Τον γνωρίσαμε ως έναν από τους κορυφαίους Έλληνες μπασκετμπολίστες όλων των εποχών, με πολύ μεγάλες διακρίσεις στο ενεργητικό του σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Ωστόσο ο Θοδωρής Παπαλουκάς δεν έμεινε εκεί. Σήμερα αποτελεί έναν επιτυχημένο επιχειρηματία που συνέδεσε μοναδικά τα ιδανικά του αθλητισμού με την επιχειρηματικότητα.

Με την ευκαιρία της ανάληψης καθηκόντων Προέδρου της Κριτικής Επιτροπής των Sports Marketing Awards – των βραβείων που διοργανώνονται για 2η χρονιά από την BOUSSIAS και το Marketing Week -, είχαμε την ευκαιρία για μια ενδιαφέρουσα συνομιλία μαζί του.

    MW: Τα Sports Marketing Awards επιστρέφουν για να υποστηρίξουν, να διαδώσουν και να προωθήσουν τις καλύτερες πρακτικές στο Marketing και την Επικοινωνία του εγχώριου αθλητικού οικοσυστήματος. Αναλαμβάνοντας την Προεδρία της Κριτικής Επιτροπής των βραβείων αυτών, υποθέτω θα έχετε διακρίνει σημαντική υπεραξία γύρω από αυτά…

Θοδωρής Παπαλουκάς: Θεωρώ ότι οι άνθρωποι του marketing είναι οι αφανείς «ήρωες» σε όλες τις εταιρείες και πολλές φορές δεν λαμβάνουν την επιβράβευση που τους αξίζει, για το έργο που προσφέρουν. Ωστόσο, από πέρυσι που θεσπίστηκαν τα Sports Marketing Awards, τους δίνεται η ευκαιρία να αναγνωριστεί και να επιβραβευθεί το έργο τους. Γι’ αυτό το λόγο δέχτηκα τη πρόταση να είμαι πρόεδρος σε αυτή την πολύ αξιόλογη κριτική επιτροπή και να πάρω τη σκυτάλη από τον Νίκο Κακλαμανάκη.

    Η κριτική επιτροπή των Sports Marketing Awards αποτελείται από διάσημους αθλητές, εκπροσώπους Ομοσπονδιών, υψηλόβαθμα στελέχη κορυφαίων brands και αθλητικών συλλόγων, sports marketing specialists, αλλά και από καταξιωμένους δημοσιογράφους. Φαντάζομαι συμφωνείτε ότι η συμμετοχή τέτοιας βαρύτητας ανθρώπων στην κριτική επιτροπή αποτελεί ισχυρό πλεονέκτημα για τον θεσμό, αλλά και ενδεικτικό στοιχείο της αναγκαιότητάς του…

Φυσικά. Η συμμετοχή όλων αυτών των ανθρώπων στην κριτική επιτροπή προσφέρει μία υπεραξία στον όλο θεσμό, γιατί οι κριτές προέρχονται απ’ όλο το φάσμα του αθλητισμού, κάτι που προσφέρει ακόμα μεγαλύτερο κύρος και στην επιτυχία των βραβευθέντων. Όσο συνεχίζει ο θεσμός να απαρτίζεται από τόσο σπουδαία μέλη, τόσο μεγαλύτερο κίνητρο θα έχουν οι άνθρωποι του marketing και κατ’ επέκταση οι επιχειρήσεις που εκπροσωπούν, να προσφέρουν ποιοτικότερο έργο, ώστε να το δουν και να το αξιολογήσουν άνθρωποι καταξιωμένοι στον χώρο, όπως αυτοί της κριτικής επιτροπής.

    Λάβατε δεκάδες διακρίσεις στην καριέρα σας. Τι σημαίνει τελικά μία διάκριση στα Sports Marketing Awards;


Θυμάμαι την κάθε μία διάκρισή μου ξεχωριστά και το συναίσθημα της ικανοποίησης ήταν πάντα το ίδιο, ανεξάρτητα από το μέγεθος της κάθε επιτυχίας και από ποιους ανθρώπους λάμβανα το βραβείο. Πιστεύω ότι η αναγνώριση και η επιβράβευση των κόπων του κάθε ανθρώπου είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή και του δίνει κίνητρο για την επίτευξη ακόμα μεγαλύτερων στόχων. Έτσι λοιπόν και για τους βραβευθέντες των Sports Marketing Awards, το όφελός τους είναι η αναγνώριση της δουλειάς τους, την οποία λαμβάνουν από άτομα εγνωσμένης αξίας με μεγάλη εμπειρία στον χώρο του marketing, αλλά και του αθλητισμού.

