Του Γιώργου Αναστασιάδη, Managing Partner της Milk

Στο προηγούμενο άρθρο αναφέρθηκα στην ασυνήθιστης έντασης διαμάχη που ξέσπασε μεταξύ των δύο τεχνολογικών κολοσσών σχετικά με τη χρήση των δεδομένων των χρηστών. Η Apple εξήγησε την αλλαγή στο νέο iOS: «Απλά πιστεύουμε ότι πρέπει να υπερασπιζόμαστε τους χρήστες μας. Θα πρέπει να γνωρίζουν πότε συλλέγονται και κοινοποιούνται τα δεδομένα τους σε άλλες εφαρμογές και ιστοτόπους – και θα πρέπει να έχουν την επιλογή αν θα το επιτρέψουν».

Η Facebook απάντησε με καταχωρήσεις: «Αντιστεκόμαστε στην Apple και υπερασπιζόμαστε τις μικρές επιχειρήσεις παντού. Οι μικρές επιχειρήσεις είναι στο επίκεντρο της δουλειάς μας. Κάθε μήνα εκατομμύρια επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα διαφημιστικά εργαλεία μας για να βρουν νέους πελάτες, να προσλάβουν υπαλλήλους και να αλληλεπιδράσουν με τις κοινότητές τους. Τώρα υπάρχει μεγάλη ανησυχία ότι η αναγκαστική ενημέρωση λογισμικού της Apple θα περιορίσει τη δυνατότητά τους να προσεγγίζουν αποτελεσματικά τους πελάτες τους. Οι μικρές επιχειρήσεις αξίζουν να ακουστούν. Ακούμε τις ανησυχίες σας και στεκόμαστε δίπλα σας».

Ο Tim Cook σήκωσε το γάντι και έδωσε στο θέμα ευρύτερες διαστάσεις: «Η τεχνολογία δεν χρειάζεται τεράστιες συγκεντρώσεις προσωπικών δεδομένων σε δεκάδες ιστότοπους και εφαρμογές για να επιτύχει. Η διαφήμιση υπήρχε και ευημερούσε για δεκαετίες χωρίς αυτήν. Εάν μια επιχείρηση βασίζεται στην παραπλάνηση των χρηστών σχετικά με την εκμετάλλευση δεδομένων, δεν αξίζει τον έπαινό μας, αξίζει την αλλαγή. Σε μια στιγμή αχαλίνωτης παραπληροφόρησης και θεωριών συνωμοσίας που δυναμώνουν από αλγορίθμους, δεν μπορούμε να κάνουμε τα στραβά μάτια σε μια τεχνολογία που έχει ως στόχο τη συλλογή όσο το δυνατόν περισσότερων δεδομένων.

Ποιές είναι οι συνέπειες της ενίσχυσης των θεωριών συνωμοσίας και της υποκίνησης σε βία απλά και μόνο για να πετύχουμε μεγαλύτερο engagement; Ποιες είναι οι συνέπειες της ανοχής και της επιβράβευσης αντιεμβολιαστικού περιεχομένου; Ποιες είναι οι συνέπειες να διαιωνίζεις έναν αλγόριθμο όταν βλέπεις χιλιάδες χρήστες να μπαίνουν σε εξτρεμιστικές ομάδες; Πρέπει να σταματήσουμε να προσποιούμαστε, αυτή η προσέγγιση έχει ως αποτέλεσμα μια πολωμένη κοινωνία με χαμένη την εμπιστοσύνη, γεμάτη βία».

Προφανώς η Apple και το Facebook είναι δυο επιχειρήσεις και δυο brands με μεγάλες διαφορές στη φιλοσοφία τους. Δεν συμφωνώ αναγκαστικά με τα όσα λέει ο Cook και αναλογιζόμενος παλαιότερες δραστηριότητες της Apple, θα μπορούσα να αντιστρέψω κάποια επιχειρήματα. Ας αναγνωρίσουμε όμως ότι η συζήτηση δεν μπορεί να μένει μόνο μεταξύ των τεχνολογικών κολοσσών. Στην εποχή που το brand purpose αποκτά συνεχώς ευρύτερες διαστάσεις, οι συνέπειες της χρήσης των δεδομένων οφείλουν να προβληματίσουν όλα τα brands.