Με την τεχνολογική εξέλιξη να ανοίγει τον δρόμο για προσωποποιημένες υπηρεσίες και αναβαθμισμένη εμπειρία θέασης, η συνδρομητική τηλεόραση εισέρχεται σε μία νέα εποχή: νέοι παίκτες, εμπλουτισμένο περιεχόμενο και προηγμένες δυνατότητες «σκηνοθετούν» τις εξελίξεις στο «blockbuster» του Pay TV.

Η βιομηχανία μας βρίσκεται στο κατώφλι ενός δεύτερου κύματος disruption». Εκφράζοντας όλους του παίκτες του τηλεοπτικού πεδίου, η πρόβλεψη προέρχεται από τον Tony Hall, Director-General του BBC, ο οποίος, σχολιάζοντας τις εξελίξεις πριν από λίγες ημέρες, ανέδειξε την ανάγκη για τις υπάρχουσες πλατφόρμες να αναβαθμίσουν τη δράση τους, ενόψει της εισόδου νέων παικτών και των μετασχηματισμών που επιφυλάσσουν οι τεχνολογικές εξελίξεις. Έντονη είναι η δραστηριότητα και στην ελληνική αγορά, με τα υπάρχοντα δίκτυα να θωρακίζονται έναντι του εντεινόμενου ανταγωνισμού με υψηλότερα επίπεδα εξατομίκευσης, αξιοποίηση των τεχνολογικών δυνατοτήτων και επένδυση σε περιεχόμενο, ανταποκρινόμενα στις ανάγκες και τις μεταβαλλόμενες συνήθειες των θεατών.

ΤΟ ΟΤΤ ΟΔΗΓΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στο πεδίο της συνδρομητικής τηλεόρασης, με τις υπηρεσίες Οver The Top (ΟΤΤ ΤV) να πυροδοτούν ανακατατάξεις και την παραδοσιακή πλατφόρμα της συνδρομητικής να αναπροσδιορίζει τη θέση της. Σύμφωνα με μελέτη της Ovum, οι διαδικτυακές υπηρεσίες τηλεόρασης θα αποτελέσουν τον κύριο μοχλό της ανάπτυξης, παρά το γεγονός ότι η διείσδυσή τους στη χώρα βρίσκεται ακόμη σε χαμηλό επίπεδο, συγκριτικά με ωριμότερες χώρες.

Την ίδια στιγμή δορυφορική τηλεόραση και IPTV θα διατηρήσουν τα ποσοστά τους, σημειώνοντας οριακή ενίσχυση: μέχρι το 2022 η διάχυσή τους θα αγγίξει το 24% του πληθυσμού από το 22% που βρισκόταν το 2018. Όπως προκύπτει από τα πορίσματα της μελέτης, οι συνδρομητές OTT TV στην Ελλάδα, από τις 386.000 που ήταν στο τέλος του 2018, θα αυξηθούν κατά 70% μέχρι το 2022 και θα ανέλθουν σε περίπου 670.000. Εξίσου εντυπωσιακά κινείται και η δαπάνη για τις υπηρεσίες ΟΤΤ ΤV: από τα 37 εκατ. ευρώ την περσινή χρονιά, αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί για να αγγίξει τα 72 εκατ. ευρώ το 2022.

Αν οι εκτιμήσεις επαληθευθούν, οι υπηρεσίες ΟΤΤ θα αντιστοιχούν περίπου στο 30% της δαπάνης για την παραδοσιακή συνδρομητική τηλεόραση και περίπου στο 60% των συνδρομητών της. Για την επταετία 2015-2022, τα στοιχεία θέλουν την ΟΤΤ TV να πενταπλασιάζει τα έσοδά της και να υπερτετραπλασιάζει τον αριθμό των συνδρομητών της, σε αντίστιξη με την παραδοσιακή συνδρομητική τηλεόραση, η οποία προβλέπεται ότι θα αυξήσει τα έσοδά της κατά περίπου 3% και κατά 12% τη λίστα συνδρομών.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η αγορά της δορυφορικής συνδρομητικής δέχθηκε ισχυρό πλήγμα, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και με την επιβολή του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης (10%) επί της αξίας του λογαριασμού, την αύξηση του ΦΠΑ (από 23% σε 24%) και την καταβολή ανταλλάγματος (3%) επί των ετήσιων εσόδων για την παραχώρηση της άδειας δορυφορικής μετάδοσης.

ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Με το «νέο αίμα» να αναζωογονεί την αγορά και με οδηγό τις τεχνολογικές εξελίξεις, το σκηνικό της Pay TV στην Ελλάδα ανοίγεται σε νέα δεδομένα και εγκυμονεί νέες εμπορικές ευκαιρίες. Κεφαλαιοποιώντας την παράδοση στη συνδρομητική τηλεόραση παλιοί και νέοι παίκτες εξελίσσουν την προσφορά τους, ακολουθώντας τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με στόχο να ανταποκριθούν στα νέα μοντέλα κατανάλωσης περιεχομένου.

Ο Ανδρέας Γεωργιάδης, Pay TV Manager της Vodafone Ελλάδας, μεταφέρει την εικόνα: «Καθώς η Ελλάδα υστερούσε σημαντικά στη διείσδυση συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών σε σχέση με την Ευρώπη, πιστεύουμε ότι μέρος αυτού του χάσματος γεφυρώθηκε κατά τη διάρκεια της απερχόμενης δεκαετίας. Αυτό επετεύχθη τόσο λόγω της αναβάθμισης των προϊόντων συνδρομητικής τηλεόρασης, παλαιότερα, όσο και λόγω της εισόδου στην αγορά νέων, ψηφιακών παικτών τελευταία.

Αν στην εικόνα προσθέσουμε και την ολοένα αυξανόμενη ανάγκη για περιεχόμενο από την πλευρά των καταναλωτών, θεωρούμε ότι οι προοπτικές μπροστά μας είναι σημαντικές για μία σειρά από λόγους που συνδέονται με την τεχνολογική εξέλιξη και τις καινούριες δυνατότητες που αυτή φέρνει, τα νέα μοντέλα παροχής συνδρομητικών υπηρεσιών, τις αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες των καταναλωτών, και εν γένει με τους καταλύτες πάνω στους οποίους “τρέχει” ο μετασχηματισμός της παγκόσμιας αγοράς της ψυχαγωγίας και της τεχνολογίας.

Η διείσδυση της Pay TV στη χώρα μας προφανώς και ακολουθεί αυτά τα βήματα, άλλοτε πιο αργά και άλλοτε σε συγχρονισμό με τις διεθνείς εξελίξεις. Έτσι, είμαστε πεπεισμένοι ότι υπάρχει ακόμη σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης και στην Ελλάδα, κάτι που βλέπουμε και σε άλλες χώρες που δεν έχουν παράδοση στη συνδρομητική τηλεόραση».

Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ ΤΩΝ ΕΞΕΛΙΞΕΩΝ
Σε παράγοντα που καθορίζει την πορεία της αγοράς αναδεικνύεται η τεχνολογία, δίνοντας πρόσβαση σε νέους τρόπους διάθεσης και κατανάλωσης του τηλεοπτικού περιεχομένου. Καθώς οι πλατφόρμες ΟΤΤ δεν εξαρτώνται από συγκεκριμένο εξοπλισμό και απαιτούν μόνο σύνδεση στο διαδίκτυο, διευκολύνουν τους καταναλωτές ως προς την έναρξη και διακοπή της υπηρεσίας, ενώ ανταποκρίνονται στην ανάγκη για ευελιξία στη χρήση τους.

Επισημαίνοντας τον αντίκτυπο της τεχνολογικής ανάπτυξης, τη βελτίωση των δυνατοτήτων των τηλεοπτικών δεκτών και των κινητών συσκευών, αλλά και την επέκταση της κινητής ευρυζωνικότητας και την ανάπτυξη επίγειων δικτύων οπτικών ινών, ο Ανδρέας Γεωργιάδης εξηγεί τη στροφή στα επίγεια δίκτυα: «Συνδυαστικά, αυτές οι τεχνολογικές εξελίξεις καθιστούν όλο και πιο ελκυστικά τα επίγεια δίκτυα έναντι των δορυφορικών, ενώ η χρήση “έξυπνων” τεχνολογιών και πλατφορμών έρχονται να δώσουν ακόμη περισσότερες, αλλά και προσωποποιημένες επιλογές στους καταναλωτές», σημειώνει ο ίδιος και προσθέτει: «Εμείς έχουμε την εμπειρία από το νέο Vodafone TV, το οποίο προσφέρει πρωτοποριακές λειτουργίες, όπως η δυνατότητα πρόσβασης σε περιεχόμενο από όλους και από παντού χωρίς περιορισμούς, με ταυτόχρονη θέαση από διαφορετικές συσκευές.

