Artificial intelligence, influencer marketing, storytelling, ethics και diversity, αποτελούν έννοιες που έχουν εισέλθει για τα καλά στο λεξιλόγιο των στελεχών Δημοσίων Σχέσεων. Η αγορά εξελίσσεται και μαζί της και οι επαγγελματίες των PR, οι οποίοι αναμένεται να διαθέτουν σύγχρονα, ποικίλα και… πολυμορφικά skills.

Η διάδραση με τους καταναλωτές και η αξιοπιστία των εταιρειών του κλάδου συμπεριλαμβάνονται στους τομείς με αυξανόμενη σημασία για τον χώρο των Δημοσίων Σχέσεων. Για την ακρίβεια, η διάδραση (interaction) με τους καταναλωτές ήταν πάντα προτεραιότητα, μόνο που πλέον περιλαμβάνει και τη χρήση νέων τεχνολογιών όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και εργαλεία machine learning, με στόχο τη βέλτιστη προσέγγισή τους. Παράλληλα, έμφαση δίνεται στην αξιοποίηση των social media, προκειμένου brands και κοινό να μοιράζονται εμπειρίες και συναισθήματα. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει και το, ολοένα αναπτυσσόμενο, influencer marketing, το οποίο τείνει να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μιας επικοινωνιακής στρατηγικής.

Σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύθηκε στο babelpr.com, οι κυριότερες τάσεις που αναγνωρίζονται στον PR χώρο σήμερα είναι οι εξής:
Η τάση του AI: Το ΑΙ αναδύεται ως φλέγον θέμα σχεδόν σε κάθε βιομηχανία, με τα PR να μην αποτελούν εξαίρεση. Παρόλα αυτά, δεν έχουμε ακόμα κατανοήσει πλήρως το πώς θα επηρεάσει το μέλλον του επαγγελματία Δημοσίων Σχέσεων, και κατά συνέπεια δεν είναι πολύ πιθανό να βρεθούμε μπροστά σε ευρεία υιοθέτηση των ΑΙ εφαρμογών στο άμεσο μέλλον.

Τα στελέχη PR αναβαθμίζονται και εξελίσσονται: Τα σύνορα μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων, του marketing και της διαφήμισης γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα. Σήμερα, τα στελέχη PR έχουν μετατραπεί σε brand ambassadors, social media experts, content marketers και trend spotters, τάση που θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα. Όλο και περισσότερες εταιρείες PR επαναλανσάρονται ως integrated agencies, παρέχοντας υπηρεσίες πέρα των παραδοσιακών Δημοσίων Σχέσεων.

2019 – Η χρονιά του influencer marketing: Τη φετινή χρονιά, είδαμε έντονα το PR να συναντά το influencer marketing. Η άνοδος των social influencers, ειδικά στο Instagram, συνεπάγεται ότι τα στελέχη PR θα αρχίσουν να ενσωματώνουν αυτή την αναπτυσσόμενη πρακτική στα δικά τους προγράμματα. Οι PRs βρίσκονται στην ιδανική θέση για να χτίσουν σχέσεις με σημαντικούς influencers στα κοινωνικά δίκτυα, με στόχο την ανάπτυξη συνεργειών για την απευθείας πρόσβαση σε συγκεκριμένο κοινό-στόχο.

Η εμπιστοσύνη στα media θα συνεχίσει να φθίνει: Τι σημαίνει αυτό για τον επαγγελματία PR; Καταρχάς, παίζει σημαντικό ρόλο στο να διασφαλίζει ότι οι ιστορίες που παρέχει στους δημοσιογράφους δεν είναι μόνο δυνατές, ακριβείς και relevant, αλλά επίσης συνοδεύονται από αξιόπιστα στατιστικά, γνώμες ειδικών και αδιάψευστα γεγονότα. Τα PR παραμένουν trusted partners των media: Με το τοπίο των media να έχει αλλάξει δραματικά την τελευταία δεκαετία, οι δημοσιογράφοι βρίσκονται υπό συνεχή πίεση για να παράγουν digital content σε ταχείς ρυθμούς. Στο πλαίσιο αυτό, οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων συνεχίζουν να δρουν ως πολύτιμοι content partners των media, παρέχοντάς τους υλικό για την ανάπτυξη ιστοριών με νόημα.

