Οι ταχύτατα μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συμπεριφορές επιταχύνουν την υιοθέτηση νέων τάσεων στους τομείς της ψηφιακής τεχνολογίας, της υγείας και της βιωσιμότητας, ιδιαίτερα σε μια εποχή διαρκών εξελίξεων όπως αυτή που διανύουμε.

Οι ταχύτατα μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συμπεριφορές επιταχύνουν την υιοθέτηση νέων τάσεων στους τομείς της ψηφιακής τεχνολογίας, της υγείας και της βιωσιμότητας, ιδιαίτερα σε μια εποχή διαρκών εξελίξεων όπως αυτή που διανύουμε.
Η πανδημία ώθησε τους καταναλωτές να προσαρμόσουν τον τρόπο αγορών τους, να στραφούν στην προσωπική τους φροντίδα, αλλά και να επιζητούν βιώσιμες συμπεριφορές από όλους.

Aλματώδη επιτάχυνση σημειώνουν oι καταναλωτικές τάσεις και συμπεριφορές που είχαν ήδη ξεκινήσει να αναπτύσσονται πριν την έξαρση της πανδημίας, οδηγώντας τόσο τις εταιρείες λιανικής όσο και εκείνες που συναλλάσσονται άμεσα με τον καταναλωτή να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο διεξάγουν τη δραστηριότητά τους, επισημαίνει η 11η έκθεση της PwC «Global Consumer Insights Survey».

Η έρευνα στηρίχθηκε στην καταγραφή των αγοραστικών συνηθειών και συμπεριφορών των καταναλωτών στις πόλεις, πριν και μετά την πανδημία, και στον τρόπο με τον οποίο η παγκόσμια αναταραχή επέβαλε την επιτάχυνση προς έναν πιο ψηφιακό τρόπο ζωής. Δισεκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο ζουν σε πόλεις, με τη συγκέντρωση αυτή να έχει δημιουργήσει μια νέα εποχή στην παγκόσμια κατανάλωση και καθιστώντας τις πόλεις κόμβους της οικονομικής δραστηριότητας.

Τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας φανερώνουν ότι η πανδημία και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης που εφαρμόστηκαν έχουν οδηγήσει σε ουσιαστικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές εργάζονται, τρώνε, επικοινωνούν και φροντίζουν την υγεία τους.

ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΑΓΟΡΩΝ
Τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης που εφαρμόστηκαν λόγω του κορωνοϊού έχουν επηρεάσει όλες τις πτυχές ζωής των καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου αγορών στο σουπερμάρκετ. Έτσι, ενώ τα ψώνια στο κατάστημα αποτελούν την κύρια επιλογή, περισσότερο από το ένα τρίτο (35%) των καταναλωτών ψωνίζει πλέον τρόφιμα διαδικτυακά, με το 86% αυτών να σκοπεύει να συνεχίσει και μετά την άρση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης.

Για άλλα προϊόντα πέραν των τροφίμων, πριν την πανδημία κυριαρχούσαν οι αγορές στο κατάστημα σε σύγκριση το διαδίκτυο. Ποσοστό 47% των καταναλωτών ανέφεραν αγορές σε φυσικά καταστήματα σε καθημερινή ή εβδομαδιαία βάση σε σύγκριση με τις αγορές μέσω κινητού τηλεφώνου (30%), υπολογιστή (28%) και ψηφιακού βοηθού φωνής (15%).

Από τότε, οι αγορές μέσω διαδικτύου για προϊόντα εκτός τροφίμων έχουν σημειώσει σημαντική αύξηση (κινητό 45%, υπολογιστής 41%, tablet 33%). Η τάση αυτή είναι ιδιαιτέρως αισθητή στην Κίνα και τη Μέση Ανατολή, με 60% και 58% των ερωτηθέντων να αναφέρουν ότι έχουν ξεκινήσει να ψωνίζουν περισσότερο μέσω των κινητών τηλεφώνων τους.

ΣΥΝΔΕΣΗ, ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ
Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι το 59% των millennials και το 57% όσων έχουν παιδιά εστιάζουν περισσότερο στην ευεξία τους από άλλες ομάδες. Η εστίαση στην προσωπική φροντίδα έχει αυξηθεί, με το 51% των καταναλωτών σε πόλεις να συμφωνούν ή να συμφωνούν πολύ ότι επικεντρώνονται πλέον περισσότερο στη φροντίδα της ψυχικής υγείας, της ευεξίας, της σωματικής υγείας και της διατροφής τους ως αποτέλεσμα του Covid-19.

