Στον… πόντο θα κριθεί η κατάταξη σταθµών στην πιο ανταγωνιστική σεζόν από καταβολής τηλεόρασης. Το σύνολο των ιδιωτικών πανελλαδικών καναλιών µε την προσθήκη του Mega, σηµειώνει οριακή αύξηση συνολικής τηλεθέασης έναντι του others, µε αποτέλεσµα η ίδια πίτα να µοιράζεται σε περισσότερους. Η πρόωρη πρεµιέρα της σεζόν έφερε αύξηση χρόνου τηλεθέασης. 

Με την προσθήκη ενός ακόμα σταθμού (το Mega που πέρυσι δεν υπήρχε στις αρχές της σεζόν), τα έξι ιδιωτικά πανελλαδικά κανάλια διαγκωνίζονται για να μοιραστούν το 66%, καθώς στο σύνολό της η ελεύθερη τηλεόραση συνεχίζει να δέχεται ισχυρότατες πιέσεις από το «others» με τις συνδρομητικές πλατφόρμες και το Netflix.

Χωρίς να σημειωθεί σημαντική άνοδος στη συνολική τηλεθέαση των ελεύθερων καναλιών, περισσότεροι σταθμοί καλούνται να μοιραστούν το ίδιο άθροισμα τηλεθέασης, γεγονός που αυξάνει κατακόρυφα τον ανταγωνισμό. Για «ανταγωνιστικό τοπίο χωρίς προηγούμενο» κάνουν λόγο στελέχη της αγοράς. Τελευταία φορά που υπήρχαν πάλι 6 κανάλια ήταν το 2006-2007 με την προσθήκη τότε του Σκάι, που μετέδιδε αρχικά όμως κυρίως ντοκιμαντέρ χωρίς να μετέχει δυναμικά στην κούρσα τηλεθέασης. Η τρέχουσα σεζόν είναι κυριολεκτικά η πρώτη χρονιά με 6 ιδιωτικούς πανελλαδικούς σταθμούς με κανονικό πρόγραμμα (ενημέρωση, ψυχαγωγία, τηλεπαιχνίδια, σειρές κ.λπ.).

«ΚΑΙΓΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΜΙΣΗ ΜΟΝΑΔΑ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗΣ»
«Πέρυσι με 5 κανάλια οι πανελλαδικοί σταθμοί συγκέντρωναν αθροιστικά το 64-65% της τηλεθέασης και τώρα με ένα επιπλέον κανάλι, φτάνουμε στο 66% έναντι του others. Με μια-δύο μονάδες άνοδο στο σύνολο δε σωζόμαστε». Η δεξαμενή παραμένει ίδια αλλά τα ψάρια είναι περισσότερα. «Καιγόμαστε ακόμα και για τη μισή μονάδα τηλεθέασης», τονίζει υψηλόβαθμο στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού.

Σε αυτό το ακραία ανταγωνιστικό περιβάλλον, χαμηλώνει ο «πήχυς» της επιτυχίας. «Όποιος σταθμός σημειώνει μέσο όρο εβδομάδας 14% είναι “Θεός”» τονίζει τηλεοπτικό στέλεχος με μακρά εμπειρία. «Αντίστοιχα, οτιδήποτε πάνω από 20% σε μέσο όρο εκομπής/ριάλιτι/σειράς στην prime time είναι ένα μικρό “θαύμα”, ενώ στην πρωινή ζώνη (σ.σ. όπου επίσης παρατηρείται μεγάλη πυκνότητα προγραμμάτων), το 16% ισοδυναμεί με… θρίαμβο». Για να βγουν πιο ασφαλή συμπεράσματα θα χρειαστεί τουλάχιστον ένας μήνας ακόμα, καθώς υπάρχουν ακόμα «δομικά άγνωστα», ενώ αναμένεται περαιτέρω ενεργοποίηση με νέο πρόγραμμα της ΕΡΤ, του Mega και του Open.

ΟΡΙΑΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΔΑΠΑΝΗΣ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ
Και ενώ η «σέντρα» για το πλέον ανταγωνιστικό ματς ever έχει στηθεί από τις αρχές Σεπτεμβρίου, θετικά είναι τα πρώτα δείγματα σε επίπεδο διαφημιστικών εσόδων, αλλά και σε ο,τι αφορά τους δείκτες κατανάλωσης του μέσου που κινούνται αυξητικά κυρίως σε ό,τι αφορά χρόνο.

Η δαπάνη του μήνα κινήθηκε με οριακή αύξηση σε σχέση με τον περσινό Σεπτέμβριο, γεγονός που αναπτέρωσε λίγο το ηθικό στους τηλεοπτικούς σταθμούς. Αντίστοιχα, η πρόωρη έναρξη της σεζόν με λανσάρισμα της πλειοψηφίας των νέων προγραμμάτων μέσα στον Σεπτέμβριο σε συνδυασμό με τις ιδιαίτερες συνθήκες που δημιουργεί η πανδημία, οδήγησαν και σε αύξηση του χρόνου κατανάλωσης περιεχομένου στην TV.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗΣ
Ο μέσος χρόνος τηλεθέασης στο σύνολο του πληθυσμού (ηλικίας 4 ετών και πάνω) ανέβηκε κατά μισή ώρα σε σχέση με τον περασμένο Σεπτέμβριο (383 λεπτά έναντι 355 πέρυσι), σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen για το διάστημα 7 με 27 Σεπτεμβρίου. Περισσότερο χρόνο μπροστά στην TV καταγράφεται και στο δυναμικό κοινό ηλικίας 18 έως 54 ετών με συνολικά 325 λεπτά την ημέρα έναντι 313 τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.

Σημαντικά αυξημένος μέσο χρόνος τηλεθέασης σημειώθηκε μέσα στον Σεπτέμβριο σχεδόν σε όλα τα επιμέρους ηλικιακά γκρουπ, με τις γυναίκες 35-54 ετών να αφιερώνουν 382 λεπτά έναντι 365, τους άνδρες 35-54 ετών 310 λεπτά έναντι 290, ενώ μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στις γυναίκες 55 + με 518 λεπτά έναντι 475 πέρυσι, και τους άνδρες 55+ με 453 λεπτά έναντι 408 τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.

Ανοδική τάση παρουσιάζεται και στα παιδιά ηλικίας 4 έως 17 ετών που πέρασαν μπροστά στη μικρή οθόνη 229 λεπτά έναντι 207 πέρυσι. Μείωση στον χρόνο τηλεθέασης καταγράφεται μόνο στις γυναίκες και άνδρες ηλικίας 18-34 με 278 λεπτά (έναντι 286 πέρυσι) και 244 λεπτά (έναντι 253 πέρυσι).

Για μια sui generis χρονιά που δεν μπορεί να συγκριθεί με καμία άλλη και θα αποτελέσει case study κάνουν λόγο στελέχη της Nielsen, παρατηρώντας τα πρώτα αποτελέσματα σε επίπεδο συνολικής τηλεθέασης. Ανεξαρτήτως ολικου lockdown, η σεζόν αποκτά ξεχωριστά χαρακτηριστικά λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που διαμορφώνονται με επιμέρους παράγοντες όπως η μερική τηλεργασία, αλλά και τα κλειστά μαγαζιά μετά τα μεσάνυχτα.