Εξαιρετικά ελληνικά προϊόντα ποιότητας και γεύσης διέπρεψαν, για μια ακόμη χρονιά, αποσπώντας Superior Taste Awards από το International Taste Institute. Στον διαγωνισμό, ο οποίος διεξάγεται σε παγκόσμιο επίπεδο, ξεχώρισαν, μεταξύ άλλων, και καινοτόμες συμμετοχές Ελλήνων παραγωγών, οι οποίοι συμμετείχαν στη διαγωνιστική διαδικασία με πλήθος ποιοτικών προτάσεων και έντονο προσανατολισμό στην τοπική αγορά.

Στην απονομή 165 Superior Taste Awards σε ελληνικά προϊόντα προχώρησε φέτος η Επιτροπή του International Taste Institute, μέλη της οποίας είναι κάποιοι από τους καλύτερους Σεφ και Σομελιέ παγκοσμίως. Στη φετινή διοργάνωση, Superior Taste Awards απέσπασαν παγκοσμίως 2.350 προϊόντα τροφίμων και ποτών, με τους παραγωγούς τροφίμων και ποτών να επενδύουν σημαντικά στην ποιότητα και τη γεύση των προϊόντων τους. Μάλιστα, το 2022 έδειξε αύξηση στον αριθμό των προϊόντων που κατατέθηκαν στις γευστικές αξιολογήσεις του International Taste Institute, ειδικά στην κατηγορία των προϊόντων που έχουν σχέση με την υγεία και τη βιωσιμότητα.

Το φυσικό μεταλλικό νερό «Αύρα» με Diamond Taste Award
Όσον αφορά στα 2.350 προϊόντα, τα οποία έλαβαν το Superior Taste Award, μια πιστοποίηση η οποία χορηγείται σε προϊόντα τα οποία συναντούν ή ξεπερνούν (βαθμολογία άνω του 70%) τις προσδοκίες των Σεφ και Σομελιέ του International Taste Institute, οφείλουν να είναι καλοφτιαγμένα, ισορροπημένα και νόστιμα. Ξεχώρισαν δε μεταξύ χιλιάδων προϊόντων, τα οποία αξιολογούνται κάθε χρόνο. Συγκεκριμένα, απονεμήθηκαν 33 Crystal Taste Awards, τα οποία απονέμονται σε προϊόντα που έχουν βραβευτεί με 3 αστέρια για τρία συνεχόμενα χρόνια, καθώς και 18 Diamond Taste Awards, τα οποία απονέμονται σε προϊόντα τα οποία έχουν βραβευτεί με 3 αστέρια για επτά φορές μέσα σε μια περίοδο 10 χρόνων. Ας σημειωθεί ότι ένα από τα 18 Diamond Taste Awards τα οποία απονεμήθηκαν παγκοσμίως φέτος, κατέκτησε το «Φυσικό Μεταλλικό Νερό Αύρα» από την Coca-Cola Τρία Έψιλον.

Στην Ελλάδα 165 Superior Taste Awards
Σε 165 ανέρχονται τα Superior Taste Awards που απονεμήθηκαν σε ελληνικά προϊόντα για την εξαιρετική τους γεύση με δυνατότερες κατηγορίες να αναδεικνύονται τα γαλακτοκομικά/τυροκομικά, τα προϊόντα ψαριού/ιχθυοκαλλιέργειας, τα εμφιαλωμένα νερά και τα προϊόντα αρτοποιίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε φέτος το γεγονός πως αυξήθηκε η συμμετοχή παραγωγών οι οποίοι απευθύνονται στην τοπική αγορά και όχι τόσο στις εξαγωγές. Σύμφωνα με τους ίδιους, η συγκεκριμένη ενέργεια αποτελεί μέρος της προσπάθειάς τους να βρουν τα εργαλεία ώστε να προσεγγίσουν τον Έλληνα καταναλωτή, να αποδείξουν την υψηλή ποιότητα των προϊόντων τους, αλλά και να διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό.

Κάνοντας τον κόσμο ένα πιο νόστιμο μέρος
Στο πλαίσιο αυτό και ενσωματώνοντας την εμπειρία τους από τη γαστρονομία για να υπηρετήσουν τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών, η Κριτική Επιτροπή του International Taste Institute έχει σκοπό να βοηθήσει και να ενθαρρύνει τους παραγωγούς να βελτιώσουν τη γευστική ποιότητα των προϊόντων τους, συμβάλλοντας στην αποστολή του ITI να κάνει τον κόσμο ένα πιο νόστιμο μέρος.

«Κορυφαίοι σεφ από όλον τον κόσμο, οι οποίοι εκπροσωπούν ηγετικές γαστρονομικές λέσχες, σεφ με αστέρια Michelin, MOF’s, σεφ Προέδρων και βασιλικών μελών, όλοι συγκεντρώνονται για να αξιολογήσουν καταναλωτικά προϊόντα από όλον τον κόσμο. Είναι χαρά να μοιράζεσαι τέτοιες ιδιαίτερες στιγμές με τόσο παθιασμένους ανθρώπους, που συγκεντρώθηκαν όλοι μαζί για την αγάπη για το φαγητό, τα προϊόντα και το επάγγελμα», σημειώνει ο Alan Coxon, πρόεδρος της Επιτροπής των σεφ του International Taste Institute.

