Τον τελευταίο καιρό το ChatGPT πρέπει να έχει αποτελέσει το πιο συχνό θέμα συζήτησης μεταξύ των ανθρώπων του marketing. Το εντυπωσιακό chatbot της OpenAI, έφερε με ακόμα πιο εμφατικό τρόπο στην επικαιρότητα το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης και του τρόπου που αυτή επηρεάζει και θα επηρεάσει στο μέλλον τη ζωή και τη δουλειά μας.

Ασχολήθηκα αρκετές ώρες προσπαθώντας να καταλάβω καλύτερα τη μηχανή και να ελέγξω τις ικανότητές της, δοκιμάζοντας να συζητήσω μαζί της θέματα marketing και branding. Και πράγματι σε κάποιες περιπτώσεις οι απαντήσεις που έδωσε το ChatGPT ήταν εντυπωσιακά ενημερωμένες. Αλλού όμως ήταν απλά αποδεκτές: σωστές αλλά όχι «έξυπνες», παρέμειναν γενικόλογες ή επιφανειακές. Συχνά μάλιστα η μηχανή απέφευγε ευγενικά να απαντήσει συγκεκριμένα, ενώ κάποιες φορές απάντησε λανθασμένα. Και ειδικά στο ελληνικό κομμάτι, οι απαντήσεις της μηχανής αποδείχτηκαν ιδιαίτερα φτωχές.

Κάπως έτσι έσβησε γρήγορα ο αρχικός εντυπωσιασμός και έγινε κατανοητό ότι μια σύντομη έρευνα στο Google σε συνδυασμό με λίγη κριτική σκέψη μπορεί ακόμα να σου δώσει πιο χρήσιμες απαντήσεις. Όπως επίσης ότι σε επίπεδο δημιουργικότητας η συγκεκριμένη μηχανή παραμένει μια μάλλον μη ανταγωνιστική εναλλακτική απέναντι στο τι μπορεί να πετύχει η ανθρώπινη ικανότητα, ειδικά σε χώρους σαν τον δικό μας, στον οποίο ιδιότητες όπως το όραμα, η αυθεντικότητα, η καινοτομία, η διαφοροποίηση, η ευελιξία και η συνοχή αποτελούν προαπαιτούμενα για τη δημιουργία μιας μάρκας. Προς το παρόν, στο πεδίο μας η τεχνητή νοημοσύνη δείχνει να αποτελεί περισσότερο πολύτιμο βοηθό παρά ικανό δημιουργό.

Όμως αν τα παραπάνω δημιουργούν την αίσθηση ότι απέχουμε πολύ από τη στιγμή που οι μηχανές θα μπορέσουν να υποκαταστήσουν την ανθρώπινη σκέψη, καλό είναι να το ξανασκεφτούμε.

Με βάση τον νόμο των επιταχυνόμενων επιστροφών (Law of Accelerating Returns) του Kurzweil, σύμφωνα με τον οποίο κάθε νέα πρόοδος επιταχύνει την επόμενη, η ταχύτητα αύξησης του βαθμού και των τρόπων που η τεχνητή νοημοσύνη επιδρά στην καθημερινότητά μας θα είναι τεράστια. Ώστε στο κοντινό μέλλον να θυμόμαστε το Google ή το ChatGPT με τον ίδιο τρόπο που σήμερα θυμόμαστε την Amiga και το Atari. Και διόλου απίθανο, να φτάσουμε στο singularity του Irving John Good, το σημείο καμπής που η τεχνητή νοημοσύνη θα υπερβεί την ανθρώπινη. Ας ελπίσουμε ότι θα ισχύσει το ενθαρρυντικό σενάριο σύμφωνα με το οποίο η τεχνητή νοημοσύνη θα αυξάνει παράλληλα και τη δική μας νοημοσύνη. Έτσι ώστε στο marketing, όπως σε κάθε χώρο, να συνεχίζουμε να παραμένουμε εμείς οι managers των brands, ενισχυμένοι μάλιστα με τη δύναμη του AI.