Το storytelling συνεχίζει ως προτεραιότητα: Η ψηφιακή εποχή έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στις PR πρακτικές, καθώς το consumer attention span μειώνεται και η επιθυμία για άμεση πληροφορία απειλεί την ανάπτυξη μακροπρόθεσμων, βαθύτερων narratives. Παρόλα αυτά, το storytelling παραμένει στον βασικό πυρήνα του PR. Τη χρονιά που διανύουμε, με τη μειούμενη καταναλωτική εμπιστοσύνη και την αύξηση των fake news, το storytelling στοιχείο των PR καθίσταται πιο σημαντικό από ποτέ. Επιπλέον, με νέες συσκευές να αναδύονται, όπως οι κονσόλες VR, η βιομηχανία πρέπει να κατανοήσει το πώς μπορεί να αναπτύξει ελκυστικά και πειστικά narratives που να ταιριάζουν σε αυτά τα νέα formats περιεχομένου.

Ισορροπία επιστήμης και δημιουργικότητας για επιτυχημένο PR: Πλέον, τα στελέχη PR και επικοινωνίας «μεταμορφώνονται» σε data scientists, προκειμένου να κατανοήσουν πραγματικά το πώς το κοινό-στόχος τους ζει, εργάζεται και καταναλώνει. Τα analytics παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των PR, αλλά η προσκόλληση στα raw data και μόνο, μπορεί να κρύβει κινδύνους. Αντίθετα, οι επαγγελματίες των PR πρέπει να συνδυάζουν τα data με τη δημιουργικότητα, προκειμένου να προβλέπουν μελλοντικές τάσεις, να αναγνωρίζουν νέα κοινά και να διασφαλίζουν ότι τα προγράμματα που δημιουργούν είναι engaging και ενδιαφέροντα για τον τελικό καταναλωτή.

Έμφαση στα ethics: Με το 2018 να κατακλύστηκε από σκάνδαλα όπως αυτό της Cambridge Analytica και του Facebook, παράλληλα με την αυξανόμενη προσδοκία των καταναλωτών για ηθική συμπεριφορά των brands, τα PR οφείλουν να δίνουν μεγαλύτερη σημασία στα ethics. Τα στελέχη του χώρου οφείλουν να διασφαλίσουν ότι κάνουν τα πάντα για να αποδείξουν τα ίδια τους τα ηθικά credentials.

Diversity και gender pay gap: Παρά την έκταση που έχει λάβει τον τελευταίο καιρό, η PR βιομηχανία έχει αρκετό δρόμο ακόμα μπροστά της σε επίπεδο diversity και inclusion. Ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι το συνολικό PR gender pay gap συνεχίζει να μειώνεται.

Reputation management και crisis communications: Το reputation και perception management παραμένει σημαντικό κομμάτι του κλάδου. Η αμεσότητα στη φύση των social media και το γεγονός ότι τα νέα διαδίδονται τόσο γρήγορα, συνεπάγονται ότι τα πιθανά σκάνδαλα μπορούν να «ταξιδέψουν» σε όλο τον κόσμο μέσα σε λίγα λεπτά. Στο πλαίσιο αυτό, τα agencies θα συνεχίσουν να αναπτύσσουν και να εξελίσσουν τις social και digital crisis communication στρατηγικές τους.

