Η ΕΕ θα διαθέσει για τα εν λόγω προγράμματα περί τα 650 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προχώρησε στην υιοθέτηση πρωτοβουλίας ευρωβουλευτών με τίτλο «A New Strategy for Consumer Policy». Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να επηρεάσει την επερχόμενη agenda της Ε.Ε. για τους καταναλωτές, αναφερόμενη κυρίως σε θέματα διαφήμισης προς τα παιδιά και θέτοντας ζητήματα όπως απαγόρευση της τηλεοπτικής και απευθείας διαφήμισης προς τα παιδιά κάτω των 12 ετών.

Περίπου στο ίδιο μήκος κύματος, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ανακοίνωσε στα τέλη Νοεμβρίου τη σύνταξη αναφοράς που θα παρουσιαστεί τον Ιανουάριο του 2012, η οποία θα στοχεύει στην ενίσχυση της προστασίας των «ευάλωτων καταναλωτών» και έχει ως απώτερο στόχο να επηρεάσει με τη σειρά της την τελική μορφή της ευρωπαϊκής ατζέντας για τους καταναλωτές.

Την 1η Δεκεμβρίου, η Επιτροπή Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων της Ε.Ε. διοργάνωσε δημόσια ακρόαση με σκοπό να συλλέξει δεδομένα και απόψεις γύρω από τη διαφήμιση σε νέους και παιδιά. Τα δεδομένα αυτά θα χρησιμοποιήσει, όπως αναφέρει, στη διαμόρφωση σχετικού, ρυθμιστικού πλαισίου. Στην ακρόαση αυτή, συζητήθηκαν θέματα όπως το νομικό και ηθικό πλαίσιο της διαφήμισης και η επιρροή της διαφήμισης στην υγεία.

Στον αντίποδα όλων αυτών, διαφημιζόμενοι και ενώσεις διαφημιστών προσπαθούν να προωθήσουν τις αρχές της υπεύθυνης διαφήμισης και την αξία της αυτορύθμισης. Στα τέλη Νοεμβρίου του 2011, ομάδα μεγάλων μαρκών τροφίμων ανακοίνωσε τη δέσμευσή της για την αλλαγή του τρόπου επικοινωνίας με παιδιά κάτω των 12 ετών, μέσω των εταιρικών ιστοσελίδων. Ήδη από το 2007, το EU Pledge Group είχε δεσμευθεί να διαφημίζει μόνο «better for you» προϊόντα, ή να αποχωρήσει τελείως από τον τηλεοπτικό χρόνο που απευθύνεται σε παιδιά, από τα έντυπα και τη διαδικτυακή διαφήμιση.

Τώρα, επιδιώκεται η συμμόρφωση και των brand websites με τη δέσμευση αυτή, μέχρι τον Ιανουάριο του 2012. Με την αναμενόμενη συμμετοχή και της McDonald’s στη συγκεκριμένη ομάδα, το EU Pledge Group θα καλύπτει σύντομα πάνω από το 80% της ευρωπαϊκής δαπάνης σε food marketing.

Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά; Πολύ απλά, ότι ο διάλογος γύρω από τις πολιτικές για τη διαφήμιση και τον τρόπο επικοινωνίας μαρκών και καταναλωτών, όχι μόνον δεν κοπάζει, αλλά εντείνεται. Η διαφήμιση και επικοινωνία εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα ελκυστικό αντικείμενο προς άσκηση πολιτικών και το περιβάλλον μέσα στο οποίο καλούνται να δραστηριοποιηθούν επιχειρήσεις και εταιρείες επικοινωνίας, γίνεται όλο και πιο ελεγχόμενο. Μόνη λύση είναι η σωστή ενημέρωση, η παρακολούθηση των εξελίξεων και η πρόληψη, πάντα στον ρυθμό της αυτορύθμισης…