Οι εταιρείες και η βιομηχανία ανταποκρίνονται στην κλιματική κρίση μέσω δεσμεύσεων για Net Zero. Ποιος είναι όμως ο ρόλος του Marketing σε αυτή την προσπάθεια;

Έχουμε τη χαρά να φιλοξενoύμε την Taide Guajardo, Chief Brand Officer της P&G Europe, επικεφαλής του marketing μιας εταιρείας με προϊόντα που χρησιμοποιούμε καθημερινά όπως Pampers, Pantene, Always, Ariel, Lenor, Fairy, Oral- B, Gillette, H&S, Old Spice.

MW: Η δύναμη του marketing είναι αναμφισβήτητη. Αλλά πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο απώτερος στόχος είναι απλώς να «πουλήσει» περισσότερο. Είναι κάτι παραπάνω τελικά;

Taide Guajardo: Έχετε δίκιο στο γεγονός ότι το marketing ήταν παραδοσιακά ένα «εργαλείο προώθησης της κατανάλωσης», προώθησης του «περισσότερου».

Υπάρχουν ωστόσο καμπάνιες marketing που μπορούν να επηρεάσουν ριζικά τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται και ενεργεί μια ολόκληρη κοινωνία. Όταν εκτελούνται σωστά, δεν χτίζουν απλώς την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας: μπορούν να αλλάξουν αντιλήψεις, να πυροδοτήσουν συζητήσεις, να δημιουργήσουν κινήματα και να έχουν θετικό αντίκτυπο.

Παραδείγματα όπως η καμπάνια Pantene #HairHasNoGender που υπερασπίζεται τη διαφορετικότητα έχει δημιουργήσει έναν εποικοδομητικό διάλογο σε πολλές χώρες, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, στηρίζοντας ταυτόχρονα ουσιαστικά την LGBTQ+ κοινότητα (μέσω της επανεκκίνησης της γραμμής στήριξης «Δίπλα σου»). Ένα άλλο παράδειγμα είναι η μακροχρόνια προσπάθεια της Always να προωθήσει την ισότητα των φύλων και να σπάσει τα στερεότυπα του να είσαι και να ενεργείς #likeagirl.

Πώς όμως το marketing μπορεί να προωθήσει έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής και κατανάλωσης με αποτελεσματικό τρόπο;

Tο marketing μπορεί να είναι το εργαλείο για ένα πιο βιώσιμο μέλλον – μπορεί να μετατρέψει τη βιωσιμότητα από «πρέπει» σε μια ακαταμάχητη επιλογή.

Πώς; Όταν οι καταναλωτές χρησιμοποιούν προϊόντα στο σπίτι τους, καταναλώνουν ενέργεια και νερό και παράγουν απορρίμματα– οδηγώντας σε εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Αναζητούμε αποτελεσματικά προϊόντα αλλά ταυτόχρονα προϊόντα με θετικό αποτύπωμα στο περιβάλλον– δεν είμαστε σίγουροι όμως τι να επιλέξουμε. Είναι λοιπόν ο ρόλος μας να ανταποκριθούμε όχι μόνο με καινοτομία, αλλά με βιώσιμη καινοτομία και να προωθήσουμε όχι μόνο την κατανάλωση αλλά την υπεύθυνη κατανάλωση.

Το marketing δεν είναι συνώνυμο της διαφήμισης… Είναι ένα εργαλείο Brand Building. Ξεκινά με την κατανόηση των αναγκών των καταναλωτών, την ανάπτυξη προϊόντων και συσκευασιών που προσφέρουν τα οφέλη ενός brand, μειώνοντας ταυτόχρονα την κατανάλωση ενέργειας, νερού και απορριμμάτων κατά την παραγωγή και τη χρήση του. Το marketing αγγίζει φυσικά και την επικοινωνία και έχει τη δύναμη να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές για να έχουν την καλύτερη δυνατή απόδοση του προϊόντος ΚΑΙ να βελτιώνουν το αποτύπωμα στο περιβάλλον.

Ας πάρουμε για παράδειγμα το πλύσιμο ρούχων. Έως και το 60% των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα σε κάθε πλύση ρούχων οφείλεται στη θερμοκρασία πλυσίματος. Το Ariel είναι ένα απορρυπαντικό που επιλέγεται από εκατομμύρια νοικοκυριά σε όλη την Ευρώπη, επομένως έχει τεράστιο αντίκτυπο. Σχεδιάσαμε τη σύνθεση για να αποδίδει τέλεια σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Όμως αυτό δεν ήταν αρκετό. Πώς πραγματικά οδηγούμε μια αλλαγή προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον; Επενδύσαμε στην καμπάνια #EveryDegreeMakesADifference, η οποία έχει ως στόχο να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές και να πετύχει τη μείωση πέντε βαθμών στη μέση θερμοκρασία πλύσης στην Ευρώπη έως το 2025, που είναι σαν να αφαιρούμε 2.000.000 αυτοκίνητα από τους δρόμους της Ευρώπης.

Κάθε μικρή αλλαγή μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο και οφείλουμε να αγκαλιάσουμε τη βιωσιμότητα σε ό,τι κάνουμε. Δεν είναι θέμα επιλογής, είναι θέμα προστασίας του κοινού Σπιτιού μας. Του Πλανήτη μας.