PR και storytelling
MW: Το storytelling αποτελεί πάντα την καρδιά της επικοινωνίας. Θεωρείτε ότι τα PR μπορούν να έχουν τον «ηγετικό» ρόλο στην διαδικασία ανάπτυξης και διαμόρφωσης του storytelling;
«Το storytelling δεν είναι μόνο η “καρδιά” της επικοινωνίας, αλλά και η ψυχή και το “κούτελο” του επικοινωνούντος. Αν μάλιστα έχει την αυθεντικότητα μιας πραγματικής (και ειλικρινούς) διαδρομής στον χρόνο και την αγορά, ο επικοινωνών εναποθέτει τον προσωπικό του θησαυρό στα χέρια του PR για να διατρανωθεί το ήθος και το ύφος του, προκειμένου να γίνει η ιστορία μύθος (δια της κλασικής ή της ψηφιακής οδού). Για να φτάσουν να επωμισθούν με επιτυχία “ηγετικό ρόλο”, τα PR πρέπει (σε διαπροσωπικό επίπεδο) να γίνουν “ένα” με τις διευθύνσεις επικοινωνίας των εταιρειών. Αυτός είναι ένας δρόμος που οι δύο πλευρές (συμβουλεύουσα & συμβουλευόμενη) γνωρίζουν πολύ καλά. Στο μονοπάτι που αυτές χαράζουν, περπατούν στη συνέχεια (διαπνεόμενες από το “story”) και άλλες δραστηριότητες της επικοινωνούσης οντότητος (εταιρείας ή μη), όπως spokesmanship, marketing, sustainability, HR και ούτω καθεξής. “Ευλογημένη” επικοινωνία, είναι η αγαστή επικοινωνία μεταξύ του επικοινωνούντος και του επικοινωνητή του storytelling του».
Γιάννης Φρέρης, Διευθυντής Εταιρικής Επικοινωνίας & Αειφόρου Ανάπτυξης, Γέφυρα ΑΕ, Μέλος ΔΣ Ευρωπαϊκής Ένωσης Διευθυντών Επικοινωνίας

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ PR ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
– Ο Τοµέας Δηµοσίων Σχέσεων της ΕΔΕΕ αριθμεί 17 µέλη
– Ο κύκλος εργασιών των εταιρειών αυτών το 2017 ανήλθε σε 35.170.350 ευρώ
– Το απασχολούμενο προσωπικό έφτασε τα 337 άτομα το 2018
– Το 65% είναι γυναίκες και το 35% άνδρες
– Η πλειοψηφία των απασχολούμενων, 37%, ανήκει στην ηλικιακή κατηγορία 31-40
– Το 64% είναι κάτοχοι πτυχίου πανεπιστημιακού επιπέδου
Πηγή: ΕΔΕΕ, Ιούνιος 2019


Στην εποχή της εξειδίκευσης
MW: Τα πεδία στα οποία εμπλέκεται σήμερα το PR αυξάνονται διαρκώς. Είναι εφικτό ένα PR agency να ανταποκρίνεται με επιτυχία σε όλα; Μήπως έχει έρθει η ώρα να μιλήσουμε για εξειδίκευση στα PR;

«Τα PR agencies έχουν αρχίσει να προβάλλουν τα δυνατά τους σημεία»
«Μα αυτό έχει ήδη συμβεί. Ζούμε πλέον στην εποχή που τα PR agencies έχουν αρχίσει να κεφαλαιοποιούν και να προβάλλουν τα δυνατά τους σημεία, με αποτέλεσμα κάποιες μεγάλες εταιρείες να συνεργάζονται με ένα PR agency για brand PR ή για CSR και με ένα διαφορετικό για government affairs, crisis management ή media relations. Κι όλα αυτά παράλληλα και στην offline και στην online κοινότητα. Τα πολλά και διαφορετικά πεδία του PR αποκτούν αναμφισβήτητα όλο και πιο βαρύνουσα, σημειολογική σημασία σε μία επιχείρηση ή έναν οργανισμό, δεδομένου ότι η εικόνα και η φήμη στο σύνολό της αποτελεί το πιο σημαντικό άυλο περιουσιακό στοιχείο και πόρο που προσδίδει σοβαρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην εταιρεία. Στην Ελλάδα σήμερα, είναι πολύ λίγα τα PR agencies της αγοράς που μπορούν να ανταποκριθούν σε όλα τα πεδία με την ίδια ποιότητα παροχής υπηρεσιών και να φέρουν άρτια αποτελέσματα σε όλα τα επίπεδα».
Δήμητρα Δασκαλάκη, Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων, Metro AEBE

