Σε προηγούμενο τεύχος έγραψα για την συνεχώς μεγεθυνόμενη λίστα από πρωτοβουλίες για τη μείωση χρήσης πλαστικού από μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις και brands.

Ταυτόχρονα σχολίασα αρνητικά την αντίστοιχη υστέρηση που παρουσιάζει η ελληνική επιχειρηματικότητα και εξέφρασα την ελπίδα να βρεθούν σύντομα περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις και μάρκες που θα μας εκπλήξουν ευχάριστα και σε αυτόν τον τομέα. Ως εταιρεία branding λαμβάνουμε πλήθος briefs από ελληνικές επιχειρήσεις για σχεδιασμό νέων συσκευασιών. Και δυστυχώς είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος εμφανίζεται ανάμεσα στους κύριους στόχους.

Μια απλή επίσκεψη στο s/m δεν οδηγεί σε ενθαρρυντικά συμπεράσματα. Η χρήση υπερβολικής  ποσότητας αχρείαστων υλικών συσκευασίας είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. Και φυσικά όλοι θυμόμαστε τι συνέβη στη γαλακτοβιομηχανία της προηγούμενη δεκαετία. Σημαντικό τμήμα της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας οδήγησε την κατηγορία του γάλακτος πίσω στην πλαστική φιάλη, παρόλο που η ελληνική αγορά ήταν από τις πρώτες που την είχαν σχεδόν εγκαταλείψει.

Η ευκολία εμφιάλωσης μαζί με την  εκμετάλλευση της νοσταλγικής εικόνας και της άγνοιας του καταναλωτικού κοινού για την πιθανώς μειωμένη προστασία που παρέχει η διάφανη πλαστική φιάλη και τις αλλοιώσεις που προκαλεί το φως, υπερίσχυσαν της εταιρικής περιβαλλοντικής ευθύνης. Η είδηση λοιπόν που διάβασα πριν λίγες ημέρες ήταν καλοδεχούμενη: Η ΑΒ Βασιλόπουλος δεσμεύτηκε να μειώσει τη χρήση πλαστικού κατά 50% μέχρι το 2025.

Στο πλαίσιο αυτό θα μειωθεί το βάρος του πλαστικού σε πολλές συσκευασίες και θα αντικατασταθεί το 100% των υπόλοιπων πλαστικών συσκευασιών με συσκευασίες από ανακυκλώσιμο, ανακυκλωμένο ή κομποστοποιήσιμο υλικό. Και παράλληλα μέσα στο 2020 θα πάψουν να πωλούνται πλαστικά μιας χρήσης στα καταστήματα του δικτύου, ακολουθώντας την αντίστοιχη οδηγία της Ε.Ε. Ας ελπίσουμε ότι σύντομα θα ακούσουμε αντίστοιχες και ακόμα μεγαλύτερες πρωτοβουλίες και από άλλες εγχώριες επιχειρήσεις.

Η συγκεκριμένη ευρωπαϊκή οδηγία στοχεύει στη σημαντική μείωση των πλαστικών αποβλήτων που παράγει ο ευρωπαϊκός πληθυσμός και ορίζει την  απαγόρευση των πλαστικών αντικειμένων μιας χρήσης μέχρι το 2021. Ψηφίστηκε τον περασμένο Μάιο και τονίστηκε από τον πρωθυπουργό στην πρόσφατη διάσκεψη στον ΟΗΕ ως σημαντικός ελληνικός στόχος.

Σε αυτή την περίπτωση κάποιοι πολιτικοί προηγήθηκαν κάποιων marketers. Διόλου κολακευτικό για τον κλάδο μας που θεωρητικά οφείλει να ανακαλύπτει ανάγκες και τάσεις πριν από οποιονδήποτε άλλο. Αν μη τι άλλο, κάποιες ελληνικές επιχειρήσεις χάνουν την ευκαιρία να επιδείξουν πρωτοπορία και περιβαλλοντική ευθύνη και κινδυνεύουν να εμφανιστούν ότι απλά ακολουθούν όσα άλλοι ορίζουν.