Τον τίτλο του πιο «φιλικού» Μέσου κατακτά το ραδιόφωνο, με τους ακροατές να το τοποθετούν υψηλά και σε επίπεδο εγκυρότητας. Πώς ανταποκρίνεται η διαφημιστική αγορά;

ΑγαπημένοΜέσο: Έτσι αντιλαμβάνεται το κοινό το ραδιόφωνο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη εν μέσω της κρίσης της πανδημίας. Όπως έδειξε η μελέτη της Αστικής Εταιρείας Μέτρησης Ακροαματικότητας Ραδιοφωνικών Σταθμών (ΑΕΜΑΡ), από τις MRB Hellas και Global Link με την επιστημονική υποστήριξη του Παντείου Πανεπιστημίου για την Αττική, κατά τη χρονική περίοδο 2 έως 13/04/2020, το Μέσο έχει καταφέρει να οικοδομήσει μια ιδιαίτερη σχέση εμπιστοσύνης με τον κόσμο.

Ως σημαντικότερα χαρακτηριστικά αναδεικνύονται η εγκυρότητα αλλά και η φιλικότητα, η χαλάρωση και η βελτίωση της διάθεσης. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το 70% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι «δεν θα μπορούσε χωρίς αυτό», καθώς και το ότι 3 στους 4 θεωρούν ότι το ραδιόφωνο είναι έγκυρο.

Την υψηλή εμπιστοσύνη των πολιτών στο ραδιόφωνο επιβεβαιώνει και πανελλαδική έρευνα από τις Διανέοσις και Metron Analysis, που διεξήχθη 8-15/04/2020. Συγκεκριμένα, στην ερώτηση «πόσο εμπιστεύεστε κάθε έναν από τους παρακάτω θεσμούς», ανάμεσα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, το ραδιόφωνο σημείωσε θετικές απαντήσεις σε ποσοστό 56,4%, ενώ το ίντερνετ 46,5%, οι εφημερίδες 33,8% και η τηλεόραση 32%.

ΠΡΟΚΛΗΣΗ Η ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ
Παρά την αξιοσημείωτη απήχηση που έχει το Μέσο στο κοινό, ο διαφημιστικός χρόνος είναι αισθητά συρρικνωμένος σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

Πιο συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε μείωση της τάξης του 3,27% τον φετινό Αύγουστο, σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το Spot Monitor.Στην εικόνα συμβάλλει με το μεγαλύτερο αρνητικό ποσοστό η Αθήνα (-10,15%), ενώ μικρότερη πτώση σημειώνει η περιφέρεια (-0,64%). Την κάθοδο μετριάζει η Θεσσαλονίκη με μικρή αύξηση ύψους 1,87%.

Για τον μήνα του Αυγούστου, οι κατηγορίες που κυριάρχησαν στον διαφημιστικό αέρα, σε επίπεδο χρόνου, ήταν το Δημόσιο, τα Τρόφιμα-Ποτά, η κατηγορία Κοινωνικά-Ιδρύματα-Έρανοι, η Κινητή Τηλεφωνία και οι Οικονομικοί Οργανισμοί. Retailers τροφίμων και τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί είχαν τα ηνία σε επίπεδο brand.

ΕΝΘΑΡΡΥΝΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΑΓΟΡΑ
Την ίδια στιγμή, αισιόδοξη είναι η εικόνα που αποτυπώνεται στο παγκόσμιο ραδιοφωνικό στερέωμα όσον αφορά το μερίδιο στη διαφημιστική δαπάνη. Με βάση στοιχεία της Statista, το διάστημα 2014-2019, η παγκόσμια ραδιοφωνική διαφημιστική αγορά διευρύνθηκε με ετήσιο ρυθμό 2,6%, αγγίζοντας σε αξία τα 37 δισ. δολάρια το 2019.

Όπως προκύπτει, δε, από νέα έρευνα του IMARC Group, η ανοδική πορεία αναμένεται να διατηρηθεί και το επόμενο διάστημα. Αν και οι επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού έπληξαν το Μέσο διεθνώς, οι προβλέψεις μιλούν για ανάκαμψη και επιστροφή στην προηγούμενη πορεία.

Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, περίπου το 80% της ακρόασης λαμβάνει χώρα παράλληλα με δραστηριότητες όπως η οδήγηση, η άθληση, το gaming, αλλά και οι δουλειές του σπιτιού, δημιουργώντας νέα παράθυρα ευκαιριών στους διαφημιζόμενους για την προσέλκυση της προσοχής, σε σχέση με visual media.

IN THE NEWS

  • Οι όμιλοι 24Media και Frontstage ανακοίνωσαν την εξαγορά του ραδιοφωνικού σταθμού Legend 88.6 από τη Frontstage. Η Frontstage έχει ήδη στο χαρτοφυλάκιό της τέσσερις ραδιοφωνικούς σταθμούς και δραστηριοποιείται στη διοργάνωση και την παραγωγή events και συναυλιακών εκδηλώσεων.
  • Τον ραδιοφωνικό σταθμό Music 89.2 εξαγόρασε ο όμιλος Πολίτη, ιδιοκτήτης των ραδιοφωνικών σταθμών Sfera 102.2 και Μουσικός 98.6, από τον όμιλο Ρέστη. Ο όμιλος Πολίτη καλύπτει, με τον Music 89.2, και την περιοχή της ξένης mainstream μουσικής, συμπληρώνοντας το portfolio των ραδιοφωνικών σταθμών του.

