Ανατροπή στην κατάταξη της τηλεθέασης, με σημαντική άνοδο του Alpha και του Mega που ανεβαίνουν στις πρώτες θέσεις επενδύοντας σε μυθοπλασία και πτώση για Σκάι και ΑΝΤ1 που ρίχτηκαν στη μάχη (κυρίως) με ριάλιτι. Με την πίτα τηλεθέασης στην prime time να μην ξεπερνά το 72% για τα έξι ιδιωτικά κανάλια, το κοντέρ γράφει «μονοψήφιο» για μεγάλους παίκτες και φέρνει νέες ανατροπές.

Σε ρωσική ρουλέτα στην οποία είναι μαθηματικά βέβαιο ότι σε κάποιον ή κάποιους θα «πέσει» η… σφαίρα, εξελίσσεται η μάχη της prime time, σε μία σεζόν που χαρακτηρίζεται από την υπερπροσφορά ακριβών προγραμμάτων και φέρνει ήδη δυσάρεστες εκπλήξεις για δυνατούς παίκτες. Η μειωμένη πίτα που περιορίζεται σημαντικά από το άνω του 20% ποσοστό των others, κατανέμεται ανάμεσα σε 6 πανελλαδικά κανάλια και τους σταθμούς την ΕΡΤ, γεγονός που δημιουργεί ασφυκτικές συνθήκες για όποιον… ποντάρει σε «κουτσό» πρότζεκτ.

Από τις πρώτες ημέρες της φουλ αναμέτρησης όλων των μεγάλων παικτών στην prime time, διαφαίνονται ήδη τεκτονικές αλλαγές στην κατάταξη της τηλεθέασης, με το Mega και τον Alpha να παίρνουν τα ηνία, το Star να διατηρείται εντός τριάδας με αξιώσεις, ενώ ο Σκάι και ο ΑΝΤ1 «πληρώνουν» στρατηγικά λάθη και βρίσκονται – για την ώρα- στην… λάθος πλευρά της τηλεοπτικής ιστορίας που έχει ξεκινήσει να γράφεται για τη φετινή σεζόν.

Ραγδαία πτώση των ριάλιτι
Η επικράτηση της μυθοπλασίας ως γενική τάση και η συνακόλουθη πτώση των ριάλιτι όταν πρόκειται για παραγωγές-κόπια άλλων επιτυχημένων προγραμμάτων, αναδεικνύονται σε trend του πρώτου μέρους της σεζόν και υπαγορεύουν τις εξελίξεις για το επόμενο τρίμηνο.

Ενδεικτικό είναι ότι κατά την πρώτη ημέρα της ολομέτωπης αναμέτρησης όταν συνέπεσαν όλα τα δυνατά χαρτιά σε κοινή ώρα μετάδοσης, τα δύο μαγειρικά ριάλιτι σε ΑΝΤ1 (Game of chefs) και Σκάι (Top chef) περιορίστηκαν αθροιστικά σε ποσοστό μόλις 10,3% στο κοινό 18-54 με 6,3% και 4% αντίστοιχα, την ίδια στιγμή που οι δύο σειρές «Σασμός» στον Alpha και «Γη της ελιάς» στο Mega «χτύπησαν» αθροιστικά ποσοστό 44,8% με 24,7% και 20,1% αντίστοιχα.

Την ίδια στιγμή, την τιμή των όπλων για το είδος των ριάλιτι υπερασπίζεται το GNTM (Star), σημειώνοντας ποσοστό 21,8% την πρώτη ημέρα της απευθείας αναμέτρησης, το οποίο, ωστόσο, παρότι ξεφεύγει από την μονοψήφια «μοίρα» των άλλων ριάλιτι, υπολείπεται σημαντικά από τα αντίστοιχα ποσοστά του ίδιου προγράμματος κατά την περσινή σεζόν.

Μονόδρομος τα μονοψήφια
Με 6 «παίκτες» στην prime time εκ των οποίων το Open σχεδόν απέχει καθώς δεν έχει ακόμα βγάλει στον αέρα πρωτότυπο πρόγραμμα, η «κατάρα» του… μονοψήφιου παραμονεύει για όλους ως ένα ενδεχόμενο μαθηματικά βέβαιο. Η πίτα της τηλεθέασης για τα ελεύθερα ιδιωτικά κανάλια που ορίζεται περίπου στο 66% για το σύνολο της ημέρας (το υπόλοιπο ποσοστό «πάει» στα others και τα τρία κανάλια της ΕΡΤ), αυξάνεται στην prime time σε ποσοστό έως και 72%.

«Αν βρεθούν δύο ή και τρία σουξέ στην prime time με ποσοστό πέριξ του 20%, αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν περισσεύει τίποτα για τους υπόλοιπους. Τα μονοψήφια ποσοστά είναι… μονόδρομος. Κάποιος θα κάνει 5%», αναφέρει υψηλόβαθμο τηλεοπτικό στέλεχος μεγάλου καναλιού και συμπληρώνει χαρακτηριστικά: «Φέτος, όποιο κανάλι σημειώνει ποσοστό άνω του 20 είναι άρχοντας, όποιο κάνει έστω και 18% είναι πασάς!».