Υγιεινά, βιώσιμα και νόστιμα τα φετινά προϊόντα
Σύμφωνα με το International Taste Institute, το 2022 σημειώθηκε και πάλι μια ισχυρή ανάπτυξη στην υποβολή προϊόντων που σχετίζονται με την υγεία και τη βιωσιμότητα. Ειδικότερα, υπήρξε διψήφια αύξηση στις υποβολές προϊόντων φυτικής προέλευσης εναλλακτικών του κρέατος και των γαλακτοκομικών, προϊόντων gluten free, αλλά και vegan, παράγοντας-κλειδί για τα οποία αποτελεί η γεύση. Μάλιστα, μια μελέτη του 2022, από την Ingredion Proprietary Research, έδειξε ότι το 53% των αγοραστών προϊόντων φυτικής προέλευσης θεωρούν τη «γεύση» ως το πιο σημαντικό κριτήριο αγοράς, η οποία προηγείται κατά πολύ από τη «διατροφική αξία», την «αναγνωρισιμότητα του brand» ή την «ευκολία».

«Η παραγωγή προϊόντων τα οποία είναι υγιεινά, αλλά και ταυτόχρονα νόστιμα, είναι μια τεράστια πρόκληση για τη βιομηχανία τροφίμων. Είμαστε εξαιρετικά χαρούμενοι που βλέπουμε ότι ένας αυξανόμενος αριθμός vegan ή φυτικών προϊόντων, τα οποία υποβλήθηκαν στις αξιολογήσεις μας φέτος, βραβεύτηκαν από την κριτική επιτροπή. Πρόκειται για μια ισχυρή βελτίωση σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, η οποία δείχνει ότι οι παραγωγοί επενδύουν σημαντικά στη γευστική ποιότητα αυτών των προϊόντων», σχολιάζει ο Eric de Spoelberch, CEO του International Taste Institute.

Σχετικά με το International Taste Institute
Το International Taste Institute, το οποίο ιδρύθηκε το 2005 και εδρεύει στις Βρυξέλλες, στο Βέλγιο, αξιολογεί και πιστοποιεί τη γεύση προϊόντων τροφίμων και ποτών από όλον τον κόσμο. Η Κριτική Επιτροπή του αποτελείται από περισσότερους από 200 διάσημους Σεφ και Σομελιέ οι οποίοι προέρχονται από 15 ευρωπαϊκές ενώσεις γαστρονομίας και σομελιέ.

Με τα χρόνια, περισσότερα από 20.000 προϊόντα έχουν πιστοποιηθεί από την Κριτική Επιτροπή του International Taste Institute, στην οποία συμμετέχουν, μεταξύ πολλών άλλων, οι Ferran Centelles (Head Sommelier στο El Bulli Foundation), Gabi Lucas (Καλύτερος Σομελιέ της Ισπανίας 2021), Alain Nonnet (2 αστέρια Michelin για 36 χρόνια), Gaetano Raguni (νικητής του Italy Bocuse d’Or 2017), Bernard Vaussion (Επικεφαλής σεφ του προέδρου της Γαλλίας) και Cristina Figueira (1 αστέρι Michelin). Το International Taste Institute πραγματοποιεί αισθητηριακή αξιολόγηση: η Κριτική Επιτροπή του ακολουθεί μεθοδολογία τυφλής δοκιμής στην οποία τα δείγματα προϊόντων είναι ανώνυμα για να αποφευχθούν τυχόν προκαταλήψεις κατά την αξιολόγηση.

Εκτός από τη βαθμολόγηση της απόδοσης του προϊόντος στα 5 τυπικά οργανοληπτικά κριτήρια, η Κριτική Επιτροπή παρέχει σχόλια, καθώς και προτάσεις για περαιτέρω βελτίωση του προϊόντος, αλλά και προτάσεις για γευστικό ταίριασμα με άλλα τρόφιμα και ποτά.


Γιώργος Παπαντωνόπουλος, Area Manager, Νότια Ευρώπη, Β. Αμερική, Ωκεανία, International Taste Institute

«Προσανατολισμός των Ελλήνων παραγωγών στην τοπική αγορά»
«Η προσπάθεια που κάνουν οι Έλληνες παραγωγοί τα τελευταία χρόνια, να τεκμηριώνουν την εστίασή τους στη γευστική ποιότητα των προϊόντων τους, φαίνεται πως έχει παγιωθεί. Παρά τις δύσκολες συνθήκες και την αβεβαιότητα της χρονιάς που διανύουμε, ο αριθμός των ελληνικών προϊόντων που ήρθαν για αξιολόγηση στο Ινστιτούτο, δεν επηρεάστηκε. Η διεθνής τάση προς την ανάπτυξη plant-based καινοτόμων προϊόντων παρατηρήθηκε και από την Ελλάδα. Το 2022 αυξήθηκε ο αριθμός των προϊόντων που αξιολογήσαμε από αυτήν την κατηγορία, ενώ κάποια από αυτά βραβεύτηκαν για την εξαιρετική τους γεύση. Επίσης, φέτος ήταν έκδηλος ο προσανατολισμός των Ελλήνων παραγωγών στην τοπική αγορά. Ήταν σημαντική η αύξηση της συμμετοχής παραγωγών που δεν έχουν εξαγωγική δραστηριότητα. Σκοπός τους ήταν να βρουν τα κατάλληλα εργαλεία για να προσεγγίσουν τον Έλληνα καταναλωτή και να αποδείξουν τον σεβασμό τους, παρουσιάζοντας έμπρακτα την υψηλή ποιότητα των προϊόντων που του προσφέρουν».