Αυτό ήταν το βασικό συμπέρασμα που προέκυψε από τη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης που διοργάνωσαν από κοινού το Marketing Week και η Thinkdigital. Οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί εμφανίζονται πεπεισμένοι για τη σπουδαιότητα των online καναλιών όσον αφορά στην προβολή τους. Εν τούτοις, συνεχίζουν να επενδύουν μαζικά στα παραδοσιακά Μέσα -πρώτη επιλογή εξακολουθεί να είναι η Τηλεόραση- κατά το κρίσιμο διάστημα του Αυγούστου-Σεπτεμβρίου. Και αυτό γιατί εστιάζουν πρωτίστως στο να κερδίσουν μερίδιο αγοράς και όχι τόσο στο «χτίσιμο» του brand τους.

Ωστόσο, δηλώνουν «ανοιχτοί» στις δυνατότητες που προσφέρει το Internet και αναζητούν έξυπνους τρόπους προβολής, εκφράζοντας, πάντως, προβληματισμό για την ορθολογική και στρατηγική αξιοποίηση του Μέσου.

Στη συζήτηση συμμετείχαν ο Νίκος Μυλωνόπουλος, Αντιπρύτανης του ALBA, ο Κύρος Δασκαλάκης, Marketing Director του BCA College, ο Αλέξανδρος Καμπούρογλου, Διευθυντής Επικοινωνίας του Athens Information Technology, η Αναστασία Δημητρίου, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας και Ανάπτυξης του ομίλου Ακμή και η Τάνια Κωφίδου, Marketing & Communication Director του IST College. Επίσης, έδωσαν το «παρών» ο Oδυσσέας Ντότσικας, Managing Director της Thinkdigital, ο Aλέξανδρος Καραγεώργης, Εμπορικός Διευθυντής της Thinkdigital και η Βάλια Παπασπύρου, Executive Producer Greece του MSN.

Marketing Week: Πώς έχει επηρεάσει τον χώρο της εκπαίδευσης η οικονομική κρίση σε επίπεδο επικοινωνίας; Θεωρείτε ότι το Internet αποτελεί μία καλή «διέξοδο», δεδομένου ότι είναι αρκετά οικονομικό;

Νίκος Μυλωνόπουλος: Νομίζω ότι δεν είναι απλά θέμα κρίσης. Από τη στιγμή που υπάρχει μία νέα κατηγορία Μέσων, η οποία έχει αποδεδειγμένα μεγαλύτερη διαφημιστική αποτελεσματικότητα με χαμηλότερο κόστος, θα την ακολουθήσεις. Τόσο γιατί θέλεις να πάρεις περισσότερα με το ίδιο κονδύλι, όσο και επειδή γίνεται αναπόσπαστο στοιχείο του media mix. Αν μπορείς να αντικαταστήσεις ένα μέρος της Διαφήμισης με άλλους τρόπους «διείσδυσης», όπως για παράδειγμα με τα Social Media, θα το κάνεις, αλλά βέβαια δεν μπορείς να βγεις και τελείως από τη Διαφήμιση. Απλώς διαχειρίζεσαι διαφορετικά το μείγμα των Μέσων και των ενεργειών. Πάντως, η κρίση επιτείνει αυτήν τη διαδικασία.

Αλέξανδρος Καμπούρογλου: Εμείς δεν κάνουμε Διαφήμιση. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχει τέτοιου τύπου προϋπολογισμός. Πάντως, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει το Internet. Συνεπώς για εμάς θα έλεγα ότι είναι «ακριβό», με δεδομένο ότι πρόκειται για μία δραστηριότητα με την οποία προηγουμένως δεν ασχολούμασταν.

Τάνια Κωφίδου: Προφανώς η κρίση μας έχει επηρεάσει και θα συνεχίσει να μας επηρεάζει, χωρίς να ξέρουμε ακόμα σε τι βαθμό. Άρα, σαφέστατα, θα πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί στο τι ξοδεύουμε και πώς το ξοδεύουμε. Επιπλέον, όταν το βασικό μας κοινό, οι ηλικίες 18-24 ετών είναι online, δεν μπορούμε να λείπουμε από το Internet. Τέλος, πρέπει να δούμε και το θέμα του ROI. Ναι μεν, «αναγκαζόμαστε» να χρησιμοποιήσουμε την Τηλεόραση ως βασικό Μέσο γιατί έτσι έχουμε μάθει και γιατί είναι εκεί ο ανταγωνισμός μας, αλλά δεν ξέρουμε απόλυτα τι μας προσφέρει.

