Σήμερα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει εντελώς και η συζήτηση έχει οριστικά μετατοπιστεί… Μια θεμελιακή αλλαγή είναι η αμφισβήτηση από πολλές πλευρές της αξίας αυτών των insights, όταν στο πλαίσιο μιας σφοδρής οικονομικής κρίσης, η κοινή λογική λέει ότι τίποτε άλλο δεν μπορεί να ενδιαφέρει τον κόσμο παρά μόνο η τιμή. Είναι η λογική των προσφορών και εκπτώσεων, που ευτυχώς σιγά-σιγά γίνεται κατανοητό ότι δεν δουλεύει όσο ίσως θα περίμενε κανείς, ή τουλάχιστον δεν δουλεύει από μόνη της. Χρειάζεται τη συντροφιά της απαραίτητης δημιουργικότητας, χρειάζεται σωστή στόχευση και γνώση των… insights (έκπληξη!) των καταναλωτών στους οποίους απευθύνεται.

Η δεύτερη σημαντική αλλαγή αφορά στους τρόπους και στις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για να βγουν στην επιφάνεια αυτά τα insights. Και εδώ υπάρχουν δύο διαφορετικές και εξίσου σημαντικές παράμετροι. Από τη μία υπάρχει η πίεση που ασκείται πλέον στους ερευνητές για γρήγορες, τύπου «εδώ και τώρα» λύσεις. Το ζητούμενο τείνει πλέον να είναι περισσότερο η ανεύρεση μιας στρατηγικής που θα φέρει άμεσα αποτελέσματα, παρά το χτίσιμο σε βάθος χρόνου μιας δυνατής προϊοντικής πρότασης. Από την άλλη, οι ίδιοι οι ερευνητές βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα κοινό που διαφεύγει και «σκορπάει» όλο και περισσότερο και με τεχνολογίες που εξελίσσονται αστραπιαία. Αν δε στο μείγμα βάλουμε και το κερασάκι «Social Media» και τη σχέση που έχει ή θα έπρεπε να έχει με την αναζήτηση των insights, κατανοούμε ακόμη περισσότερο για πόσο σημαντικές αλλαγές μιλάμε…

Όπως ίσως ήδη έχετε καταλάβει, απώτερος σκοπός όλων των παραπάνω δεν είναι άλλος από το να υπογραμμίσουμε τον κρίσιμο και ιδιαίτερο ρόλο που καλείται να διαδραματίσει σήμερα η έρευνα αγοράς. Όχι τυχαία. Αν το ζητούμενο είναι, μέσα από την κρίση και τις αλλαγές που αυτή συνεπάγεται να αναδυθεί το καινούργιο, σύγχρονο και αποτελεσματικότερο μοντέλο Μάρκετινγκ, τότε σε καμμία περίπτωση δεν πρέπει να αγνοούμε τη ραχοκοκαλιά του. Την έρευνα αγοράς.

Σε μερικές μέρες θα πραγματοποιηθεί το ετήσιο μεγάλο συνέδριο των Marketing Directors και εκεί, μια από τις βασικές θεματολογίες είναι η αναζήτηση των consumer insights. Ελπίζω να δούμε πολλούς ερευνητές στο κοινό να «στριμώχνουν» τους marketers με τις ερωτήσεις τους και να δηλώνουν με δυναμικό τρόπο την παρουσία τους…