Επίσης, είδαμε το online κατάστημα τεχνολογίας Electroworld να λανσάρει τον διαγωνισμό «University Survival Kit», απευθυνόμενο στους φοιτητές. Οι συμμετέχοντες έκαναν like στη σελίδα του Electro World στο Facebook και μέσω ειδικού application ψήφιζαν το αγαπημένο τους πακέτο προϊόντων. Το δημοφιλέστερο «University Survival Kit» κληρώθηκε τέλος σε έναν νικητή.

Μουσική και πάλι μουσική…
Εξίσου ή και περισσότερο αγαπημένη συνήθεια των νέων, είναι φυσικά η μουσική. Συναυλίες, νέες κυκλοφορίες και πάσης φύσεως events που σχετίζονται με τη μουσική, τραβούν σαν μαγνήτης τη νεολαία.

Ιδιαίτερη δραστηριότητα δείχνουν στον τομέα αυτό οι ραδιοφωνικοί σταθμοί, επιδιώκοντας να συνδέσουν την online παρουσία τους με τη μουσική. Πρόσφορο έδαφος στην προσπάθεια αυτή είναι φυσικά οι συναυλίες, με τους σταθμούς να πραγματοποιούν διαγωνισμούς με έπαθλο συναυλιακά events εντός και εκτός Ελλάδας.

Μία όμως από τις ελληνικές μάρκες με τη μεγαλύτερη παράδοση στο θέμα Social Media και μουσική, είναι φυσικά η Lacta. Χτίζοντας διαρκώς πάνω σε αυτήν την παράδοση, φέτος κάλεσε τους φίλους της να δημιουργήσουν το προσωπικό τους video clip στο Facebook. Συγκεκριμένα, μέσα από ειδική εφαρμογή που ανέπτυξε η OgilvyOne, οι χρήστες μπορούσαν να ανεβάσουν φωτογραφίες με τον αγαπημένο ή την αγαπημένη τους και να γράψουν αν ήθελαν τα δικά τους μηνύματα. Το αποτέλεσμα ήταν προσωποποιημένα video clip με τις επιλεγμένες φωτογραφίες και τα μηνύματα του χρήστη που το δημιούργησε, το οποίο συνοδευόταν από το τραγούδι της Lacta. Σύμφωνα με τους συντελεστές, από τις πρώτες μέρες, η εφαρμογή δέχθηκε περισσότερους από 25.000 χρήστες. Η σελίδα της Lacta παραμένει η πιο δημοφιλής Facebook page για οποιοδήποτε brand στην Ελλάδα, με πάνω από 365.000 fans.

Μία πιο καινούργια προσπάθεια που συναντήσαμε, είναι το «The Band Project» που ξεκίνησε στις 26 Σεπτεμβρίου από την Econcept. Μέσα από το Web, το Facebook, το Twitter και το Youtube, νέες μπάντες μπορούν να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο κοινό, το οποίο ψηφίζει με Likes. Σε συνδυασμό με την απόφαση κριτικής επιτροπής, επιλέγεται η μπάντα που θα πρωταγωνιστήσει στο πρώτο rockumentary το οποίο θα παρουσιαστεί στο thebandproject.gr, στα Social Media και στο MTV σε 24 επεισόδια. To The Band Project υποστηρίζουν οι Sony, Amita Motion, Γεμιστά Παπαδοπούλου, ΦΑΓΕ N’Joy, T.G.I. Friday’s και το MTV.

Άλλη διαφορετική ενέργεια που είδαμε, ήταν το λανσάρισμα του social web radio Radiojar, του διαδραστικού ραδιοφωνικού σταθμού που τρέχει μέσω Facebook. Πρόκειται για ένα παιχνίδι/application που παρέχει στους χρήστες του Facebook τη δυνατότητα να γίνουν ραδιοφωνικοί παραγωγοί για 15 λεπτά προγράμματος. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής τους, οι χρήστες μπορούν να μιξάρουν τις αγαπημένες τους μουσικές και να μιλήσουν ζωντανά στους ακροατές τους χρησιμοποιώντας το μικρόφωνο του radiojar, αντί να κάνουν post.