Κύρος Δασκαλάκης: Πιστεύω κι εγώ ότι δεν είναι απλά θέμα της κρίσης. Οι νέοι είναι συνέχεια στο Internet, ασχολούνται με το Facebook και είναι διαρκώς μέσα σε αυτό το «παιχνίδι». Συνεπώς κι εμείς δεν μπορούμε να λείπουμε από εκεί. Επιπλέον, το Internet μπορεί να μετρηθεί πολύ καλύτερα.

Αναστασία Δημητρίου: Σαφέστατα θα πρέπει να βρούμε πιο οικονομικούς τρόπους επικοινωνίας με το κοινό μας. Καθότι το ΙΕΚ μας απευθύνεται σε ένα μεσαίο κοινό, στο οποίο έχει παρατηρηθεί ακόμα και να μην μπορούν να καταβάλουν τα δίδακτρα οι γονείς, οφείλουμε να κινηθούμε συνετά.

Πρέπει συνεπώς οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί να βρουν τρόπους να κρατήσουν ένα επίπεδο φωνής σοβαρό, χωρίς όμως να ξοδεύουν με τον ίδιο τρόπο και το ίδιο «δυνατά», όπως μέχρι τώρα.

Άρα, το Internet είναι μία παράμετρος που πρέπει να αξιολογηθεί πιο σοβαρά πλέον. Κάτι που χρήζει επισήμανσης είναι ότι ως πελάτες έχουμε την ιδιαιτερότητα να κάνουμε έντονη διαφήμιση για έναν μήνα, τον Σεπτέμβριο. Αν δεν μπορέσουμε να έχουμε ένα σημαντικό μερίδιο φωνής εκείνη την περίοδο, το χάσαμε το παιχνίδι.


Marketing Week: Κύριε Ντότσικα, λαμβάνοντας υπόψη τα πρώτα σχόλια των συμμετεχόντων, ποιος θα λέγατε ότι είναι ο ρόλος του Internet στο να κερδίσουν οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί «share of voice»;

Οδυσσέας Ντότσικας: Πάντα καταλήγουμε στη σημασία που έχει το ROI. Και το Internet για ορισμένες αγορές, όπως η εκπαίδευση, πιστεύω είναι πιο αποτελεσματικό, ειδικά για τα κολέγια και τα ΙΕΚ. Αυτό που επισημαίνουμε εμείς είναι ότι το μερίδιο φωνής δεν χτίζεται με ένα Μέσο, γιατί ο καταναλωτής δεν λειτουργεί μονοδιάστατα, Αν μετρήσουμε πόση ώρα περνάει το κοινό των 18 έως 20+ στην Τηλεόραση και το Internet, δεν βλέπουμε σημαντικές διαφορές.

Από την άλλη πλευρά, το να έχεις μεγαλύτερο μερίδιο φωνής στο Internet είναι πολύ φθηνότερο…

Marketing Week: Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες της εκπαίδευσης σε ό,τι αφορά την προβολή στο Διαδίκτυο;

Αλέξανδρος Καμπούρογλου: Η προβολή των εκπαιδευτικών οργανισμών στο Internet γίνεται σε δύο επίπεδα. Το ένα έχει να κάνει με το να σε εντοπίσει κάποιος που δεν σε ξέρει και ψάχνει για κάποιον εκπαιδευτικό οργανισμό. Το άλλο είναι το πώς θα τοποθετηθείς σε όποιον τύπο διαφήμισης κάνεις, δεδομένου ότι δεν μιλάμε για καταναλωτικό προϊόν. Εμείς ζητάμε από τον καταναλωτή μία τεράστια επένδυση σε χρόνο και χρήματα. Πρόκειται συνεπώς για μία πολύ σοβαρή απόφαση.

Νίκος Μυλωνόπουλος: Αυτό που κάνουμε εμείς είναι ίσως το δυσκολότερο απ’ όλα τα experience goods, γιατί θέλει πολύ μεγάλη αφοσίωση. Και έχουμε δει ότι ο κυρίαρχος τρόπος που γίνεται η Διαφήμιση είναι το «word of mouth». Αυτό που εμείς θέλουμε, είναι να ενημερώσουμε και να εκπαιδεύσουμε κάποιον ο οποίος είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο λήψης απόφασης. Κάτι που είναι πολύ δύσκολο να το κάνεις με οποιαδήποτε οθόνη. Χρειάζεται προσωπική επαφή. Συνεπώς ό,τι Διαφήμιση κάνουμε, έχει έναν στόχο: να φέρει κοντά μας τον υποψήφιο σπουδαστή, σε μία προσωπική επαφή.

