Mια είδηση που δημοσιεύθηκε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters και αφορούσε στα όρια μέχρι τα οποία μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence – AI) να αξιοποιηθεί στο χώρο του Μarketing, της Επικοινωνίας αλλά και της Διοίκησης, προκάλεσε σοβαρούς προβληματισμούς.

Η είδηση ανέφερε ότι ορισμένες αμερικανικές τράπεζες χρησιμοποιούν λογισμικό προστασίας καμερών για την ανάλυση των προτιμήσεων των πελατών τους, αλλά και για να παρακολουθούν τους εργαζομένους τους. Ήδη τέτοιου είδους δοκιμές έχουν ξεκινήσει από τράπεζες όπως είναι η City National Bank της Φλόριντα και η Wells Fargo & Co. Όπως αναφέρει το Reuters, «η ευρεία χρησιμοποίηση και ανάπτυξη τέτοιων συστημάτων οπτικής τεχνητής νοημοσύνης στον υπό αυστηρές ρυθμίσεις τραπεζικό τομέα ίσως να είναι ένα βήμα για να θεωρηθούν κανονικότητα στον επιχειρηματικό κόσμο των ΗΠΑ».

Σύμφωνα με τον Bobby Domingez, Διευθυντή Ασφαλείας Πληροφοριών στη City National, ήδη έχουν ανοίξει τον δρόμο τα smartphones που τίθενται σε λειτουργία κάνοντας σάρωση προσώπου. Όπως είπε ο ίδιος, η εν λόγω τράπεζα θα ξεκινήσει από τις αρχές του 2022 τις δοκιμές για αναγνώριση προσώπου ώστε να αναγνωρίζει πελάτες στα ΑΤΜ, αλλά και εργαζόμενους στα υποκαταστήματά της. Την ίδια στιγμή, η JP Morgan δηλώνει ότι πραγματοποιεί μικρές δοκιμές με τεχνολογία βιντεοανάλυσης σε λίγα υποκαταστήματά της στην πολιτεία του Οχάιο.

Είναι προφανές ότι εδώ τίθεται θέμα πολιτικών ελευθεριών, ιδιωτικότητας και προσωπικών δεδομένων. Έτσι, στο Πόρτλαντ από την 1η Ιανουαρίου του 2021 απαγορεύθηκε σε κτίρια που χρησιμοποιούνται από το κοινό να εφαρμόζεται τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου, ενώ η αλυσίδα φαρμακείων Rite Aid κατήργησε σχετικό πρόγραμμα το 2020. Οι τράπεζες ωστόσο στις ΗΠΑ επιμένουν: «Δεν θα κάνουμε εκπτώσεις στην ιδιωτικότητα των πελατών μας. Απλώς θα χρησιμοποιήσουμε τεχνολογία, η οποία ήδη χρησιμοποιείται σε άλλες χώρες και μεταφέρεται τάχιστα και στα αμερικανικά τραπεζικά ιδρύματα» επισημαίνει ο Bobby Domingez.

Σύμφωνα με τον Fredric Nilson, Αντιπρόεδρο και Υπεύθυνο για τη Βόρειο και Νότιο Αμερική στην κορυφαία εταιρεία καμερών παρακολούθησης Axis Communications, «το κύριο μέλημα των χρηματοπιστωτικών ομίλων είναι το πως θα αντιδράσουν οι άνθρωποι σε ένα τέτοιο σύστημα». Η JPMorgan Chase ξεκίνησε να εξετάζει τη δυνατότητα χρήσης λογισμικού δικής της παραγωγής για ανάλυση αρχείων από τις κάμερες στα υποκαταστήματα της Chase στη Νέα Υόρκη και στο Οχάιο. Σύμφωνα με το Reuters, στόχος της Chase είναι να συλλέξει δεδομένα ώστε να οργανώσει αποδοτικότερα το προσωπικό και να σχεδιάσει τα υποκαταστήματά της.

Δηλαδή ενδιαφέρεται να καταγράψει τις ώρες συναλλαγών, το πόσοι άνθρωποι αποχωρούν, όταν η ουρά είναι μεγάλη και ποιες από τις πράξεις απασχολούν αρκετά τους εργαζόμενους.

Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να προκαλέσουν τον θαυμασμό για τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης και των προοπτικών που ανοίγει για εφαρμογή της σε δεκάδες τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας. Δεν συμβαίνει όμως αυτό, διότι τα όριά της είναι απλά… ανύπαρκτα και ο κίνδυνος να διαβρώσει την κοινωνικότητα των ανθρώπων πολύ μεγάλος. Σκεφθείτε π.χ. την Τεχνητή Νοημοσύνη με την αναγνώριση προσώπου και των μορφασμών του να αντιλαμβάνεται και τα θέλω ή τις προτιμήσεις του ανθρώπου.

Από τη μια θα μπορεί να τον προσεγγίζει εξατομικευμένα σε επίπεδο marketing, από την άλλη ο άνθρωπος θα αισθάνεται απροστάτευτος, με απόλυτα εκτεθειμένα τα προσωπικά του δεδομένα. Η συζήτηση αυτή θα ανοίξει περισσότερο όσο οι εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης γίνονται περισσότερο αντιληπτές από τις κοινωνίες και τους πολίτες. Το που θα καταλήξει είναι απρόβλεπτο. Γιατί ναι, η τεχνολογία εξελίσσεται, αλλά τι γίνεται με τον άνθρωπο και τα προσωπικά του δεδομένα;