Μουσική κοινότητα 200 χιλιάδων χρηστών
Το Mad TV & το Mad Radio 106.2 έχουν δημιουργήσει και διατηρούν στο Facebook μία online δραστήρια κοινότητα με περισσότερους από 200.000 νέους χρήστες. «Και στις δύο σελίδες μας ερχόμαστε σε επικοινωνία με το κοινό μας μέσω συχνών καθημερινών post που σχετίζονται με τη μουσική, επίκαιρα status updates και questions, διαγωνισμούς που σχετίζονται με καλλιτέχνες και events και ειδικά σχεδιασμένους για το FB contests με landing pages & tabs μέσω των οποίων δηλώνουν συμμετοχή οι χρήστες», μας λέει η Αναστασία Φλασκή, Διευθύντρια Mάρκετινγκ του MAD.

Όπως επισημαίνει, η αμφίδρομη επικοινωνία επιτυγχάνεται με posts και comments από τους ραδιοφωνικούς παραγωγούς του Mad Radio 106.2 κατά τη διάρκεια των εκπομπών τους, αλλά και μέσα από το «Facebook TV mixer», την ειδική εκπομπή του Mad TV στην οποία το κοινό απαντάει σε ερωτήσεις που γίνονται post στη σελίδα του στο FB και τα comments τους βγαίνουν real time on air στην TV με τα ονόματα και τις φωτογραφίες των profiles τους.

«Ιδιαίτερη απήχηση στο κοινό (περισσότερα από 1.000 comments και 4.000 likes στις photos) έχουν οι διαγωνισμοί με συλλεκτικά προσωπικά αντικείμενα καλλιτεχνών από τη νέα τηλεοπτική εκπομπή #Breaking_Mad, όπου οι χρήστες καλούνται να κάνουν comment σε φωτογραφίες», μας λέει.

Finance for Youth
Θα υπέθετε κανείς ότι τομείς πιο «βαρετοί» για τη νεολαία, όπως τα οικονομικά προϊόντα και υπηρεσίες για παράδειγμα, δεν έχουν θέση στο FB. Προφανώς δεν είναι έτσι. Η Ελληνική Ένωση Διαχειριστών Συλλογικών Επενδύσεων και Περιουσίας (ΕΘΕ) απέκτησε μέσα στο 2011 σελίδα στο FB και έτρεξε διαγωνισμό με τίτλο «Plan for the future». Ο διαγωνισμός απευθύνθηκε σε νέους 16-24 χρονών, ενθαρρύνοντάς τους να μοιραστούν τα πλάνα τους για το μέλλον και να διεκδικήσουν έπαθλο 6.000 ευρώ σε αμοιβαία κεφάλαια, μέσω αποταμιευτικού προγράμματος 5 χρόνων.

Συνδυάζοντας την online με την offline εμπειρία
Μέσα στη χρονιά άλλη μία μεγάλη μάρκα, ο καφές Λουμίδης Παπαγάλος, μπήκε στον κόσμο του Facebook και λάνσαρε παράλληλα ευρεία viral ενέργεια, την «Παπαγαλοδρομία Λουμίδης». Φίλοι της μάρκας από όλη την Ελλάδα κλήθηκαν μέσα από ειδική εφαρμογή στη σελίδα του brand να «φιλοξενήσουν» το ομοίωμα του δημοφιλούς πτηνού και να ξεναγήσουν τον «Παπαγάλο» στις ομορφιές της περιοχής τους, αναρτώντας φωτογραφίες και διηγήσεις.

Στην τελική φάση, οι φίλοι της σελίδας ψηφίζουν τον καλύτερο οικοδεσπότη και ο νικητής κερδίζει πακέτο πολυτελών χειμερινών διακοπών. «Η ιδέα ταιριάζει απόλυτα σε ένα τόσο παραδοσιακό και αγαπημένο προϊόν. Συνδυάζει τις παραδοσιακές αξίες με τη νέα ψηφιακή πραγματικότητα με σκοπό να ταξιδέψει το άρωμα του αυθεντικού ελληνικού καφέ σε όλη τη χώρα.