Οδυσσέας Ντότσικας: Αυτό που έχουμε δει τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό σε αντίστοιχες περιπτώσεις, είναι ότι πολλά εξαρτώνται από το κοινό στο οποίο επιθυμείς να στοχεύσεις. Θέλεις, δηλαδή, να δημιουργήσεις awareness γιατί είσαι ένας καινούργιος εκπαιδευτικός οργανισμός ή επειδή έχεις ένα καινούργιο course; Είσαι ένας οργανισμός που βασίζεται πολύ στο κύρος, στο χτίσιμο εμπιστοσύνης;

Η συμβουλή μας είναι ότι οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί δεν θα έπρεπε να πραγματοποιούν επικοινωνία μόνο τον Σεπτέμβριο. Διότι μπορεί τότε να παίρνει την τελική απόφαση ο υποψήφιος σπουδαστής, αλλά την εικόνα για το brand τη διαμορφώνει τουλάχιστον 2-3 χρόνια νωρίτερα. Νομίζω ότι θα ήταν πιο αποδοτικό, αντί να κάνουν έναν μήνα διαφήμιση, να εστιάζουν σε μακροπρόθεσμη προβολή, στη λογική του να χτίσουν το brand τους και όχι απλώς να κερδίσουν μερίδιο αγοράς.

Marketing Week: Εσείς τι λύσεις έχετε να προτείνετε λοιπόν, προκειμένου να χτίσει αποτελεσματικά το brand του ένας εκπαιδευτικός οργανισμός;

Οδυσσέας Ντότσικας: Αυτό που έχουμε δει είναι ότι, εκτός και αν ο χρήστης βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο της επιλογής του και ψάχνει να αγοράσει την υπηρεσία, δεν θα μπει στο site του εκπαιδευτικού οργανισμού. Αυτό που θα πρέπει να κάνουν οι οργανισμοί είναι να βάλουν πολύ περιεχόμενο στα sites που βρίσκεται ήδη το κοινό τους, να δημιουργήσουν, δηλαδή, infomercials σε αυτά παρά να προσπαθούν να τον οδηγήσουν στο δικό τους site. Ειδικά όταν ο στόχος είναι το χτίσιμο του brand σου.

Τα πλεονεκτήματα αυτής της στρατηγικής είναι ότι ο χρήστης θα διαβάσει τις πληροφορίες. Επιπλέον, δε, αυτές αποκτούν μεγαλύτερη αξιοπιστία γιατί είναι πληροφορίες που λαμβάνει από sites που ήδη εμπιστεύεται. Κατά τη γνώμη μου, η λογική που θα έπρεπε να ακολουθούν και οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί στην Ελλάδα είναι η εξής: Ξεκινάμε με ένα μακροχρόνιο επικοινωνίακό σχέδιο, το οποίο κλιμακώνεται την περίοδο που λαμβάνεται η απόφαση.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε, όμως, ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό όλο το προηγούμενο διάστημα. Τόσο για το χτίσιμο του brand, όσο και για το χτίσιμο της κοινότητας αυτής των ανθρώπων που τελικά, θα μας επιλέξουν σε σχέση με κάποιον άλλο.


Marketing Week: Ξεχωρίζετε κάποια παραδείγματα δημιουργικής αξιοποίησης του Internet από εκπαιδευτικούς οργανισμούς του εξωτερικού;

Άλεξ Καραγεώργης: Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα για το πώς μπορείς να επενδύσεις στο Μέσο -ένα παράδειγμα αποτελεί το MSN- αλλά εξαρτάται πάντα από το κοινό. Τα Social Media είναι πολύ σημαντικά για την παροχή πληροφοριών, όπως επίσης και τα portals, όπου με συγκεκριμένες ενότητες, μπορούν να μας βοηθήσουν να προβάλλουμε το brand μας και την πληροφορία που χρειαζόμαστε. Θα ήθελα να τονίσω και πάλι ότι, επειδή η εκπαίδευση είναι θέμα εμπιστοσύνης, πάντα πρέπει να επιλέγεις Μέσα που την καλλιεργούν.

