Consumers at home

Σίγουρα όμως, το σπίτι λαμβάνει πλέον μια καινούργια διάσταση και γίνεται χώρος ψυχαγωγίας για όλη την οικογένεια.

Ο αρχικός λοιπόν φόβος για τις συνέπειες που η τάση αυτή έχει στην κατανάλωση, αντικαταστάθηκε σύντομα από τη συνειδητοποίηση ότι κάποιες κατηγορίες της αγοράς ωφελούνται τελικά από τη νέα συνθήκη. Τα στοιχεία από την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας είναι ενδεικτικά για το πού οδηγεί τις πωλήσεις η τάση του «staycation». Οι μεγάλοι κερδισμένοι φαίνεται να είναι τα προϊόντα home entertainment, οι αλυσίδες διανομής φαγητού, η συνδρομητική τηλεόραση, σνακ και ζαχαρώδη, αλλά και DVD, DIY (Do it yourself) και… είδη κηπουρικής.

Ο Rahul Sharma, Sector Manager Consumer Stocks της εταιρείας Martin Currie, στοιχηματίζει ότι οι άνθρωποι είναι σήμερα πολύ περισσότερο value-focused όπως λέει, σε σχέση με τις προ-κρίσης μέρες του «εύκολου» χρήματος.

«Οι καταναλωτές αναζητούν αξία κι αυτό δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι θα στραφούν στα φθηνότερα προϊόντα», λέει ο ίδιος. «Αναζητούν να πάρουν κάτι περισσότερο για τα χρήματα που διαθέτουν, ενώ επιθυμούν να χαρίζουν μικρά δώρα στον εαυτό τους».

Εποχή για σοκολάτα
Η εταιρεία Cadbury, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι βλέπει ώθηση των πωλήσεών της από την τάση του «stay at home» στη Βρετανία. «Οι κυριότερες αγορές μας σοκολάτας έδειξαν ισχυρή ανάπτυξη και καλά μερίδια αγοράς, ιδιαίτερα στη Μ. Βρετανία. Η αυξημένη ζήτηση για σοκολάτα και συσκευασμένες καραμέλες, αναπλήρωσαν την κάπως μειωμένη ζήτηση των περισσότερο λειτουργικών προϊόντων μας», λέει εκπρόσωπος της εταιρείας.

Ο αναλυτής Warren Ackerman της εταιρείας Evolution, θεωρεί ότι τα ζαχαρώδη προϊόντα είναι μία από τις πιο «recession-proof» κατηγορίες προϊόντων μέσα στην αγορά τροφίμων. Η Cadbury αύξησε τον τομέα της σοκολάτας κατά 10% τους πρώτους έξι μήνες του χρόνου.

Home entertainment
Η οικονομία του «stay-at-home» φαίνεται να ευνοεί σημαντικά τα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας. Σύμφωνα με έρευνα της Mintel, η δαπάνη για αντίστοιχα προϊόντα στη Μ. Βρετανία θα ανέλθει για πρώτη φορά στα 50 δις. λίρες, για το 2009.

«Η ύφεση τελικά επέδρασε θετικά με κάποιους τρόπους στην αγορά τεχνολογίας», αναφέρει ο Jim Clark, Senior Technology Analyst στην Mintel. Ιδιαίτερη ανάπτυξη σύμφωνα με τη Mintel, έχουν οι παιχνιδομηχανές, οι οποίες εμπλουτίζονται διαρκώς με νέα χαρακτηριστικά και αυξάνουν τη διαδραστικότητα και συνδεσιμότητά τους: «Οι καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερο χρόνο σπίτι και αναζητούν μεγαλύτερη αξία. Το καθιστικό γίνεται χώρος και μέσο διασκέδασης. Με αυτά ως δεδομένα, είναι εμφανές ότι προϊόντα όπως οι κονσόλες, είναι ιδιαίτερα ελκυστικά γι’ αυτούς», συμπληρώνει ο Clark.

Το τηλεοπτικό δίκτυο BskyB ανακοίνωσε το μεγαλύτερο αριθμό νέων συνδέσεων τα τελευταία 5 χρόνια, με 35% αύξηση στις συνδρομές στο Sky+ και πάνω από 8πλάσια αύξηση στις συνδρομές HD το τελευταίο τέταρτο της χρονιάς.

Αυτά είναι καλά νέα τόσο για το δίκτυο, όσο και για την εταιρεία Pace που κατασκευάζει την τεχνολογία για το Sky. Είναι εμφανές λοιπόν ότι οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερο στο home entertainment σε περίοδο κρίσης, αντιστρόφως ανάλογα της δαπάνης για την εκτός σπιτιού διασκέδαση. Πάροχοι όπως το Sky+ μετακινούνται γρήγορα από την περιοχή «nice to have» στην περιοχή «must have», στον τρόπο με τον οποίο απευθύνονται στους καταναλωτές.

Σύμφωνα με στοιχεία, ο μέσος όρος ωρών τηλεοπτικής θέασης την ημέρα έχει αυξηθεί, η διείσδυση των τηλεοράσεων HD και Personal Video Recorders επίσης, όπως και οι συνδρομές σε Pay TV.


Eating In
Αλυσίδες γρήγορου έτοιμου delivery, όπως η Domino’s και super markets, όπως τα Marks & Spencer, φαίνεται να ωφελούνται σημαντικά από την τάση του stay in στη Μ. Βρετανία. Η Domino’s είδε αύξηση μεγεθών, με τις πωλήσεις της ανεβαίνουν κατά 7,1% τους πρώτους έξι μήνες του χρόνου.

