Δεν ήταν η είδηση της ημέρας, αν και ίσως θα έπρεπε. Η Ευρωπαϊκή Ένωση Εταιρειών Επικοινωνίας (EACA) δημιούργησε και παρουσίασε πρόσφατα το «Pitch Evaluator», έναν οδηγό αξιολόγησης ρίσκου-ωφελειών για τη συμμετοχή των agencies σε specs.

Καθώς οι παράμετροι που ορίζουν το επικοινωνιακό έργο περιπλέκονται όλο και περισσότερο, και καθώς το ρίσκο συμμετοχής σε ένα spec μεγαλώνει μαζί με τις απαιτήσεις των διαφημιζόμενων, η σωστή αξιολόγηση μοιάζει υπόθεση δύσκολη, αλλά και αναγκαία. Οι διαδικασίες των specs αποτελούν μία παγιωμένη –και πονεμένη για τα agencies- πρακτική των αγορών διεθνώς.

Οι εταιρείες επικοινωνίας καλούνται να αφιερώσουν σημαντικό χρόνο, κόπο, χρήματα και ανθρώπινους πόρους στην κατάρτιση της πρότασής τους, χωρίς εξασφάλιση –έστω και μερικής πολλές φορές- αποζημίωσης. Από την πλευρά των πελατών, το επιχείρημα είναι αυτό της… ίδιας της ανάθεσης, που σημαίνει ότι επαρκής αποζημίωση θεωρείται η ανάληψη του έργου/λογαριασμού για τον νικητή. Οι υπόλοιποι… την επόμενη φορά. Το Pitch Evaluator στηρίζεται στις προδιαγραφές βέλτιστων πρακτικών που έχει αναπτύξει η EACA από κοινού με την WFA.

Πρόκειται για μία ηλεκτρονική και ιδιαίτερα εύχρηστη πλατφόρμα, η οποία δίνει στα agencies τη δυνατότητα να εκτιμήσουν εάν αξίζει να δεσμευθούν σε ένα spec. Η αξιολόγηση γίνεται μέσα από τρία σετ ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής, τα οποία εξετάζουν το βαθμό δέσμευσης του πελάτη στη διαδικασία (θα είναι παρόντες οι decision makers στο brief και στην παρουσίαση; Έχουν ανακοινώσει αριθμό και ονόματα συμμετεχόντων;

Έχουν ανακοινώσει budget;), τον βαθμό παροχής αναλυτικών και κατανοητών πληροφοριών (ξεκάθαρος στόχος, ζητούμενα, κριτήρια) και τα πιθανά οικονομικά οφέλη ή συνέπειες από τη συμμετοχή (αριθμός συμμετεχόντων, ύψος αμοιβής, ύψος δαπάνης συμμετοχής κλπ). Αξίζει να σημειωθεί, ότι στους παράγοντες που επηρεάζουν το τελικό σκορ περιλαμβάνεται και η χώρα στην οποία διεξάγεται η διαδικασία.

Ίσως θυμάστε πριν μερικά χρόνια, το χιουμοριστικό βίντεο της καναδέζικης διαφημιστικής Zulu, το οποίο στηλίτευε την πρακτική των specs: Ένας υποψήφιος πελάτης ζητούσε από επαγγελματίες άλλων κλάδων να… δοκιμάσει τις υπηρεσίες τους και μετά να αποφασίσει εάν θα αγοράσει, εισπράττοντας από την ειλικρινή απορία, έως και την επιθετική συμπεριφορά. Η λέξη «εμπιστοσύνη», ήταν εκείνη που επανερχόταν στα χείλη των ανυποψίαστων επαγγελματιών, ως απάντηση.

Το Pitch Evaluator σίγουρα δεν λύνει το χρόνιο ζήτημα των specs. Αποτελεί όμως ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, δείχνει ότι ο κλάδος δεν εφησυχάζει και ίσως αποτελεί ένα wake up call για τους πελάτες και τον βαθμό εμπιστοσύνης που δείχνουν στους συνεργάτες τους. Εμπιστοσύνη που ίσως κάποιες φορές είναι λιγότερη απ’ όση δείχνουν σε άλλους συνεργάτες τους και άλλους κλάδους.