Marketing Week: Μέχρι σήμερα, με τι τρόπους αξιοποιείτε το Internet; Έχετε μία ολοκληρωμένη παρουσία εκεί;

Αναστασία Δημητρίου: Έχουμε ένα νέο site, υλοποιήσαμε μέσω Facebook διαγωνισμό για μία ειδικότητα, το σχέδιο μόδας, σε συνεργασία με τον Σάκη Ρουβά και τη Sprinter Stores και έχουμε και παρουσία στο Google. Κυρίως πραγματοποιούμε ad hoc ενέργειες.

Νίκος Μυλωνόπουλος: Εμείς κάνουμε αρκετά πράγματα: χρησιμοποιούμε banners κυρίως vertical και Οnline Διαφήμιση, αξιοποιούμε τα Social Media με fan page και profile στο Facebook, κάνουμε πολύ CRM με e-mail και newsletters, ενώ χρησιμοποιούμε και το Twitter. Από κανένα από αυτά τα sites κοινωνικής δικτύωσης δεν έρχονται, όμως, αιτήσεις. Όλα έχουν σκοπό να φέρουν το κοινό σε interaction courses. Ακόμα και το website μας θα θέλαμε να είναι πιο interactive, με σκοπό το face to face interaction.

Τάνια Κωφίδου: Εμείς κάναμε φέτος μία προσπάθεια να βγούμε νωρίτερα, τον Φεβρουάριο, με επικοινωνία στο Internet και στα έντυπα, και είδαμε ότι δούλεψε πολύ καλά το Internet.

Και αυτό γιατί στην ουσία τετραπλασιάσαμε την επισκεψιμότητα στην ιστοσελίδα μας μέσα σε διάστημα δύο εβδομάδων.

Χρησιμοποιήσαμε κυρίως banners σε νεανικά sites και skins, κείμενα στο Facebook και Google ads.

Επίσης, έχουμε αναδιαμορφώσει το site μας, το οποίο το ανανεώνουμε πολύ συχνά με πληροφορίες και διαθέτουμε σελίδα στο Facebook την οποία κινούμε πολύ πιο δυναμικά.

Με το Twitter, ωστόσο, δεν έχουμε ασχοληθεί ακόμα, γιατί χρειάζεται ένας άνθρωπος που να είναι αφοσιωμένος. Ακόμα ψάχνουμε να βρούμε πώς να το αξιοποιήσουμε καλύτερα.

Γενικότερα, βλέπουμε ότι το Internet είναι αποτελεσματικό και συμφωνώ ότι η παρουσία μας δεν μπορεί να είναι μόνο το διάστημα Αυγούστου-Σεπτεμβρίου.

Άρα, θεωρώ ότι θα πρέπει, αν μη τι άλλο, ένα μικρό κομμάτι του budget μας να το κινούμε μέσα στη χρονιά. Διότι, θα πρέπει να υπενθυμίζουμε την παρουσία μας, να χτίζουμε το brand name μας και, με κάποιο τρόπο, να «ιντριγκάρουμε» τους νέους για την παρουσία μας.

Κύρος Δασκαλάκης: Εμείς έχουμε παρουσία όλη τη χρονιά στο Internet με banners, με ανακοινώσεις των γεγονότων που διοργανώνουμε, ενώ αξιοποιούμε πολύ και το Facebook.

Μάλιστα, πρόσφατα ανεβάσαμε ένα καινούργιο application σε σχέση με τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Έχουμε, επίσης, κανάλι στο YouΤube, το οποίο πιστεύω πολύ, όπου μπορεί κανείς να παρακολουθήσει webinars. Βιντεοσκοπούμε σεμινάρια ή διαλέξεις ανθρώπων μας που τις προβάλλουμε είτε μέσω του site μας είτε μέσω του καναλιού του YouTube. Ωστόσο, ανταπόκριση υπάρχει λιγότερο από την Ελλάδα και περισσότερο από το εξωτερικό.


Marketing Week: Τι είναι αυτό που σας αποθάρρυνε έως τώρα να επενδύσετε ακόμα υψηλότερα κονδύλια στο Online;

Κύρος Δασκαλάκης: Μέχρι τώρα η διείσδυση του Μέσου. Τίποτα άλλο. Όμως, ήδη αυξάνουμε κατά πολύ τα κονδύλια μας. Τα τριπλασιάζουμε…

Αναστασία Δημητρίου: Εμάς μας αποθαρρύνει το γεγονός ότι απαιτείται η υποστήριξη από εξειδικευμένους ανθρώπους γιατί είναι εταιρική στρατηγική και δεν επιτρέπονται τα ακραία λάθη.

