Το λέω για την ίδια την εταιρεία, για αρκετούς μικρότερου μεγέθους μετόχους και, τελικά, για την αγορά του «Web 2.0» (όσοι παρακολούθησαν το θέμα, θα είδαν ότι η μπάλα πήρε αρκετές ακόμα περισσότερο ή λιγότερο «συγγενείς» εταιρείες).

Όμως, τελικά υπήρχε περίπτωση να ήταν διαφορετικά τα πράγματα; Ακόμα και όσοι βγάζουμε το ψωμί μας από το Ίντερνετ και τα Social Media, εξακολουθούμε να μην καταλαβαίνουμε 100% το business plan της Facebook. Και αυτό δεν αλλάζει, όσα κορυφαία στελέχη της αγοράς Διαφήμισης και Marketing φέρει στην ομάδα ο Zuckerberg (βεβαίως αναφέρομαι στην Carolyn Everson, η έλευση της οποίας χαιρετίστηκε ως «άνοιγμα της πόρτας της εταιρείας στους διαφημιστές»).

Δεν ξέρω πόσες προνομιακές μετοχές πήρε τη «Μεγάλη Παρασκευή» της Facebook η Carolyn Everson και δεν ξέρω αν τις εξαργύρωσε. Ξέρω όμως ότι, όταν ονόματα σαν την General Motors αποφασίζουν να σε εγκαταλείψουν επειδή δεν έχουν πειστεί για την αποτελεσματικότητα της διαφήμισης σε εσένα, κάτι δεν πάει καλά και χρειάζεται περισσότερη έρευνα. Και παρότι δεν πληρώνομαι από τη Facebook για να δίνω δωρεάν συμβουλές (άσε που δεν πιστεύω ότι θα τις διαβάσει και κανείς κατά Menlo Park μεριά), έχω να προσφέρω τούτο: όταν αποφασίζει κανείς να παίξει στα ίδια ταμπλό με τους μεγάλους, καλά θα κάνει να λάβει υπόψη τους κανόνες του παιχνιδιού. Μπορεί ως τώρα οι Zuckerberg και σία να κατάφερναν να πείθουν τους πάντες ότι οι τερατώδεις ρυθμοί ανάπτυξης σημαίνουν κάτι, όμως στον κόσμο της Wall Street, αν οι ρυθμοί αυτοί δεν φέρνουν λεφτά στο ταμείο, δεν σημαίνουν τίποτα.

Ο κόσμος του Ίντερνετ έχει κατηγορηθεί από πολλούς ότι συσκευάζει αέρα σε πακέτα καινοτομίας. Όντας μέρος της αγοράς του Ίντερνετ, προφανώς διαφωνώ: έχω δουλέψει και εξακολουθώ να δουλεύω σε δεκάδες πραγματικά projects που έφεραν πραγματικά έσοδα στους πελάτες τους και το έχω πληρώσει με αμέτρητα ξενύχτια, καφέδες και τσιγάρα. Θεωρώ, λοιπόν, ότι μία εταιρεία που έχει καταφέρει στη συνείδηση πολλών να υποκαταστήσει το Ίντερνετ με τον εαυτό της, έχει ευθύνη να αποδεικνύει καθημερινά ότι είναι διατεθειμένη να κάνει το ίδιο: να πουλήσει πραγματικά προϊόντα ή υπηρεσίες με πραγματικό αντίκρισμα.

Και το θεωρώ απαραίτητο, κατά βάση, για καλό δικό της και της ευρύτερης αγοράς, όχι του ίδιου του Ίντερνετ –το Ίντερνετ έχει υπάρξει για πολλά χρόνια χωρίς το Facebook και μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και χωρίς αυτό.