Ραγδαία ενίσχυση παρατηρείται στον κλάδο του food delivery, λόγω της πανδημίας και των συνεπακόλουθων αλλαγών στο καταναλωτικό μοντέλο, με τις εταιρείες να «ανοίγονται» σε παραδόσεις τόσο από super markets και ζαχαροπλαστεία, όσο και από mini markets και είδη παντοπωλείου. Παράλληλα, η ανάγκη του κοινού για άμεση πρόσβαση σε βασικά αγαθά, παρά τον περιορισμό των μετακινήσεων, έφερε στην επιφάνεια το λεγόμενο quick commerce, τη νέα τάση στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Covid εποχή.

Ταχύτερη από ποτέ φαίνεται ότι είναι η ανάπτυξη του κλάδου του food delivery παγκοσμίως, η οποία, μάλιστα, δεν προβλέπεται να ανακοπεί σύντομα. Την προηγούμενη χρονιά, και με τις συνθήκες εγκλεισμού που επικράτησαν, οι καταναλωτές στράφηκαν για τις επιλογές τους στο online fooddelivery, αναπτύσσοντας υψηλές προσδοκίες από τον κλάδο, τις οποίες οι εταιρείες δεν παρέλειψαν να καταγράψουν.

Συγκεκριμένα, η αγορά του online food delivery, η οποία ανήλθε διεθνώς στα 107,44 δισ. δολάρια το 2019 και στα 111,32 δισ. το 2020, εκτιμάται ότι, έως το 2023, θα αναπτυχθεί με μεικτό ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 11,5%, αγγίζοντας τα 154,34 δισ. δολάρια, αναφέρει η Statista. Επιπλέον, στην Ευρώπη, τα έσοδα του food delivery, μέσω application, κυμάνθηκαν στα 18,9 δισ. ευρώ το 2020, με πρωταγωνίστριες χώρες τη Βρετανία, την Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, σημειώνει η Businessof Apps. Προβλέπει δε ενισχυμένη αύξησή τους, στα 29,1 δισ. ευρώ, έως το 2025.

Στην Ελλάδα, οι εταιρείες food delivery στράφηκαν στο online, προσφέροντας βελτιωμένη εμπειρία καταναλωτή μέσα από νέες υπηρεσίες και από τη συνεργασία με περισσότερα καταστήματα εστίασης. Παράλληλα, επεκτάθηκαν στην παράδοση προϊόντων από super markets και ζαχαροπλαστεία, ενώ, σταδιακά, έκαναν την είσοδό τους και σε είδη παντοπωλείου και mini market, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του q-commerce (quick commerce), δηλαδή της παράδοσης παραγγελιών σε μικρό χρονικό διάστημα από την παραγγελία.

«Λόγω του Covid-19, η χρονιά που πέρασε ανέδειξε πολλές πρωτόγνωρες καταστάσεις σε όλες τις αγορές, με το online delivery να είναι μια από αυτές. Ως Wolt, λανσάραμε πρώτοι την επιλογή του no-contact delivery, οπού ο χρήστης έχει την επιλογή να λάβει την παραγγελία χωρίς επαφή για μέγιστη ασφάλεια», σημείωσε η Βασιλεία Καραντζά, Marketing Manager Ελλάδας, Κύπρου & Μάλτας της Wolt.

ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΠΟΝΤΟΥΣ ΤΟ Q-COMMERCE
Καθώς το delivery φαγητού εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να είναι το κύριο κομμάτι δραστηριότητας, τόσο εν μέσω, όσο και μετά την κοινωνική αποστασιοποίηση, γίνεται αντιληπτό πως η ανάγκη για online και γρήγορο delivery -και όχι μόνο στον κλάδο της εστίασης- έχει γίνει μεγαλύτερη από ποτέ, παρατηρούν εταιρείες του κλάδου.

«Κάναμε την αρχή με το super market delivery, σε συνεργασία με την αλυσίδα super market Σκλαβενίτης, συνεχίσαμε με το mini market delivery και είμαστε διατεθειμένοι να δημιουργήσουμε νέα, καινοτόμα services που θα φέρουν λύσεις στην αγορά, διασφαλίζοντας πάντα την ποιότητα της εμπειρίας delivery. Αυτό σημαίνει ακόμα περισσότερα καταστήματα, ακόμα περισσότερες και διαφορετικές κατηγορίες, ευκολία και ταχύτητα παράδοσης», δηλώνει η Κλαίρη Κοέν, Head of Content & Brand, Efood.

