Μηχανές αναζήτησης αλλά και χρήστες "τιμωρούν" τα sites που αργούν. Είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τα τα υψηλά bouncing rates. Πώς μπορεί να βελτιωθεί η ταχύτητα των sites;

Στο τέλος του 2019, η πρόσβαση στα ειδησεογραφικά sites μέσω smartphones έφτανε ήδη πολύ ψηλά, όπως δείχνει και το γράφημα των Reuters/Oxford. Μόνο που τα ξένα ειδησεογραφικά «κατεβαίνουν» πολύ γρήγορα, ενώ, οι ταχύτητες «κατεβάσματος» για τα περισσότερα Ελληνικά sites στα κινητά είναι συνήθως σχετικά χαμηλές.

Η εξοικείωση με τα ξένα sites, κάνει το «handicap» της ταχύτητας για το σύνολο σχεδόν των ελληνικών sites να δείχνει ακόμη μεγαλύτερο. Και δεν είμαστε στις πρώτες μέρες του Internet, που όλα αργούσαν να φορτώσουν. Σήμερα η Google και οι άλλες μηχανές αναζήτησης «τιμωρούν» τα sites που αργούν. Το ίδιο φυσικά κάνουν και οι χρήστες, που έχουν άπειρες εναλλακτικές μπροστά τους.

Εκεί οφείλονται τα υψηλά bouncing rates που βλέπουμε, ή οι εγκαταλειμμένες προσπάθειες αγορών στα e-shops. Οι αποφάσεις όμως για την εικόνα των sites των διαφόρων επιχειρήσεων λαμβάνονται συνήθως στα υψηλότερα κλιμάκια, από managers κατά κανόνα μεγαλύτερης ηλικίας, με πολύ διαφορετικές νοοτροπίες περιήγησης σε σχέση με τους επισκέπτες και πελάτες.  Γι’ αυτούς, η εικαστική πλευρά βαραίνει εξαιρετικά πολύ σε σχέση με την ανάγκη για ταχύτητα.

ΜΕΤΡΩΝΤΑΣ ΤΗΝ…ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Όμως σύμφωνα με το 2018 research by Google, το 53% των mobile users εγκαταλείπουν ένα site που κάνει περισσότερα από 3 sec να φορτώσει. Δηλαδή… παραπάνω από τους μισούς! Και μάλιστα κάποιες έρευνες δείχνουν ότι τα περισσότερα sites χρειάζονται 8 με 11 sec για να φορτώσουν. Δηλαδή, κάποιοι ξεκινάνε έχοντας χαμένο το παιχνίδι από τα αποδυτήρια! Ακριβώς για αυτό, η ταχύτητα φόρτωσης έγινε μέρος του αλγόριθμου της Google, με την αναβάθμιση speed update που έκανε τον Ιούλιο του 2018.

Για να δούμε λοιπόν πού ακριβώς βρίσκεται το site μας σε ταχύτητα, διατίθεται σήμερα ελεύθερα από την Google το Page Speed Insights. Δοκιμάζουμε… την πρώτη κρυάδα από εκεί. Ταυτόχρονα όμως θα πάρουμε και μία αρκετά λεπτομερή καθοδήγηση για το τι πρέπει να κάνουμε για να βελτιωθούμε. Και μάλιστα σε μία ανάλυση με στρατηγικές υψηλής – μέσης και χαμηλής προτεραιότητας. Οι τεχνικά πιο προχωρημένοι, αντίστοιχες οδηγίες βελτίωσης θα βρουν στο Google’s Lighthouse tool. Φυσικά, υπάρχουν και πολλά άλλα εργαλεία.

Με ένα γρήγορο τρέξιμο (μεσημέρι Δευτέρας 18/5/2020) και χρησιμοποιώντας τα εργαλεία αυτά σε sites πολύ γνωστών επιχειρήσεων, πήραμε τα αποτελέσματα που αναφέρονται στον Πίνακα 2. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε διαφορετική στιγμή, μπορεί τα αποτελέσματα να είναι διαφοροποιημένα, ή να αλλάζει η μεταξύ τους κατάταξη σε σχέση με τις επιδόσεις. Επομένως είναι μόνον ενδεικτικά και σε καμία περίπτωση το τεστ αυτό δεν αποτελεί εμπεριστατωμένη αξιολόγηση. Θέλουμε απλά να δείξουμε πόσο εύκολα μπορούμε να ελέγξουμε πού βρισκόμαστε εμείς και πού οι ανταγωνιστές μας. Στα sites των super markets που ρίξαμε μία ματιά, οι ταχύτητες ήταν πιο κοντά στα 10 sec.

Από πλευράς σκορ, η αξιολόγηση του εργαλείου για φόρτωμα σε κινητό για μία από τις επιχειρήσεις, ήταν της μορφής που βλέπετε στο γράφημα 3. Αυτό που μας λέει επί της ουσίας, είναι ότι με βαθμολογία από το 1 έως το 100, τα sites που παίρνουν μέχρι 49 κατατάσσονται στα αργά, μέχρι 89 στα μεσαία και από 90+ στα γρήγορα. Με πιο συνήθεις κατατάξεις όλων των Ελληνικών sites στις πρώτες δύο κατηγορίες.