Αυτό που αποδεικνύεται, επίσης, είναι ότι η τάση να προλάβει κάποιος τον ανταγωνισμό δεν αποτελεί νομοτελειακά συνταγή επιτυχίας, καθώς αν το περιεχόμενο δεν ικανοποιεί τον τηλεθεατή ακόμα και αν παίξει μόνο του ένα πρόγραμμα (βλ. Top chef που βγήκε εσπευσμένα στις 6/9) δεν θα «πιάσει», ειδικά αν έχει στο… κούτελο σαφές στίγμα αντιγραφής άλλου επιτυχημένου προγράμματος, όπως στην προκειμένη περίπτωση το Master Chef. «Το ρίσκο με ένα ριάλιτι-αντιγραφή είναι μεγάλο. Μπορείς να υπολογίζεις να κάνει 30% και τελικά να κάνει 5%».

«Τα μονοψήφια στην Prime Time δεν είναι πωλήσιμα»
Και ενώ η «κατάρα» του Battle of the Couples (ριάλιτι του Alpha που απέτυχε παταγωδώς και «κόπηκε» με συνοπτικές διαδικασίες την περασμένη σεζόν) μεταφέρεται φέτος σε άλλα προγράμματα, τα ποσοστά κάτω του 10% παίρνουν στο λαιμό τους τα εμπορικά έσοδα. «Ό,τι είναι μονοψήφιο στην prime time δεν είναι πωλήσιμο», αναφέρει στο MW έμπειρο εμπορικό στέλεχος τηλεοπτικού σταθμού. «Έχει τεράστια διαφορά π.χ. το 14% με το 9% γιατί το πρώτο θα πάρει 30.000 το δευτερόλεπτο, ενώ το δεύτερο ποσοστό θα πάρει το πολύ 15.000. Δεν πάει αναλογικά. Υπάρχει ένα κατώφλι κάτω από το οποίο δύσκολα κάποιος αγοράζει».

Στόχος να μην είναι… 4οι
Με τα νέα δεδομένα, επαναπροσδιορίζονται και οι στόχοι των καναλιών, που πλέον κοιτούν το ποτήρι… μισοάδειο. «Το να είμαι πρώτος ακούγεται πλέον σχεδόν υπερφίαλο, έτσι κι αλλιώς οι τρεις πρώτοι πιθανότατα θα είναι σε πολύ κοντινές αποστάσεις μεταξύ τους, σχεδόν ισόπαλοι. Ο στόχος πλέον μετατοπίζεται στο να μην είναι κάποιος 4ος ή 5ος», αναφέρει έμπειρο τηλεοπτικό στέλεχος. Η μάχη μόλις ξεκίνησε με τα πρώτα συμπεράσματα να σκιαγραφούν σκηνικό ανατροπής, αλλά ακόμα τίποτα δεν έχει κριθεί, καθώς Σκάι και ΑΝΤ1 έχουν γραμμές άμυνας και επερχόμενα προγράμματα τα οποία ευελπιστούν να βελτιώσουν την ως τώρα απόδοσή τους και δεν προτίθενται να καταθέσουν τα όπλα.

Ενώπιον αποφάσεων ο ΣΚΑΪ
Στον Σκάι εναποθέτουν τις ελπίδες τους στο Voice, που φέτος υποδέχεται νέο μέλος της επιτροπής τον Κωνσταντίνο Αργυρό. Με διπλά επεισόδια κάθε Σάββατο και Κυριακή, το κανάλι του Φαλήρου στοχεύει να ρεφάρει τα weekend για να ανεβάσει τον εβδομαδιαίο μέσο όρο του, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται ζυμώσεις και συζητήσεις μέσα στο κανάλι για τις επόμενες κινήσεις του. Δύο σενάρια που φέρονται να εξετάζονται θέλουν το Top Chef να αποσύρεται από τη διακεκαυμένη ζώνη των 21.00 και στη θέση του να παίρνει θέση είτε το «Κάτι ξαναψήνεται» είτε η νέα καθημερινή σειρά «Μόλις χθες» που προοριζόταν αρχικά για lead-in στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων.

Μέγα ζήτημα είναι να μη διαταραχθούν οι σχέσεις με τον Τούρκο παραγωγό Ατζούν Ιλιτζαλί, ο οποίος είναι στρατηγικός συνεργάτης του Σκάι. Οι «φωνές» που ακούγονται εσωτερικά για άμεση διακοπή του Top Chef βρίσκουν αντίσταση στο στρατόπεδο του παραγωγού που θέλει να το «παλέψει» κι άλλο. Το μεγάλο σχέδιο που ήδη έχει πέσει στο τραπέζι θέλει τον Σκάι να ζητά επίσπευση του Survivor, ώστε να βγει στον αέρα ει δυνατόν και τον Νοέμβριο!