Ο «ΗΧΟΣ» ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Εξέλιξη στη διαφημιστική παρουσία των ίδιων των ραδιοφωνικών σταθμών παρατηρούμε το τελευταίο διάστημα, μέσα από ενδιαφέρον περιεχόμενο που ξεδιπλώνεται σε ολοκληρωμένα media blends. Ενδεικτικό είναι το case του En Lefko 87.7, του ομίλου Frontstage, και της νέας του τηλεοπτικής καμπάνιας. Η παρουσία του σε κάθε στιγμή της ημέρας πρωταγωνιστεί, σε σκηνοθεσία και παραγωγή της White Room και σε σενάριο από τη White Room και τον Νικόλα Μακροδημήτρη.

ΔΥΟ «ΝΑΙ» ΚΙ ΕΝΑ «ΟΧΙ» ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
+Smart speakers: Οφέλη για το ραδιόφωνο εκτιμούν διεθνείς αναλυτές ότι θα έχει η διαρκής αύξηση της χρήσης έξυπνων ηχείων διεθνώς. Η χρήση τους για την ακρόαση live radio έχει υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι, ενώ το κοινό τους διευρύνεται πέρα από τη γενιά των millennials και σε μεγαλύτερες ηλικίες.

+Podcasting: Ραδιοφωνικοί κύκλοι μιλούν όλο και περισσότερο για το podcasting, με πολλούς broadcasters να διεισδύουν στους κόλπους του, προσελκύοντας έτσι περισσότερους ακροατές, αλλά και διαφημιζόμενους.

-Nεανικό κοινό: Μια αρνητική τάση που διατηρείται παγκοσμίως είναι οι χαμηλές «επιδόσεις» του ραδιοφώνου στο νεανικό κοινό. Μειωμένος χρόνος ακρόασης live εκπομπών και στροφή στο on-demand περιορίζουν το νεαρό ακροατήριο, καλώντας τους σταθμούς να ανανεωθούν με relevant τρόπους και περιεχόμενο.
Πηγή: radioworld.com

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΚΥΡΙΑΡΧΟΥΝ «ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ»
Για την πολυεπίπεδη σχέση του ραδιοφώνου με το κοινό, αλλά και τη σημαντική θέση που διατηρεί στο media mix των διαφημιζόμενων, μιλούν οι Γιάννης Στάθης, Station Manager En Lefko 87.7 & HiT 88.9 και Τάσος Χελιώτης, Commercial Director της Frontstage.

ΜW: Ποια είναι τα κριτήρια των ακροατών για την επιλογή ραδιοφωνικού σταθμού/προγράμματος;

To βασικό κριτήριο είναι η ποιότητα. Η ακροάτρια/ής είναι σημαντικό να συναντάει τα τραγούδια που αγαπάει, τις ειδήσεις, το ευρύτερο περιεχόμενο που την/τον αφορά και το κλίμα που την/τον κάνει να αισθάνεται με ειλικρίνεια πως ανήκει στον «κόσμο αυτού του σταθμού». Οι ακροατές δηλαδή αναζητούν (επίσης διαχρονικά) τον συμβουλευτικό, ενημερωτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα που τους ταιριάζει.

Η εμπειρία μας μάς υποδεικνύει πως λειτουργεί θαυμάσια συνεργαζόμενο με τα σύγχρονα Μέσα, είτε πρόκειται για Μέσα ψηφιακά που ανταγωνίζονται το ραδιόφωνο για τον χρόνο των ακροατών είτε για Μέσα που βελτιώνουν την κάλυψή του, τη διείσδυσή του και τη σχετικότητά του με την εποχή. Γι’ αυτό άλλωστε είναι το παραδοσιακό Μέσο που έχει διατηρήσει και προσελκύει τεράστια πληθυσμιακά ποσοστά ακόμα και στις πιο τεχνολογικά προηγμένες περιοχές της παγκόσμιας κοινότητας.

Πώς διαμορφώνεται η δυναμική του ραδιοφώνου ως διαφημιστικό Μέσο; Τι προτάσσει ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα υπόλοιπα media και ποια η στρατηγική διαφοροποίησης του δικού σας σταθμού από τους υπόλοιπους;

Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ραδιοφώνου παραμένει η αμεσότητα επικοινωνίας, την οποία αξιοποιούν τα προϊόντα, μιλώντας στους καταναλωτές την κατάλληλη χρονική στιγμή. Ο καθένας από τους σταθμούς του ομίλου ραδιοφώνων Frontstage απευθύνεται σε διαφορετικές δημογραφικές ομάδες με αποτέλεσμα ο συνδυασμός τους να κατατάσσει τον όμιλό μας στην πρώτη θέση των ραδιοφωνικών ομίλων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ακροαματικότητας της MRB για λογαριασμό της ΑΕΜΑΡ.

Επιπλέον όμως των ποσοτικών στοιχείων, αυτό που κυρίως μας διαφοροποιεί είναι η ποιοτική προσέγγιση των ακροατών και των διαφημιζομένων και η συνεχής επαγρύπνηση του ανθρώπινου δυναμικού του ομίλου μας.

Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να παρέχουμε πρωτοποριακές ιδέες που συνδυάζουν πολλά περισσότερα από τη χρήση ραδιοφώνου και κυρίως να καταφέρνουμε να υλοποιούμε αυτές τις ιδέες με επιτυχία. Συνοψίζοντας, θα έλεγα ότι ο συνδυασμός ποιότητας, ποσότητας, δημιουργικότητας και αξιοπιστίας είναι αυτά που μας χαρακτηρίζουν σε οποιαδήποτε συνεργασία.