Επειδή, λοιπόν, δεν είμαστε ακόμα σε θέση να εξασφαλίσουμε αυτήν την υποστήριξη, προτιμούμε να μην δοκιμάσουμε κάποια πράγματα. Μην πάμε «για μαλλί» και βγούμε τελικά «κουρεμένοι». Αν δεν είσαι σίγουρος ότι μπορείς να κάνεις κάτι καλά, καλύτερα να μην το αγγίξεις.

Τάνια Κωφίδου: Τα Social Media μπορούν να λειτουργήσουν ως μπούμερανγκ αν δεν ασχολείσαι με αυτά. Υπάρχει, για παράδειγμα, η περίπτωση ενός ξένου πανεπιστημίου, που κάποιος έκανε ένα άσχημο σχόλιο στο Τwitter και το είδαν μετά από δύο μήνες. Επομένως μπορεί όλοι μας να θέλουμε να είμαστε στα Social Media, αλλά χρειάζεται τεράστια υποστήριξη από πίσω.

Νίκος Μυλωνόπουλος: Πράγματι, είναι σημαντικό να έχεις τον άνθρωπο, ο οποίος θα γνωρίζει πολύ καλά τον εκπαιδευτικό οργανισμό, θα μπορεί να τον εκπροσωπήσει με εμπιστοσύνη στις δικές του δυνάμεις και βεβαίως θα κατέχει και το Μέσο. Γι’ αυτό θεωρώ ότι το Facebook είναι σχετικά ευκολότερο. Διότι σίγουρα θα βρεις ένα στέλεχος που το κατέχει.

Αλέξανδρος Καμπούρογλου: Και επίσης, δεν μπορεί αυτοί που ασχολούνται να είναι entry-level, χαμηλού κόστους προσωπικό.

Marketing Week: Θεωρείτε ότι δεν υπάρχει στην ελληνική αγορά πληθώρα στελεχών με μεγάλη γνώση των Social Media και του Online γενικότερα;

Νίκος Μυλωνόπουλος: Κάθε εταιρεία χρειάζεται εξειδικευμένο know-how, το οποίο, ωστόσο, πρέπει να φέρει πολύ κοντά της. Με άλλα λόγια, αν επιλέξω να συνεργαστώ με ένα agency, θα πρέπει να διατηρήσω μια πολύ στενή συνεργασία, ώστε να εξασφαλίσω ότι θα μας εκπροσωπήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και αυτό είναι το δύσκολο. Ειδικότερα, μιας και δεν υπάρχει πληθώρα τέτοιων ανθρώπων στην αγορά. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, εκτιμώ ότι, παρά τις όποιες δυσκολίες, η επένδυση στο Online αξίζει.

Οδυσσέας Ντότσικας: Αυτό που έχει αλλάξει πολύ λόγω του Internet είναι η αναλογία του μείγματος μεταξύ των push και pull τακτικών. Τα brands οφείλουν πλέον να εστιάζουν και στο pull κομμάτι. Να δημιουργήσουν, δηλαδή, την υποδομή για να τα βρει ο χρήστης και να προσφέρουν τις κατάλληλες εμπειρίες. Πρέπει, συνεπώς να επενδύσουν σε ανθρώπινο δυναμικό και να αποκτήσουν την απαιτούμενη εσωτερική υποδομή. Δεν γίνεται αλλιώς.

Marketing Week: Κύριε Ντότσικα, τι θα συμβουλεύατε κάθε brand το οποίο επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί με επιτυχία στα Social Media;

Οδυσσέας Ντότσικας: Το βασικό είναι να σκεφτούν τι θέλουν να καταφέρουν με τα Social Media και όχι να επενδύσουν σε αυτά επειδή το κάνουν όλοι οι άλλοι. Να αποφασίσουν ποια πρέπει να είναι η στρατηγική τους και να αξιοποιήσουν τους συνεργάτες τους για να πετύχουν τον σκοπό τους. Ο οποίος στόχος πρέπει να είναι μετρήσιμος. Πλέον υπάρχουν τα ερευνητικά εργαλεία που μπορούν να μας βοηθήσουν τόσο σε ποσοτικό, όσο και σε ποιοτικό επίπεδο. Άρα, η προτροπή μου προς τα brands είναι να μετρούν ό,τι κάνουν στο Internet. Αλλιώς, δεν έχει νόημα. Είναι σαν να πετάτε λεφτά σε έναν κουβά.