Παράλληλα, τόσο το Efood, όσο και περισσότερες εταιρείες του κλάδου, επενδύουν στο q-commerce, στον στόλο και στις last mileπαραδόσεις, με στόχο να εξυπηρετούν όλες τις παραγγελίες με χρόνο παράδοσης κατά μέσο όρο λιγότερο από 30΄, ανάλογα με την τοποθεσία.

«Στη Wolt, η εμπειρία των χρηστών μας είναι το επίκεντρο της προσοχής μας και επιμένουμε στο να παρέχουμε τη βέλτιστη δυνατή εμπειρία από την αρχή μέχρι το τέλος, έχοντας εμμονή με την ποιότητα προς τον πελάτη και προσφέροντας την αμεσότητα των υπηρεσιών μας ακόμα και στην εξυπηρέτηση πελατών με μέσο όρο απάντησης λιγότερο από 40΄΄», συμπληρώνει η Βασιλεία Καραντζά.

ΝΕΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΕ ONLINE ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καθώς η επόμενη ημέρα για το delivery στην Ελλάδα απαιτεί από τις εταιρείες να προσφέρουν στο καταναλωτικό κοινό ό,τι αυτό χρειάζεται στον ελάχιστο χρόνο, η Efood προχώρησε πέρυσι σε μια σειρά πρωτοβουλιών, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις αυξανόμενες και μεταβαλλόμενες ανάγκες του.

«Τον Σεπτέμβριο του 2020, σε συνεργασία με τη Mastercard, δημιουργήσαμε ένα νέο πρόγραμμα, το “Level Up with Mastercard”, ειδικά για τους κατόχους των καρτών της και χρήστες της πλατφόρμας μας, μέσα από το οποίο μπορούσαν να συλλέξουν πόντους, να κάνουν “level up” και να διεκδικήσουν μεγάλα δώρα και κουπόνια για δωρεάν φαγητό», αναφέρει η Κλαίρη Κοέν.

Επίσης, η Efood ενίσχυσε τον στόλο διανομής της, ο οποίος φτάνει πλέον τους 1.500 διανομείς. «Με την υπηρεσία διανομής delivered by efood, μπορούμε να φέρουμε στην πόρτα των καταναλωτών την παραγγελία που επιθυμούν, ακόμα και αν το κατάστημα δεν παρείχε μέχρι σήμερα υπηρεσία delivery», εξηγεί.

Παράλληλα, η Efood πρόσθεσε στις κατηγορίες delivery και καταστήματα, που παραδοσιακά δεν αξιοποιούν το κανάλι της κατ’ οίκον παράδοσης, όπως κάβες, μανάβικα, mini market, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία και ζαχαροπλαστεία. Επίσης, δημιούργησε τη νέα υπηρεσία, Εfood market, που προσφέρει μια νέα αγοραστική εμπειρία για τα μικρά καθημερινά ψώνια και τις γρήγορες ανάγκες, παρέχοντας mini market delivery σε 25΄.

«Ξεκινήσαμε πιλοτικά από την περιοχή της Αγίας Παρασκευής και στοχεύουμε στη δυναμική κάλυψη ολόκληρης της Αττικής, ενώ, πλέον, καλύπτουμε τις περιοχές Πεύκη, Δάφνη και Κολωνό, διευρύνοντας την εμβέλεια εξυπηρέτησης στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και τα Βόρεια Προάστια», περιγράφει η Κλαίρη Κοέν.

