To 2015, με την απόφαση της τότε κυβέρνησης να κλείσει τις τράπεζες, να επιβάλει capital controls και να παγώσει την οικονομική δραστηριότητα, μάθαμε έστω και με βίαιο τρόπο να αξιοποιούμε το πλαστικό χρήμα και να κάνουμε online συναλλαγές, αλλάζοντας ριζικά τον τρόπο λειτουργίας του εμπορίου. Σήμερα, με τις συνέπειες της πανδημίας να εντείνονται, ήρθε η ώρα να ανακαλύψουμε και νέες δυνατότητες της τεχνολογίας.

Κι όμως, η τεχνολογία ήταν πάντα εδώ, τα εργαλεία που θα έκαναν την ζωή μας πιο εύκολη υπήρχαν, ωστόσο οι περισσότεροι από εμάς δεν αισθανόμασταν έτοιμοι να την εμπιστευθούμε. Ώσπου ήρθε η πανδημία να μας αναγκάσει να προστρέξουμε εξ ανάγκης στην τεχνολογία, για άλλη μια φορά, με πρώτη και καλύτερη την τεχνολογία που αφορά στην τηλεργασία από το σπίτι. Δεν θα σταθούμε στο σημείωμα αυτό, στα εργαλεία που υπάρχουν και που πλέον ανακαλύψαμε όλοι. Θα εστιάσουμε στην επόμενη ημέρα και στη νέα πραγματικότητα που θα διαμορφωθεί όταν μετά την κρίση, διατηρήσουμε και αναπτύξουμε τις δυνατότητες της τηλεργασίας.

Με την έννοια αυτή, ήταν εξαιρετικά χρήσιμη η πρωτοβουλία της Behavioural Science της Ogilvy να δημιουργήσει έναν οδηγό με χρήσιμα tips για τον νέο αυτό τρόπο εργασίας. Ο οδηγός αυτός περιλαμβάνει πλήθος ιδεών και οδηγιών για το πώς όσοι εργάζονται από το σπίτι μπορούν να διατηρήσουν την κοινωνικοποίησή τους αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα μέσα, να διαμορφώσουν μια νέα καθημερινή «ρουτίνα», να είναι εξίσου παραγωγικοί, δραστήριοι και συνεργατικοί, να φροντίζουν τον εαυτό τους, τους γύρω τους και την ομάδα τους.

«Σε συνθήκες όπως αυτές που ζούμε σήμερα, εξαρτάται από εμάς αν θα πετύχουμε την επιχειρησιακή συνέχεια. Και όταν τις ξεπεράσουμε, θα αξιοποιήσουμε τις νέες δεξιότητες και συνήθειές μας για να κάνουμε μια νέα αρχή και να οικοδομήσουμε έναν πιο υγιή επιχειρηματικό κόσμο», αναφέρει η Ogilvy στη σχετική της ανακοίνωση, δίνοντας το στίγμα της επόμενης μέρας.
Δεν είναι όμως μόνο η τηλεργασία που ανακαλύψαμε αυτή την περίοδο. Ξαφνικά, τα περισσότερα περιοδικά και εφημερίδες απέκτησαν ψηφιακή μορφή, με format φιλικό όχι μόνο για desktop, αλλά και για mobile/tablet.

Ακόμα και έντυπα που δεν το είχαν επιχειρήσει στο παρελθόν, τώρα πλέον έκαναν το μεγάλο (;) βήμα, επενδύοντας παράλληλα και στις online συνδρομές. Η επέκταση αυτής της στρατηγικής είναι ξεκάθαρο ότι αλλάζει εκ νέου τις ισορροπίες υπέρ της digital διαφήμισης, με ότι μπορεί αυτό να σημαίνει για διαφημιζόμενους και διαφημιστές.

Το πιο σημαντικό από όλα όμως είναι η συνειδητοποίηση ότι ο Covid-19 δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα σε επίπεδο εμπορικής και εταιρικής επικοινωνίας. Την πραγματικότητα αυτή διερευνά η μελέτη της Recipe, η οποία αξιοποιώντας στοιχεία από το Trust Barometer της Edelman για τον Covid-19, που βασίστηκε σε 10.000 συνεντεύξεις, επιβεβαιώνει το γεγονός ότι ο ιός επιβάλει βίαιη αναδιάρθρωση του επικοινωνιακού περιβάλλοντος. Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, «τα brands οφείλουν να προσεγγίσουν το νέο status, αφουγκραζόμενα τις διαφοροποιημένες ανάγκες των κοινών τους, επαναδιαπραγματευόμενα τη δημόσια εικόνα και τον ρόλο τους, παρακολουθώντας παράλληλα τις αλλαγές που συντελούνται ως προς τη χρήση των Μέσων.

Αντίστοιχα, και σε ό,τι αφορά στα εσωτερικά τους κοινά, οι επιχειρήσεις οφείλουν να βοηθήσουν στην καλύτερη και ασφαλέστερη μετάβαση εργαζομένων και συνεργατών στη νέα κατάσταση». Αν μη τι άλλο, τεχνολογία και Covid-19 διαμορφώνουν για ακόμα μια φορά νέα δεδομένα στον κλάδο του Μarketing και της Επικοινωνίας. Έστω και με βίαιο τρόπο, η αγορά αλλάζει. Διαφημιζόμενοι και διαφημιστές βρίσκονται πλέον μπροστά σε μια ακόμα μεγάλη πρόκληση, που για να την αντιμετωπίσουν θα πρέπει να αναθεωρήσουν νοοτροπίες, στρατηγικές και παγιωμένες αντιλήψεις. Δεν θα είναι εύκολο. Είναι όμως πλέον απαραίτητο.