    Στο δύσκολο οικοσύστημα του αθλητισμού, με τα σημαντικά προβλήματα που προκύπτουν τόσο λόγω οικονομικής κρίσης και χαμηλών budgets, όσο και λόγω αμφισβήτησης της αξιοπιστίας κάποιων αθλητικών θεσμών, εκτιμάτε ότι τα Sports Marketing Awards μπορούν να αποτελέσουν ένα λιθαράκι ανάδειξης της δύναμης των ιδανικών του αθλητισμού στη χώρα μας;


Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης έχει επηρεαστεί πολύ το οικοσύστημα του αθλητισμού και οι ομάδες έχουν ρίξει πολύ το budget τους συγκριτικά με την προηγούμενη 10ετία. Το marketing όμως έχει βοηθήσει σημαντικά κάποιους συλλόγους να αναδείξουν το προφίλ τους, τις υπηρεσίες τους, αλλά και τα ιδανικά τους. Τρανό παράδειγμα αποτελεί η ομάδα μπάσκετ του Ολυμπιακού, που από το 2011 έως το 2015 βραβεύτηκε στον τομέα του marketing 4 συνεχόμενες χρονιές, χωρίς να έχει το μεγαλύτερο budget από τις υπόλοιπες ομάδες της Euroleague, κάτι που αποτελεί σπουδαίο επίτευγμα για τον Νίκο Λεπενιώτη και τους συνεργάτες του. Όπως επίσης εξαιρετική δουλειά κάνει και η Μαρία Γκούμα στην ομάδα μπάσκετ του Παναθηναϊκού, τόσο με ενέργειες κατά τη διάρκεια των αγώνων, όσο και μέσω των social media.

Άξια αναφοράς φυσικά είναι και η προσπάθεια της ΑΕΚ τα τελευταία χρόνια και ειδικότερα φέτος, με την δημιουργία της ταινίας «1968» που έκανε γνωστή στο ευρύ κοινό μέρος της ιστορίας της. Ειδικά ο Λεωνίδας Παπαβασιλάκης φρόντισε με στοχευμένες ενέργειες, να παρακολουθήσουν την ταινία πολλά νέα παιδιά που κάνουν τώρα τα πρώτα τους βήματα στον αθλητισμό. Τέλος, κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε όλοι όσοι ασχολούμαστε με τον αθλητισμό από οποιοδήποτε πόστο, να υλοποιούμε ανάλογες ενέργειες, ώστε το κοινωνικό σύνολο να έρθει πιο κοντά στον αθλητισμό και στους πρωταγωνιστές του, όχι μόνο στο αγωνιστικό κομμάτι, αλλά και σε όλα όσα πρεσβεύει. Έτσι λοιπόν και ο θεσμός των Sports Marketing Awards μπορεί να προσφέρει τα μέγιστα στην ανάδειξη της δύναμης και των ιδανικών του αθλητισμού στη χώρα μας.

    Μετά την σπουδαία καριέρα σας στο μπάσκετ, σας κέρδισε η επιχειρηματικότητα, αλλά και πάλι μέσω του αθλητισμού. Και αναφέρομαι στο Eurohoops Academy, που διευθύνετε μαζί με τον Δημήτρη Διαμαντίδη. Πώς προέκυψε η δραστηριότητά σας αυτή;


Η αγάπη η δικιά μου, αλλά και του Δημήτρη για το μπάσκετ είναι γνωστή εδώ και χρόνια. Υπήρχε μια σκέψη και ένα όραμα εδώ και μία 10ετία για τη δημιουργία μίας Ακαδημίας μπάσκετ, η οποία θα μας έδινε την ευκαιρία να δείξουμε στα παιδιά από τη δική μας οπτική γωνία, τους λόγους που αγαπήσαμε τόσο πολύ το συγκεκριμένο άθλημα, το οποίο μας προσέφερε πολλά σε επαγγελματικό, αλλά και προσωπικό επίπεδο. Πλέον μπορούμε μέσω της Eurohoops Academy να επιστρέψουμε και εμείς κάτι πίσω στον αθλητισμό, δείχνοντας στα παιδιά της ακαδημίας, το πώς να γίνουν σωστοί αθλητές, συμπαίκτες και φίλαθλοι. Επίσης, καταφέραμε να υλοποιήσουμε ακόμα ένα όνειρο που είχαμε χρόνια, τη δημιουργία ενός αμιγώς μπασκετικού χώρου όπως το Eurohoops Dome, που φιλοξενεί ανθρώπους όλων των ηλικιών, οι οποίοι αγαπούν το μπάσκετ και έχουν πλέον τη δυνατότητα, να απολαύσουν το αγαπημένο τους άθλημα κάτω από τις ιδανικότερες συνθήκες.