«Αναγκαία η εξειδικευμένη γνώση»
«Η εποχή μας γενικά χαρακτηρίζεται από ανάγκη εξειδίκευσης, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις αυτό δεν είναι αρκετό και αυτό είναι πολύ εμφανές ιδίως στον χώρο του αυτοκινήτου, έναν κατ’ εξοχήν χώρο που χαρακτηρίζεται από εξειδικευμένη γνώση. Το αυτοκίνητο είναι ένα πολύ ιδιαίτερο, διαρκώς εξελισσόμενο αντικείμενο, το οποίο σε επίπεδο επικοινωνίας – από την πλευρά των Media – καλύπτεται από επαγγελματίες τόσο με μηχανολογική/τεχνολογική γνώση σε βάθος, όσο και με δυνατότητα να κρίνουν βιωματικά το προϊόν. Οποιαδήποτε προσπάθεια επικοινωνίας με αυτό το κοινό από κάποιον που “δεν ομιλεί τη γλώσσα τους” ή που δεν μπορεί να υποστηρίξει άρτια το προϊόν, έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία αρνητικών εντυπώσεων για την εταιρεία και/ή τη μάρκα. Ίσως αυτή η αναγκαιότητα εξειδικευμένης γνώσης είναι που έχει αποτρέψει τα PR Agencies από το να επιχειρήσουν στο συγκεκριμένο πεδίο. Ή που έχει οδηγήσει σε αποτυχία κάποιες λίγες, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού προσπάθειες που έχουν γίνει τις τελευταίες δεκαετίες».
Νικόλας Μαρτίνος, Group PR Manager, Kosmocar (Γενικοί Εισαγωγείς Volkswagen, Audi, Skoda, Bentley & Ducati)

«Δεν θα φτάσουμε ποτέ τα επίπεδα εξειδίκευσης που βλέπει κανείς σε πιο “ώριμες” αγορές»
«Νομίζω ότι η εξειδίκευση υπάρχει ήδη στις Δημόσιες Σχέσεις και γίνεται και όλο και πιο αισθητή. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ήδη στελέχη του χώρου να εξειδικεύονται στην εσωτερική επικοινωνία ή τη βιώσιμη ανάπτυξη, αλλά και επαγγελματίες να χτίζουν την εμπειρία τους είτε στο corporate είτε στο brand PR. Αντίστοιχα, και τα agencies διαμορφώνουν τη φήμη τους στην αγορά ανάλογα με το κομμάτι στο οποίο το καθένα είναι πιο δυνατό, και, αναπόφευκτα, το ενισχύουν κερδίζοντας σε αυτό περισσότερο new business. Παρόλα αυτά, δεν νομίζω ότι θα φτάσουμε ποτέ στην Ελλάδα τα επίπεδα εξειδίκευσης που βλέπει κανείς σε πιο “ώριμες” αγορές των Δημοσίων Σχέσεων, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο ή οι ΗΠΑ, όπου agencies ολόκληρα εξειδικεύονται σε τομείς της επικοινωνίας ή και σε επιχειρηματικούς χώρους (βιομηχανία, εμπόριο, υπηρεσίες κ.λπ.) και ασχολούνται με αυτούς σε αποκλειστική βάση. Σε κάθε περίπτωση, η άποψή μου είναι ότι κανένα κομμάτι της επικοινωνίας δεν θα πρέπει να λειτουργεί τελείως ανεξάρτητα. Παρότι η εξειδίκευση είναι ένα ζητούμενο στις μέρες μας, δεν θα πρέπει να γίνεται κατά αποκλειστικότητα. Καθώς η επικοινωνία ενός οργανισμού γίνεται όλο και περισσότερο “εργαλείο” για την επίτευξη και των επιχειρηματικών του στόχων, η ολιστική προσέγγιση βασισμένη σε μία ενιαία στρατηγική θα είναι όλο και περισσότερο το κλειδί για την επιτυχία».
Έλλη Παναγιωτοπούλου, Communications & Corporate Affairs Manager, Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Οι 5 PR τάσεις για το 2020
Agency pecialization

Περισσότερα εξειδικευμένα boutique agencies αναμένεται να αναδυθούν το 2020, καθώς τα brands αναγνωρίζουν πλέον την αξία της εξειδίκευσης.

Data-Informed Campaigns
Η ευκολότερη πρόσβαση σε data, θα επηρεάσει άμεσα τον τρόπο αξιοποίησής τους στη δημιουργία καμπανιών και στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους.

Agency Partnerships
Κάθε agency προσφέρει και κάτι διαφορετικό. Στο πλαίσιο αυτό, θα αυξηθούν οι συνεργασίες μεταξύ agencies, για την εξυπηρέτηση large-scale καμπανιών.