Κρατούν την ανάσα τους για τις «Άγριες Μέλισσες»
Την ίδια στιγμή, ο ΑΝΤ1 τηρεί στάση αναμονής καθώς στις 27 Σεπτεμβρίου αναμένεται να μπει στη μάχη της prime time ο πολυαναμενόμενος τρίτος κύκλος των «Άγριων Μελισσών» με την ελπίδα να φέρει πίσω το κοινό, που επιλέγει μυθοπλασία.

Ήδη στο κανάλι επικρατεί σκεπτικισμός για την απόφαση να αλλάξει στρατηγική φέτος και να συνδυάσει λιγότερη μυθοπλασία με ριάλιτι, τη στιγμή που το δικό του παράδειγμα με την επένδυση σε μια σειρά υψηλών αξιώσεων όπως οι «Άγριες Μέλισσες» ακολουθεί φέτος ο ανταγωνισμός και… διαπρέπει. Κάποιοι κάνουν λόγο για «αυτογκόλ», καθώς ο ΑΝΤ1 έδωσε τη συνταγή, έστρωσε το έδαφος για την καλή μυθοπλασία και στη συνέχεια την… εγκατέλειψε για να στραφεί σε άλλο πεδίο. Παράλληλα, εξετάζονται και άλλες κινήσεις ενίσχυσης όπως η επίσπευση του «Ελλάδα έχεις ταλέντο», ενώ συνεχίζονται –παρά τις διαψεύσεις- οι συζητήσεις με τους «Ράδιο Αρβύλα», που αν τελικά επιστρέψουν θα πάρουν θέση καθημερινά στις 20.00.

«Κίνδυνος» και από την ΕΡΤ1
Στο κάδρο από την τελευταία εβδομάδα του μήνα μπαίνει και η ΕΡΤ, η οποία θα παρουσιάζει το δικό της μείγμα μυθοπλασίας σε ένα κατά βάση ήδη διαμορφωμένο τοπίο. Ακολουθώντας δικό της δρόμο και με… αντιπρογραμματισμό για να διαφοροποιηθεί από τα ιδιωτικά κανάλια, η ΕΡΤ1 θα «ρίξει» στη μάχη δύο από τα πιο δυνατά της χαρτιά, το «Καρτ ποστάλ» και τις τηλεοπτικές μεταφορές διηγημάτων με πρώτο το «Βαρδιάνος στα σπόρκα» στην prime time του Σαββάτου, απέναντι στα μουσικά σόου.

Στη μάχη της prime time θα δώσει το παρών μετά τις 22.00 με την καθημερινή σειρά «Σε ξένα χέρια», ενώ θα ακολουθούν η «Τούρτα της μαμάς» (Δευτέρα) και τα «Καλύτερα μας χρόνια» (Τρίτη και Πέμπτη). Την Παρασκευή, «απέναντι» δηλαδή από το live του Big Brother, θα αντιπαραβάλλει τη νέα μουσική εκπομπή του Κωστή Μαραβέγια. Τυχόν άνοδος της ΕΡΤ1 θα συρρικνώσει περαιτέρω στο 72% της τηλεθέασης που μοιράζονται τα ιδιωτικά κανάλια στην prime time.

Συντελείται ήδη η μεγάλη ανατροπή
Παρότι δεν έχει συμπληρωθεί ακόμα πλήρως το παζλ, ακόμα και με τα έως τώρα δείγματα, έμπειρα στελέχη της αγοράς παίρνουν πάνω τους την εκτίμηση ότι η μεγάλη ανατροπή συντελείται ήδη, με την άνοδο του Alpha και του Mega να παρουσιάζουν χαρακτηριστικά αλλαγής σελίδας.

Τα υψηλά κόστη των ριάλιτι που βυθίζουν τον μέσο όρο μεγάλων καναλιών, θα χρειαστεί να περιοριστούν άμεσα, καθώς δεν υπάρχουν περιθώρια για «αιμορραγία». Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερες δυσκολίες θα έχει και τυχόν αντικατάσταση από άλλα προγράμματα, καθώς η αγορά έχει υπερβεί τα όρια της σε capacity.

Όπως αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος, «για τα προγράμματα που δεν πάνε καλά, δε θα είναι εύκολο να βρεθούν εναλλακτικές, γιατί με τόσες εκπομπές, σίριαλ και ριάλιτι που γυρίζονται φέτος, δεν υπάρχει ούτε ένα συνεργείο ελεύθερο». Με άλλα λόγια, παράγονται περισσότερες παραγωγές από όσες αντέχει η τηλεοπτική αγορά, αλλά και από όσες μπορούν να φέρουν το κόστος τους πίσω.