To 2021 ξεκινάει ελπιδοφόρα για την παγκόσμια προσπάθεια να μπει ένα τέλος στην πανδημία, με δύο εμβόλια να έχουν αρχίσει ήδη να διατίθενται και κάποια ακόμα να ακολουθούν πολύ σύντομα. Τους επόμενους μήνες εκατομμύρια άνθρωποι θα έχουν πάρει τουλάχιστον την πρώτη δόση του εμβολίου της Pfizer, της AstraZeneca, της Moderna ή κάποιας άλλης φαρμακευτικής εταιρείας. Και οι ανά τον κόσμο συνωμοσιολόγοι θα συνεχίσουν να διαδίδουν θεωρίες για τα δήθεν μεγάλα οικονομικά κίνητρα και για τις «κακές φαρμακευτικές», οι οποίες δήθεν προξένησαν ή εργαλειοποιούν την πανδημία ώστε να έχουν μεγάλα οικονομικά οφέλη.

Αλλά είναι πράγματι σημαντικά τα οικονομικά οφέλη από τα εμβόλια κατά του κορωνοϊού; Διαβάζω σε άρθρο του Quartz ότι σε αντίθεση με τα περισσότερα φάρμακα, τα εμβόλια δεν είναι τόσο μεγάλοι δημιουργοί χρήματος. Πριν τον Covid-19, η παγκόσμια αγορά για όλα τα εμβόλια ήταν περίπου $24 δις το χρόνο – ένα πολύ μικρό κλάσμα της συνολικής φαρμακευτικής αγοράς, τα ετήσια έσοδα της οποίας ξεπερνούν το $1 τρις. Π.χ. τα εμβόλια γρίπης αποτελούν μια αγορά $4 δις ετησίως με τον μεγαλύτερο παραγωγό, τη Sanofi, να έχει πωλήσεις περίπου $1 δις.

Και στην περίπτωση του εμβολίου για τον Covid-19, υπάρχει μεγάλη δημόσια πίεση για να διατηρηθούν οι τιμές όσο το δυνατόν χαμηλότερα, προκειμένου να καταστούν προσβάσιμα σε παγκόσμιο επίπεδο. Γι’ αυτό οι φαρμακευτικές εταιρείες έχουν δεσμευτεί να παραδώσουν τα πρώτα εκατομμύρια δόσεων σε πολύ μειωμένες τιμές -από μόλις $3 ανά δόση (AstraZeneca) έως $25-$37 ανά δόση (Moderna). Κάντε τον πολλαπλασιασμό για να καταλάβετε το περιορισμένο μέγεθος της νέας αγοράς, η οποία μάλιστα μετά το τέλος της πανδημίας πιθανόν να εξαφανιστεί ή να ελαχιστοποιηθεί.

Δικαιολογούν άραγε οι παραπάνω αριθμοί τις τεράστιες επενδύσεις και προσπάθειες που έγιναν; Θα πάρουν πίσω οι εταιρείες την αξία που επένδυσαν; Σε επίπεδο εσόδων φαντάζει ιδιαίτερα δύσκολο. Αλλά τα οφέλη είναι πολύ πιο εκτεταμένα από τα έσοδα: Σε λίγους μήνες κάποιες εταιρείες, κάποια ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια, κάποιοι επιστήμονες, κατάφεραν να γίνουν πρώτο θέμα σε κάθε δελτίο ειδήσεων κάθε χώρας του κόσμου, το όνομα τους να αναφερθεί εκατοντάδες φορές από κάθε ΜΜΕ και να γίνει θέμα συζήτησης παντού.

Το κύρος και το πλεονέκτημα για τα brands που συνδέονται με το εμβόλιο που έληξε την πανδημία θα έχει οικονομικό αντίκτυπο που ξεπερνάει οποιοδήποτε μέγεθος εσόδων από τις πωλήσεις των εμβολίων, οσοδήποτε μεγάλο και αν ήταν αυτό.  Ζούμε στην εποχή ενός παγκόσμιου υπερπολύτιμου νομίσματος: Το brand σήμερα αποτελεί τη σημαντικότερη οικονομική αξία.