Η στρατηγική επικοινωνία βιωσιμότητας αποτελεί υπαρκτή και καίρια ανάγκη για πολλές εταιρείες στην Ελλάδα, οι οποίες κάνουν εξαιρετική δουλειά για την υπεύθυνη λειτουργία τους, αλλά δεν έχουν βρει τον τρόπο να το επικοινωνήσουν αποτελεσματικά. Το «κενό» αυτό έρχεται να καλύψει με επιτυχία η αία relate, με τη νέα της υπηρεσία ESG & Sustainability Communication.

Tο sustainability είναι πλέον απόλυτη προτεραιότητα για την υπεύθυνη παρουσία και ανάπτυξη των επιχειρήσεων, αλλά κατά πόσο δίνεται η απαραίτητη προσοχή στην επικοινωνία του; Η Σοφία Τσιτσώνη, Strategy Director της αία relate και Επικεφαλής του νέου Τμήματος ESG & Sustainability Communication της εταιρείας, μιλά στο MW για το sustainability στη σημερινή εποχή, αλλά και για τη σημασία μιας ολοκληρωμένης σχετικής επικοινωνιακής στρατηγικής.

MW: Η αία relate κάνει δυναμική είσοδο στο ταχέως αναπτυσσόμενο κομμάτι του ESG & sustainability communication. Μιλήστε μας λίγο γι’ αυτό.

Σοφία Τσιτσώνη: Η βιώσιμη ανάπτυξη είναι πλέον εγγενές κομμάτι του τρόπου που λειτουργούν οι εταιρείες και τα brands. Σήμερα το sustainability δεν είναι προαιρετικό, ούτε πολυτέλεια. Είναι απόλυτη προτεραιότητα τόσο για την υπεύθυνη παρουσία και ανάπτυξη των επιχειρήσεων κάθε κλάδου, όσο και για τη δημιουργία ποιοτικών σχέσεων με τους stakeholders της. Σε αυτό το σημείο βρίσκεται και η σημασία της επικοινωνίας, μέσω της οποίας μία εταιρεία αποδεικνύει τη συνέπεια και υπευθυνότητά της, αλλά εισπράττει και τα οφέλη που της αξίζουν, μιλώντας ανοιχτά για όσα πιστεύει, δεσμεύεται και πράττει σε διάδραση με τον κόσμο γύρω της.

Αυτή λοιπόν τη διαδραστική σχέση έρχεται να εξυπηρετήσει η νέα υπηρεσία ESG & Sustainability Communication της αία relate, την οποία δημιουργήσαμε πρωτίστως γιατί πιστεύουμε βαθιά στη σπουδαιότητα της βιωσιμότητας. Αναγνωρίσαμε όμως συγχρόνως ότι η στρατηγική επικοινωνία βιωσιμότητας αποτελεί υπαρκτή και καίρια ανάγκη για πολλές εταιρείες στην Ελλάδα οι οποίες κάνουν εξαιρετική δουλειά για την υπεύθυνη λειτουργία τους, αλλά δεν έχουν βρει τον τρόπο να το επικοινωνήσουν αποτελεσματικά.

Η έννοια του sustainability μπορεί να έχει πολλές και διαφορετικές εκφάνσεις και εφαρμογές. Πώς «μεταφράζετε» εσείς τον όρο αυτό και από ποια σκοπιά τον αγγίζετε με τη νέα σας πρωτοβουλία;

Συχνά η έννοια του sustainability ταυτίζεται με την περιβαλλοντική υπευθυνότητα. Είναι όμως πολλά περισσότερα από αυτό. Η βιωσιμότητα αγγίζει κάθε τι που κάνει μία εταιρεία και κάθε έκφανση της ύπαρξής της. Τα κριτήρια ESG (environment, society, governance) αποτυπώνουν αυτήν ακριβώς την πολύπλευρη διάσταση του sustainability και αφορούν στο συνολικό εταιρικό αποτύπωμα. Από το περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε εταιρικό ή προϊοντικό επίπεδο, μέχρι την κοινωνική υπευθυνότητα για το κοινό καλό, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, την υγιή επιχειρηματική ανάπτυξη που διασφαλίζει θέσεις εργασίας ή την εξωστρέφεια και τη διαφάνεια, όλα συμβάλουν στο θετικό πρόσημο ενός υπεύθυνου εταιρικού πολίτη.