Προσδοκούμε ο Παπαγάλος μας να γυρίσει γεμάτος νέες εμπειρίες, καινούργιους φίλους και άγνωστα μέχρι τώρα μυστικά για την προετοιμασία και την απόλαυση του ελληνικού καφέ», είχε δηλώσει με το λανσάρισμα της ενέργειας ο Ανδρέας Κουρούμαλης, Group Brand Manager Roast & Ground Retail Coffees Nestle Ελλάς.

Αμεσότητα, διαδραστικότητα
Όλα τα παραπάνω μας δίνουν μια γεύση για τη δράση σήμερα των brands στο Facebook, αναφορικά με το νεανικό κοινό. Ποια είναι όμως τα οφέλη τελικά που οι ίδιες οι μάρκες βλέπουν από την παρουσία τους στο κοινωνικό αυτό δίκτυο; Η Βάγια Κλίγγου, Εμπορική Διευθύντρια του Allou! Fun Park, ενός κατεξοχήν νεανικού brand, μας λέει:

«H αμεσότητα της πληροφορίας μας προς το κοινό μας, αλλά και η άποψη του κοινού που λαμβάνουμε σε μηδενικό χρόνο. Γνωρίζουμε ότι το κοινό μας είναι στο Facebook και η παρουσία μας εκεί μας προσφέρει την πιο γρήγορη επικοινωνία μαζί τους: βοηθάει να αφουγκραζόμαστε και να μαθαίνουμε πώς μας βλέπει, τι μας ζητάει, τι το ευχαριστεί και τι θα ήθελε να του προσφέρουμε ακόμα. Οι fans μας θέλουν να επικοινωνούμε, εκτιμούν το ότι είμαστε εκεί για αυτούς και βλέπουμε στη συνέχεια ότι και οι ίδιοι μιλούν για το Allou! Fun Park και απαντούν σε άλλους fans για απορίες σχετικές με το πάρκο».

Το Allou! Fun Park είναι από τα πρώτα ελληνικά brands που συμπεριέλαβε το Facebook στα Μέσα που χρησιμοποιεί για να επικοινωνεί με το κοινό του, στη συντριπτική του πλειοψηφία νέοι ηλικίας 13-24 ετών.

«Αυτό το κοινό απαρτίζει και την πολύ δραστήρια κοινότητα φίλων στη σελίδα μας που αυτήν τη στιγμή αριθμεί πάνω 81.000 μέλη και αυξάνεται συνεχώς», επισημαίνει η Β. Κλίγγου. Η επικοινωνία μαζί τους γίνεται τακτικά, σε ημερήσια βάση, είτε με ανάρτηση νέων και ειδήσεων από την πλευρά του Allou! είτε με σχόλια και ερωτήσεις από τους fans, στα οποία η εταιρεία προσπαθεί να απαντά άμεσα.

«Σε τακτά χρονικά διαστήματα, με αφορμή κάποιο special happening ή απλά για να δημιουργήσουμε περισσότερο interaction με το κοινό μας, δημιουργούμε ειδικές εφαρμογές ή διαφημιστικές καμπάνιες. Μεγάλη απήχηση είχε το application που τρέξαμε το καλοκαίρι με τίτλο “Το καλοκαίρι είναι στο χέρι σου με Allou! Summer Pass” και καλούσε τους fans μας να φωτογραφηθούν με ένα virtual Allou! Summer Pass για να κερδίσουν έναν χρόνο δωρεάν διασκέδασης στο Allou! Fun Park» προσθέτει.


Be creative in Facebook
Η δημιουργικότητα μιας μάρκας και ο τόνος, δίνεται και μέσα από τον τρόπο έκφρασης. Ακόμα και μέσα στο στενό πλαίσιο και τους περιορισμούς που θέτουν τα κοινωνικά δίκτυα, οι μάρκες μπορούν να εκφραστούν δημιουργικά. Ο λόγος, πώς μιλάμε και τι λέμε, θεωρώ ότι παίζει τον σημαντικότερο ρόλο για την καθημερινή επικοινωνία. Από εκεί και πέρα οι εφαρμογές που ξεφεύγουν από τα περιοριστικά όρια χρήσης των δικτύων, προσφέρουν πολύ περισσότερες δυνατότητες και με τη βοήθεια των σωστών συνεργατών, μπορούν να δώσουν πολύ δημιουργικές ιδέες.

