Του Γιώργου Αναστασιάδη, Managing Partner της Milk

Περπατώντας στην Κηφισιά βλέπω μια καινούργια γκαλερί. Το λέω στην παρέα, στεκόμαστε στη βιτρίνα της για δυο-τρία λεπτά και αναρωτιόμαστε πόσο κοστίζει ένα συγκεκριμένο αντικείμενο. Λίγες ώρες αργότερα, μπαίνω στο Facebook και αμέσως εμφανίζεται η διαφήμιση της γκαλερί με το συγκεκριμένο αντικείμενο σε πρώτο πλάνο. Με ένα κλικ μαθαίνω την τιμή του και άλλες ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Δεν σας λέω κάτι καινούριο, είμαι βέβαιος ότι αντίστοιχα περιστατικά συμβαίνουν και σε εσάς συνεχώς.

Στους περισσότερους μάς είναι πια κατανοητό ότι για να έχουμε δωρεάν τις υπηρεσίες της Google, της Facebook και πολλών ακόμα μεγάλων ή μικρότερων αντίστοιχων επιχειρήσεων ή εφαρμογών, γινόμαστε τα προϊόντα τους. Πουλάνε εμάς, τα προσωπικά στοιχεία και το ιστορικό μας δηλαδή, σε εταιρείες για των οποίων τα προϊόντα ενδιαφερόμαστε. Ώστε η διαφήμιση των τελευταίων να είναι πιο αποδοτική. Και έτσι έχουμε μια κατάσταση win-win όπου και τα τρία μέρη κερδίζουν. Ή μήπως όχι;

Τον τελευταίο καιρό έχουν αυξηθεί οι ανησυχίες των χρηστών του διαδικτύου για την ψηφιακή παρακολούθησή τους και πιθανή παραβίαση του απορρήτου. Κάποιοι δεν γνωρίζουν καν ότι έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους υπογράφοντας αβασάνιστα τους όρους και προϋποθέσεις της κάθε εφαρμογής. Αλλά και όσοι το γνωρίζουμε και καταλαβαίνουμε τα οφέλη, τρομάζουμε στη σκέψη του πώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τα στοιχεία μας. Πρόσφατη έρευνα για λογαριασμό της Google έδειξε ότι τέσσερις στους πέντε πιστεύουν ότι οι κίνδυνοι υπερβαίνουν τα οφέλη. Αυτό έχει γίνει κατανοητό στις επιχειρήσεις και έτσι τους τελευταίους μήνες έχουν πυκνώσει τα σημάδια ότι έρχονται μεγάλες αλλαγές στον τρόπο που θα χρησιμοποιούνται τα δεδομένα μας.

Η Google ανακοίνωσε ότι από το 2022 θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιεί το ιστορικό και άλλα προσωπικά δεδομένα των χρηστών για να πουλήσει διαφημίσεις, δημιουργώντας τις πρώτες μεγάλες αναταράξεις στον χώρο των μεγάλων διαφημιστικών δικτύων, των διαφημιζομένων και των εμπόρων, και των απανταχού ιστοσελίδων που εξαρτώνται από τη διαφήμιση. Η Αpple μέσα από το iOS14 δίνει στους χρήστες την ευκαιρία για πρώτη φορά να απενεργοποιούν τη συλλογή δεδομένων.

Η Facebook αντιμετωπίζει αυτή την κίνηση ως επίθεση στην ίδια και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και απαντάει με εντυπωσιακές καταχωρήσεις στον Τύπο. Ο Tim Cook επανέρχεται με μια ομιλία του στο πλαίσιο του International Data Privacy Day και βάλλει εναντίον στη Facebook σε ασυνήθιστα επιθετικούς τόνους. Το μόνο βέβαιο είναι ότι δεν θα βαρεθούμε. Τα όσα συμβαίνουν δεν θα σταματήσουν εδώ και θα επηρεάσουν τη ζωή μας με πολλούς τρόπους, και όχι μόνο στο επαγγελματικό της κομμάτι.