Πώς όμως μπορεί να επικοινωνηθεί αποτελεσματικά αυτή η ολιστική εικόνα ώστε να επιστρέψει στην εταιρεία ως επικοινωνιακή αξία;

Αυτό γίνεται όταν υπάρχει στρατηγική, εντάσσοντας τη βιωσιμότητα στο εταιρικό αφήγημα και μιλώντας σε κάθε κοινό με τη σωστή γλώσσα και με το σωστό μέσο. Γι’ αυτό στην αία προσεγγίζουμε το sustainability ως απεικόνιση της ίδιας της εταιρείας, χαράσσουμε τη στρατηγική επικοινωνίας εντάσσοντας όλα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν μία εταιρεία και τη διαφοροποιούν μέσα στον κλάδο της, και λαμβάνοντας υπόψη όλα τα κοινά και τις προεκτάσεις της δραστηριότητάς της.

Τι ακριβώς περιλαμβάνει η νέα σας υπηρεσία και σε ποιους απευθύνεται;

Η επικοινωνία ESG και Sustainability της αία relate περιλαμβάνει consulting, δημιουργία επικοινωνιακής στρατηγικής, αλλά και υλοποίηση όλων των ενεργειών που περιλαμβάνει το επικοινωνιακό πλάνο. Για παράδειγμα, αναλαμβάνουμε την ανάλυση του ανταγωνισμού και του κλάδου, τη δημιουργία του purpose, και της στρατηγικής τοποθέτησης, την ανάπτυξη εσωτερικής επικοινωνίας, αλλά και οργανωμένου πλάνου κοινωνικής υπευθυνότητας, τον σχεδιασμό και επικοινωνία του Απολογισμού Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Αυτό το ολοκληρωμένο πλέγμα υπηρεσιών αφορά κάθε εταιρεία και brand, ανεξαρτήτως κλάδου. Αυτό που τους λέμε είναι ότι αυτή η υπηρεσία τους αφορά είτε έχουν ήδη, είτε ξεκινούν τώρα να δημιουργούν μια στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης, την οποία δεν έχουν εντάξει ακόμα στη συνολική τους επικοινωνία και αναζητούν τον σωστό τρόπο για να το κάνουν. Και αυτό είναι κάτι που στην αία κάνουμε εξαιρετικά καλά. Ενώνουμε τις τελείες για να δημιουργήσουμε την πλήρη εικόνα του sustainability μίας εταιρείας.

Παράλληλα, προχωρήσατε σε συνεργασία με την Grant Thornton. Σε τι αφορά η σύμπραξη αυτή;

Η συνεργασία μας με την Grant Thornton, μία εταιρεία με διεθνές κύρος και εμπειρία, διευρύνει το φάσμα των υπηρεσιών που παρέχουμε στο πλαίσιο του sustainability και ESG. Δημιουργήσαμε το ESG & Sustainability Transformation Toolkit, που για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά, παρέχει μια συνολική προσέγγιση συμβουλευτικής και επικοινωνίας των προγραμμάτων βιωσιμότητας των εταιρειών.

Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πακέτο υπηρεσιών που αφορά κυρίως εταιρείες που τώρα ξεκινούν τη διαδικασία μετασχηματισμού βιωσιμότητας ή έκδοσης απολογισμού Βιώσιμης Ανάπτυξης με βάση τα κριτήρια ESG και συνεπώς χρειάζονται υποστήριξη και από έναν σύμβουλο στρατηγικής και σε αυτό το επίπεδο. Μέσω του εργαλείου αυτού μπορούμε να υποστηρίξουμε τόσο το ελεγκτικό όσο και το επικοινωνιακό κομμάτι της διαδικασίας, και να είμαστε στρατηγικοί συνεργάτες των πελατών μας σε κάθε βήμα.

