Το τοπίο των Μέσων παγκοσμίως καθρεφτίζει αυτό της ευρύτερης οικονομίας, αναφέρει η έρευνα, πράγμα που σημαίνει ότι στις ανεπτυγμένες αγορές παρατηρείται κατακερματισμός, ενώ στις αναπτυσσόμενες αγορές βλέπουμε σημαντική άνθιση των Μ.Μ.Ε. Αυτή είναι η πραγματικότητα για την Tηλεόραση και τις εφημερίδες, όπως επίσης για το online video και τα κινητά τηλέφωνα, τα οποία μάλιστα αναμένεται να γίνουν η πιο διαδεδομένη συσκευή media στην ιστορία.

Ιδού λοιπόν οι 10 τάσεις που διαμορφώνουν την κατανάλωση Μέσων σε παραδοσιακές και αναπτυσσόμενες αγορές media, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε ο Greg Lindsay για το Ad Age Insights.

1) Απαραίτητο αγαθό η Tηλεόραση για τους φτωχούς πληθυσμούς
Το 2010, τα μισά σχεδόν νοικοκυριά στην Ινδία διέθεταν τηλεόραση, ενώ το ποσοστό αυτό το 2001 ανερχόταν στο 33% περίπου. Στις αστικές περιοχές, το ποσοστό εκτοξεύεται στο 96%, ενώ μόλις το 7% του πληθυσμού χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο. Στην Κένυα, ο ρυθμός διείσδυσης της τηλεόρασης ανήλθε στο 70% το 2009 από 60% το 2005, ενώ ακόμα και στις φτωχογειτονιές του Σάο Πάολο, οι τηλεοράσεις είναι το Νο1 είδος σε πωλήσεις στη βραζιλιάνικη αλυσίδα Casas Bahia, παρόλο που οι κάτοικοι πολλές φορές δεν έχουν ηλεκτρικό ρεύμα ή τρεχούμενο νερό.

2) Παρά την ανάπτυξη του Διαδικτύου, βλέπουμε περισσότερη τηλεόραση
Ο μέσος Αμερικάνος παρακολούθησε το 2009 σε καθημερινή βάση τηλεόραση για 280 λεπτά, δηλαδή 4,5 ώρες περίπου την ημέρα, κατά 3 λεπτά περισσότερο από την προηγούμενη χρονιά. Παρόμοια αύξηση παρατηρείται σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου ο μέσος άνθρωπος παρακολουθεί τηλεόραση 3 ώρες και 12 λεπτά ημερησίως.

3) Ποδόσφαιρο, διαγωνισμοί τύπου «American Idol» και τηλενουβέλες
Το παγκόσμιο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου 2010 ήταν η εκδήλωση με την υψηλότερη τηλεθέαση στην ιστορία, μεταδόθηκε σε όλες τις χώρες (συμπεριλαμβανομένης της Βόρειας Κορέας), συγκεντρώνοντας κατά μέσο όρο ένα κοινό 400 εκατ. τηλεθεατών ανά αγώνα. Περισσότεροι από το 1/3 των κατοίκων του Αφγανιστάν συντονίζεται με το «Afghan Star», το αντίστοιχο talent show με το «American Idol». Επιπλέον, το δίκτυο Globo της Βραζιλίας μεταδίδει σαπουνόπερες «εσωτερικής παραγωγής» από το 1970, πολλές από τις οποίες τις παρακολουθούν 80 εκατ. τηλεθεατές.

4) Οι εφημερίδες στις Η.Π.Α. και τη Δυτική Ευρώπη χάνουν σε κυκλοφορία, ωστόσο στον υπόλοιπο κόσμο γνωρίζουν σημαντική ανάπτυξη
Τόσο σε επίπεδο λανσαρίσματος νέων τίτλων όσο και σε επίπεδο κυκλοφορίας, στην Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική, οι εφημερίδες γνωρίζουν ετησίως διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Επιπλέον, στην Κίνα και την Ινδία εκδίδονται οι μισές περίπου από τις 100 κορυφαίες καθημερινές εφημερίδες, με τη μέση κυκλοφορία να διαμορφώνεται στα 109.000 φύλλα ή και περισσότερο. Μόνο στην Ινδία, ο αριθμός των επί πληρωμή καθημερινών εφημερίδων αυξήθηκε κατά 44% σε σχέση με το 2005 και η χώρα διαθέτει σήμερα 2.700 τίτλους, πάνω δηλαδή από το 20% της συνολικής παγκόσμιας αγοράς.

5) Η δυναμική του Facebook
Το Facebook υπερισχύει συντριπτικά έναντι των ανταγωνιστών του, όσον αφορά στον χρόνο που περνάει ο μέσος χρήστης στο site, με 6 ώρες έναντι λιγότερης από μισής ώρας για τα υπόλοιπα sites που βρίσκονται στην πρώτη 10άδα των δημοφιλέστερων.

