Με την ενέργεια να γίνεται «προσωπική υπόθεση» για τον καταναλωτή, τα brands επενδύουν στη διαρκή και διαφανή ενημέρωση των πελατών, κρατώντας «ζεστή» τη μεταξύ τους σχέση.

Η ενέργεια βρίσκεται, πλέον, στο επίκεντρο της προσοχής των καταναλωτών, καθώς επηρεάζει ολοένα και περισσότερο τον τρόπο ζωής και το πορτοφόλι τους. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την έκθεση της EY «Energy transition consumer insights», η οποία κατέγραψε τις απόψεις 70.000 οικιακών καταναλωτών ενέργειας, σε 18 αγορές, σε διάστημα δύο ετών. Σύμφωνα με την έρευνα, το 71% των καταναλωτών ενδιαφέρεται περισσότερο να μειώσει το κόστος και την κατανάλωση ενέργειας, σήμερα, σε σύγκριση με πέρυσι, με το 65% να δηλώνει ότι ενδιαφέρεται περισσότερο τώρα σε σχέση με έναν χρόνο πριν, για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειάς του, για τη μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος (61%) και για την αγορά νέων ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών (50%).

Όπως εξηγεί ο Μάνος Εξαρχουλάκος, Εμπορικός Διευθυντής, ZeniΘ, η ενεργειακή κρίση προκαλεί ανασφάλεια και πιέσεις στους προϋπολογισμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων που καλούνται να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος για την κάλυψη των ενεργειακών τους αναγκών. «Είναι απολύτως αναμενόμενο ότι η ξαφνική μεταβολή στα δεδομένα πλήττει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και απαιτεί νέες προσεγγίσεις από τους παρόχους. Σε ό,τι μας αφορά, επενδύουμε στη διαρκή και διαφανή ενημέρωση των πελατών μας, αναφορικά με το κόστος της ενέργειας και τις επιλογές που έχουν, προκειμένου να ελέγξουν την κατανάλωση. Επιπλέον, διατηρούμε ξεκάθαρες ανταγωνιστικές χρεώσεις σε βάθος χρόνου και αποφεύγουμε τα “πυροτεχνήματα”.

Προτιμούμε να οικοδομούμε και να δίνουμε αξία σε μακροχρόνιες σχέσεις εμπιστοσύνης συνολικά με τους καταναλωτές, παρά να διεκδικούμε πρόσκαιρα και με παρελκυστικές εμπορικές πρακτικές νέους πελάτες, εις βάρος της αξιοπιστίας μας ως προς τους υφιστάμενους».

Η ισχύς εν τη ενώσει
Οι εξαγορές στον κλάδο της ενέργειας συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό, για την αντιμετώπιση των προκλήσεων. Η Mytilineos προχώρησε σε συμφωνία για εξαγορά του συνόλου των μετοχών της εταιρείας Watt+Volt. Με την προσθήκη του χαρτοφυλακίου 200.000 πελατών της Watt+Volt, η δραστηριότητα της Mytilineos στη λιανική αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, όπου μέσω της Protergia – Τομέας Ηλεκτρικής Ενέργειας & Φυσικού Αερίου κατέχει ήδη την 1η θέση μεταξύ των ιδιωτών παρόχων, ενισχύεται καθώς το ενιαίο μερίδιο αγοράς, πλέον, αγγίζει το 10%.

Επιπλέον, η Nrg προχώρησε στην εξαγορά του 60% της εταιρείας Automotive Solutions, η οποία αποτελεί παίκτη στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, με δραστηριότητα από το 2002, εδραιώνοντας τη θέση της στον χώρο του e-mobility και της βιώσιμης μικροκινητικότητας.

Συνέπεια & σιγουριά τα κύρια ζητούμενα
Εν μέσω ενεργειακής κρίσης, τα βασικά ζητούμενα του καταναλωτή από έναν πάροχο ενέργειας έχουν αλλάξει. Όπως αναφέρει η Πόπη Ασλανίδου, Chief Marketing Officer, Watt+Volt, τα κύρια ζητούμενα την περίοδο που διανύουμε είναι 1. η δημιουργία αίσθησης σιγουριάς, 2. η επιβεβαίωση ότι νοιάζεται πραγματικά για τους καταναλωτές, αποδεικνύοντάς το με πράξεις,
3. διαφάνεια και συνέπεια στην τιμολογιακή πολιτική όσο και στη διαμόρφωση της συνολικής εμπειρίας του πελάτη, 4. η διαθεσιμότητα κάθε στιγμή που είναι απαραίτητη η ενημέρωση και η βοήθεια, σε ένα τοπίο που διαρκώς αλλάζει. «Αν προσπαθούσα να το χωρέσω σε μια λέξη, αυτή θα ήταν το resilience. Χρησιμοποιώ τον αγγλικό όρο γιατί περικλείει, ταυτόχρονα, έννοιες όπως η προσαρμοστικότητα, η ελαστικότητα, η ικανότητα να αλλάζεις οπτική & στρατηγική, όταν οι συνθήκες αλλάζουν», επισημαίνει η ίδια.