Βάγια Κλίγγου, Allou! Fun Park

Τα κοινωνικά δίκτυα παρέχουν διαρκώς νέα εργαλεία και πλατφόρμες και κατέχουν σημαντική θέση στο media mix. Εφόσον φροντίζουμε να ενημερωνόμαστε συνεχώς και να αξιοποιούμε όλες τις νέες τάσεις και εφαρμογές των Social Media, εκτιμώντας παράλληλα τις προτάσεις και ιδέες του κοινού μας μέσω της άμεσης επικοινωνίας που έχουμε αποκτήσει μαζί του, μπορούμε να έχουμε ένα δυνατό, creative brand, ξεφεύγοντας από τη συμβατή διαφήμιση.

Αναστασία Φλασκή, MAD

Η άποψη των νέων
Ένα αφιέρωμα για τη σχέση των νέων με το FB, δεν θα είχε κανένα νόημα χωρίς την άποψη των ίδιων των νέων. Τουλάχιστον…τριών από αυτούς:

Η Χριστίνα, ο Θανάσης και ο Δημήτρης, αποτυπώνουν με την αμεσότητα της ηλικίας των 16 ως 17 χρόνων, τη σχέση τους με το FB: «Ναι μεν, αλλά…».
Οι τρεις τους συμφωνούν ότι ο βασικότερος λόγος που το χρησιμοποιούν είναι η άμεση επικοινωνία, με πολλούς φίλους. «Εγώ έχω κόσμο και στην Αγγλία», λέει η Χριστίνα «και μέσω FB μιλάμε πιο εύκολα». Ο Θανάσης που έχει επίσης φίλους εκτός Αθήνας, στην επαρχία, συμφωνεί, ενώ ο Δημήτρης δηλώνει ότι «έκλεισε» το FB για τρεις μέρες και το ξανάνοιξε διότι διαπίστωσε ότι είχε «χαθεί» με κάποιους φίλους του…

Αναφορικά με τα διάφορα παιχνίδια και διαγωνισμούς, υπάρχει ένας κάποιος σκεπτικισμός: «Πολλοί φίλοι μου παίρνουν μέρος σε διαγωνισμούς», λέει ο Θανάσης, «γιατί κάποια πράγματα δεν μπορούν να τα αποκτήσουν μόνοι τους. Εγώ το αποφεύγω, πρώτον γιατί δεν εμπιστεύομαι να δώσω online τα στοιχεία μου και δεύτερον γιατί, αν θέλω κάτι, θα προσπαθήσω να το αποκτήσω μόνος μου», επισημαίνει.

Ο Δημήτρης λέει ότι παίρνει μέρος σε διαγωνισμούς όπου δεν χρειάζεται να δώσει άλλα στοιχεία, πέρα από ένα mail. «Περισσότερο τα αγόρια ασχολούνται με διαγωνισμούς», λέει η Χριστίνα. «Οι φίλες μου κι εγώ καθόλου…».

Τα αγόρια λοιπόν συμφωνούν ότι οι μάρκες των οποίων οι διαγωνισμοί έχουν περισσότερο ενδιαφέρον, αφορούν κυρίως σε ηλεκτρονικά και προϊόντα ψηφιακής τεχνολογίας.

Τα παιδιά αναγνωρίζουν κατευθείαν έννοιες όπως «διαφήμιση» και «προωθητική ενέργεια», ενώ κατά κύριο λόγο θα κάνουν «like» σε σελίδες οι οποίες προσφέρουν ενδιαφέρον περιεχόμενο, νέα που τους αφορούν. «Εγώ κάνω like σε ταινίες, συγκροτήματα, βιβλία, τέτοια πράγματα», λέει η Χριστίνα.

