Με μεγάλες επενδύσεις τόσο στο off-peak όσο και στην prime time ζώνη, τα κανάλια μπαίνουν δυναμικά στη μάχη της νέας σεζόν, με στόχο να αυξήσουν το μερίδιό τους από την «φουσκωμένη» διαφημιστική πίτα. Χωρίς να αποκλείονται ευρύτερες ανατροπές, μεγάλο στοίχημα είναι η αντεπίθεση του Mega και το comeback του Alpha, που κονταροχτυπιούνται μεταξύ τους και διεκδικούν άνοδο στην τριάδα.

Η μάχη για το… φωτo φίνις της χρονιάς που περιλαμβάνει το 40% της ετήσιας δαπάνης και θέτει τις βάσεις για ανατροπές στην κατάταξη των διεκδικητών της διαφημιστικής πίτας για το 2022, ξεκινά με την φουλ επίθεση από τα κανάλια αρχής γενομένης από την prime time.

Η σεζόν που μόλις ξεκίνησε χαρακτηρίζεται από τη σημαντική ενδυνάμωση του Mega, το επιχειρούμενο comeback του Alpha μετά τη σημαντική απώλεια δυνάμεων την τελευταία τριετία και τη στροφή του ΑΝΤ1 σε μεγάλες δόσεις ριάλιτι, ενώ για κάποιους η «μάχη» παρότι εντελώς ανοιχτή και σε μεγάλες ανατροπές, στην πραγματικότητα αφορά την… τέταρτη θέση.

«Στην πρώτη τριάδα θα παραμείνουν ο Σκάι, το Star και ο ΑΝΤ1 με μικροανακατατάξεις μεταξύ τους στις θέσεις του βάθρου», αναφέρει έμπειρο τηλεοπτικό στέλεχος και συμπληρώνει: «Το μεγάλο στοίχημα είναι η 4η θέση: αν θα την κρατήσει ο Alpha μειώνοντας την απόσταση από τους τρεις πρώτους ή αν θα περάσει μπροστά το Mega, που επιθυμεί να σταθεροποιηθεί σε διψήφιο ποσοστό και σίγουρα πάνω από τον Alpha και με προοπτική εισόδου στο top 3».

Αμφότερα τα κανάλια Alpha και Mega σημείωσαν σημαντική άνοδο μέσα στο καλοκαίρι, περνώντας στην πρώτη και την τρίτη θέση αντίστοιχα, και σπεύδουν τώρα να παγιώσουν τα ποσοστά τους σε συνθήκες πλήρους ανταγωνισμού, με τα ομοειδή σίριαλ «Η γη της ελιάς» και «Σασμός» (πρεμιέρα 6/9) να μεταδίδονται την ίδια ώρα και να στήνουν μεταξύ τους «βεντέτα».

Με δύο ριάλιτι, το Big Brother και το Top chef στον Σκάι να έχουν ήδη κάνει πρεμιέρα, το πλήρες τοπίο της prime time θα σκιαγραφηθεί σταδιακά έως το τέλος Σεπτεμβρίου, με την είσοδο στην αρένα του Bachelor (Alpha, 7 Σεπτεμβρίου), του Greece’s Next Top Model (Star, 12 Σεπτεμβρίου), αλλά και του ΑΝΤ1 με το Game of Chefs στις 13 Σεπτεμβρίου και των «Άγριων Μελισσών» κατά πάσα πιθανότητα στις 27 Σεπτεμβρίου.

Και τα μουσικά σόου θα πάρουν θέση στον ανταγωνισμό, με το The Voice να κάνει πρεμιέρα πιθανότατα το Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου, ενώ έως το τέλος του μήνα θα ξεκινήσει το Just the Two of Us που μετακινείται φέτος στον Alpha, καθώς και η νέα μουσική εκπομπή του Κωστή Μαραβέγια στην ΕΡΤ με τίτλο «Δυνατά».

ΠΥΡΕΤΟΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΟ… 2022
Η πρόωρη πρεμιέρα της σεζόν από τις 29 Αυγούστου δεν φαίνεται να παρέσυρε τους διαφημιζόμενους που έχουν δικό τους πλάνο επένδυσης και σπάνια επισπεύδουν λόγω περιεχόμενου. Διαφημιστικά μιλώντας, η σεζόν ξεκινά από σήμερα 6 Σεπτεμβρίου και μπαίνει σε φουλ ρυθμούς στις 13 Σεπτεμβρίου με το άνοιγμα των σχολείων.

Η άνοδος της διαφημιστικής δαπάνης κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους προκάλεσε «πυρετό» επενδύσεων τόσο στο off-peak όσο και στην prime time από τα κανάλια, που ευελπιστούν να πάρουν μεγάλο μερίδιο το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, όπου ιστορικά συσσωρεύεται το 35-40% της ετήσιας δαπάνης.

Το θέμα δεν είναι ποιος θα βγει «πρωταθλητής» αναφέρουν στελέχη από media shop, αλλά ποιος θα θέσει προϋποθέσεις για υψηλότερα διαφημιστικά έσοδα. Το τελευταίο τετράμηνο οι συμφωνίες είναι συγκεκριμένες και η όποια αλλαγή στην τηλεθέαση δεν αλλάζει δραματικά την ετήσια συμφωνία, αλλά εξαργυρώνεται στη συνέχεια το 2022.

ΕΝΤΟΝΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ, ΑΛΛΑ ΧΩΡΙΣ ΑΚΡΟΤΗΤΕΣ
Παρά τον αυξημένο ανταγωνισμό, η καλή πορεία της αγοράς φέρνει και λιγότερες ακρότητες. «Η αγορά επανακάμπτει σε μεγάλο βαθμό και σταθεροποιείται σε επίπεδα πολύ καλύτερα από το 2019, οπότε θα “χωρέσουν” και λάθη. Τα όποια σφάλματα θα αντισταθμιστούν», αναφέρει στο MW υψηλόβαθμο στέλεχος με μακρά εμπειρία σε τηλεοπτικούς σταθμούς.

«Υπάρχει έντονος ανταγωνισμός είναι αλήθεια αλλά για την ώρα δεν έχουμε δει ακρότητες. Ό,τι είχε προγραμματίσει ο καθένας αυτό κάνει», τονίζει από την πλευρά του εμπορικό στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού και συνοψίζει: «Δεν είναι περίοδος για τρελά πράγματα. Δεν πάει κανείς να βγάλει το μάτι του άλλου, όλοι θα επιβιώσουμε».

ΣΤΑ 3 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΕΥΡΩ Η ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΣΕ ΣΙΡΙΑΛ – ΘΑ ΤΡΙΠΛΑΣΙΑΣΤΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΛΛΩΝ ΔΕΚΑ ΣΕΙΡΩΝ
Ήδη 5 παραγωγές έχουν υπαχθεί στο επενδυτικό σχέδιο του ΕΚΟΜΕ, ενώ έπεται το «βαρύ πυροβολικό» με σειρές υψηλού κόστους όπως «Άγριες Μέλισσες» και «Σασμός». Εκτός μένει η ΕΡΤ.

Με κρατική επιδότηση που υπερβαίνει ήδη τα 3 εκατομμύρια ευρώ ξεκινά η μάχη της μυθοπλασίας στα ελεύθερα κανάλια, ενώ το ποσό αναμένεται να τριπλασιαστεί με την οριστική έγκριση και των υπόλοιπων σειρών που θα λάβουν επιχορήγηση από το ΕΚΟΜΕ.