    Αλήθεια, ποια είναι τα βασικότερα διδάγματα που σας έδωσε ο αθλητισμός, τα οποία βλέπετε ότι έχουν εφαρμογή και στον επιχειρηματικό στίβο;


Σαν αθλητής είχα την τύχη να συνεργαστώ με σπουδαίους ανθρώπους και μέσα από τις σχέσεις που είχαμε, κατάφερα να αποκομίσω πολλά πράγματα. Ένα από αυτά ήταν οι συνεργασίες που είχα με άτομα διαφορετικής κουλτούρας, προσωπικότητας, φιλοσοφίας, αντίληψης και ηλικίας. Μέσα από αυτές τις συνεργασίες καταφέρναμε να θέτουμε στόχους και να τους επιτυγχάνουμε, αλλά και να αντιμετωπίζουμε ομαδικά τις αποτυχίες μας. Φυσικά από το να θέσεις έναν στόχο μέχρι να τον επιτύχεις, υπάρχει μία τεράστια διαδικασία που λέγεται «Στρατηγική», κάτι εξίσου σημαντικό το οποίο αποκόμισα από την επαγγελματική μου καριέρα σαν αθλητής. Έτσι λοιπόν αυτά τα 3 σημαντικά διδάγματα (Συνεργασία, Στρατηγική, Στόχος) που μου προσέφερε απλόχερα ο χώρος του αθλητισμού, προσπαθώ να τα εφαρμόσω στον επιχειρηματικό στίβο, με τη βοήθεια των συνεργατών μου, από τους οποίους προσπαθώ να παίρνω το 100%, κάτι που ομολογώ δεν το έχω επιτύχει ακόμα στον βαθμό που θα ήθελα.

    Η επιχειρηματική δράση στον χώρο του αθλητισμού θεωρείτε ότι έχει κάποιες επιπλέον ιδιαιτερότητες; Π.χ. το κομμάτι του συναισθήματος επηρεάζει δράσεις, αποφάσεις και συμπεριφορές;

Η επιχειρηματική δράση στον χώρο του αθλητισμού παρουσιάζει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον γιατί συναναστρέφεσαι καθημερινά με ανθρώπους διαφόρων ηλικιών και διαφορετικών προσωπικοτήτων και μέσα από αυτή την αμφίδρομη σχέση μπορείς και εξελίσσεσαι. Βέβαια μία τέτοιου είδους δράση είναι πολύ απαιτητική και πρέπει να προσαρμόζεσαι, όποτε οι καταστάσεις το απαιτούν. Ειδικά για εμάς είναι κάτι καινούργιο και πιστεύω έχουμε κάνει μία πολύ καλή αρχή αλλά πρέπει να συνεχίσουμε να παρέχουμε τις ποιοτικές μας υπηρεσίες, να εξελισσόμαστε μέρα με την ημέρα και κυρίως να διατηρήσουμε τον τρόπο σκέψης και τη φιλοσοφία που έχουμε γύρω από αυτό το εγχείρημα. Η ευθύνη που έχουμε είναι ακόμα μεγαλύτερη, γιατί συναναστρεφόμαστε παιδιά που βρίσκονται σε ηλικία όπου διαμορφώνουν τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά τους.

    Tι περιλαμβάνει σήμερα το Eurohoops Academy και πώς αναμένεται να εξελιχθεί ως επιχειρηματικό project;

Η Eurohoops Academy ξεκίνησε την λειτουργία της την 1η Σεπτεμβρίου του 2017 με σκοπό να προσελκύσει παιδιά που αγαπούν το μπάσκετ και θέλουν να μάθουν μέσα από αυτό πώς να γίνουν σωστοί αθλητές, συμπαίκτες και φίλαθλοι. Αυτή τη στιγμή έχουμε 210 αθλητές στην Eurohoops Academy και σε λίστα αναμονής βρίσκονται ακόμα 60 παιδιά. Το πλάνο μας είναι να προσφέρουμε στους αθλητές μας τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, ώστε να απολαμβάνουν την προπόνησή τους, να φεύγουν χαρούμενοι και να προσμένουν την επόμενη προπόνηση.

