Τα Corporate Affairs Excel-lence Awards που διοργανώνει ο Τομέας Εταιρικών Υποθέσεων (ΤΕΥΠ) της ΕΕΔΕ, αποτελούν σημείο αναφοράς για την εξέλιξη του τρόπου με τον οποίο οι επιχειρήσεις συνομιλούν με την κοινωνία.

Όπως μας λέει η Νικόλ Ιωαννίδη εκπροσωπώντας την ομάδα Corporate Affairs της Vodafone, ιδιαίτερα στη φετινή συγκυρία της κρίσης του Covid-19, η βαρύτητα του θεσμού ήταν σαφώς μεγαλύτερη, καθώς ανέδειξε τον κρίσιμο ρόλο των εταιρικών υποθέσεων σε ό,τι αφορά τη χάραξη της στρατηγικής, την αποτελεσματική διαχείριση μιας κρίσης αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών για το μέλλον με βάση τον εταιρικό σκοπό ενός οργανισμού.

MW: Τρεις διαφορετικές διακρίσεις στα φετινά CAEA για εσάς. Πριν μιλήσουμε ξεχωριστά για την καθεμία, δώστε μας ένα insight για τους λόγους που οδήγησαν στην συνολική αυτή επίδοση.

Νικόλ Ιωαννίδη: Η στρατηγική κατεύθυνση που ακολουθούμε δεν έχει αλλάξει. Με οδηγό τον εταιρικό μας σκοπό να συνδέουμε τους ανθρώπους για ένα καλύτερο μέλλον, εργαζόμαστε καθημερινά ώστε να δημιουργούμε επιπλέον αξία στην οικονομία και κοινωνία και να διευρύνουμε το θετικό αποτύπωμα των δράσεων μας.

Αναπτύσσουμε διάλογο με τους κοινωνικούς μας συμμετόχους, παρακολουθούμε τις τάσεις και τις νέες ανάγκες, βελτιώνουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας και διαμορφώνουμε ανάλογα τις πρωτοβουλίες μας ώστε να απαντάμε σε καίριες ανάγκες, να τοποθετούμαστε πάνω σε ζητήματα που εκτείνονται πέρα από την αγορά των τηλεπικοινωνιών όπως η ισότητα, η διαφορετικότητα, η κλιματική αλλαγή, αλλά και να επικοινωνούμε με τρόπο επιδραστικό και αποτελεσματικό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η συνεργασία μας με τον οργανισμό The Happy Act και η απόφασή μας να φέρουμε στην Ελλάδα μέσω του Vodafone TV τη σειρά κινουμένων σχεδίων Pablo με πρωταγωνιστή έναν ήρωα με αυτισμό, που έχει ως στόχο να ενισχύσει τις ευκαιρίες διασκέδασης για τα παιδιά με αυτισμό και τις οικογένειές τους, να ενισχύσει τη γνώση πάνω στο ζήτημα του αυτισμού και κυρίως να καλλιεργήσει μια θετική στάση για την ενσωμάτωση και μεγαλύτερη αποδοχή των ατόμων με αυτισμό στην ελληνική κοινωνία. Μια πρωτοβουλία που με πολύ χαρά είδαμε να διακρίνεται στα φετινά CAEA.

Στις διακρίσεις σας συγκαταλέγεται και η τιμητική διάκριση για την καλύτερη in-house ομάδα εταιρικής επικοινωνίας στο πλαίσιο των CAEA 2020. Πρόσφατα, λάβατε επίσης και τη διάκριση ως Corporate CSR Brand of the Year στο πλαίσιο των Responsible Business Awards. Ποια είναι τα στοιχεία που οδήγησαν σε αυτή την επίδοση; Πώς χτίζεται τελικά μία άριστη ομάδα Corporate Affairs & CSR;

Είναι και οι δύο σημαντικές διακρίσεις που μας χαροποιούν πολύ. Είναι πραγματικά τιμητικό η δουλειά που κάνουμε να αναγνωρίζεται από καταξιωμένα στελέχη, επιχειρηματικούς φορείς, εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας και της κοινωνίας των πολιτών για την αξία που δημιουργεί.