«Πιστεύουμε ότι η Domino’s είναι μια περίπτωση που ξεχωρίζει, σε καιρό πίεσης της καταναλωτικής δαπάνης», αναφέρει ο Greg Feehely, αναλυτής της Altium Securities. Τα super markets φαίνεται ότι έχουν επίσης ωφεληθεί από το κυνήγι αξίας και την τάση του stay in. Η Marks & Spencer στη Μ. Βρετανία λέει ότι η προσφορά προϊόντος «dine in for two» με 10 λίρες ανέβασε σημαντικά τις πωλήσεις της.

Stay in promotion
Η Mars λάνσαρε πρόσφατα τη μεγαλύτερη προωθητική της ενέργεια στη Μ. Βρετανία, για την πλειοψηφία των bitesize προϊόντων της. Η ενέργεια, προσφέρει στους καταναλωτές τη δυνατότητα να κερδίσουν ένα DVD. Από τον ερχόμενο μήνα, το «1 in 10 chance to win a DVD» promotion, σε συνεργασία με τη Warner Bros, θα «τρέξει» σε 19 προϊοντικές κατηγορίες της Mars, υμπεριλαμβανομένων των Maltesers, Galaxy, Minstrels, Revels και M&M’s.

Ο Bep Sandhu, Mars Trade Relations Manager στη Βρετανία, ανέφερε σχετικά: «Όλο και περισσότεροι άνθρωποι διαλέγουν να μείνουν σπίτι τα απογεύματα, που σημαίνει ότι θα ψάχνουν για περισσότερη διασκέδαση στο σπίτι. Το συγκεκριμένο promotion μας προσφέρει μια καλή ευκαιρία να συνδεθούμε με τους καταναλωτές με μια προσφορά που μπορούν απολαύσουν σπίτι τους, με την οικογένεια και τους φίλους τους».

Η εταιρεία θα υποστηρίξει την ενέργεια με καμπάνια ενός εκατομμυρίου λιρών, η οποία περιλαμβάνει τηλεόραση, ραδιόφωνο και point of sale. Επίσης, έχει δημιουργήσει ένα site μέσα στο οποίο οι καταναλωτές μπορούν να βάλουν τον μοναδικό κωδικό που βρίσκουν στις συσκευασίες και να μάθουν αν έχουν κερδίσει ένα DVD.

Επιστροφή του at-home-industry
Σε πρόσφατο άρθρο του Advertising Age, γίνεται αναφορά για την αναβίωση του at-home-party-industry, με πρωταγωνιστή την Tupperware. Στις ΗΠΑ, η εταιρεία σημείωσε αύξηση 10% σε νέους συνεργάτες, καθώς και 30% αύξηση των επιδείξεων σε σπίτια στις ισπανόφωνες περιοχές. Ο Rick Goings, CEO Tupperware Brands, αναφέρει ότι η ανάπτυξη αυτή οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η Tupperware μεταμορφώθηκε και εκσυγχρονίσθηκε αλλά και στο γεγονός ότι οι απευθείας πωλήσεις φαίνονται πιο ελκυστικές στους καταναλωτές.

Οδηγίες για staycationers!
Με την τάση της επιστροφής στο σπίτι να διευρύνεται όλο και περισσότερο, πολλοί είναι αυτοί που σκέφτονται και προτείνουν ιδέες και τρόπους για διακοπές μέσα ή πολύ κοντά στην οικογενειακή εστία. Τι μπορεί να κάνει λοιπόν ο καλός staycationer; Ο αμερικανός συγγραφέας του βιβλίου «The Great American Staycation», Matt Wixon, δίνει μερικές συμβουλές.

• Ναι στο σπίτι, όχι στη δουλειά
Ο μεγαλύτερος ίσως κίνδυνος για έναν staycationer, είναι να ξοδέψει τον χρόνο του σε διάφορες δουλειές, επαγγελματικές και μη. «Επειδή ακριβώς έχεις μεν άδεια, αλλά είσαι στο σπίτι, ο κίνδυνος να τηλεφωνήσεις στο γραφείο, να απαντήσεις στα mail ή απλά να κάνεις τις επισκευές στο σπίτι που δεν πρόλαβες όλη τη χρονιά, είναι μεγάλος», λέει ο Wixon, συστήνοντας στους staycationers να μην παρασυρθούν και να αντιμετωπίσουν το staycation σαν πραγματικές, παραδοσιακές διακοπές.

• Δραστηριότητες
Ο Wixon θεωρεί ότι τα πράγματα που μπορεί κανείς να κάνει για να περάσει διακοπές στην πόλη του, είναι πολλά και συχνά οι άνθρωποι αγνοούν τι υπάρχει δίπλα τους. Μουσεία, θέατρα και άλλοι πολιτιστικοί προορισμοί είναι μια καλή πρόταση. Στις περισσότερες μεγάλες πόλεις, υπάρχουν επίσης μέρη για οικογενειακή διασκέδαση, όπως water parks, ζωολογικοί κήποι, πισίνες. Η πόλη προσφέρει ακόμα αθλητικές δραστηριότητες και events, πικ νικ στο πάρκο, φεστιβάλ και πολλά άλλα.

• Browse your staycation!
Σε όλες τις εποχές, οι άνθρωποι πολλές φορές δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να επιλέξουν ένα ταξίδι για τις διακοπές τους. Σήμερα, το internet δίνει τη δυνατότητα ανάδειξης του Staycation σε μια διαφορετική εμπειρία, καθώς μέσα από εκεί, μπορεί κανείς να ανακαλύψει πολλές δραστηριότητες και ευκαιρίες γύρω από την πόλη του, να προγραμματίσει και να δοκιμάσει πολλά πράγματα. «Η βασικότερη συνθήκη, είναι να δει κανείς το staycation ως πραγματικές, παραδοσιακές διακοπές, που έχουν όμως λιγότερο κόπο και λιγότερα έξοδα», συμβουλεύει καταλήγοντας ο Wixon.