Η κρίση της πανδημίας με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπος όλος ο πλανήτης δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστο ούτε τον κλάδο των δημοσίων σχέσεων. Τα έσοδα των εταιρειών του μειώνονται σταθερά σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ οι προσδοκίες ανάπτυξης μειώνονται.

Ίσως να περίμενε κανείς να συμβεί το αντίθετο, ειδικά από τη στιγμή που ο κλάδος των PR τα τελευταία 5 χρόνια έχει αλλάξει ριζικά, τόσο με αιχμή τις νέες τεχνολογίες, όσο και τις δομικές αλλαγές που έχουν υποστεί τα media.

Aν στην παραπάνω πραγματικότητα προσθέσει κανείς την ολοένα και μεγαλύτερη ανάγκη διαφάνειας, δεοντολογίας και ηθικής σε όλο το φάσμα της επιχειρηματικής δράσης, αλλά και της ενημέρωσης, θα περίμενε ότι οι δημόσιες σχέσεις θα βρίσκονταν σε καλύτερη μοίρα.

Η τελευταία έρευνα του International Communications Consultancy Organiza-tion (ICOO), World PRReport 2020, που διεξήχθη σε συνεργασία με τις εταιρείες Provoke Media και Opinium, αναφέρει ότι το 62% των εταιρειών PR διεθνώς ακύρωσαν καμπάνιες, ενώ το 61% αναμένουν μείωση εσόδων από fees. Παράλληλα καταγράφηκαν απώλειες στα new business, δεδομένου ότι το 46% των ερωτηθέντων είπαν ότι είχαν απώλειες 46% στα κέρδη, ενώ περίπου 40% ήταν η μείωση στα specsστα οποία οι εταιρείες PR συμμετείχαν.

Ωστόσο, οι αρνητικές συνέπειες της πανδημίας δεν σταματούν εδώ, αφού η έρευνα δείχνει ότι το 38% των συμμετεχόντων σε αυτή έχουν υποστεί καθυστερήσεις στις πληρωμές από τους πελάτες τους, εξέλιξη που δυσκολεύει πάρα πολύ την προσπάθεια σταθεροποίησής τους στην ευρύτερη αγορά.

Τα αρνητικά δεδομένα δεν σταματούν εδώ. Η πανδημία Covid-19 προκάλεσε επιπλέον προβλήματα, όπως «πάγωμα» των προσλήψεων (σε ποσοστό 35%), μειώσεις μισθών (σε ποσοστό 35%), αλλά και απολύσεις (σε ποσοστό 15%). Την ίδια στιγμή βέβαια, τα συγκεκριμένα προβλήματα θα μπορούσαν να αποτελέσουν και προκλήσεις για τις εταιρείες PR, η αντιμετώπιση των οποίων θα οδηγήσει τον κλάδο στη νέα εποχή που επιβάλλουν οι συνθήκες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η μελέτη των επιμέρους κλάδων που επηρεάστηκαν στο κομμάτι αυτό. Σύμφωνα με το World PR Report 2020, οι κλάδοι που επηρεάστηκαν περισσότερο είναι οι consumerbrand communication υπηρεσίες, οι κλάδοι retail, φιλοξενίας, τροφίμων και ποτών, ψυχαγωγίας, αυτοκινήτου και luxury.

Υπάρχουν όμως και υπηρεσίες που ελέω συνθηκών, βρίσκονται σε ανάπτυξη, όπως είναι η διαχείριση κρίσεων (αναμενόμενο σε ένα βαθμό…), το digital και social, οι corporate και employee communications, ενώ σε επίπεδο τομέων ενισχύθηκαν οι υπηρεσίες τεχνολογίας, το healthcare και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Ειδικότερα οι υπηρεσίες healthcare εκτιμάται ότι διανύουν ίσως την πλέον αναπτυξιακή πορεία των τελευταίων χρόνων, μια πορεία που αναμένεται να διατηρηθεί για αρκετά χρόνια ακόμα, όσο τα θέματα της υγείας και οι παγκόσμιες υγειονομικές κρίσεις θα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα, οι 5 βασικοί τομείς υπηρεσιών που θα αναπτυχθούν την επόμενη 5ετία στον κλάδο είναι Consumer Consulting (46%), Corporate Reputation (42%), MultimediaContent Creation (32%), Marketing Communications (28%), Social & Media & Community Management(28%). Όσον αφορά δε στους τομείς που θα αναπτυχθούν το ίδιο διάστημα, είναι oι IT & Technology (60%), Healthcare (40%), Financial & Professional Services (38%), Consumer Products (32%), Industrial/Manufacturing (22%).

Τέλος, σύμφωνα με το World PR Report 2020 οι πελάτες σήμερα ζητούν περισσότερο engagement metrics (π.χ. social media figures) (22%), awareness metrics (12%), advertising value equlvalency (AVE) (10%), sales figures (4%), media clipping (4%).

Όπως κι αν εξελιχθούν τα πράγματα ωστόσο, οι δημόσιες σχέσεις έχουν μπροστά τους σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης. Στην εποχή των fake news αλλά και της δυσπιστίας με την οποία πολίτες και καταναλωτές αντιμετωπίζουν θεσμούς και επιχειρήσεις, οι εταιρείες PR πρέπει να επενδύσουν περισσότερο σε πρακτικές δεοντολογίας και ηθικής, απολύτως απαραίτητες σε ένα απρόβλεπτο περιβάλλον, όπου τα digital και social media αυξάνουν με γεωμετρική πρόοδο την επιρροή τους.