Απαντάμε ομόφωνα, η τιμή. Αν και οι περισσότερες θεωρίες συμφωνούν ότι η απόλυτη έμφαση στην πολιτική των τιμών χωρίς αντίστοιχη δημιουργικότητα, χωρίς επένδυση στις αξίες και την εικόνα της μάρκας ισοδυναμεί μακροπρόθεσμα με προϊοντικό «θάνατο», ωστόσο οι τάσεις δείχνουν ότι το 2011 θα είναι η χρονιά του pricing. Και γι’ αυτό δεν φταίει μόνον η κρίση. Εξίσου υπεύθυνη είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς και η τεχνολογία. Συγκεκριμένα, το trendwatching.com κάνει λόγο για… pricing pandemonium, υποκινούμενο από την έκρηξη των Social Media και των αντίστοιχων εφαρμογών τους.

Οι ερευνητές αποδίδουν το φαινόμενο κυρίως σε τρεις βασικές αιτίες. Κατ’ αρχάς, διασύνδεση. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές είναι συνδεδεμένοι μεταξύ τους και η πληροφορία για μία προσφορά ή μια έκπτωση διαδίδεται πιο γρήγορα, σε πιο πολλούς. Κατά δεύτερον, αυξάνεται η συμμετοχή των καταναλωτών σε αποκλειστικά δίκτυα και γκρουπ, μέσω των οποίων λαμβάνουν -ή απαιτούν να λαμβάνουν- ειδικές προσφορές. Τρίτον, η άνοδος των υπηρεσιών mobile δίνει στους καταναλωτές τη δυνατότητα πρόσβασης σε προσφορές στο σημείο πώλησης και τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών σε ελάχιστο χρόνο. Παράδειγμα: Πρόσφατα το Αmazon λάνσαρε εφαρμογή στο iPhone, μέσω της οποίας οι καταναλωτές μπορούν να συγκρίνουν τιμές απλά σκανάροντας το barcode του προϊόντος, ή ακόμη φωτογραφίζοντάς το.

Οι πλατφόρμες πάνω στις οποίες αναμένεται να «φουντώσει» ο πόλεμος του pricing είναι πολλές και διαρκώς αυξάνονται, με κυριότερο πεδίο μάχης το group ή social buying. Τον Σεπτέμβριο του 2010 το Taobao, πλατφόρμα social buying στην Κίνα, πούλησε 200 αυτοκίνητα Smart μέσα σε τρεισήμισι ώρες… Λίγο πιο μακριά, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Walmart χρησιμοποίησε το Facebook για να τρέξει τη δική της προσφορά group buying, η οποία πέτυχε τα 5.000 likes που χρειαζόταν για να ισχύσει μέσα σε 24 ώρες…

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι μάρκες δεν έχουν άλλη επιλογή από το να συνεχίσουν την προσπάθεια επιβίωσης στο… πανδαιμόνιο του pricing. Η μάχη θα γίνεται όλο και πιο σκληρή και τα δεδομένα θα αλλάζουν ταχύτατα. Ωστόσο, υπάρχει μια παράμετρος που διαφοροποιεί σήμερα την έννοια του pricing σε σχέση με μερικά χρόνια πριν. Ποια είναι αυτή; Το γεγονός ότι σήμερα, το κυνήγι της καλύτερης τιμής είναι της μόδας, είναι «in» και όχι κάτι για το οποίο ίσως και να ντρέπεται κανείς. Το να «περνάς» το smartphone σου από το ταμείο για να λάβεις την προσφορά μέσω GPS, είναι σίγουρα πολύ πιο cool από το να μαζεύεις κουπόνια…