Δεν χρειάζεται να περιγράψω την πρόσφατη ταινία γνωστής βότκας που πρωταγωνιστεί ο Daniel Graig και σκηνοθέτησε ο Taika Waititi. Αν κρίνω από τον θόρυβο που έχει δημιουργήσει, όλοι την έχετε δει. Βρέθηκα πρόσφατα σε μια σχετική συζήτηση που οι συμμετέχοντες εξέφραζαν τον θαυμασμό τους αλλά ταυτόχρονα και την απορία τους στο αν εκτός από το να τραβήξει την προσοχή, έχει και κάτι να πει για το brand. Και λίγες μέρες μετά διάβασα ένα σχετικό άρθρο στη βρετανική έκδοση του Marketing Week, του Mark Ritson.

Σύμφωνα με τον συχνά αιρετικό και πάντα ενδιαφέροντα αρθρογράφο, μπαίνουμε σε νέα φάση του marketing που περιλαμβάνει «την κενή, χωρίς βαθύτερο νόημα, αλλά αποτελεσματική διαφήμιση», η οποία βοηθά τη μάρκα «να ξεχωρίζει σε έναν καταναλωτή του 21ου αιώνα που βομβαρδίζεται με πληροφορίες». Τέλος, διάβασα ένα αντίστοιχο άρθρο ενός πολύ καλού ελληνικού site που εστιάζει στα του marketing, το οποίο σε γενικές γραμμές απηχούσε την επιχειρηματολογία του Ritson.

Πρόκειται σίγουρα για μια από τις σημαντικότερες καμπάνιες της χρονιάς και βρήκα πολύ ενδιαφέρουσα και την ταινία και τη σχετική συζήτηση. Ειδικά μάλιστα επειδή δεν θα μπορούσα να διαφωνήσω περισσότερο με την άποψη ότι η συγκεκριμένη διαφημιστική επικοινωνία δεν προκύπτει από το brand, ούτε καν συνάδει με αυτό. Ότι δηλαδή απλά αξιοποιεί την αναγνωρισιμότητα και δημοφιλία του Craig και την εύκολη πρόκληση για να υπενθυμίσει το brand στο κοινό, εν όψει μάλιστα της σημαντικής για τα αλκοολούχα ποτά περιόδου των γιορτών.

Η γνώμη μου δεν εδράζεται μόνο στη μακροχρόνια ενασχόλησή μου με το marketing και το branding, αλλά και στην προηγούμενη εμπειρία μου στο brand management αλκοολούχων ποτών και δη βότκας.

H απελευθέρωση του Craig και η μεταμόρφωσή του από macho μυστικό πράκτορα σε εύθυμο party animal, μόνο τυχαία δεν είναι. Δεν υπάρχει αλκοολούχο ποτό που να σχετίζεται με τη μεταμόρφωση και την απελευθέρωση από τις αναστολές, περισσότερο από τη βότκα.

Ενδεικτικά θυμηθείτε δυο παλιές εμβληματικές καμπάνιες βότκας: Το «Through the bottle» της Smirnoff, που μεταμόρφωνε ανθρώπους και στιγμές μέσα από μια φιάλη. Ή τη θρυλική καμπάνια με τις μεταμορφώσεις μιας φιάλης της Absolut. Αντίστοιχα σκεφτείτε ότι διαχρονικά δεν υπάρχει άλλη κατηγορία αλκοολούχων ποτών που να συνδέεται τόσο έντονα με το clubbing, τη μόδα, τις τέχνες, το σύγχρονο στυλ. Και αν συνεχίζετε να μην πείθεστε, προσπαθήστε να σκεφτείτε άλλο αλκοολούχο ποτό που να μπορούσε να δημιουργήσει μια ταινία σαν αυτή και να μην είναι βότκα. Δύσκολα θα το καταφέρετε.