Η ομάδα μας αποτελείται από έξι χαρισματικούς και έμπειρους ανθρώπους που δεν εφησυχάζουν, είναι οξυδερκείς και διαρκώς αναζητούν νέες ιδέες, αφοσιωμένοι παράλληλα στο αποτέλεσμα. Θα προσέθετα επίσης ότι η ομάδα Corporate Affairs της Vodafone συνδυάζει future-forward σκέψη, με διαφάνεια και αυθεντικότητα στην προσέγγιση, σεβασμό και επαγγελματικότητα στις σχέσεις που αναπτύσσει και στο έργο που αναλαμβάνει.

Σε επίπεδο εταιρικής υπευθυνότητας και κοινωνικής συνεισφοράς, παραμένουμε προσηλωμένοι σε καινοτόμες πρωτοβουλίες που στηρίζουν τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ σε θέματα ενδυνάμωσης των γυναικών και των νέων, κλιματικής αλλαγής και ισότιμης πρόσβασης στην υγεία και την εκπαίδευση.

Ξεχωρίζουμε επίσης και ως Ίδρυμα Vodafone έχοντας ενισχύσει το ρόλο του στην κοινωνία των πολιτών στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας καίρια ζητήματα στην εκπαίδευση, την υγεία και την κοινωνική ενσωμάτωση μέσω του κύκλου πρεσβευτών του Ιδρύματος και διευρύνοντας τους επωφελούμενους των προγραμμάτων μας με τη δύναμη της τεχνολογίας. Αυτό που χαρακτηρίζει θεωρώ το Ίδρυμα Vodafone είναι η προσήλωσή μας στις συνεργασίες, που αποτελεί και τον 17ο στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Στα 18 χρόνια δραστηριοποίησής μας στην Ελλάδα, έχουμε συνεργαστεί και στηρίξει περισσότερους από 99 φορείς και οργανισμούς με στόχο ένα ισότιμο και βιώσιμο μέλλον. Και τα 5 βραβεία που μας οδήγησαν για 2η συνεχόμενη χρονιά στη διάκριση του Corporate CSR Brand of the Year αφορούν όλα πετυχημένες συνεργασίες με σημαντικό αντίκτυπο.

Τι μας δείχνει για τον τρόπο με τον οποίο βλέπετε τον τομέα της ΕΚΕ, η βράβευσή σας σε επίπεδο ανάπτυξης συνέργειας με ΜΚΟ; Ποια διαφορετικά, δημιουργικά στοιχεία είχε η συνεργασία αυτή;

Με τα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδας μας συνδέει μια μακροχρόνια σχέση ενώ τρέφουμε απέραντο σεβασμό για το έργο τους. Μαζί έχουμε υλοποιήσει μακροχρόνια προγράμματα που έχουν συμβάλει στην εκπαίδευση ευάλωτων ομάδων και στην ενδυνάμωση παιδιών που δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες στη ζωή.

Ειδικά το πρόγραμμα Instant Classroom που υλοποιεί το Ίδρυμα Vodafone μαζί με τα Παιδικά Χωριά SOS στην Βόρειο Ελλάδα και τη Λέσβο για περισσότερα από 11.000 παιδιά κάθε χρόνο, βοηθώντας τα να συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση σε βασική εκπαίδευση και να μπορέσουν να ενταχθούν και πάλι στις κοινωνίες που τους υποδέχονται. Το πρόγραμμα ξεχωρίζει γιατί με όχημα την τεχνολογία δίνει «νέα ζωή» σε παιδιά και τις οικογένειές τους που ζουν σε προσφυγικές δομές.

Η πρόσβαση στην εκπαίδευση, η δημιουργική απασχόληση και οι δυνατότητες εργασίας ενηλίκων που προσφέρει το πρόγραμμα μέσα από τη λειτουργία «σχολείων» σε camps, είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο για την επίτευξη «ομαλότητας» σε τέτοιου είδους δομές, την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και την ενδυνάμωση αυτών των ανθρώπων.