ΠΑΜΕ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ, ΠΑΜΕ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ…
Μέγεθος: Η απλούστερη τεχνική βελτίωσης είναι φυσικά η μείωση του μεγέθους του site. Ιδανικός στόχος είναι να γίνει μέχρι 500 ΚΒ. Η πιο απλή λύση για αρχή, είναι να αρχίσουμε να περιορίζουμε το χώρο που παίρνουν οι εικόνες.

Εικόνες: Με το ResizeImage.net ή με παρόμοιες εφαρμογές, μπορούμε εύκολα να κερδίσουμε χώρο και ταχύτητα φόρτωσης.

Κώδικας: Μεγάλης σημασίας βελτίωση, συνιστά ο κώδικας. Αντί να κατεβαίνουν τα Java snippets και οι οδηγίες CSS σε κάθε σελίδα, μπορούμε να τα βάλουμε σε εξωτερικό φάκελο. Αλλά, από εδώ και πέρα μπαίνουμε σε βαθύτερα προγραμματιστικά νερά…

Plugins: Όπως το WordPress WP Super Cache. Μειώνουν δραστικά το χρόνο φόρτωσης και είναι καθημερινές εφαρμογές της WP.

Redirects: Μην παραλείψετε να μειώσετε τα redirects.

AMPs: Ρωτήστε τους προγραμματιστές σας αν έχουν φτιάξει κάποιο AMP. Και πάλι για επιτάχυνση.

Είπαμε παραπάνω ότι ιδανικά πρέπει να κρατηθούμε σε μεγέθη κάτω από τα 500ΚΒ. Όμως, ιδιαίτερα για e-shops, αυτό είναι σχεδόν αδύνατο. Οπότε τι κάνουμε; Εκεί… το χειρότερο είναι να μην κάνουμε τίποτα! Θα ξεκινήσουμε λοιπόν από τα απλά που αναφέραμε πιο πάνω και μετά μπορούμε να αναζητήσουμε τους ειδικούς που θα μας δώσουν ένα συνδυαστικό πακέτο βελτιώσεων.

Το ενδιαφέρον είναι ότι με τεχνικές που δεν αφορούν όλες στο μέγεθος, αλλά μπορεί να ανήκουν για παράδειγμα στην περιοχή του SEO και σε άλλες, μπορούμε, συνδυαστικά πάντα, να μειώσουμε το χρόνο φόρτωσης στο 1/3, να αυξήσουμε την επισκεψιμότητα και να βελτιώσουμε τη σειρά κατάταξης στη μηχανή αναζήτησης. Είναι ένα εφικτό αποτέλεσμα που μπορεί να έρθει μέσα σε περίπου έναν μήνα.

Να πούμε τέλος ότι σε sites που εφαρμόστηκε η ολοκληρωμένη αυτή προσέγγιση, εκτός του ότι το bouncing μειώθηκε σταδιακά στο μισό, ανέβηκε επίσης και το conversion rate, περίπου 20%, σταθερά για μία περίοδο 14 μηνών, σε πελάτες που έχουμε μέχρι σήμερα παρακολουθήσει. Να λοιπόν μία χαμηλού κόστους/υπερυψηλής απόδοσης ενέργεια για να βελτιώσετε αποδόσεις.

Ας δούμε και την αριθμητική της:
Αν το conversion επισκεπτών ήταν αρχικά 3% και εφαρμόσουμε την πλήρη μεθοδολογία, τότε το conversion θα αυξηθεί κατά 20%, όπως στους πελάτες που έχουμε παρακολουθήσει μέχρι τώρα. Άρα θα έχουμε conversion rate 3.6%

Αν το bouncing μειωθεί από το 60% στο 50%, τότε έχουμε, για την αρχική κατάσταση, 40% * 3% = 1.2 αγορές. Και θα έχουμε για μετά τη βελτίωση, 50% * 3.6% = 1.8 αγορές.

Η σύγκριση των δύο είναι εντυπωσιακή: Η διαφορά στις πωλήσεις θα είναι 1.8/1.2, δηλαδή 50%!

Ο ΣΤΟΧΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ 50%
Αρχίστε λοιπόν με τις διαπιστώσεις στο Google Page Speed Insights, και προχωρήστε… όσο σας λέει η καρδιά σας. Είτε με τα βηματάκια που αναφέραμε, είτε με το άλμα της συνολικής λύσης. Και, όπως λέει και ο Αλεξανδριανός, «Στο νου σου πάντα να έχεις την Ιθάκη. Το φθάσιμον εκεί είν’ ο προορισμός σου». Δηλαδή, στο 50%. Αλλά… αν αντί γι’ αυτό αργείτε να ανοίξετε στους επισκέπτες σας, μπορεί και να μη γίνουν ποτέ επισκέπτες. Πόσο μάλλον πελάτες!