Οδηγός το customer experience
Για να θεωρηθεί επιτυχημένη μία καμπάνια, χρειάζεται να επικοινωνηθεί στο σωστό μέσο, την κατάλληλη στιγμή. Ποιο κανάλι, λοιπόν, θεωρείται πως αποτελεί τον καλύτερο δίαυλο επικοινωνίας και διάδρασης με τον καταναλωτή; Για την Π. Ασλανίδου, υπάρχει μόνο μία απάντηση στο παραπάνω ερώτημα, στην εποχή που ζούμε: το κανάλι της επιλογής του. «Για αυτό, έχει υψίστη σημασία ο σχεδιασμός της εμπειρίας του καταναλωτή, ώστε να εκφράζονται με συνέπεια οι αξίες της μάρκας σε όλα τα στάδια του customer journey, ενώ, την ίδια στιγμή, ο πελάτης εισπράττει μια ομοιόμορφη εμπειρία ανάλογη των προσδοκιών του, ανεξάρτητα με το πώς θα θελήσει να συνδιαλεγεί με τη μάρκα».

Από την πλευρά του, ο Μ. Εξαρχουλάκος επισημαίνει πως σε κάθε επικοινωνία, η εταιρεία προσπαθεί να συνδυάσει τα διαθέσιμα κανάλια για να μεταφέρει, ανάλογα με τις στοχεύσεις της, το value proposition της στους καταναλωτές. «Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η επένδυσή μας στα ψηφιακά κανάλια είναι αντίστοιχη του ρυθμού της ψηφιακής μας μετάβασης. Ο ψηφιακός δίαυλος επικοινωνίας παράγει άμεσα μετρήσιμα αποτελέσματα και διευκολύνει τη διαρκή ανατροφοδότηση της σχέσης μας με τους πελάτες. Αφού μπορούμε να παρουσιάσουμε πολλές περισσότερες πληροφορίες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας, καθώς και να δώσουμε λύσεις για εξοικονόμηση ενέργειας. Αυτό, άλλωστε, χαρακτηρίζει την προσέγγισή μας και στο κομμάτι της επικοινωνίας: Η δημιουργία προστιθέμενης αξίας για τους πελάτες», τονίζει ο ίδιος.

Ψηφιακά και… οικονομικά
Οι εταιρείες του κλάδου δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην ψηφιακή τους παρουσία, εστιάζοντας, παράλληλα, στην εξοικονόμηση της ενέργειας, ζήτημα που απασχολεί ιδιαίτερα τους καταναλωτές. Σε αυτό το πλαίσιο, η DDB Athens σχεδίασε δύο καμπάνιες για λογαριασμό της ΔΕΗ. Η πρώτη -προϊοντική- καμπάνια αφορά στην υπηρεσία e-contract, η οποία αναφέρεται στην αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της επιχείρησης, ώστε οι καταναλωτές να έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν νέο συμβόλαιο με τη ΔΕΗ εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά, εύκολα, γρήγορα και «ήρεμα», όπως αναφέρεται. Η δεύτερη καμπάνια αφορά στην επικοινωνία της myEnergy πλατφόρμας, όπου πρωταγωνιστής ήταν ο γνωστός ΔΕΗ myEnergy Coach, που υποδέχθηκε τους νέους στόχους των καταναλωτών, με αφορμή την έναρξη της νέας χρονιάς.

Στη νέα καμπάνια 360Ο της Volton, την οποία υπογράφει η Wunderman Thompson, σε παραγωγή Βright Shoe, με σλόγκαν «Δίπλα σας, καθαρά και έξυπνα», τονίζεται πως η εταιρεία παραμένει δίπλα στον πελάτη με λύσεις και ιδέες για να πετύχουν μαζί την εξοικονόμηση της ενέργειας που γίνεται υπόθεση όλων μας.