Όσον αφορά στη Wolt, συμπληρωματικά με την υπηρεσία no-contact delivery, ενίσχυσε τη λίστα των συνεργαζόμενων εστιατορίων της, προσθέτοντας μεγάλη ποικιλία από ζαχαροπλαστεία, τα οποία δεν είχαν μέχρι πρότινος πρωταγωνιστικό ρόλο στις πλατφόρμες online delivery. «Ταυτόχρονα, ξεκίνησε και η σταδιακή εισαγωγή καταστημάτων με βιολογικά προϊόντα και λαχανικά, κάβες και είδη παντοπωλείου», προσθέτει η Βασιλεία Καραντζά. Σχετικά με τις επικοινωνιακές ενέργειες της εταιρείας, η ίδια δηλώνει ότι επικεντρώθηκαν κυρίως σε online κανάλια, καθώς πολλές ενέργειες offline ήταν αποτρεπτικές λόγω των αλλεπάλληλων lockdown που ακολούθησαν.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ DIGITIZATION ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΟ ONLINE
Σημαντικός παράγοντας για τη διαμόρφωση της στρατηγικής των εταιρειών food delivery αποτελούν οι καταναλωτικές συνήθειες, οι οποίες εν μέσω πανδημίας στράφηκαν στο online με ρυθμό ταχύτερο από άλλες χρονικές περιόδους. «Ένα σημείο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι πως, μέσα από τις συνθήκες του lockdown, οι Εfood χρήστες διαμόρφωσαν νέες καταναλωτικές συνήθειες και συμπεριφορές.

Για παράδειγμα, εξοικειώθηκαν ακόμα περισσότερο με τις ηλεκτρονικές αγορές / πληρωμές, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που υιοθέτησαν να κάνουν τα καθημερινά τους ψώνια, μέσω Εfood, επιλέγοντας τις νέες κατηγορίες που προστέθηκαν», παρατηρεί η Κλαίρη Κοέν. Παράλληλα, συμπληρώνει, η εταιρεία διαπίστωσε δύο χαρακτηριστικά, που, ουσιαστικά, θα έχουν μεγαλύτερη σημασία για αυτούς, πέρα από το ίδιο το προϊόν και την τιμή του: η ταχύτητα παράδοσης και η εμπειρία κατά την παραγγελία.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Βασιλεία Καραντζά, σημειώνει ότι η στρατηγική της Wolt είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις νέες καταναλωτικές συνήθειες που διαμορφώθηκαν, το τελευταίο διάστημα. «Η ανάγκη για digitalizationεπέσπευσε την εξοικείωση του κοινού με τις online αγορές και στόχος μας είναι να αναδείξουμε τη μοναδική εμπειρία που προσφέρουμε καθημερινά στους χρήστες της εφαρμογής», λέει χαρακτηριστικά.

Υπογραμμίζει δε ότι η εφαρμογή της Wolt ξεχωρίζει, καθώς αποτελεί εύχρηστο και ευχάριστο περιβάλλον, οπού μπορεί κάποιος να βρει μια ποικιλία επιλογών για να καλύψει τις καθημερινές του ανάγκες, είτε πρόκειται για ένα έτοιμο γεύμα από το αγαπημένο του εστιατόριο, είτε για βασικά προϊόντα για το σπίτι ή άλλες επιλογές που θα κάνουν πιο εύκολη την καθημερινότητά του.

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Επιπλέον, ο κλάδος του food delivery έγινε, το τελευταίο χρονικό διάστημα, «μάρτυρας» σημαντικών επιχειρηματικών κινήσεων, οι οποίες έχουν στόχο την επέκταση των δραστηριοτήτων του και επισφράγισαν τη δυναμική του στο επιχειρηματικό τοπίο της post-Covid εποχής.

Ειδικότερα, τον περασμένο Αύγουστο, η startup εταιρεία InstaShop, που ιδρύθηκε το 2015 από τους Γιάννη Τσιώρη και Ιωάννα Αγγελιδάκη και δραστηριοποιείται στον τομέα του grocery delivery στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, ακολούθησε την πορεία των Efood και Deliveras.gr και εξαγοράστηκε από την γερμανική Delivery Hero έναντι 360 εκατ. δολαρίων.

Παράλληλα, στις αρχές του έτους, ολοκληρώθηκε ένας νέος γύρος χρηματοδότησης, ύψους 440 εκατ. ευρώ, από την μητρική εταιρεία Wolt, όπου συμμετείχαν οι Iconiq Growth, Tiger Global, DST, KKR, Prosus, EQT Growth και Coatue. Η ανακοίνωση της νέας χρηματοδότησης ακολούθησε την επέκταση της Wolt από τα εστιατόρια στους τομείς των παντοπωλείων και των ευρύτερων λιανικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια του 2020.