Συγκεκριμένα για τα παιδιά πρόσφυγες, η δουλειά που γίνεται στις δομές αυτές από τους συνεργάτες των Παιδικών Χωριών SOS Ελλάδας τους δίνει την δυνατότητα να ονειρευτούν ξανά, να αφήσουν πίσω τις δυσκολίες και να κοιτάξουν το μέλλον με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Είναι ένα έργο που δίνει ζωή και οφείλουμε να το στηρίξουμε και να το αναγνωρίσουμε.

Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει το πρόγραμμα World of Difference, το οποίο διακρίθηκε φέτος τόσο στα CAEA όσο και Responsible Business Awards;

Το πρόγραμμα World of Difference συμπλήρωσε φέτος 10 χρόνια δράσης στην Ελλάδα έχοντας προσφέρει απασχόληση σε 89 νέους, ενώ έχει ενισχύει 79 μοναδικές ΜΚΟ της χώρας. Πιο επίκαιρο από ποτέ, είναι ένα πρόγραμμα που στηρίζει την απασχόληση των νέων σε κοινωφελείς οργανισμούς, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

Το πρόγραμμα δίνει την ευκαιρία σε νέους ανθρώπους να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες της τεχνολογίας και να εργαστούν για να διαμορφώσουν ένα καλύτερο αύριο για πολλούς συνανθρώπους μας, ηλικιωμένους, άτομα με νοητική υστέρηση ή κινητική αναπηρία, πρόσφυγες, άτομα που ζουν σε συνθήκες φτώχειας, μεταξύ άλλων.

Με άλλα λόγια με γνώμονα τον μέγιστο κοινωνικό αντίκτυπο, η τεχνολογία γίνεται το εργαλείο τους για να σχεδιάζουν projects και να φτιάξουν ένα κόσμο πιο ισότιμο, πιο δίκαιο και πιο βιώσιμο. Η αξία του είναι πολλαπλασιαστική, προσφέρει εργασία σε νέους, πολλές φορές την πρώτη έμμισθη θέση εργασίας, αλλά και σημαντική στήριξη σε ΜΚΟ χρηματοδοτώντας full-time ρόλους, συχνά και τη μοναδική πλήρως αμειβόμενη θέση σε οργανισμούς που έχουν μόλις κάνει το ξεκίνημά τους.

Παράλληλα, αξιοποιώντας τις τεχνολογικές δεξιότητες των νέων, οι ΜΚΟ λαμβάνουν την απαραίτητη τεχνογνωσία για να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του σήμερα, οδηγούνται σε ψηφιακό μετασχηματισμό, πολλαπλασιάζουν τον αντίκτυπο του έργου τους, ενισχύουν την αποτελεσματικότητα και μεγιστοποιούν την αναγνωρισιμότητά τους.

Σήμερα, ακόμη, δεν έχουμε συνηθίσει να μιλάμε για KPIs στο χώρο της Εταιρικής Επικοινωνίας. Εσείς, διακριθήκατε για την καλύτερη επίτευξη δεικτών επίδοσης για το World of Difference. Ποια είναι τα οφέλη;

Η αλήθεια είναι ότι για εμάς στο Ίδρυμα Vodafone δεν νοείται κοινωνικό πρόγραμμα ή επικοινωνιακή καμπάνια χωρίς KPIs. Σίγουρα πρόκειται για μια διαδικασία που παίρνει χρόνο, θέλει αφοσίωση και εξελίσσεται, καθώς προστίθενται νέοι δείκτες και μεθοδολογίες.

Στα CSR προγράμματα το βασικότερο που μετράμε είναι ο κοινωνικός αντίκτυπος, με άλλα λόγια πόσοι είναι οι άμεσα και έμμεσα ωφελούμενοι απ’ το πρόγραμμα. Βέβαια, χρειάζεται και μια εις βάθος έρευνα για τον ποιοτικό αντίκτυπο του προγράμματος, για το πώς βελτιώθηκε στην πράξη η ζωή των ωφελούμενων μέσα από το πρόγραμμα.

Σ ένα πρόγραμμα σαν το World of Difference, που κάθε χρόνο στηρίζει 10 νέους κοινωφελείς οργανισμούς, η μέτρηση δεν είναι απλή, καθώς πρέπει να καθοδηγούμε ή συχνά να εκπαιδεύουμε από την αρχή οργανισμούς για το πώς γίνεται το monitoring & reporting, προκειμένου να εφαρμόζουν όλοι μια αντίστοιχη και αντικειμενική μεθοδολογία, που οδηγεί τελικά σε μια κοινή αξιολόγηση και μέτρηση αντικτύπου του προγράμματος.