Κατά τη γνώμη σας, η ελληνική αγορά είναι επαρκώς εκπαιδευμένη σε όλο αυτό το κομμάτι; Εντοπίζετε τυχόν προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες;

Το ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι μεγάλο. Ωστόσο, το βάθος της ενημέρωσής τους διαφέρει ανάλογα με τον κλάδο ή το είδος δραστηριότητάς τους. Για παράδειγμα, εταιρείες με άμεση σχέση με το ευρύ κοινό είναι πιο ενημερωμένες λόγω των προσδοκιών των καταναλωτών, ενώ από την άλλη εταιρείες που δεν έχουν τόση εξωστρέφεια εκ φύσεως δυσκολεύονται να δουν την επικοινωνιακή ανάγκη.

Νομίζω ότι η εμπέδωση της κουλτούρας της βιωσιμότητας και της αξίας να την επικοινωνούμε προς τα έξω είναι ένα νόμισμα με δύο όψεις. Στην μία κρύβονται οι προκλήσεις. Προκλήσεις γιατί χρειάζεται να εκπαιδεύουμε πελάτες και συνεργάτες ώστε η βιωσιμότητα να γίνει ένας κοινός άξονας επιχειρηματικής δραστηριότητας. Στην άλλη κρύβονται οι ευκαιρίες. Ευκαιρίες για να κάνουμε καταπληκτικά και καινούρια πράγματα επικοινωνιακά, κάνοντας τον κόσμο καλύτερο. Γιατί η βιωσιμότητα, ως φιλοσοφία και πρακτική δουλεύει σαν μια αλυσίδα: κάθε κρίκος επηρεάζει και συμπαρασύρει τον άλλο προς ένα καλύτερο και βιώσιμο μέλλον.

About «esg & sustainability communication» by aea relate
Μπροστά στις προκλήσεις της εποχής, η βιωσιμότητα ως τρόπος σκέψης και λειτουργίας είναι σήμερα μονόδρομος δημιουργώντας ένα πλέγμα σχέσεων και δεσμεύσεων ευθύνης από την πλευρά εταιρειών και brands, προς όλους τους stakeholders τους, την κοινωνία και το περιβάλλον, που λειτουργούν ως ισχυρά θεμέλια για τη σταθερή παρουσία και ανάπτυξή τους στο μέλλον. Η αία relate σχεδιάζει και υλοποιεί tailor-made προγράμματα επικοινωνίας ESG & Sustainability που ενεργοποιούν το συνολικό εταιρικό αποτύπωμα μέσω δράσεων και ενεργειών που αναπτύσσονται σε ομόκεντρους κύκλους, μεταφέρουν το μήνυμα μιας συνεπούς και ουσιαστικά υπεύθυνης εταιρείας που λειτουργεί με διαφάνεια και συνέπεια προς όλες τις κατευθύνσεις.

About αια relate
Η αία relate δημιουργήθηκε το 2004 από μια ομάδα έμπειρων στελεχών από διαφορετικά πεδία δράσης, που ένωσαν γνώσεις, δυνάμεις, ιδέες, καλή διάθεση και όρεξη για δουλειά για να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του μεγάλου ταξιδιού στον χώρο της επικοινωνίας. Στόχος μας να πούμε την ιστορία σας και να την ακούσουν τα κοινά στα οποία απευθύνεστε. Να προβάλλουμε τα ανταγωνιστικά σας πλεονεκτήματα και να θεμελιώσουμε τα χαρακτηριστικά της εικόνας σας μεταμορφώνοντας τις προσδοκίες σας σε απτές ευκαιρίες ανάπτυξης. Διαθέτοντας εξειδίκευση σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, η αία relate συνδυάζει την εμπειρία, τη γνώση και τη δημιουργικότητα στελεχών πολλαπλών ειδικοτήτων, που μπορούν να διαμορφώσουν στρατηγικές, να επιλέξουν εργαλεία και να αξιοποιήσουν τις διαφορετικές πλατφόρμες επικοινωνίας, που θα μεγιστοποιήσουν την επιτυχία.