Από το σύνολο των 25 σειρών μυθοπλασίας που θα δουν το φως του τηλεοπτικού αέρα κατά τη διάρκεια της φετινής σεζόν, για την ώρα μόλις 5 παραγωγές έχουν πάρει το «πράσινο φως» για υπαγωγή στο επενδυτικό σχέδιο του λεγόμενου «νόμου Κρέτσου» του ΕΚΟΜΕ που εξασφαλίζει cash rebate ύψους 40% επί των επιλέξιμων δαπανών κάθε παραγωγής, ενώ δέκα ακόμα σειρές βρίσκονται στο «κατώφλι» της έγκρισης.

Εκτός ΕΚΟΜΕ μένει η ΕΡΤ που φέρνει φέτος συνολικά 10 σειρές, καθώς λόγω του δημόσιου χαρακτήρα της, τυχόν υπαγωγή στο επενδυτικό σχέδιο μπορεί να θεωρηθεί δεύτερη κρατική επιχορήγηση, κάτι που απαγορεύεται. Το «εργαλείο» ευνοεί τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, οι οποίοι σε συνεργασία με τις εταιρείες παραγωγής που αναλαμβάνουν την εκτέλεση των σειρών, στρέφονται μαζικά στο ΕΚΟΜΕ για επωφεληθούν από το μέτρο στήριξης του τομέα οπτικοακουστικής παραγωγής και να μειώσουν το κόστος του προγράμματός τους σε μία χρονιά ιδιαίτερα ανταγωνιστική.

Στο επενδυτικό σχέδιο έχουν ήδη υπαχθεί δύο νέες εβδομαδιαίες σειρές του Mega, το οποίο συνολικά θα παρουσιάσει πέντε νέα σίριαλ στο πρώτο μισό της σεζόν και τη σειρά του Χριστόφορου Παπακαλιάτη στο β΄μισό. Πρόκειται για το «Κομάντα και δράκοι» που εξασφάλισε ποσό επιδότησης 684.864 ευρώ (επί συνόλου επιλέξιμων δαπανών ύψους 1.712.162 ευρώ), και την κωμική σειρά «Συμπέθεροι από τα Τίρανα» με ποσό επιδότησης 675.978 ευρώ (επί συνόλου 1.689.945 ευρώ). Υψηλό πόσο επιχορήγησης που αγγίζει τις 866.000 ευρώ εξασφάλισε ο Alpha για τη νέα του σειρά «Άσε μας ρε μαμά» (αρχικός τίτλος «Η πεθερά) με τις δαπάνες που επιλέχθηκαν να αγγίζουν τα 2.165.445 ευρώ.

Εντός επενδυτικού σχεδίου βρίσκεται και το Open που επιστρέφει φέτος μετά από μία σεζόν αποχής στην μυθοπλασία, με την κομεντί «Σ’ αγαπάω μεν αλλά…» που θα λάβει επιδότηση ύψους 564.995 ευρώ επί συνόλου 1.412.489 επιλέξιμων δαπανών. Παρά τη σχεδόν ολική του στροφή στα ριάλιτι, «παρών» δηλώνει και ο Σκάι που επωφελείται της κρατικής επιδότησης για το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ «1821, οι Ήρωες» για το οποίο θα πάρει πίσω από το κράτος 270.712 ευρώ επί συνολικού κόστους 676.780 ευρώ.

Η αυλαία της φετινής σεζόν υψώνεται με μόνο την άκρη του παγόβουνου από τις επιδοτήσεις να έχει επισήμως αναρτηθεί στη Διαύγεια. Το «βαρύ πυροβολικό» με σειρές υψηλού κόστους και πολλών επεισοδίων έπεται, καθώς αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης της επιδότησης για τις «Άγριες Μέλισσες» που πέρυσι έφτασε τα 1.670.000 εκατ. ευρώ, αλλά και της καθημερινής σειράς του Alpha «Σασμός», ενώ εκκρεμούν οι εγκρίσεις για τα καθημερινά σίριαλ «Μόλις χθες» του Σκάι, «Το αύριο μας ανήκει» του Mega, «Ήλιος» του ΑΝΤ1 και «Η τελευταία ώρα» στο Open, καθώς και το «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα» του Alpha, τo «Έρωτας με διαφορά» στο Star και άλλα.