Αρωγός μας σ’ αυτό τα τελευταία 2 χρόνια είναι το HIGGS – Higher Incubator Giving Growth & Sustainability, το 1ο Incubator & Accelerator για ΜΚΟ στην Ελλάδα, που έχει αναλάβει την παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής στους νέους νικητές και τις αντίστοιχες ΜΚΟ στις οποίες εργάζονται, καθώς και τις γνώσεις και τα απαραίτητα εργαλεία.

Μάλιστα σε συνεργασία με το Higgs υλοποιούμε αυτή την περίοδο μία μελέτη μέτρησης κοινωνικού αντικτύπου (SIA –Social Impact Assessment) και SROI (social return on investment) για τα 10 χρόνια υλοποίησης του προγράμματος, με στόχο τόσο να φανεί ποιοτικά, ποσοτικά και οικονομικά η κοινωνική συνεισφορά του, αλλά ταυτόχρονα να εντοπίσουμε και σημεία προς βελτίωση.

Όσο επίπονη λοιπόν κι αν είναι η διαδικασία μέτρησης και καταγραφής των δεικτών επίδοσης, είναι απαραίτητη για κάθε οργανισμό. Συνιστά τον πιο αντικειμενικό και αδιαμφησβήτητο τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων, αποτίμησης της επένδυσης και της προσπάθειας και φυσικά μια ευκαιρία να γίνουν διορθωτικές κινήσεις, περαιτέρω επένδυση και να κερδηθεί η εμπιστοσύνη και η αναγνώριση από εσωτερικούς και εξωτερικούς stakeholders.

Θα θέλαμε κλείνοντας το σχόλιό σας για τον θεσμό των CAEA και το ρόλο του στο χώρο των Εταιρικών Υποθέσεων.

Ο θεσμός των CAEA είναι ένας από τους πιο σημαντικούς και αξιόπιστους θεσμούς με κρίσιμο και ουσιαστικό ρόλο στην ανάδειξη της συμβολής των εταιρικών υποθέσεων στην επιχειρηματική επιτυχία και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Πέρα από επιβράβευση της στρατηγικής εταιρικών υποθέσεων και των σχετικών προγραμμάτων, αποτελούν σημαντικό σημείο αναφοράς για κάθε επιχείρηση ως προς τις βέλτιστες πρακτικές, τη προσέγγιση, την αποτελεσματικότητα και τη δημιουργικότητα σε θέματα εταιρικής επικοινωνίας, σχέσεων με τα ΜΜΕ, εταιρικής υπευθυνότητας, stakeholder engagement και άλλων θεμάτων που πρωτοστατούν στην agenda.

Η φετινή διοργάνωση, όχι μόνο ανέδειξε την τόλμη και αποφασιστικότητα που χαρακτηρίζει τους επαγγελματίες του χώρου, αλλά και αποτέλεσε αφορμή για μια διαφορετική «γιορτή» και αναγνώριση της διαχρονικής συμβολής του τομέα Εταιρικών Υποθέσεων της ΕΕΔΕ, μαζί με τις καλύτερες πρακτικές εταιρικής επικοινωνίας και υπευθυνότητας στην επιχειρηματική σκηνή της χώρας.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ ΕΝ ΜΕΣΩ ΚΡΙΣΗΣ
«Σε μια συγκυρία όπου αναδείχθηκε ο κομβικός ρόλος των τηλεπικοινωνιών σε έναν ολοένα πιο ψηφιακό κόσμο, οι διακρίσεις που λάβαμε ανέδειξαν τη δέσμευσή μας για τη διαμόρφωση μιας ψηφιακής κοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς. Επιδείξαμε υψηλή ετοιμότητα στην κρίση, δεν σταματήσαμε να επενδύουμε στα δίκτυά μας, στηρίξαμε τους εργαζομένους, τους προμηθευτές και τους πελάτες μας και αφουγκραστήκαμε τις ανάγκες της κοινωνίας».