Ψάξε, ψάξε και θα το βρεις

Το glamour ζει και βασιλεύει, κακά τα ψέματα, αν όμως δεν είσαι φανατικός οπαδός του και υποστηρίζεις πως «δεν θα έρθετε για το σπίτι μου, αλλά για μένα», μπορείς να φτιάξεις ένα πολύ ευχάριστο οικιακό περιβάλλον χωρίς να χρειαστείς μια περιουσία γι’ αυτό. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας από τη μια και οι στρατηγικές μάρκετινγκ από την άλλη, επιτρέπουν να βρεις αυτά που επιθυμείς και στην τιμή που επιθυμείς – χωρίς, όπως συνέβαινε άλλοτε, να αναγκαστείς στη λύση «δεύτερο (και βάλε) χέρι».

Η ανάγκη που άλλοτε γινόταν φιλοτιμία και πραγματοποιούνταν υπό τα πέπλα κοινωνικής συνωμοσίας, μην το μάθει και ο κόσμος και τρωθεί η εικόνα μας, τώρα επικοινωνείται ευθαρσώς και όσοι πιστοί προσέλθετε. Η αναζήτηση οικονομικών λύσεων μπορεί να εξακολουθεί, σε πολλές περιπτώσεις, να οφείλεται σε εισοδηματικούς λόγους, δεν συνεπάγεται όμως πια την απαξίωση – αντίθετα, φτάνει στο να αποτελεί άποψη.

Η επέλαση των τιμών
Εδώ και χρόνια, εταιρείες με αξιοζήλευτο όνομα δημιούργησαν καταστήματα στοκ, διαθέτοντας είδη σε περιορισμένο, πια, αριθμό, ή εκτός μόδας. Ήταν μια διακριτική λύση που έδινε σε πολλούς την ικανοποίηση να αποκτήσουν «επώνυμα» προϊόντα σε καλές τιμές – έναντι της μικρής παραχώρησης να επιλέξουν από τα διαθέσιμα ή να αποδεχθούν ελαφρώς «ντεμοντέ» σχεδιασμό.

Ένα άλλο βάπτισμα των καταναλωτών στην κολυμπήθρα των «οικονομικών» προϊόντων, ήταν η δειλή εμφάνιση no label αγαθών στα σούπερ μάρκετ, τα οποία μεταξύ των άλλων διέθεταν και είδη για το σπίτι. Είδη που αρχικά αντιμετωπίστηκαν με επιφυλακτικότητα είτε και σνομπισμό. Ακολούθησε όμως η εποχή της αποφασιστικής εισόδου αλυσίδων δημιουργημένων στη φιλοσοφία discount, οι οποίες δεν άργησαν να γίνουν δημοφιλείς – έως επίφοβα, για τα μεγάλα ονόματα, δημοφιλείς  (1995, Dia). Τιμή τους και καμάρι τους. Τα οποία μεγάλα ονόματα στο μεταξύ, αναγκάστηκαν να σχεδιάσουν και τα δικά τους no label, προκειμένου να αποκτήσουν ευελιξία στις ανταγωνιστικές μονομαχίες.

Μια παγιωμένη πια στρατηγική, που δίνει στα σούπερ μάρκετ άλλες διαστάσεις, από κάθε άποψη, πολύ διαφορετικές βέβαια από εκείνες του πρώτου «σελφ σέρβις» -σε μέγεθος περίπου μπουτίκ- στην Ελλάδα (1962, Μαρινόπουλος). Με σαρωτικές διαθέσεις, τα σούπερ – σούπερ μάρκετ (με διακριτικούς τίτλους Hyper, Μέγα ή ό,τι άλλο) έκαναν με τη σειρά τους την εμφάνισή τους. Ανοίξαμε, ελάτε να σας εξυπηρετήσουμε, φυσικά έχουμε και είδη σπιτιού.

Η Ελλάδα, χώρα σε μέγεθος μπουτίκ αντίστοιχα, φαίνεται ότι παρά ταύτα θέλγει διεθνή ονόματα. 1991 Continent (1999 Carrefour), 1991 Praktiker, 2001 IKEA, 2005 Media Markt, 2007 επανεμφάνιση Habitat, 2008 Saturn.

Στα ηλεκτρικά/ηλεκτρονικά είδη η χώρα μας μπορεί να θεωρηθεί παράδεισος καλών τιμών, αφού και οι «δικοί μας» δεν έμειναν με σταυρωμένα χέρια. Για παράδειγμα, από ένα γνωστό κατάστημα του 1950, το όνομα Κωτσόβολος σφραγίζει σήμερα μια τεράστια αλυσίδα που, μεταξύ άλλων, διακρίνεται και για τις τιμές της.

Τα παραπάνω ονόματα είναι ενδεικτικά. Τι άλλο ποθεί η ψυχή μας; Υπάρχουν τα πάντα σε τιμές υπερβολικά φιλικές… Θα σημειώσουμε ότι η επέλαση μεγάλων ονομάτων που καλύπτουν ηλεκτρικές ή μη ανάγκες του νοικοκυριού, απενοχοποίησε τα «οικονομικά» προϊόντα και τοποθέτησε νέα δεδομένα. Ή λοιπόν αγοράζεις ευέλικτα, ή αγοράζεις αβασάνιστα – είναι θέμα οικονομικού status αλλά και αντίληψης. Διαλέγετε και παίρνετε.

Τεχνο-λογικά
Η τεχνολογία έχει βάλει καταλυτικά το χεράκι της στο σημείο αυτό, αφού πια σήμερα δεν υπάρχουν τα «φθηνοπράγματα» άλλων εποχών αλλά αξιόπιστα και καλαίσθητα προϊόντα, σε όλες τις κατηγορίες, που διεκδικούν την προτίμηση του καταναλωτή. Βέβαια, δεν είμαστε στην εποχή της κινέζικης πορσελάνης αλλά της κινέζικης τεχνολογίας – όμως, οι καιροί άλλαξαν και σε όσα πήρε ο άνεμος συγκαταλέγεται και η νοοτροπία για προϊόντα που θα τα εύρισκαν και τα δισέγγονα. Αλλά ακόμα και αν είσαι διατεθειμένος να πληρώσεις για το ακριβότερο, πόσα χρόνια (να μην πούμε μήνες) μπορείς να κρατήσεις το σούπερ τελευταίο μοντέλο ενός υπολογιστή;

Έτσι, η προσιτή τιμή γίνεται συνειδητό positioning για πολλά προϊόντα, συνειδητή καταναλωτική στάση και διαμορφώνει (έχοντας αρχίσει και πριν τους χαλεπούς καιρούς) ένα νέο τοπίο στην αγορά.

Ψάξε-ψάξε και θα τη βρεις.