Σημαντικό ρόλο παίζουν οι εγκαταστάσεις του Eurohoops Dome, που φτιάχτηκαν με τις καλύτερες δυνατές προδιαγραφές και εξοπλίστηκαν με τον καλύτερο προπονητικό εξοπλισμό, τον οποίο κοιτάμε συνέχεια να τον εμπλουτίζουμε. Φυσικά το σημαντικότερο ρόλο παίζει το ανθρώπινο δυναμικό της Eurohoops Academy, από το προπονητικό team και το διοικητικό προσωπικό, μέχρι το τμήμα Marketing που όλοι μαζί συνεργαζόμαστε αρμονικά, ώστε να προσφέρουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στους αθλητές της ακαδημίας, αλλά και τις οικογένειές τους. Όσον αφορά στην εξέλιξή του ως επιχειρηματικό project, το μόνο που μπορώ να σας πω για την ώρα είναι ότι δουλεύουμε ήδη, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των αθλητών μας την επόμενη σεζόν, διατηρώντας την ποιότητα των προπονήσεων και προσφέροντας παραπάνω παροχές.

    To Eurohoops Academy εμφανίζεται δραστήριο και στον χώρο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, με τελευταίο project το «Τζάμπολ Αγάπης». Τι ακριβώς είναι η δράση αυτή και τι άλλες πρωτοβουλίες σκέφτεστε να λάβετε στον χώρο της κοινωνικής υπευθυνότητας;


Το μπάσκετ όπως και τα περισσότερα αθλήματα έχουν δημιουργηθεί, ώστε να τα απολαμβάνουν όλοι οι άνθρωποι χωρίς καμία εξαίρεση. Έτσι λοιπόν όταν μας προσέγγισαν οι άνθρωποι που διοργανώνουν το «Τζάμπολ Αγάπης», το οποίο αποτελεί ένα προσαρμοσμένο αγώνα καλαθοσφαίρισης για τη συμμετοχή ατόμων με ειδικές ανάγκες, αμέσως αγκαλιάσαμε αυτή την προσπάθεια και θέλαμε να προσφέρουμε σαν Ακαδημία. Στα πλάνα μας ήδη υπάρχουν παρόμοιες ενέργειες, τις οποίες κοιτάμε να τις πραγματοποιήσουμε και με τη συμβολή κάποιων ιδρυμάτων. Επίσης, έχουμε σκοπό να προσκαλέσουμε παιδιά από απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, τα οποία δεν έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν το μπάσκετ με την καθοδήγηση προπονητών και σε εγκαταστάσεις όπως του Eurohoops Dome.

    Τα Sports Marketing Awards βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και όλα δείχνουν ότι θα είναι και πάλι επιτυχημένα. Τι μήνυμα θέλετε να δώσετε σε όσους συμμετάσχουν και τι παρακαταθήκη θα θέλατε να κρατήσουν από την συμμετοχή τους αυτή;

Είμαι και εγώ ο ίδιος πολύ ενθουσιασμένος με την διοργάνωση του θεσμού και αναμένω με μεγάλη προσμονή την βραδιά της τελετής απονομής. Από την πλευρά μου, υπόσχομαι να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου, ώστε η διοργάνωση να είσαι εξίσου και ακόμα πιο επιτυχημένη σε σχέση με την περσινή. Σε όλους τους συμμετέχοντες θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία και το άγχος που έχουν να το αξιοποιήσουν με δημιουργικό τρόπο, γιατί όπως γνωρίζουν καλύτερα και οι ίδιοι, η δημιουργικότητα στο marketing είναι το Α και το Ω.

Δυστυχώς δεν είναι δυνατόν να βραβευθούν όλοι οι συμμετέχοντες, οπότε θα συμβουλέψω όσους δεν κέρδισαν κάποιο βραβείο, να μην απογοητευτούν, αλλά να πεισμώσουν και του χρόνου να αξιοποιήσουν ακόμα καλύτερα το ταλέντο και τη δημιουργικότητά τους, ώστε να βρίσκονται εκείνοι ανάμεσα στους νικητές. Κάτι παρόμοιο έκανα και εγώ στην καριέρα μου μετά από ήττες ή αποτυχίες, δηλαδή προσπαθούσα να δω τι δεν έκανα καλά ή τι έπρεπε να βελτιώσω, ώστε να επιτύχω την επόμενη φορά. Όσον αφορά στους βραβευθέντες, θα τους δώσω τη συμβουλή που έδιναν και σε εμένα όλοι οι προπονητές μου μετά από κάθε επιτυχία, να μην σταματήσουν την καλή προσπάθεια και τη σκληρή δουλειά και κυρίως να μην επαναπαυτούν διότι έτσι κινδυνεύουν στο μέλλον να μην έχουν παρόμοια επιτυχία σαν αυτή που μόλις κατέκτησαν.