Σε σύγκριση με άλλα social networks, προτιμούν σαφώς το FB, γιατί όπως λένε, «τα έχει όλα». Όμως, αισθάνονται παράλληλα έναν κάποιο σκεπτικισμό απέναντί του και του αποδίδουν χαρακτηριστικά… Μεγάλου Αδελφού. Ο Δημήτρης, με μια κάποια προσμονή, περιμένει να δει αν θα επαληθευθούν οι φήμες για ομάδα χάκερς η οποία θα προσπαθήσει λένε να κλείσει το FB έστω για λίγες ώρες: «Αν συμβεί αυτό, θα είναι μια νίκη» λέει, με την αυθόρμητη επαναστατικότητα των 17 ετών…

CSR in Facebook: The Levi’s case
Από τον Ιούλιο του 2011, η Levi’s λάνσαρε για πρώτη φορά μια παγκόσμια κοινή πολιτική, με κεντρικό motto «Go Forth». Στο πλαίσιο αυτό, παρουσίασε ένα online πρόγραμμα δέσμευσης, όπου μέσω του Facebook και του Levi.com, άνθρωποι από όλο τον κόσμο και fans της Levi’s ενθαρρύνονται να στηρίξουν το πνεύμα και την επιρροή των σύγχρονων πρωτοπόρων που εργάζονται για τη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου, αναλαμβάνοντας μία «ηλεκτρονική δέσμευση» μέσω της σελίδας της Levi’s.

«Το online πρόγραμμα δέσμευσης του κοινού αναγνωρίζει εκείνους τους ανθρώπους που προχωρούν ένα βήμα παραπέρα για να αλλάξουν τον κόσμο. Μέσω του Facebook, ελπίζουμε να προσφέρουμε έμπνευση σε ανθρώπους που μαζί μας θα στηρίξουν το σημαντικό έργο των σημερινών πρωτοπόρων», επισημαίνει η Becca Van Dyck, Global Chief Marketing Officer του Levi’s brand.

Από το ξεκίνημα της καμπάνιας «Go Forth», η fan base της Levi’s στο Facebook συγκέντρωσε πάνω από 8,7 εκατομμύρια φίλους παγκοσμίως. Αρχικά η Levi’s παρουσίασε το έργο του Water.org, που στόχο έχει να προσφέρει υπηρεσίες σχετικά με τις βιώσιμες συνθήκες ύδρευσης και υγιεινής σε ανθρώπους που ζουν σε συνθήκες φτώχειας.

Οι «ηλεκτρονικές δεσμεύσεις» στο Facebook έφθασαν τις 100.000, βοηθώντας στο να δοθεί καθαρό νερό σε 8.000 ανθρώπους εφ’ όρου ζωής. H δεύτερη «Go Forth» Social Media «πρόκληση» της Levi’s αφορούσε στην υποστήριξη του ΜΚΟ Thanda.org, στη Νότια Αφρική. Ο κόσμος «δέσμευσε» την υποστήριξή του, συνεισφέροντας τελικά στο να τραφούν και να μορφωθούν 145 παιδιά της Ν. Αφρικής, τα οποία έμειναν ορφανά λόγω του AIDS. Η πιο πρόσφατη δράση αφορά στην υποστήριξη του κοινωνικού έργου των Swarathma.

Πρόκειται για μια κοινωνικά ευαισθητοποιημένη folk-fusion μπάντα, από το Bangalore της Ινδίας. Παρακολουθώντας τα μουσικά τους video στο Facebook και κάνοντας τα «share», μπορεί κανείς να «φέρει» «το δώρο της μουσικής» σε ένα σχολείο για τυφλά παιδιά στην Ινδία. «Είμαστε ενθουσιασμένοι που η Levi’s έχει επιλέξει να χρησιμοποιήσει τη δύναμη που διατηρούν τα brands στο Facebook, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα μας για την έναρξη της πρώτης παγκόσμιας διαφημιστικής της καμπάνιας.

Όχι μόνο η εταιρεία μοιράζεται αυτό το περιεχόμενο σε παγκόσμια κλίμακα με τους χρήστες του Facebook αποκλειστικά, αλλά δημιουργεί μία “δημόσια σφαίρα” στην οποία οι fans μπορούν να μοιράζονται ιστορίες, έχοντας ως απώτερο στόχο να επιφέρουν θετική αλλαγή στον κόσμο», δήλωσε η Carolyn Everson, VP Global Marketing Solutions για το Facebook.