Η Tailwind σε συνεργασία με τη GlobalWebIndex, την κορυφαία εταιρεία έρευνας καταναλωτών, συνεισφέρει στην καλύτερη κατανόηση των προκλήσεων και των ευκαιριών που παρουσιάζονται λόγω COVID19.

Η πανδημία έθεσε τα εθνικά συστήματα υγείας σε όλες τις χώρες κάτω από το μικροσκόπιο.  Τα νοσοκομεία και οι επιστήμονες υγείας λειτουργούν υπό μεγάλη πίεση, ώστε να βοηθήσουν τη χώρα τους να εξομαλύνει την καμπύλη κρουσμάτων. Δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης, είναι σαφές ότι το digital health ή τηλε-υγεία θα μπορούσε να προσφέρει μια βιώσιμη λύση που θα ανακούφιζε τόσο τους ιατρικούς οργανισμούς όσο και τους επαγγελματίες του τομέα από το βάρος της πανδημίας.

Η τηλε-υγεία (επίσης γνωστή και ως τηλεϊατρική ή εικονική ιατρική περίθαλψη),σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας είναι “Η παροχή ιατρικής περίθαλψης – σε περιπτώσεις που η απόσταση είναι κρίσιμος παράγοντας – από όλους τους επαγγελματίες του χώρου της Υγείας χρησιμοποιώντας τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνιών” (πηγή). Ο κλάδος υπάρχει περισσότερο από έναν αιώνα και στην αρχή, βοηθούσε τους ασθενείς σε απομονωμένες περιοχές όπου υπήρχε έλλειψη ιατρικού προσωπικού και εγκαταστάσεων είτε μέσω ραδιοφώνου ή μέσω τηλεφώνου. Στην Ελλάδα, οι πρώτες υπηρεσίες τηλεϊατρικής ξεκίνησαν το 1989 (πηγή). Σήμερα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις υπόλοιπες ανεπτυγμένες χώρες, η βιομηχανία ψηφιακής τηλε-υγείας επωφελείται ευρέως από τις πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις και καινοτομίες και ακόμη περισσότερο από την εξέλιξη της πρόσφατης πανδημίας (πηγή).

Αν και οι ψηφιακές υπηρεσίες υγείας δεν ήταν αρκετά δημοφιλείς, η πανδημία άρχισε να αλλάζει αυτόν το κανόνα. Στη χώρα μας, ιδιωτικοί ιατρικοί φορείς δημιούργησαν μια ψηφιακή κλινική όπου επιτρέπει τον έλεγχο και τη διαχείριση του COVID19 από το σπίτι (πηγή). Στις ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, τα δεδομένα μας δείχνουν ότι οι υπηρεσίες τηλε-υγείας που έχουν τεθεί σε εφαρμογή, έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από το 8% των ερωτηθέντων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, παρόλο που το ποσοστό αυτό είναι μια καλή αρχή, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να υιοθετηθούν οι υπηρεσίες από το ευρύ κοινό.

Οι στάσεις των χρηστών ως προς την τηλε-υγεία
Αλλά η ερώτηση παραμένει: πόσο εύκολα μπορεί υιοθετηθεί η τηλε-υγεία ως επιλογή από το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού;  Η έρευνα μας υποδεικνύει πως οι στάσεις απέναντι στην ψηφιακή τηλε-υγεία ποικίλλουν ανάλογα με την ηλικία και το εισόδημα, όπως επίσης με βάση τις διαφορετικές αντιλήψεις των ατόμων σχετικά με τα ιατρικά ραντεβού. Το 14% των ατόμων ηλικίας 24-37 έχουν χρησιμοποιήσει την υπηρεσία σε σύγκριση με μόλις το 1% των ατόμων ηλικίας 57-64 γνωστών και ως baby boomers.

Το ίδιο ισχύει και στην ερώτηση εάν είναι πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία, καθώς οι μεγαλύτερες σε ηλικία ομάδες λένε ότι είναι λιγότερο πιθανό να δοκιμάσουν μια υπηρεσία τηλε-υγείας (42% για 55-64 και 45% για 45-54s). Επιπλέον, οι διαφορές εισοδήματος απαντούν σε μεγάλο βαθμό στην απροθυμία χρήσης ψηφιακών υπηρεσιών υγείας. Το 63% των ομάδων με υψηλότερο εισόδημα εμπιστεύονται τις τηλε -διαγνώσεις σε σύγκριση με το 42% εκείνων χαμηλότερου εισοδήματος.