Η βάση χρηστών του Facebook ανέρχεται σε 517 εκατ. ανθρώπους, το 70% των οποίων ζουν εκτός Η.Π.Α. Σύμφωνα με έρευνα της DDB σε 1.642 διεθνείς χρήστες του Facebook, ο μέσος χρήστης από αυτούς που «αυτοαποκαλούνται» fans διάφορων brands είναι 31 ετών και έχει κάνει like σε fan pages 9 brands. Το 76% των συνολικών χρηστών μάλιστα έχουν ήδη κάνει «like» σε ένα brand. Σε αντάλλαγμα, περιμένουν μία ειδική μεταχείριση από το εν λόγω brand (το 95%) και είναι πρόθυμοι να γίνουν «advocates» του, αν αυτό είναι αναγκαίο (το 94%).


6) Τα cyber cafes είναι η πύλη στο Διαδίκτυο στις αναπτυσσόμενες χώρες
Η καινοτομία των «cyber cafes» έχει βοηθήσει στην εξάπλωση της χρήσης του Internet στις αναπτυσσόμενες αγορές. Στη Νότια Κορέα, οι άνθρωποι μπορούν να νοικιάσουν broadband σύνδεση με λιγότερα από 80 σεντς την ώρα, συνεπώς δεν χρειάζονται τις μηνιαίες συνδρομές που είναι αρκετά ακριβές. Τα Cyber cafes ή «warnets» έχουν επεκταθεί επίσης στην Ινδονησία όπου μόλις το 5% των νοικοκυριών διαθέτουν PC και στη Βραζιλία όπου τα cafes είναι γνωστά ως “LAN houses” και οι τιμές τους ξεκινούν από το 1 δολάριο.

7) Οι χώρες BRIC «οδηγούν» την κατανάλωση online video
Η Βραζιλία, η Ρωσία, η Ινδία, η Κίνα και η Ινδονησία είναι οι χώρες με τους πιο ενεργούς «καταναλωτές» online video. Οι χρήστες Internet στην Κίνα και την Ινδονησία για παράδειγμα, είναι κατά 26% πιο πιθανό να παρακολουθήσουν online video σε σχέση με τον μέσο χρήστη παγκοσμίως, ενώ το ποσοστό αυτό διαμορφώνεται στο 21% στους Ινδούς και στο 11% στους Ρώσους και τους Βραζιλιάνους.

Σταδιακά, το Διαδίκτυο θα γίνει η νέα τηλεόραση σε αυτές τις χώρες, Το 2009 μάλιστα, το 1/3 της κίνησης στο internet αφορούσε σε video. Το 2010, αναμενόταν να σκαρφαλώσει στο 40%, ενώ το 2014 εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 91%, σύμφωνα με τη Cisco.

8) Το κόστος αποτελεί τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη του Internet. Αυτό δεν ισχύει για το mobile internet
Μόλις 81 εκατ. Ινδοί (το 7% του πληθυσμού) χρησιμοποιούν internet, αλλά εξαπλάσιος αριθμός (507 εκατ. περίπου) διαθέτουν κινητά τηλέφωνα. Το ίδιο μοτίβο παρατηρείται παγκοσμίως. Συγκεκριμένα, ο βαθμός διείσδυσης των υπολογιστ έναντι των κινητών έχει ως εξής: Στην Κίνα, 20% έναντι 57%, στην Ινδία 4% έναντι 41%, στη Βραζιλία 32% έναντι 86% και στην Ινδονησία 5% έναντι 66%.

9) Τα netbooks, τα e-readers και τα tablets συμβάλλουν στην ανάπτυξη του Internet
Ο πολλαπλασιασμός των νέων οθονών, όπως τα netbooks, τα e-readers και τα tablets αναμένεται να συμβάλλουν στον τετραπλασιασμό της χρήση του Internet παγκοσμίως μέχρι το 2014, σύμφωνα με τη Cisco. Η μεγαλύτερη ανάπτυξη θα σημειωθεί στο video, το οποίο θα μεταδίδεται σε computers, τηλεοράσεις και κινητά τηλέφωνα. Η ανάπτυξη του Mobile Internet μάλιστα αναμένεται να διπλασιαστεί σε ετήσια βάση, για την περίοδο μέχρι το 2014.

10) Μέχρι το 2014, η κατανάλωση μέσων θα αυξηθεί
Ο χρόνος που περνούν τα παιδιά ηλικίας 8 έως 18 ετών στους υπολογιστές έχει τριπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία. Τα περισσότερα, καταναλώνουν τον χρόνο τους στα Social Media, και ακολούθως στα games, τα video sites και το instant messaging. Το μέσο παιδί δαπανά περίπου 10 ώρες και 45 λεπτά ημερησίως σε όλων των ειδών τα Μέσα. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένουν οι ειδικοί να δουν πώς αυτή η ομάδα θα διαχειρίζεται τα Μέσα σε 10 χρόνια, όταν θα έχουν μπει δηλαδή στον εργασιακό στίβο και θα είναι ενήλικες καταναλωτές.