Κάνοντας χρήση της κορυφαίας μηχανής αναζήτησης και ανακάλυψης περιεχομένου της TiVo, προσφέρουμε προσωποποιημένες προτάσεις και εμπειρία. Χάρη στη χρήση τεχνολογιών cloud, διαθέτουμε μοναδικές λειτουργίες και στα live προγράμματα με τη δυνατότητα επανάληψης έως και για μία εβδομάδα, αλλά και εγγραφής τηλεοπτικού περιεχομένου διάρκειας έως και 100 ωρών για διάστημα 90 ημερών ώστε κανείς να μην χάνει στιγμή από τα αγαπημένα του προγράμματα, όποια συσκευή κι αν χρησιμοποιεί. Μάλιστα, στο επόμενο διάστημα προγραμματίζουμε διάφορες καινοτομίες που σκοπό έχουν την περαιτέρω βελτίωση της διάδρασης των καταναλωτών με το περιεχόμενό τους».


ΚΑΤΑΙΓΙΣΤΙΚΗ Η «ΠΛΟΚΗ» ΔΙΕΘΝΩΣ
Εδώ και καιρό, ηχηρά brand names από τον χώρο της τεχνολογίας, της ψυχαγωγίας και της ενημέρωσης, διεκδικούν μερίδιο της πίτας του ΟΤΤ διεθνώς, ορθώνοντας ανάστημα στο μονοπώλιο του Netflix. O πιο απειλητικός ανταγωνιστής είναι ίσως το Apple TV+, για το οποίο η Apple όρισε πριν λίγες ημέρες ημερομηνία λανσαρίσματος. Όπως αποκάλυψε ο CEO της εταιρείας Tim Cook στο ετήσιο event του Σεπτεμβρίου, η πλατφόρμα θα κάνει πρεμιέρα την 1η Νοεμβρίου και θα διατίθεται προς 4,99 δολάρια το μήνα. Σε πρώτη φάση, θα είναι διαθέσιμη σε 100 χώρες, με ένα φιλόδοξο πλάνο πρωτότυπου προγράμματος, το οποίο θα ανανεώνεται κάθε μήνα. O κολοσσός της τεχνολογίας έχει επενδύσει περί τα 6 δισ. δολάρια στη δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου, ενώ, σύμφωνα με τον Cook, τα trailers για τις νέες σειρές έχουν ήδη λάβει πάνω από 100 εκατ. views

Υπηρεσία streaming παρουσιάζει και η Disney η οποία θα κυκλοφορήσει διεθνώς μέχρι το τέλος του 2021. Το Disney+ θα κάνει ντεμπούτο στις 12 Νοεμβρίου στις ΗΠΑ με πρωτότυπο περιεχόμενο, το οποίο θα συμπεριλαμβάνει μια νέα σειρά της Marvel TV και μια νέα σειρά Star Wars TV, ενώ η εταιρεία έχει ήδη αρχίσει να «αποσπά» περιεχόμενο από άλλα sites video-on-demand. Στο Disney+ θα είναι διαθέσιμα 7.500 επεισόδια από τρέχουσες τηλεοπτικές εκπομπές, 25 πρωτότυπες σειρές, 10 πρωτότυπες ταινίες, αλλά και 500 υπάρχουσες, ενώ η Disney θα ανεβάζει στην πλατφόρμα και τις πρεμιέρες της. Η CFO της εταιρείας, Christine McCarthy, δήλωσε ότι οι συνδρομητές αναμένεται να κυμανθούν στα 60 με 90 εκατ. παγκοσμίως μέχρι το τέλος του 2024, με τα 2/3 να προέρχονται εκτός ΗΠΑ.

Από την πλευρά του, το BBC TV ετοιμάζεται επίσης να εισέλθει στην αρένα, με τον Tony Hall, Director-General, να προαναγγέλλει την έλευση ενός δεύτερου κύματος disruption. «Το πρώτο είχε να κάνει με την άνοδο των Netflix, Amazon και Spotify, τα οποία διαμόρφωσαν την αγορά και μεταμόρφωσαν ριζικά τη συμπεριφορά του κοινού, συχνά προκαλώντας σημαντικές απώλειες. Στο δεύτερο κύμα, ένα μεγάλο εύρος νέων παικτών θα διεισδύσει σε μια ήδη πολυπληθή αγορά. Οι υπάρχοντες streamers θα πρέπει να προσπαθήσουν πιο σκληρά για να προσφέρουν αξία».