Marketing Week: Το word of mouth είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην αγορά της εκπαίδευσης. Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να επιτευχθεί αυτό αποτελεσματικότερα μέσω του Internet;

Αλέξανδρος Καμπούρογλου: Ένας τρόπος προφανώς είναι να ενεργοποιήσεις τους αποφοίτους σου. Και να δημιουργήσεις τα μέρη στο Διαδίκτυο, μέσω των οποίων θα τους προτρέψεις να εκφραστούν και να πουν στον περίγυρό τους ότι είναι απόφοιτοι. Αυτό είναι από μόνο του τεράστιο. Απλώς πρέπει να τους δώσεις μια αφορμή…

Κύρος Δασκαλάκης: Πράγματι, δουλεύει αυτό. Και μόνο τα likes που κάνουν οι απόφοιτοι στο Facebook, είναι αρκετά για να δημιουργήσουν word of mouth. Δεν το έχουμε μετρήσει, όμως είναι προφανές ότι δημιουργεί buzz. Τώρα, ποια μπορεί να είναι η ακριβής αξία αυτού του buzz, αυτό είναι ένα άλλο θέμα…

Οδυσσέας Ντότσικας: Έχουν ενδιαφέρον τα Sponsored Stories του Facebook. Πρόκειται για ένα ειδικό διαφημιστικό format, κάτι μεταξύ Paid και Earned Media, το οποίο μεγιστοποιεί το virality και το word of mouth του Μέσου. Αν κάνει, εν ολίγοις, κάποιος like, οι φίλοι του θα ενημερωθούν γι’ αυτό. Όχι, όμως, στο newsfeed, αλλά θα το δουν ως διαφήμιση δεξιά στη σελίδα τους.


Marketing Week: Κάθε άλλο παρά εύκολο είναι να καταφέρει να αποκτήσει ένα brand χιλιάδες fans στο Facebook. Ακόμα πιο δύσκολο είναι όμως, να εξασφαλίσει την ενεργή παρουσία τους με likes και σχόλια. Με βάση την εμπειρία σας, τι είναι αυτό που «ωθεί» τους followers να ανταποκρίνονται συχνότερα;

Νίκος Μυλωνόπουλος: Λένε ότι το Μέσο είναι το μήνυμα. Η πραγματικότητα είναι, όμως, ότι τη διαφορά την κάνει το περιεχόμενο. Τι είδους περιεχόμενο; Εδώ είναι το μεγάλο ζήτημα. Πρέπει να τροφοδοτείς τη σελίδα με ενδιαφέρον περιεχόμενο. Να γράφεις για συνέδρια, να κάνεις έρευνα, να είσαι δραστήριος. Και αν ο κόσμος βρει ενδιαφέρον και σχετικό το περιεχόμενό σου, τότε το πιθανότερο είναι ότι θα ανταποκριθεί.

Κύρος Δασκαλάκης: Συμφωνώ. Πάντως, στις νεότερες ηλικίες έχει σημασία λίγο και το παιχνίδι. Να μπουν, να παίξουν, να το στείλουν σε άλλους… Ξέρετε ποιος είναι ένας ωραίος τρόπος να καταλάβετε πώς λειτουργούν τα κοινά σας στο Διαδίκτυο; Μπείτε στα pc των εργαστηρίων σας και δείτε τι κάνουν οι φοιτητές ενόσω βρίσκονται online. Για παράδειγμα, τα παιδιά μιλούν για ώρες στο Messenger.

Οδυσσέας Ντότσικας: Ένα από τα πράγματα που έχουμε παραγνωρίσει με την άνοδο του Facebook είναι πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν στο word of mouth τα one-to-one Media, όπως το Messenger. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Microsoft, το word of mouth στα one-to-one είναι γύρω στο 60-70%. Άρα, η Διαφήμιση και γενικότερα η προώθηση μέσω του Messenger εξακολουθεί να είναι ένα πολύ ωφέλιμο και σημαντικό Μέσο προβολής.