Χωρίς το επενδυτικό σχέδιο επιδότησης είναι αμφίβολο αν τα κανάλια θα επένδυαν στη μυθοπλασία, σε μια χρονιά που κυριαρχούν τα ριάλιτι. Ενδεικτικό είναι ότι σε κάποιες παραγωγές μυθοπλασίας, καθυστέρησε η έναρξη των γυρισμάτων για να ολοκληρωθεί πρώτα η υποβολή σχετικών εγγράφων στο ΕΚΟΜΕ, καθώς προϋπόθεση είναι η αίτηση υπαγωγής να προηγηθεί της έναρξης της παραγωγής.

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ NOVA ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΞΑΓΟΡΑ ΤΗΣ WIND
Ανασχηματισμός στο κομμάτι της συνδρομητικής τηλεόρασης. Αναλαμβάνει Executive Director η Κική Σιλβεστριάδου από το Open.

Σε νέο διοικητικό σχήμα προχωρά η Nova μετά την πρόσφατη εξαγορά της Wind η οποία βάζει τον όμιλο στα «χωράφια» της κινητής τηλεφωνίας με στόχο να «χτυπήσει» πλέον την Cosmote, ενώ φέρνει «ανασχηματισμό» στον τομέα της τηλεόρασης. Από τη Nova αποχώρησε η Κατερίνα Κασκανιώτη, έμπειρο στέλεχος με πολυετή πορεία στη συνδρομητική τηλεόραση. Τη θέση της Media Executive Director ως επικεφαλής στον τομέα του pay tv της Nova αναλαμβάνει η Κική Σιλβεστριάδου, η οποία αποχωρεί από το Open, σχεδόν τρία χρόνια μετά την ανάληψη καθηκόντων στο νεοσύστατο τότε κανάλι.

Στη θέση του CEO της Nova θα παραμείνει ο Παναγιώτης Γεωργιόπουλος με μεγαλύτερη έμφαση στο εξής στο κομμάτι telcos, καθώς στις αρχές του 2022 αναμένεται να εγκριθεί και η εξαγορά της Wind που θα σημάνει και επισήμως την είσοδο της Nova στον χώρο της κινητής τηλεφωνίας.

Η επιλογή στελέχους (Κ. Σιλβεστριάδου) από το δυναμικό του Open συνδέεται κατά κάποιους με τις επαφές που φέρεται να έχει η BC Partners (μητρική εταιρεία της Nova) με το κανάλι του Ιβάν Σαββίδη με στόχο την είσοδό της στην ελεύθερη τηλεόραση, κάτι ωστόσο, που δεν επιβεβαιώνεται. Στο τέλος Σεπτεμβρίου, η Nova θα λανσάρει την νέα της πλατφόρμα ΕΟΝ, για over the top πρόσβαση στη βιβλιοθήκη και το live περιεχόμενο της πλατφόρμας χωρίς τη χρήση δορυφορικού πιάτου.

Στον τομέα των αθλητικών δικαιωμάτων, το μπρα-ντε-φερ για τα δικαιώματα της Super League λήγει με την Nova να κρατάει συνολικά 6 ομάδες, τον Ολυμπιακό, τον Άρη, τον Ατρόμητο, τον Πας Γιάννενα, τον Αστέρα Τρίπολης, ενώ σε τελική ευθεία είναι και οι συζητήσεις για τον ΠΑΟΚ, ενώ η νεοεισερχόμενη στον χώρο του ελληνικού πρωταθλήματος Cosmote εξασφάλισε τα δικαιώματα για 8 ομάδες, τον Παναθηναϊκό, την ΑΕΚ, τον ΟΦΗ, και τις «μικρές» Λαμία, Βόλο, Παναιτωλικό, Απόλλωνα Σμύρνης και Ιωνικό, ενώ σε εκκρεμότητα τελούν ακόμα τα δικαιώματα για το Κύπελλο Ελλάδος και της Super League 2.