Στο ίδιο κλίμα και η Nrg, η οποία εμπιστεύθηκε την Backbone για τη δημιουργία ενός διαδραστικού περιβάλλοντος στο saveyournrg.gr, το οποίο δείχνει στους καταναλωτές πώς να εξοικονομήσουν ενέργεια σε κάθε «χώρο» του σπιτιού τους, μέσα από υπηρεσίες και λύσεις της Nrg. Το «Save Your nrg Quiz» ενσωματώνει στοιχεία gaming και εκπαιδεύει τους χρήστες μέσω ενός quiz σχετικά με την εξοικονόμηση ενέργειας.

Επιπλέον, έχοντας στόχο την ενίσχυση της digital παρουσίας της, η Elpedison έχτισε σχέση εμπιστοσύνης με τη Lighthouse, η οποία ανέλαβε τη δημιουργία του νέου website της, οδηγώντας στη βελτίωση του User experience του καταναλωτή.

H Elpedison λάνσαρε το 2022 και νέα τηλεοπτική καμπάνια, με στόχο να αναδείξει όλο το φάσμα των καινοτομιών της Elpedison, που «συνεργάζονται» για να επιτευχθεί ο μακρόπνοος στόχος, της βιώσιμης ανάπτυξης. Για την οπτικοποίηση του concept επιστρατεύτηκε μια ορχήστρα κλασικής μουσικής, η οποία ερμηνεύει το διάσημο κομμάτι «Struggle for Pleasure», του συνθέτη Wim Mertens. Η ταινία ξεκινά με τους μουσικούς να παίζουν δίπλα σε φωτοβολταϊκά πάρκα, ανεμογεννήτριες, σταθμούς ηλεκτροκίνησης, μέσα σε γραφεία, αλλά και στη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Elpedison, όπου η ταινία κορυφώνεται αφού το κοινό συναντά για πρώτη φορά ολόκληρη την ορχήστρα, υπό την καθοδήγηση του μαέστρου της. Η καμπάνια δημιουργήθηκε από τη McCann Athens, ενώ την παραγωγή ανέλαβε η Stefi.

Έντονη χορηγική δράση
Παράλληλα, αξιοσημείωτες είναι και οι χορηγικές δράσεις των εταιρειών του κλάδου, με συνεπείς συνεργασίες που τις συνδέουν με τον αθλητισμό και την ψυχαγωγία. Σε αυτό το πλαίσιο, η Nrg έγινε χορηγός στο εγχείρημα του Έλληνα κολυμβητή υπερ-αποστάσεων, Σπύρου Χρυσικόπουλου.

Επίσης, η ZeniΘ έδωσε το «παρών» στον 10o Διεθνή Νυχτερινό Ημιμαραθώνιο Θεσσαλονίκης, ως χορηγός, ενώ στήριξε, για δεύτερη χρονιά, καλλιτεχνικές διοργανώσεις, πραγματοποιώντας μαζί με τον Αντώνη Ρέμο, 5 συναυλίες σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.

Υλοποιώντας, επίσης, χορηγικές δράσεις, η Watt+Volt υπήρξε ο Χάλκινος χορηγός του All Star Game 2022 που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο στο Κλειστό Γήπεδο Μπάσκετ του ΟΑΚΑ, με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την ίδρυση του ΕΣΑΚΕ, ενώ, για έκτη συνεχή χρονιά, έως το 2023, η εταιρεία ανανέωσε τη συνεργασία της με την Basket League, συνεχίζοντας, με αυτόν τον τρόπο, να στηρίζει τις ομάδες και τους αθλητές της, έχοντας παρουσία σε κάθε διοργάνωση.

Επικοινωνία με εταιρική υπευθυνότητα
Οι εταιρείες της κατηγορίας λαμβάνουν, επίσης, πρωτοβουλίες για την προστασία του περιβάλλοντος και του κοινωνικού συνόλου. Η DDB Athens δημιούργησε, για τρίτη συνεχή χρονιά, την καμπάνια για την ΕΚΕ πρωτοβουλία «Ένα με τα Παιδιά» της ΔΕΗ, καλώντας το κοινό να στείλει «καλή ενέργεια» μέσα από το website της. Στόχος της πρωτοβουλίας ήταν να συγκεντρώσει και να δωρίσει ένα εκατ. ευρώ σε 10 οργανώσεις για παιδιά, κάνοντας πραγματικότητα τις ευχές τους για την κάλυψη έργων υποδομής, πάγιο εξοπλισμό, λειτουργικά έξοδα και παιχνίδια. Η καμπάνια αναπτύσσεται 3600 σε παραγωγή Avion Films και σκηνοθεσία Πάνου Κορώνη.