Βάλια Παπασπύρου: Να προσθέσω ότι, με βάση τα τελευταία στοιχεία, οι unique χρήστες του Messenger στην Ελλάδα είναι περισσότεροι από 2 εκατομμύρια. Συνεπώς, όσο και αν μεγαλώνει το Facebook, την αξία του οποίου ουδείς μπορεί να παραγνωρίσει, το one-to-one παραμένει μία στοχευμένη μορφή διαφήμισης. Είτε πρόκειται για games, είτε για rich media formats…

Marketing Week: Ας ολοκληρώσουμε με ένα συμπερασματικό σχόλιο για τον ρόλο του Internet στην εκπαίδευση…

Αναστασία Δημητρίου: Εγώ χαίρομαι που υπάρχουν συνάδελφοι που αξιοποιούν τόσο πολύ και χωρίς φόβο το Internet. Εμείς, όπως είπα και πριν  δεν έχουμε την απαιτούμενη υποστήριξη για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε όπως θα θέλαμε στο Διαδίκτυο και χωρίς να διακυβεύσουμε το κύρος μας. Έχουμε «χτίσει» την εικόνα ενός φορέα με ηγετική θέση στον χώρο της εκπαίδευσης και δεν θέλουμε να ρισκάρουμε. Γι’ αυτό και δεν «αγγίζουμε» εκεί ακόμα πολύ. Ελπίζω, όμως, να είμαστε σε θέση στο μέλλον…

Κύρος Δασκαλάκης: Εγώ πιστεύω ότι είναι καταπληκτική η διεισδυτικότητα που μπορείς να πετύχεις με αυτά τα Μέσα. Θέλει, όμως, τεράστια προσοχή. Είναι ολόκληρη επιστήμη.

Αλέξανδρος Καμπούρογλου: Εγώ το μόνο που θα προσέθετα είναι ότι είναι ένας χώρος που δεν έχει σταθεροποιηθεί. Προκύπτουν διαρκώς νέες υπηρεσίες, νέες δυνατότητες… Είναι τόσο ραγδαία η εξέλιξη, ώστε είναι ιδιαίτερα δύσκολο να προλάβεις να προσαρμοστείς. Ίσως, λοιπόν, το περιβάλλον αυτό να εξελίσσεται «too fast for its own good».

Οδυσσέας Ντότσικας: Δεν είναι τυχαίο ότι στο Facebook έκαναν meetings για να αποφασίσουν πώς να μετριάσουν τον ρυθμό ανάπτυξης…

Νίκος Μυλωνόπουλος: Θα αποτελέσει βασικό άξονα στη μελλοντική πορεία μας. Αποτελεί, ωστόσο, το Διαδίκτυο και μεγάλη πρόκληση. Διότι, μπορεί να είναι ένα πολύ «hot» Μέσο, ακόμα όμως δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι γνωρίζουμε ποιες είναι οι λύσεις που μας ταιριάζουν καλύτερα.

Πρέπει, λοιπόν, να βρεθεί το κατάλληλο business model τόσο σε ό,τι αφορά το Μάρκετινγκ, όσο και πώς να το υποστηρίξουμε. Εσωτερικά, με εξωτερικές συνεργασίες; Αυτή είναι άλλη μία πρόκληση.

Τάνια Κωφίδου: Συμφωνώ απόλυτα. Είμαστε ακόμα στην αρχή και προσπαθούμε να βρούμε τον δρόμο. Πώς ακριβώς να το δουλέψουμε, ποια Μέσα να εντάξουμε στο μείγμα, τι επένδυση απαιτείται σε ανθρώπινο δυναμικό… Τα ερωτήματα είναι πολλά. Έχουμε, συνεπώς, μακρύ δρόμο να διανύσουμε. Είμαι, πάντως, αισιόδοξη ότι θα βρούμε τη χρυσή τομή και θα καταφέρουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο το Online.

Οι συμμετέχοντες
– Νίκος Μυλωνόπουλος, Αντιπρύτανης, ALBA
– Κύρος Δασκαλάκης, Marketing Director, BCA College
– Αλέξανδρος Καμπούρογλου, Διευθυντής Επικοινωνίας, Athens Information Technology
– Αναστασία Δημητρίου, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας και Ανάπτυξης, όμιλος Ακμή
– Τάνια Κωφίδου, Marketing & Communication Director, IST College
– Oδυσσέας Ντότσικας, Managing Director, Thinkdigital
– Aλέξανδρος Καραγεώργης, Εμπορικός Διευθυντής, Thinkdigital
– Βάλια Παπασπύρου, Executive Producer Greece, MSN