H μεγαλύτερη πρόκληση του σύγχρονου αθλητικού marketing είναι ότι διαθέτει ένα εξαιρετικά ευρύ φάσμα και απευθύνεται σε πολλές και διαφορετικές ομάδες καταναλωτών. Το 2021, κυρίαρχες τάσεις θα είναι το live broadcasting από διάφορες πλατφόρμες και social media, η έμφαση στο lifestyle, το «πάντρεμα» του αθλητισμού με τη μόδα και τη μουσική, καθώς και η ανάπτυξη της επαυξημένης πραγματικότητας.

Ο αθλητισμός, αν και «χτυπημένος» από την πανδημία, αναζητά και εφευρίσκει εναλλακτικούς τρόπους προβολής και επαφής με το φίλαθλο κοινό. Αύξηση καταγράφεται στις χορηγίες από τις εταιρείες που ασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, ενώ η επικοινωνία με τους φιλάθλους έχει επιτυχώς μεταφερθεί, από τα γήπεδα στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτά και άλλα ενδιαφέροντα γύρω από το sports marketing, μοιράζεται με το MW ο Πασχάλης Τουντούρης, Founder και CEO της εταιρείας Prosport.

MW: Ποια είναι σήμερα η εικόνα της αγοράς sports marketing στη χώρα μας, σε σχέση με άλλες του εξωτερικού;

Πασχάλης Τουντούρης: Πάρα το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς συγκριτικά με τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και τη σφοδρότητα με την οποία χτυπήθηκε η ελληνική οικονομία από την παρατεταμένη κρίση, καταφέρνουμε να παραμένουμε ανταγωνιστικοί και να αξιοποιούμε τα πλεονεκτήματα που μας προσφέρει η χώρα μας κυρίως ως τουριστικός προορισμός. Ένα πολύ ισχυρό όπλο αποτελεί επίσης, το καταρτισμένο έμψυχο δυναμικό της χώρας μας.

Αισιόδοξο, τέλος, είναι το γεγονός της ραγδαίας αύξησης του ενδιαφέροντος των Ελλήνων για συμμετοχή τους σε αθλητικά events και κυρίως σε outdoor activities.

Κατά τη γνώμη σας, ποια skills είναι απαραίτητα για ένα στέλεχος του συγκεκριμένου κλάδου;

Γνώση, εμπειρία και ευελιξία. Το φάσμα του αθλητικού marketing είναι ευρύ και απευθύνεται σε πολλές και διαφορετικές ομάδες πολιτών/ καταναλωτών. Αυτό αποτελεί και τη μεγαλύτερη πρόκληση, καθώς κύριο μέλημα ενός στελέχους στον κλάδο του αθλητικού marketing είναι να βρίσκει τρόπους να ικανοποιεί τον δέκτη των υπηρεσιών του.

Σαφώς είναι απαραίτητο να έχει πολύ καλή και συνεχώς επικαιροποιημένη γνώση του αντικειμένου το οποίο υπηρετεί και να είναι σε θέση να παίρνει στρατηγικές αποφάσεις. Να είναι proactive, να κινείται με ευελιξία, να σχεδιάζει και να υλοποιεί αφουγκραζόμενος πάντα τις ανάγκες του καταναλωτή και σεβόμενος πάντα τις αξίες του αθλητισμού.

Το 2020 ήταν μια χρονιά που έπληξε σημαντικά τις αθλητικές διοργανώσεις, λόγω πανδημίας. Θεωρείτε ότι το sports marketing κατάφερε να ελιχθεί γρήγορα και αποτελεσματικά για να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα;

Αντιμετωπίζουμε μία πανδημία πρωτόγνωρη για τη γενιά μας. Ο περιορισμός των κοινωνικών επαφών και οι περιορισμοί μετακινήσεων αποτελούν δυστυχώς ένα απροσπέλαστο εμπόδιο σε πολλούς τομείς του αθλητικού marketing. Παρόλα αυτά, αρκετές εταιρείες κατάφεραν με μοναδική δημιουργικότητα και ευελιξία να αξιοποιήσουν τους δύο μήνες του καλοκαιριού που υπήρξε μια ελαφριά χαλάρωση των μέτρων και ορισμένες αφίξεις επισκεπτών από το εξωτερικό.

Οι χορηγίες αποτελούν σημαντικό κομμάτι του αθλητικού οικοσυστήματος. Ποιες μεταβολές εντοπίσατε τη φετινή χρονιά και ποιες «έξυπνες» εναλλακτικές υιοθετήθηκαν, για να μην χαθεί η επικοινωνία με τους φιλάθλους και το κοινό του αθλητισμού;

Είχαμε σαφή αύξηση χορηγιών από τις εταιρείες που ασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Θα έλεγα ότι αποτελεί μια θετική εξέλιξη, διότι βρισκόμασταν πολύ χαμηλά σε χρήση αυτών των υπηρεσιών συγκριτικά με τον Μ.Ο. της ΕΕ.