Η ίδια η εμπειρία του χρήστη είναι ένας άλλος λόγος για τον οποίο η ψηφιακή τηλε-υγεία δεν είναι ακόμη δημοφιλής. Στην πρόσφατη μελέτη μας ανακαλύψαμε ότι το 62% των millennials ήταν υπέρ των προσωπικών ραντεβού με γιατρό σε σύγκριση με το 52% που προτιμούσε αυτά μέσω των βιντεοκλήσεων. Μεταξύ των μεγαλύτερων σε ηλικία ερωτηθέντων, μόνο το 34% προτιμούν ραντεβού μέσω βιντεοκλήσεων. Τέλος, μόνο το 28% των ερωτηθέντων από όλες τις ηλικιακές ομάδες προτιμούν να επικοινωνήσουν με το γιατρό τους μέσω κοινωνικών δικτύων ή εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων.

Αυτές οι δημογραφικές διαφορές υπογραμμίζουν την πιθανή αίσθηση περιθωριοποίησης των ανθρώπων μεγαλύτερων σε ηλικία καθώς και των ατόμων από χαμηλότερα εισοδήματα. Οι λόγοι απομόνωσης θα μπορούσαν να οφείλονται στην έλλειψη πρόσβασης στο Διαδίκτυο καθώς και στην απουσία ψηφιακών δεξιοτήτων που απαιτούν οι υπηρεσίες τηλε-ιατρικής.

Επιπλέον, η βιομηχανία τηλε-υγείας θα πρέπει να βρει έναν τρόπο ώστε να προσομοιώσει αποτελεσματικά την παραδοσιακή σχέση γιατρού – ασθενούς, που αποτελεί τεράστιο μέρος της εμπειρίας. Εκτός αυτών στη χώρα μας, η τηλεϊατρική έχει να αντιμετωπίσει εξίσου τη γραφειοκρατία που μπορεί να συνδέεται με ιατρικές διαδικασίες άλλα και την έλλειψη ψηφιοποίησης των ιατρικών αρχείων ακόμα τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό ιατρικό τομέα.

Το μέλλον της τηλε-υγείας στην Ελλάδα και στο κόσμο
Είναι εύλογο να αναρωτιέται κανείς: με τόσα πολλά εμπόδια μπορεί η ψηφιακή τηλε-υγείας να αντικαταστήσει ποτέ τη συμβατική εμπειρία των ασθενών π.χ. τα ιατρικά ραντεβού ή τις συνεδρίες; Ακόμα περισσότερο, μπορεί να αποδειχτεί ικανοποιητική λύση  για την ανίχνευση των συμπτωμάτων του COVID19; Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι προηγούμενη εμπειρία με υπηρεσίες τηλε-υγείας βοήθησαν τους ερωτηθέντες να εμπιστευτούν διαγνώσεις εξ αποστάσεως, καθώς το 66% εκείνων που έχουν χρησιμοποιήσει παρόμοιες εφαρμογές στο παρελθόν θα τις εμπιστευόταν ξανά για να εντοπίσουν τα συμπτώματα του κοροναϊού.

Στη χώρα μας, αν και με βραδείς ρυθμούς, όλο και περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες επιτρέπουν στους ασθενείς να ζητήσουν συμβουλές  για συμπτώματα και να μιλήσουν εξ αποστάσεως με το γιατρό τους  (πηγήπηγή). Σε εθνικό επίπεδο, από το 2016 έχουν εγκατασταθεί 30 σταθμοί τηλεϊατρικής γιατρού-ασθενή, σε απομακρυσμένα νησιά του Αιγαίου , ένα πρώτο βήμα που προσβλέπει στον εκσυγχρονισμό της ιατρικής όπως τη ξέρουμε στη χώρα μας (πηγή).

Με το COVID19 να έχει ανατρέψει τα δεδομένα όπως τα ξέραμε μέχρι πρότινος σε πολλούς άλλους κλάδους στην Ελλάδα, είναι δεδομένο πως και ο ιατρικός κλάδος στη χώρα μας μπορεί να επωφεληθεί από την τηλειατρική, ιδιαιτέρως εφόσον οι επαγγελματίες στον χώρο συμφωνούν ότι η ψηφιακή τηλε-υγεία μπορεί να αλλάξει ριζικά την επιστήμη αυτή. Τα ευρήματα μας υπογραμμίζουν τη σημασία της επικοινωνίας των οφελών της τηλεϊατρικής σε όσους ενδέχεται να μην είναι εξοικειωμένοι με αυτές, ώστε να διασφαλιστεί ότι στη νέα εποχή, κανείς δεν θα μείνει πίσω.

Η Tailwind,  εταιρεία του ομίλου TDG, είναι αποκλειστικός συνεργάτης της GlobalWebIndex, φέρνοντας τις τοπικές επιχειρήσεις τα πιο τεκμηριωμένα δεδομένα αναφορικά με τις καταναλωτικές συνήθειες. Η Tailwind και η GlobalWebIndex έχουν δεσμευτεί να διατηρήσουν τα δεδομένα που αφορούν το COVID19 δωρεάν σε όλους κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου. Για περισσότερες πληροφορίες και την επερχόμενη έρευνα, μπορείτε να βρείτε όλες τις έρευνες που σχετίζονται με το COVID19 εδώ.