Στο ίδιο κλίμα και η Watt+Volt, η οποία προχώρησε στην υλοποίηση 14 κοινών δράσεων για την προστασία και την αναβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος, μαζί με τον οργανισμό Aegean Rebreath, το 2022, πραγματοποιώντας υποβρύχιους και παράκτιους καθαρισμούς σε Καλαμάτα, Κω, Κέα, Σαντορίνη, Μύκονο, Λαύριο, Τήνο, Σκύρο, Αλόννησο, Μήλο, Πάρο, Ηράκλειο, Ζάκυνθο και Νάξο.

Νέο έτος, νέες τάσεις
Αφήνοντας πίσω της τις επιπτώσεις του Covid-19, η ενεργειακή επικαιρότητα επικεντρώνεται σε νέες τάσεις. Σύμφωνα με την Π. Ασλανίδου, η «επιστροφή» στην κοινωνικότητα όπως την ορίζαμε στην προ-covid εποχή, ο σωστός συνδυασμός αξιοποίησης της τεχνολογίας σε αρμονία με τον ανθρώπινο παράγοντα που παραμένει απαραίτητος για να κάνει τη διαφορά στη δημιουργία personalized experiences και η ιδιαίτερη έμφαση στο well-being, σε συνδυασμό με το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα, θα αποτελέσουν τις νέες τάσεις που θα διαμορφώσουν τον κλάδο, το 2023. «Ειδικά σε μια low-involvement κατηγορία όπως είναι αυτή της ενέργειας, χρειάζεται ιδιαίτερη δημιουργικότητα και εφευρετικότητα για να είσαι ένα βήμα μπροστά από τον καταναλωτή», συμπληρώνει η Chief Marketing Officer της Watt+Volt.

Aπό την πλευρά του, ο Μ. Εξαρχουλάκος αναφέρει πως η ενεργειακή ασφάλεια, η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, καθώς και η προσήλωση στους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης, συνολικά, θα συνεχίσουν να απασχολούν τον ενεργειακό κλάδο και το 2023. «Σε ό,τι αφορά την αγορά της λιανικής, η συζήτηση θα μετατοπιστεί από το πεδίο της τιμής στο πεδίο της αξίας. Οι πάροχοι ενέργειας θα χρειαστεί να πείσουν για τη συνολική τους προσφορά, την καινοτομία και τον συνδυασμό των διαθέσιμων υπηρεσιών τους για τη στήριξη των πελατών τους. Επίσης, να διαθέσουν έξυπνα προϊόντα και υπηρεσίες και να δεσμευθούν σε πρακτικές που προωθούν τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη στη σχέση με τους καταναλωτές», επισημαίνει ο Εμπορικός Διευθυντής της ZeniΘ.


Μάνος Εξαρχουλάκος, Εμπορικός Διευθυντής, ZeniΘ

«Εμπιστοσύνη, διαφάνεια, ανταποδοτικότητα, το τρίπτυχο των αξιών μας»
Η στρατηγική μας διαμορφώνεται από το τρίπτυχο των αξιών μας: Εμπιστοσύνη, διαφάνεια, ανταποδοτικότητα. Στεκόμαστε δίπλα στους υφιστάμενους και δυνητικούς πελάτες μας ως πραγματικός ενεργειακός συνοδοιπόρος. Αφουγκραζόμαστε τις πραγματικές τους ανάγκες και μιλάμε «ξεκάθαρα» και με διαφάνεια για τις προκλήσεις του σήμερα, κερδίζοντας το δικαίωμα «να τους κοιτάμε στα μάτια». Κάνουμε την εμπιστοσύνη θεμέλιο των σχέσεών μας, την αναγνωρίζουμε και την επιβραβεύουμε ανταποδίδοντας αξία μέσα από τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και τις πρακτικές μας σε όλα τα επίπεδα.


Πόπη Ασλανίδου, Chief Marketing Officer, Watt+Volt

Με βλέμμα στραμμένο στο μέλλον
Η στρατηγική της Watt+Volt περιστρέφεται ανέκαθεν γύρω από την καινοτομία στον σχεδιασμό των προγραμμάτων, στη διαμόρφωση της εμπειρίας του πελάτη, στη διεύρυνση του δικτύου αλλά και στην εξυπηρέτηση του πελάτη. Με αυτόν τον τρόπο λειτουργούμε στην καθημερινότητά μας αλλά και στον σχεδιασμό της στρατηγικής μας.