EXPERIENCE, SUSTAINABILITY, ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ ΣΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΤΑΣΕΙΣ
«Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού» χαρακτηρίζουν οι εταιρείες online food delivery, παγκοσμίως, τις νέες συνήθειες του καταναλωτικού κοινού, εκτιμώντας ότι ήρθαν για να μείνουν. Εκτιμούν ότι το quick commerce θα αποτελέσει την ισχυρότερη τάση της νέας χρονιάς, όπου και επενδύουν, με στόχο να αξιοποιήσουν τις νέες δυνατότητες κέρδους και πιστότητας που τους προσφέρουν, αναφέρει η Market Research.

Δεδομένου ότι οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο στις εμπειρίες, σε όλο το φάσμα της αγοραστικής τους δραστηριότητας, το delivery θα συνεχίσει να επιταχύνεται, ώστε να ανακαλύψει νέους, καινοτόμους τρόπους να καλύψει τις ανάγκες τους με high-end υπηρεσίες. Εξέχουσα θέση στις top τάσεις, διεθνώς, κατέχει, σύμφωνα με το Forbes, και η καινοτομία στην παροχή υπηρεσιών. Στην τάση αυτή, κατατάσσει και την αύξηση των subscriptions, τα οποία, όπως αναφέρει, ενισχύουν το loyalty του κοινού και τις πιθανότητες να επαναλάβει αγορά από τις εταιρείες που τις παρέχουν.

Σημειώνει δε ότι η βέλτιστη προσφορά, από την πλευρά των εταιρειών, εξαρτάται μεν από το προϊόν, αλλά περιλαμβάνει -ή πρέπει να περιλαμβάνει- τις on-demand παραδόσεις, τα subscriptions, αλλά και τις παραδόσεις με προγραμματισμό. Τάση στο fooddelivery διεθνώς αποτελεί και η βιωσιμότητα με τη ζήτηση για τοπικά και «ηθικά» προϊόντα να συνεχίζει να αυξάνεται, αναφέρει το I Really Like Food. Τέλος, σημαντική τάση, σύμφωνα με το Delivery Hero, είναι και το hyperlocalization, δηλαδή η δυνατότητα παραδόσεων σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερες αποστάσεις μέσω της επένδυσης τόσο στην απαραίτητη τεχνολογία, όσο και σε έναν ευρύ στόλο διανομέων.

«ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΝΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ»
«Στόχος μας ήταν, είναι και θα είναι να εξυπηρετούμε και να επικοινωνούμε με τους χρήστες, τους διανομείς και τα συνεργαζόμενα καταστήματά μας με ειλικρίνεια και αυθεντικότητα. Αγαπάμε τους χρήστες και τα καταστήματα που συνεργαζόμαστε. Γι’ αυτό, αναγνωρίζουμε τις ανάγκες τους και “χτίζουμε” προϊόντα και υπηρεσίες που θέλουν να χρησιμοποιούν.

Συνεργαζόμαστε με καταστήματα, που στόχος τους είναι η τελειότητα, με τελικό προορισμό την απολυτή εμπειρία delivery. Θεωρούμε πως όλα είναι δυνατά. Προσπαθούμε καθημερινά για τα καλυτέρα αποτελέσματα και βελτιωνόμαστε με όποιον τρόπο μπορούμε. Δεν είναι απλά η δουλειά μας. Είναι στάση ζωής. Θέλουμε να αλλάξουμε τον τρόπο που οι άνθρωποι παραγγέλνουν και να δημιουργήσουμε μια φανταστικά onlinedelivery εμπειρία -γρήγορη, εύκολη, ασφαλή. Θέλουμε κάθε παραγγελία να “θέλει” να γίνει μια efoodπαραγγελία».
Claire Cohen, Head of Content & Brand, Efood

«ΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΘΗΚΑΝ ΣΕ ONLINE ΚΑΝΑΛΙΑ»
«Λόγω του Covid-19, η χρονιά που πέρασε ανέδειξε πολλές πρωτόγνωρες καταστάσεις σε όλες τις αγορές, με το online delivery να είναι μια από αυτές. Ως Wolt, λανσάραμε πρώτοι την επιλογή του no-contact delivery, οπού ο χρήστης έχει την επιλογή να λάβει την παραγγελία χωρίς επαφή για μέγιστη ασφάλεια.