Οι κάτοικοι των πόλεων που ερωτήθηκαν μετά την εμφάνιση του ιού, θεωρούν την ασφάλεια (49%) και τις υπηρεσίες υγείας (45%) εξίσου σημαντικές με τις προοπτικές απασχόλησής τους (45%) για την ποιότητα της ζωής τους.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ
Παράλληλα, η έρευνα έδειξε την ξεκάθαρη υιοθέτηση της βιωσιμότητας και την αίσθηση του καθήκοντος ως πολίτες. Για παράδειγμα, στα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε πριν την πανδημία, το 45% των ερωτηθέντων παγκοσμίως ανέφερε ότι αποφεύγει τη χρήση πλαστικού όποτε είναι δυνατόν, το 43% περιμένει από τις επιχειρήσεις να λογοδοτούν για τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο και το 41% περιμένει από τις εταιρείες λιανικής να καταργήσουν τις πλαστικές σακούλες και συσκευασίες.

Ενδιαφέρον έχει επίσης και το γεγονός ότι στην ερώτηση ποιος έχει μεγαλύτερη ευθύνη να ενθαρρύνει βιώσιμες συμπεριφορές στην πόλη τους, σε ποσοστό 20% απάντησαν «εγώ ο καταναλωτής», ενώ 15% επέλεξαν την απάντηση «ο παραγωγός ή ο κατασκευαστής». Σε ερώτηση σχετικά με την προθυμία τους να μοιραστούν δεδομένα, σε ποσοστό 49% απάντησαν ότι ήταν πρόθυμοι να μοιραστούν τα δεδομένα τους εάν αυτό θα βοηθούσε στη βελτίωση της πόλης τους.

Η έρευνα Global Consumer Insights Survey αποτελεί την 11η έρευνα της PwC σε καταναλωτές παγκοσμίως. Η PwC πραγματοποίησε δύο ξεχωριστές έρευνες διαδικτυακά. Στην πρώτη συγκέντρωσε απαντήσεις από 19.098 καταναλωτές από 27 χώρες ή περιοχές και 74 πόλεις την περίοδο Αύγουστος-Σεπτέμβριος 2019. Στη δεύτερη έρευνα συγκέντρωσε απαντήσεις από 4.447 καταναλωτές από 9 χώρες ή περιοχές και 35 πόλεις το διάστημα Απρίλιος-Μάιος 2020.

ΜΕΤΑ ΤΟ ΞΕΣΠΑΣΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΤΟΥ COVID-19
– Το 45% των καταναλωτών αναφέρει ότι χρησιμοποιεί περισσότερο το κινητό τηλέφωνο ως κανάλι αγορών
– Το 69% εστιάζει περισσότερο στην ψυχική υγεία και την ευεξία
– Το 43% αναμένει από τις επιχειρήσεις υπευθυνότητα σε σχέση με το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα
– Το 59% έχει αυξήσει τη χρήση των video chat apps
– Το 36% δαπανεί περισσότερα χρήματα σε ψυχαγωγία και media
– Το 50% χρησιμοποιεί περισσότερο τα social media
– Το 86% πιθανότατα θα συνεχίσει να αγοράζει online/μέσω smartphone ακόμα και όταν αρθούν τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης

«Η πανδημία έχει εντείνει την επιθυμία για διαφάνεια, βιωσιμότητα
και ευκολία»
«Ενώ κάποιες τάσεις σημειώνουν ανοδική πορεία εδώ και αρκετό καιρό, η έρευνα δείχνει ότι η πανδημία έχει εντείνει την επιθυμία των καταναλωτών για διαφάνεια, βιωσιμότητα και ευκολία. Οι εταιρείες που αποκομίζουν τα περισσότερα οφέλη είναι αυτές που έχουν κατακτήσει την εμπιστοσύνη του καταναλωτή, που έχουν επενδύσει σε μια ομαλή και απρόσκοπτη διαδικασία αγοράς και έχουν θέσει ως προτεραιότητα την υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών».
Αιμίλιος Μελής, Επικεφαλής Καταναλωτικών Αγορών, PwC Ελλάδας

«Ποτέ άλλοτε δεν καταγράψαμε τέτοια σύγκλιση απόψεων»
«Κατά τα τελευταία 11 χρόνια που διεξάγουμε την έρευνα με καταναλωτές από όλο τον κόσμο, ποτέ άλλοτε δεν καταγράψαμε τέτοια σύγκλιση απόψεων σχετικά με τη διαφάνεια, τη βιωσιμότητα και την κοινωνική ευαισθητοποίηση. Σε μια τόσο κρίσιμη συγκυρία, η ανάγκη για τις εταιρείες που συναλλάσσονται άμεσα με τον καταναλωτή να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των δυνητικών πελατών τους δεν θα μπορούσε να είναι πιο ξεκάθαρη».
Oz Ozturk, Επικεφαλής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών Παγκόσμιων Καταναλωτικών Αγορών, PwC ΗΒ