IN THE NEWS
Προσβάσιμη και σε χρήστες που δεν ανήκουν στο δίκτυο της Vodafone γίνεται πλέον η υπηρεσία Vodafone TV. Με αυτόν τον τρόπο, το περιεχόμενό της, το οποίο συνδυάζει αθλητικά κανάλια, περισσότερες από 4.000 ταινίες καταλόγου, πάνω από 7.000 επεισόδια σειρών και 4.000 επεισόδια παιδικών σειρών, ντοκιμαντέρ, πάνω από 60 θεματικά κανάλια, τα ελεύθερα ελληνικά, αλλά και εφαρμογές, είναι τώρα διαθέσιμο και σε συνδρομητές των υπόλοιπων δικτύων.

Πρόσφατα, το Vodafone TV εμπλουτίστηκε με νέα χαρακτηριστικά και διαθέτει πλέον το Recommendation Engine, μία προσωποποιημένη εμπειρία θέασης που προτείνει αυτόματα σε κάθε συνδρομητή το περιεχόμενο της υπηρεσίας που ταιριάζει περισσότερο στο προφίλ του. Άλλη νέα δυνατότητα είναι το Next Episode, με το οποίο τα επεισόδια κάθε σειράς ξεκινούν αυτόματα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, μετά το τέλος του προηγουμένου.

Έναν χρόνο στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης συμπλήρωσε πρόσφατα η τηλεοπτική υπηρεσία Wind Vision, έχοντας φτάσει τους 40.000 συνδρομητές. Πρόκειται για την πρώτη συνδρομητική υπηρεσία τηλεόρασης στην Ελλάδα που ενσωματώνει το Netflix, με απλοποιημένη διαδικασία εγγραφής και με τη δυνατότητα πληρωμής της συνδρομής στο Netflix μέσα από τον λογαριασμό της Wind, χωρίς τη χρήση πιστωτικής κάρτας. Η Wind λάνσαρε πρόσφατα τα νέα συνδυαστικά προγράμματα κινητής, σταθερής, internet και τηλεόρασης, Wind One.

Η Nova προχώρησε νωρίτερα μέσα στη χρονιά στο λανσάρισμα υπηρεσίας streaming, με την επωνυμία Novaflix. Η υπηρεσία δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα πρόσβασης μέσω internet streaming στο κινηματογραφικό της περιεχόμενο, on demand και live, αλλά και offline με δυνατότητα download. Πρεμιέρες, οσκαρικές ταινίες και blockbusters, δημοφιλείς σειρές, box sets με ολόκληρους κύκλους σειρών και νέα επεισόδια ακόμα και ταυτόχρονα με την Αμερική, συνθέτουν το περιεχόμενο του Novaflix. Επιπλέον, το Novaflix θα προσφέρει σε streaming και τα κινηματογραφικά κανάλια Novacinema1HD, Novacinema2HD, Novacinema3HD, Novacinema4HD, Novalife, FOX και
FOX Life.

FOCUS POINTS
– Η αναβάθμιση των προϊόντων συνδρομητικής τηλεόρασης και η είσοδος στην αγορά νέων, ψηφιακών παικτών ευθυγραμμίζει την εγχώρια αγορά με αυτές του εξωτερικού

– Oι συνδρομητές OTT TV στην Ελλάδα, από τις 386.000 που ήταν στο τέλος του 2018, θα αυξηθούν κατά 70% μέχρι το 2022 και θα ανέλθουν σε περίπου 670.000

– Δορυφορική τηλεόραση και IPTV θα ενισχυθούν οριακά μέχρι το 2022, αγγίζοντας σε διείσδυση το 24% του πληθυσμού από το 22% που βρίσκονταν το 2018

– Η τεχνολογία εξελίσσεται σε παράγοντα που καθορίζει την πορεία της αγοράς, δίνοντας πρόσβαση σε νέους τρόπους διάθεσης και κατανάλωσης του τηλεοπτικού περιεχομένου

– Ηχηρά brand names από τον χώρο της τεχνολογίας, της ψυχαγωγίας και της ενημέρωσης, διεκδικούν μερίδιο της πίτας του ΟΤΤ διεθνώς, ορθώνοντας ανάστημα στο μονοπώλιο του Netflix