Τι εμπεριέχει το brand «Ελλάδα»; Τι θα ήταν η χώρα μας ως προορισμός και ως «τουριστικό προϊόν», χωρίς την ιστορία; Χωρίς τον Παρθενώνα; Ένα παρόμοιο ερώτημα προσπάθησε να απαντήσει η εταιρεία συμβούλων Deloitte στην Ιταλία πριν από λίγα χρόνια, υπολογίζοντας την «αξία» του Κολοσσαίου. Ήταν μια ενδιαφέρουσα απόπειρα και ένα ενδιαφέρον πείραμα.

Υπολόγισαν, λοιπόν, ότι η άμεση συνεισφορά του μνημείου στην οικονομία της Ρώμης μόνο από τη λειτουργία του είναι περίπου 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αυτή είναι η αξία του; Όχι βέβαια. Το Κολοσσαίο, λέει, συνεισφέρει και με πολλούς άλλους τρόπους στην οικονομία. Μόνο η εγγύτητα σε αυτό ή η θέα σε αυτό αυξάνει την αξία του real estate στη γύρω περιοχή κατά 400 εκατ. ευρώ (ένα ακίνητο έχει 3.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μεγαλύτερη αξία αν βρίσκεται κοντά ή/και έχει θέα στο Κολοσσαίο). Η συνεισφορά του στην ευρύτερη οικονομία, στον αριθμό των επισκεπτών που έρχονται στη Ρώμη επειδή είναι και αυτό εκεί είναι, δε, πολύ μεγαλύτερη από τα εισιτήρια που κόβουν τα 7 εκατ. άνθρωποι που μπαίνουν μέσα κάθε χρόνο. Συνολικά ο αντίκτυπος του μνημείου στο τουριστικό προϊόν της Ιταλίας υπολογίστηκε στα 1,4 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ δημιουργεί άμεσα και έμμεσα 43.000 θέσεις εργασίας.

Είναι αυτή η αξία του; Ούτε. Μέρη σαν το Κολοσσαίο ή την Ακρόπολη έχουν σχεδόν μαγικές ιδιότητες. Και μόνο το να περνάς από δίπλα και να τα κοιτάζεις, και να τοποθετείς τον εαυτό σου στο ιστορικό πλαίσιο που υποδεικνύουν, έχει αξία σχεδόν ανυπολόγιστη. «Σχεδόν», λέω. Επειδή οι ειδικοί της Deloitte προσπάθησαν να την υπολογίσουν και αυτή. «Πόσα θα δίνατε από την τσέπη σας για να προστατέψετε το Κολοσσαίο;» ρώτησαν τους Ιταλούς, ποσοτικοποιώντας έτσι τη συναισθηματική, θεωρητική «αξία» που αποδίδουν στο μνημείο οι ίδιοι οι πολίτες.

Υπολόγισαν, έτσι, την «κοινωνική αξία» του μνημείου ως κάτι που δεν υφίσταται μόνο για να φέρνει έσοδα, αλλά για να κάνει τις ζωές όσων το κοιτάζουν, περνούν δίπλα του ή, απλά, ξέρουν ότι υπάρχει, καλύτερες. Τη βρήκαν σχεδόν 77 δισ. ευρώ -το 1/3 του ελληνικού ΑΕΠ. Η αξία της Ακρόπολης ποια να είναι, άραγε;