More Affordable Technology
Με το κόστος των νέων τεχνολογιών να αποτελεί κάποιες φορές ανασταλτικό παράγοντα για τη χρήση τους, νέα εργαλεία και πλατφόρμες αναμένεται να προσαρμοστούν στα budgets του χώρου για να καταστούν πιο προσβάσιμα για τα agencies.

Increased Accuracy, Transparency, and Authenticity
Κατά το «χτίσιμο» σχέσεων εμπιστοσύνης με το κοινό, τα στελέχη PR θα πρέπει να δουλέψουν με τους πελάτες τους για να διασφαλίσουν ότι η πληροφορία που δημοσιοποιούν είναι ακριβής, ποιοτική και αξιόπιστη.
Πηγή: www.bluedoor.agency

MARKET NEWS
– Η MSComm και οι εταιρείες Touchpoint Strategies/Ogilvy αναδείχθηκαν νικήτριες στο PR spec της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Η MSComm αναλαμβάνει το κομμάτι της εταιρικής επικοινωνίας και του CSR, ενώ το PR για όλες τις μάρκες της εταιρείας συνολικά ανατίθεται στις Touchpoint Strategies και Ogilvy. Το κομμάτι του Digital PR παραμένει στην Communication Effect.

– Την Pitch PR επέλεξε κατόπιν spec η Janssen Ελλάδος ως το νέο της συνεργάτη σε θέματα εταιρικής επικοινωνίας και στρατηγικής. H Pitch ανέλαβε πρόσφατα και τον λογαριασμό Δημοσίων Σχέσεων της Huawei, μετά από ολιστικό PR spec.

– Στην Reputation Unique ανέθεσε τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων επικοινωνίας και ενημέρωσης ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (ΕΦΕΧ). H ανάθεση πραγματοποιήθηκε μετά από κλειστό spec, στο οποίο συμμετείχαν 4 εταιρείες επικοινωνίας.

– Με επικοινωνιακό συνεργάτη σε επίπεδο Δημοσίων Σχέσεων την Ikon, πραγματοποιεί την είσοδό της στην ελληνική αγορά η παγκόσμια πλατφόρμα ψηφιακών πληρωμών, Stripe.

– Η Concept Communication Strategies συνεχίζει τη συνεργασία της με την εταιρεία ΑΗΒ Γκρουπ ΑΕ, αναλαμβάνοντας πλέον το συνολικό πλάνο διαχείρισης της Στρατηγικής Επικοινωνίας για το Θεόνη Φυσικό Μεταλλικό Νερό.

– Στην Mscomm ανέθεσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τις «Υπηρεσίες στήριξης για την οργάνωση δραστηριοτήτων επικοινωνίας και ενημέρωσης του Γραφείου Διασυνδέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο».

– Η Phocus αναδείχθηκε νικήτρια στο spec που διενήργησε η φαρμακευτική εταιρεία AstraZeneca, αναλαμβάνοντας τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ολοκληρωμένου προγράμματος επικοινωνίας.

– Τη συνολική στρατηγική επικοινωνία της Boehringer Ingelheim ανέλαβε η Action Global Communications και στην Ελλάδα, μετά την επιτυχημένη συμμετοχή του δικτύου της εταιρείας σε σχετικό regional spec. Επιπλέον, η Action Global Communications ανέλαβε και το πρόγραμμα επικοινωνίας και δημοσιότητας του νέου εστιατορίου Local Green, στο κέντρο της Αθήνας.

– Η Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου Κύπρου (ΔΕΦΑ) επέλεξε, κατόπιν spec, την OneTeam ως στρατηγικό της σύμβουλο και συνεργάτη, σε θέματα χάραξης επικοινωνιακής πολιτικής, εμπλοκής και ενεργοποίησης φορέων και διαχείρισης κρίσεων.

– Η ομάδα εταιρειών Out of the Box, MullenLowe Athens και Noesis Group (με έδρα το Μιλάνο) ανέλαβαν από κοινού την επικοινωνία της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛΟΠΥ), μετά από απόφαση του ΔΣ της Οργάνωσης.

– H Grohe, εταιρεία κατασκευής και προμήθειας ειδών υγιεινής και κρουνοποιΐας, ανέθεσε στην Red Design Consultants τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της επικοινωνιακής και δημιουργικής στρατηγικής της στην ελληνική αγορά.