Εκτός από τη συγκεκριμένη λειτουργία, ενισχύσαμε την λίστα των συνεργαζόμενων εστιατορίων μας, προσθέτοντας μια μεγάλη ποικιλία από ζαχαροπλαστεία, τα οποία δεν είχαν, μέχρι πρότινος, πρωταγωνιστικό ρόλο στις πλατφόρμες online delivery. Ταυτόχρονα, ξεκίνησε και η σταδιακή εισαγωγή καταστημάτων με βιολογικά προϊόντα και λαχανικά, κάβες και ήδη παντοπωλείου. Οι επικοινωνιακές ενέργειες επικεντρώθηκαν κυρίως σε online κανάλια, καθώς πολλές ενέργειες offline ήταν αποτρεπτικές λόγω των lockdown που ακολούθησαν».
Βασιλεία Καραντζά, Marketing Manager Ελλάδας, Κύπρου & Μάλτας, Wolt

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΛΑΝΣΑΡΙΣΜΑΤΑ ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ DELIVERY
H επέκταση του online delivery και οι αλλαγές στο καταναλωτικό προφίλ έδωσαν το έναυσμα στις εταιρείες του κλάδου να συνάψουν νέες συνεργασίες και να λανσάρουν νέες υπηρεσίες, με στόχο την ενίσχυσή τους μέσα από τη διεύρυνση της εξυπηρέτησης των καταναλωτών. Ενδεικτικά, αναφέρονται οι ακόλουθες:

Efood: Το Efood επένδυσε σε μια σειρά πρωτοβουλιών, ενώνοντας αρχικά τις δυνάμεις του με τα super markets Σκλαβενίτης με την πληρωμή να γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά, μέσω κάρτας. Ακολούθησε συνεργασία, σε ρόλο τρίτου παρόχου, με τη διαχειρίστρια των McDonald’s, PremierCapital Hellas, για την επέκταση της υπηρεσίας McDelivery στη Λάρισα, και με τον Γρηγόρη. Επιπλέον, λάνσαρε πρόσφατα τη νέα υπηρεσία Εfood market, η οποία φέρνει στους καταναλωτές προϊόντα mini market.

Wolt: Μετά την έναρξη συνεργασίας με τη Froneri Hellas για την παράδοση παγωτών σε συγκεκριμένες περιοχές της Αθήνας, η Wolt έκανε την είσοδό της στη διανομή προϊόντων supermarket, ιδρύοντας τη Wolt Market Greece για καθημερινές αγορές μέσα από την πλατφόρμα. Η εφαρμογή ξεκίνησε να διατίθεται, τις τελευταίες ημέρες, και στη Λάρισα σε αποκλειστική συνεργασία με μια σειρά από χώρους εστίασης, οι οποίοι ανανεώνονται.

Box: Συνεργασία με τις αλυσίδες super markets Μασούτης και Κρητικός ξεκίνησε το Box της Cosmote, δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να παραγγέλνουν προϊόντα σε περισσότερες από 50 πόλεις. Επίσης, ξεκίνησε συνεργασία με την Edenred, προσφέροντας στους κατόχους καρτών Ticket Restaurant τη δυνατότητα να επιλέξουν γευστικές προτάσεις, μέσω onlineπαραγγελίας από τα συμβεβλημένα καταστήματα του δικτύου και συνεργατών του Box.

Skroutz Food: To Skroutz Food, η υπηρεσία food delivery του Skroutz, μεταφέρθηκε στο Box, την υπηρεσία online παραγγελίας φαγητού της Cosmote. Έτσι, οι χρήστες του Skroutz Food, είτε επισκέπτονται το site, είτε χρησιμοποιούν την εφαρμογή, μεταφέρονται, για παραγγελίες, στην πλατφόρμα του Box.

Delivery.gr: Το Delivery.gr συνεργάζεται με την ΑΒ Βασιλόπουλος, παραδίδοντας τις αγορές από την αλυσίδα στο σπίτι μέσα σε δύο ώρες. Η νέα υπηρεσία του delivery.gr διατίθεται, μέχρι στιγμής, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και θα επεκταθεί σταδιακά σε περισσότερα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.