Κάθε κλάδος έχει τις δικές του ιδιομορφίες και, πια, η εξειδίκευση είναι βασική προϋπόθεση. Τι βαρύτητα λοιπόν αποκτούν οι δημόσιες σχέσεις για τον τουρισμό; Η Μαρία Παπάζογλου, της εταιρείας My Publics, έχει ειδικές γνώσεις και η γνώμη της μας ενδιαφέρει.

Marketing Week: Πώς εκτιμάτε το ρόλο των δημοσίων σχέσεων στη λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων και την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού;

Μαρία Παπάζογλου: Στην Ελλάδα, οι δημόσιες σχέσεις είναι μια αρκετά παρεξηγημένη έννοια. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι τουριστικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν αυτόν τον όρο για εντελώς διαφορετικές δραστηριότητες, όπως π.χ. guest relations στα ξενοδοχεία ή την εξυπηρέτηση VIP πελατών. Βάσει αυτού, καταλαβαίνουμε ότι οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις δεν έχουν ακόμα αξιοποιήσει τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν από τη σωστή και οργανωμένη λειτουργία των δημοσίων σχέσεων ως προς το χτίσιμο της εικόνας τους, τη συστηματική και δημιουργική επικοινωνία με το κοινό που τους ενδιαφέρει, την αύξηση της αναγνωρισιμότητας και κατ’ επέκταση, την υποστήριξη των πωλήσεων που θα οδηγήσει στο επιχειρηματικό κέρδος. Η ανάγκη για επένδυση στις δημόσιες σχέσεις είναι ιδιαίτερα έντονη γιατί οι υπηρεσίες του τουριστικού κλάδου βασίζονται στη δημιουργία μιας ελκυστικής εικόνας και ξεχωριστής εμπειρίας.

Πρόκειται για ένα ανεκμετάλλευτο κεφάλαιο που πρέπει άμεσα να αξιοποιηθεί σε εθνικό και διεθνές επίπεδο με σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού. Δεν μπορούμε να παραβλέπουμε το γεγονός ότι γειτονικές και άμεσα ανταγωνιστικές τουριστικές χώρες, ασκούν με επιτυχία διεθνείς δημόσιες σχέσεις με θεαματικά αποτελέσματα ως προς τη δημοσιότητα και την εικόνα του τουριστικού τους προϊόντος.

Marketing Week: Πώς μπορούν να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τις δημόσιες σχέσεις οι ασχολούμενοι με τον τουρισμό;

Μαρία Παπάζογλου: Όλοι εμείς που δραστηριοποιούμαστε επαγγελματικά στο χώρο της επικοινωνίας, θα χρειαστεί να πείσουμε τους επιχειρηματίες και τους φορείς του τουρισμού να επενδύσουν με ουσιαστικό τρόπο στις δημόσιες σχέσεις. Θα είναι χρήσιμο να συνεργαστούν με επαγγελματίες ή εταιρείες δημοσίων σχέσεων για να δημιουργήσουν την κατάλληλη στρατηγική, να απευθύνονται σε στοχευμένο κοινό για να είναι αποτελεσματικοί, να έχουν συγκεκριμένους στόχους και σκοπούς, τους οποίους επιτυγχάνουν με προκαθορισμένο πρόγραμμα ενεργειών.

Παράλληλα, θα πρέπει να συμβουλεύσουμε και να «εκπαιδεύσουμε» τις επιχειρήσεις και τους τουριστικούς φορείς για την ανάγκη να προετοιμαστούν έγκαιρα με οργανωμένα προγράμματα crisis management, ειδικά σε μια εποχή που τόσες απρόοπτες και σημαντικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο, πλήττουν άμεσα την τουριστική δραστηριότητα, π.χ. οι πολλαπλές φυσικές καταστροφές, η τρομοκρατία και οι εμπόλεμες καταστάσεις αλλά και οι ανταγωνιστές που αναπτύσσονται συνεχώς και παίρνουν σημαντικά μερίδια αγοράς.

Χρειάζεται προσπάθεια για να εκπαιδευτούν τα στελέχη του κλάδου έτσι ώστε να κατανοήσουν και να κινηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση και να πειστούν ότι η άσκηση επαγγελματικών δημοσίων σχέσεων δεν είναι ένα περιττό έξοδο αλλά μια επένδυση αποδοτικότερη από πολλές άλλες επενδύσεις, που θα πρέπει να ενταχθεί και να ενισχυθεί στον προϋπολογισμό όλων των επιχειρήσεων.

Marketing Week: Πώς θα επιτευχθούν συνέργειες των δημοσίων σχέσεων με το τουριστικό marketing και τη διαφήμιση;

Μαρία Παπάζογλου: Mε τη βοήθεια εξειδικευμένων συμβούλων, ο επιχειρηματίας θα βρει το κοινό του και θα καθορίσει τους στόχους αλλά και τη διαδικασία μέσα από την οποία θα τους επιτύχει. Η στρατηγική στο marketing θα βοηθήσει στη βελτιστοποίηση της απόδοσης του budget, στην προσέλκυση του κατάλληλου κοινού και τη δημιουργία της κατάλληλης εικόνας. Σημαντικό στοιχείο για την επιτυχία είναι και η σωστή αξιολόγηση των δεκάδων διαφημιστικών προτάσεων που φτάνουν καθημερινά στους τουριστικές επιχειρήσεις, αφού ο τουρισμός είναι ένα αντικείμενο που ενδιαφέρει όλα τα ΜΜΕ και πολυάριθμες εφημερίδες, περιοδικά, ένθετα, οδηγοί, αφιερώματα, cd-rom κ.τ.λ. αφορούν σε αυτό.

Ειδικά σε μια δύσκολη τουριστική σεζόν όπως η φετινή, οι προσπάθειες όλων θα πρέπει να ενισχυθούν ακόμα περισσότερο και να γίνονται όλο και πιο στοχευμένες έτσι ώστε να ξανακερδίσουμε την εμπιστοσύνη των επιχειρηματιών στο ρόλο της διαφήμισης που δείχνει να έχει κλονιστεί την τελευταία περίοδο, γεγονός που αποδεικνύεται με τις περικοπές των budgets.

*H Μαρία Παπάζογλου, BSc, MCIPR, έχει ιδρύσει την εταιρεία My Publics η οποία δραστηριοποιείται στις δημόσιες σχέσεις και το marketing, και εξειδικεύεται στον τουριστικό κλάδο. Προέρχεται από τη Δ/νση Δημοσίων Σχέσεων της TUI Hellas και από την Εμπορική Δ/νση της Club Mediterranee Hellas. Είναι απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Πειραιώς και είναι πιστοποιημένος επαγγελματίας Δημοσίων Σχέσεων από το CIPR UK.