Η επικοινωνία με το κοινό διατηρείται πλέον κυρίως μέσω των δυνατοτήτων που μας δίνουν οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Από την εμπειρία σας, κατά πόσο έχει αλλάξει το προφίλ του φιλάθλου τα τελευταία χρόνια; Ποια τα βασικά χαρακτηριστικά του και πώς αυτά επηρεάζουν την αγορά συνολικά;

Το να είσαι φίλαθλος είναι προσωπική υπόθεση. Η αφοσίωση του φιλάθλου στον αθλητικό σύλλογο και στους παίκτες που θαυμάζει είναι το βασικό χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί τον αθλητισμό από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα. Ο φίλαθλος ταυτίζεται, δένεται συναισθηματικά, αφιερώνει μεγάλο μέρος της ζωής και της καθημερινότητάς του στην ομάδα του και στο άθλημα που παρακολουθεί. Αυτό που προκύπτει είναι ότι ο κάθε φίλαθλος αποζητά και κάτι διαφορετικό. Το μαγικό στον χώρο του αθλητισμού είναι ότι δεν υπάρχει ένα και μόνο προφίλ φιλάθλου. Μπορεί να είναι ένας ηλικιωμένος κύριος ή μία νεότερη σε ηλικία γυναίκα, ένας πατέρας με το γιο του ή ένας έφηβος με την παρέα του.

Οι φίλαθλοι φυσικά και διαμορφώνουν το κλίμα στον αγώνα, αφού όπως έχει αποδειχθεί στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις, οι εντός έδρας αγώνες είναι πιο επιτυχημένοι. Τα τελευταία χρόνια, με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και των social media, οι φίλαθλοι δημιουργούν οι ίδιοι περιεχόμενο για το άθλημα, τις ομάδες και τους παίκτες που θαυμάζουν. Αυτό αυτομάτως ενισχύει το engagement μεταξύ ομάδων- φιλάθλων και ισχυροποιεί τους μεταξύ τους δεσμούς.

Βλέποντας μπροστά, ποιες τάσεις εκτιμάτε ότι θα κυριαρχήσουν στο sports marketing περιβάλλον το 2021;

Ελπίζοντας σε μερική έστω επιστροφή στην κανονικότητα το 2021 και αξιοποιώντας τα εργαλεία που χρησιμοποιήσαμε συχνότερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πιστεύω ότι οι τάσεις που θα κυριαρχήσουν θα είναι το live broadcasting από διάφορες πλατφόρμες και social media, που δίνει τη δυνατότητα στον θεατή για διαδραστική συμμετοχή σε οποιοδήποτε event.

Επιπλέον, θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στο lifestyle διότι όλο και περισσότεροι αθλητές διατηρούν οι ίδιοι τα δικαιώματα εικόνας τους, αλλά θα δούμε κι ένα πάντρεμα του αθλητισμού με τη μόδα και τη μουσική. Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και την περαιτέρω ανάπτυξη της επαυξημένης πραγματικότητας, που λόγω της μεγάλης της αποδοχής από το κοινό αποτελεί πλέον ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια μας.

Συμπληρώστε τη φράση: «Το μέλλον του αθλητισμού είναι…» …στο χέρι μας!

Focus Points

  • Τα στελέχη αθλητικού marketing πρέπει να έχουν πολύ καλή γνώση του αντικειμένου τους, να είναι σε θέση να παίρνουν στρατηγικές αποφάσεις, να είναι proactive, να κινούνται με ευελιξία, να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες του καταναλωτή και να σέβονται πάντα τις αξίες του αθλητισμού
  • Παρατηρούμε σαφή αύξηση χορηγιών από τις εταιρείες που ασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Πρόκειται για μια θετική εξέλιξη, διότι βρισκόμασταν πολύ χαμηλά σε χρήση αυτών των υπηρεσιών συγκριτικά με τον Μ.Ο. της ΕΕ
  • Με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και των social media, οι φίλαθλοι δημιουργούν οι ίδιοι περιεχόμενο για το άθλημα, τις ομάδες και τους παίκτες που θαυμάζουν. Αυτό αυτομάτως ενισχύει το engagement μεταξύ ομάδων- φιλάθλων και ισχυροποιεί τους μεταξύ τους δεσμούς
  • Στις τάσεις που θα κυριαρχήσουν το 2021 συμπεριλαμβάνεται και το live broadcasting από διάφορες πλατφόρμες και social media, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στον θεατή για διαδραστική συμμετοχή σε οποιοδήποτε event