H νέα τηλεοπτική σεζόν ουσιαστικά ξεκίνησε αρχές Σεπτεμβρίου, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία της ελεύθερης ιδιωτικής τηλεόρασης.

Οι επενδύσεις των καναλιών σε πρόγραμμα είναι σημαντικές για την εποχή, ωστόσο η μεγάλη αγωνία τους αφορά στο return on investment (R.O.I).

Η αγωνία δεν αφορά μόνο στο εάν το νέο τηλεοπτικό πρόγραμμα θα γίνει αποδεκτό από τους τηλεθεατές, αλλά στο το εάν οι τελευταίοι θα συνεχίσουν να προτιμούν την ελεύθερη τηλεόραση και δεν θα… ξενοκοιτάξουν προς τα συνδρομητικά κανάλια και το διαδίκτυο.

Η όποια πρόβλεψη είναι σαφώς παρακινδυνευμένη, αν και η εμπειρία της προηγούμενης σεζόν δείχνει ότι τα ποιοτικά προγράμματα -είτε αφορούν σειρές, είτε ενημέρωση-, μπορούν να κάνουν την διαφορά.

Ωστόσο η συνδρομητική τηλεόραση χρόνο με τον χρόνο κάνει άλματα τόσο σε επίπεδο περιεχομένου, όσο και τιμολογιακής πολιτικής, με αποτέλεσμα πλέον να είναι σχετικά προσιτή από ολοένα και περισσότερους Έλληνες τηλεθεατές.

Και μιλώντας για συνδρομητική τηλεόραση συμπεριλαμβάνουμε και την τηλεόραση μέσω διαδικτύου. Cosmote TV, Vodafone TV, Wind Vision, Nova, Netflix, AppleTV, Αmazon TV αποτελούν το αντίπαλο δέος των ελεύθερων καναλιών, τα οποία εκτός από το ποιοτικό τους πρόγραμμα, έχουν πλέον να αντιπαραθέσουν και το on demand πρόγραμμά τους, μέσω των smart TV.

Η αλήθεια είναι ότι η μάχη δεν έχει κριθεί για καμία από τις δύο πλευρές. Και όσο κι αν εξελιχθεί η συνδρομητική τηλεόραση, τα ελεύθερα κανάλια θα έχουν μεγαλύτερη διείσδυση στα ελληνικά νοικοκυριά.

Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα έχουν και το μερίδιο του λέοντος στην τηλεθέαση και στη διαφημιστική απορρόφηση, αφού θα πρέπει διαρκώς να προσπαθούν, με επενδύσεις που μόνο εύκολες δεν είναι πλέον, ακόμα και για τα μεγάλα κανάλια.

Την προηγούμενη μόλις χρονιά, η εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων Simon-Kucher διεξήγαγε διεθνή έρευνα στις προηγμένες χώρες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αμερικής και διαπίστωσε ότι περισσότερο από τα 2/3 των ερωτηθέντων έπαψαν να βλέπουν ελεύθερη τηλεόραση και στράφηκαν στο streaming και στις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες.

Σήμερα εκτιμάται ότι πάνω από 1 δισ. άνθρωποι βλέπουν συνδρομητική τηλεόραση και μέχρι το 2023 εκτιμάται ότι ο αριθμός τους θα φτάσει το 1,24 δισ. ευρώ.

Ίδια εικόνα και στην Ελλάδα, με τον έναν στους δύο τηλεθεατές να βλέπει συνδρομητική τηλεόραση, κάθε είδους και μορφής, ενώ οι εκτιμήσεις μιλούν για περισσότερους από 1,5 εκατ. τηλεθεατές που βλέπουν συνδρομητικά προγράμματα, χωρίς διαφημίσεις και on demand.

Όπως όλα δείχνουν, η κατάσταση αυτή δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα τα προσεχή χρόνια, θέτοντας σειρά ερωτημάτων στα ελεύθερα κανάλια, όχι τόσο για το εάν μπορούν να επιβιώσουν, αλλά για το εάν και προς ποια κατεύθυνση θα επιλέξουν να ανεβάσουν το επίπεδο του προγράμματός τους.

Γιατί εάν η απάντηση είναι προς τα reality, τότε, πέρα από παροδικές νίκες σε τηλεθέαση, σε βάθος χρόνου και στην μεγάλη εικόνα, θα είναι χαμένα.

Από την άλλη, εάν εστιάσει κανείς στα διαφημιστικά έσοδα, θα διαπιστώσει ότι το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών πηγαίνει στα δύο πρώτα σε τηλεθέαση κανάλια. Το 2019 η τηλεόραση είχε περίπου 300 εκατ. ευρώ έσοδα, με τα 125 από αυτά να πηγαίνουν στους δύο πρώτους.

Κι αυτό είναι άλλο ένα δείγμα του πόσο δύσκολο είναι πλέον να μιλάμε για κερδοφόρα ελεύθερα τηλεοπτικά κανάλια και πόσο σύνθετο έχει γίνει το επιχειρείν στην ελεύθερη τηλεόραση. Οι επιλογές που πρέπει να γίνουν από αυτά απαιτούν δημιουργικότητα, ανοικτό μυαλό, καινοτομία, αλλά και πολύ ρίσκο.