Η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν ασχολείται στο τέλος της χρονιάς να επαληθεύσει τα προβλεπόμενα, αφήνοντας το πέδιο ελεύθερο για φιλόδοξους μάντεις και μελλοντολόγους. Ωστόσο, το όλο θέμα έχει πάντα ενδιαφέρον και, αν οι προβλέψεις φέρουν έγκυρες υπογραφές, τότε αποκτούν και ουσιαστική αξία.
Σε αυτό το πνεύμα, σας μεταφέρουμε τις βασικότερες προβλέψεις για τη διαφημιστική αγορά το 2013, του εγκυρότατου Advertising Age, έτσι ώστε να μην μπορείτε να διαφωνήσετε με τίποτα. Στη γυάλινη σφαίρα του το περιοδικό εξετάζει φυσικά τη διαφημιστική αγορά των ΗΠΑ, αλλά τα όσα μας λέει σίγουρα αφορούν και στον υπόλοιπο κόσμο και ακούγονται ιδιαίτερα γνώριμα…

Η πρώτη και καλύτερη πρόβλεψη του AdAge για το 2013, έχει να κάνει με… τις καθυστερήσεις στις πληρωμές των agencies από τους πελάτες. Εκεί βέβαια, το κάνουν θέμα όταν οι 30 ημέρες γίνονται 60 και –σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις όπως τονίζεται- 120, αλλά και πάλι μας ενδιαφέρει, καθώς υποδηλώνει μια τάση. Στην πραγματικότητα του 2013, οι πελάτες ενδιαφέρονται όχι μόνον για το δημιουργικό διαμέτρημα του συνεργάτη τους, αλλά και για τους οικονομικούς όρους που είναι διατεθειμένος να αποδεχθεί…
Ένα δεύτερο σημείο αφορά στην τάση των πολυεθνικών πελατών να επιστρέφουν σε στρατηγικές παγκόσμιας εμβέλειας, αντί για τις τοπικές των τελευταίων ετών. Η Unilever ανέθεσε στην PHD το ρόλο του ηγετικού media agency για τα brands της σε παγκόσμιο επίπεδο και ανάλογη πορεία ακολούθησε και η Mondelez. Η έμφαση στη μεγάλη, παγκόσμια στρατηγική θα συνεχιστεί, καθώς οι διαφημιζόμενοι επιδιώκουν οικονομίες κλίμακας, αποτελεσματικότητα και συνέπεια. Τί σημαίνει αυτό για τις τοπικές αγορές; Σίγουρα, τους αφαιρεί ένα μέρος της λήψης αποφάσεων, των ενεργειών και των budgets που τις συνοδεύουν…

Η τρίτη τάση που εντοπίζεται, έχει να κάνει με τις συγχωνεύσεις και συνεργασίες. Το 2012 ήταν κατεξοχήν χρονιά τέτοιων πρωτοβουλιών, με παραδείγματα όπως η εξαγορά της AKQA από το WPP και των LBi και Rokkan από την Publicis. Φυσικά, εντελώς νέα δεδομένα έχει δημιουργήσει το deal μεταξύ Aegis και Dentsu, όσον αφορά στο πώς θα συμπεριφέρονται από δω και στο εξής οι μεγάλες εταιρείες holding της διαφήμισης σε επίπεδο συγχωνεύσεων… Τέλος, «πολύφερνες νύφες» του 2013 για τους μεγάλους παραδοσιακούς όμιλους αναμένεται να είναι οι εταιρείες ψηφιακής επικοινωνίας, υποδηλώνοντας έτσι τον ρυθμό στον οποίο αναμένεται να κινηθεί ευρύτερα η επικοινωνία τη χρονιά που έρχεται…