Αλλαγή στις καταναλωτικές συμπεριφορές καταγράφεται και στην κατηγορία του παγωτού, με την απόλαυση να μεταφέρεται στο σπίτι, σε οικογενειακή συσκευασία.

Αλλαγή στις καταναλωτικές συμπεριφορές καταγράφεται και στην κατηγορία του παγωτού, με την απόλαυση να μεταφέρεται στο σπίτι, σε οικογενειακή συσκευασία. Νέα κανάλια κερδίζουν έδαφος, ενώ τα brands επαναπροσδιορίζουν τη στρατηγική τους με βάση τα νέα δεδομένα, αλλά και τις τάσεις που αναδιατάσσουν τα κριτήρια επιλογής.

Σημαντικές προκλήσεις έχει δημιουργήσει η κρίση της πανδημίας στην αγορά του παγωτού, με την καθυστέρηση του ανοίγματος της σεζόν και τις μειωμένες τουριστικές ροές να διαμορφώνουν ένα περιβάλλον που απαιτεί ευέλικτο σχεδιασμό και έγκαιρη ανταπόκριση στις νέες καταναλωτικές ανάγκες. Εντούτοις, οι προβλέψεις είναι αισιόδοξες για την κατηγορία σε διεθνές επίπεδο, με τα επικαιροποιημένα στοιχεία της Technavio να τοποθετούν τον μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξής της στο 5%, για το διάστημα 2020-2024. Αν και υπάρχουν λιγότερο και περισσότερο αισιόδοξα σενάρια, οι αναλυτές συστήνουν στα brands να εστιάσουν στα ταχύτερα αναπτυσσόμενα segments, διατηρώντας παράλληλα το μερίδιό τους στα υπόλοιπα.

Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΕΓΧΩΡΙΑΣ ΑΓΟΡΑΣ
Στην ελληνική αγορά, η συνολική πορεία της κατηγορίας σε ετήσιο επίπεδο είναι εξαιρετικά θετική. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία Απριλίου 2020 (YtD) της IRI, σημειώνεται άνοδος σε όγκο κατά 21,6% και σε όρους αξίας κατά 20%, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ανοδικά κινούνται και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με +10,2% στον όγκο πωλήσεων, αν και σε όρους αξίας σημειώνουν οριακή πτώση κατά 0,1%. Η τρέχουσα συγκυρία επηρεάζει διαφορετικά κάθε κανάλι και θέτει νέα δεδομένα και κριτήρια επιλογής για την επόμενη μέρα.

Η Νατάσα Τσινάβου, Senior Brand Manager Παγωτού της Κρι Κρι, μεταφέρει την εικόνα: «Ο κλάδος του τυποποιημένου παγωτού και ειδικά το κανάλι του s/m έχει επηρεαστεί κατά μικρότερο ποσοστό σε σχέση με τον κλάδο του HORECA. Σαφώς και οι προοπτικές του κλάδου επηρεάζονται άμεσα από την πορεία του τουρισμού μας φέτος, αλλά και από μια πιθανή νέα έξαρση του ιού.

Τα μικρά σημεία όμως, που είναι κατεξοχήν τα σημεία όπου ο καταναλωτής ψάχνει να βρει το κίτρινο ψυγείο Κρι Κρι για να απολαύσει το αγαπημένο του παγωτό, άργησαν φέτος να τοποθετήσουν παγωτά, προκαλώντας καθυστέρηση στο άνοιγμα της σεζόν. Μετά την κρίση που επέφερε η πανδημία, προβλέπουμε ότι θα υπάρξει μείωση της κατανάλωσης επαγγελματικού παγωτού και στροφή στο τυποποιημένο παγωτό, καθώς ο καταναλωτής το θεωρεί πιο ασφαλές».

ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ
Τα νέα λανσαρίσματα στην κατηγορία αντανακλούν τις εξελίξεις, καθώς η πανδημία επιταχύνει την ήδη δυναμική τάση της κατανάλωσης στο σπίτι και τη στροφή σε οικογενειακές συσκευασίες και πολυσυσκευασίες. Έτσι, η Κρι Κρι εμπλουτίζει τη σειρά παγωτών Kρι Κρι Heartmade με τη νέα γεύση Βανίλια, σε συσκευασία 3lt και ειδική οικονομική τιμή. Με κλασικές γεύσεις, αλλά και νέες επιλογές στις συσκευασίες των 1.5lt και των 3lt, τα Κρι Κρι Heartmade περιλαμβάνουν τις γεύσεις Βανίλια, Κακάο, Φράουλα, Φιστίκι, Καραμέλα, Μπανάνα, Stracciatella, Σύκο και Αγριοκέρασο, και με 50% παγωτό δώρο.

Παράλληλα, η Κρι Κρι προχωρά σε νέες προσθήκες και στις πολυσυσκευασίες. Φέτος λανσάρει τα ξυλάκια Master Double, με σοκολάτα και καραμέλα σε mini μέγεθος και πολυσυσκευασία των 6 τεμαχίων και νέα πολυσυσκευασία ΠαγωτοΓεμιστών Κρι Κρι σοκολάτα, με 12 τεμάχια. Νέες γεύσεις παρουσιάζουν και τα παγωτά Häagen-Dazs, σε συσκευασία 460ml: την White Peach & Raspberry –παγωτό ροδάκινο με σιρόπι σμέουρου και κομμάτια ροδάκινου και την Chocolate Salted Caramel -παγωτό σοκολάτα με σιρόπι καραμέλα και κομμάτια αλμυρής καραμέλας.

Λανσάρουν επίσης δύο νέες πολυσυσκευασίες που περιλαμβάνουν 3 ξυλάκια των 80ml, σε δύο γεύσεις: Salted Caramel -παγωτό καραμέλα με σιρόπι αλμυρής καραμέλας, επικάλυψη σοκολάτας και κομμάτια αλμυρής καραμέλας και Peanut Butter Crunch -παγωτό φυστικοβούτυρο με σιρόπι φυστικοβούτυρο και επικάλυψη σοκολάτας με κομμάτια φυστίκια.

O ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ
Σε ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού και αυξανόμενων προκλήσεων, η καινοτομία καλείται να παίξει τον ρόλο του καταλύτη. Σύμφωνα με την Mordor Intelligence, η επένδυση στην καινοτομία για την αναβάθμιση της κατηγορίας του παγωτού ενισχύεται σταθερά, με τις γεύσεις, τις υφές και τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στην παρασκευή να εμπλουτίζονται και να εξελίσσονται.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η οικογένεια Boss διευρύνθηκε με το Full Pecan Pralines, με γεύση καραμέλας, σοκολάτα γάλακτος, σιρόπι καραμέλας μέσα στο παγωτό και κομμάτια καραμελωμένου πεκάν στην επικάλυψη. Από την πλευρά της, η Häagen-Dazs ανανέωσε την επικάλυψη στα ξυλάκια της, για να τα κάνει πιο τραγανά, διατηρώντας τις συνταγές των παγωτών στο εσωτερικό, ενώ τα ξυλάκια Master Double αποτελούν τη multitextured πρόταση της Κρι Κρι με πραγματική σοκολάτα.

ΓΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΟΥΤΑΛΙΑ
Χωρίς να διαρρηγνύει τους δεσμούς της με τη διάσταση της απόλαυσης, η αγορά του παγωτού κινείται προς την κατεύθυνση της ευεξίας, ακολουθώντας τους καταναλωτές στην υιοθέτηση πιο υγιεινών διατροφικών συνηθειών. Σύμφωνα με την Global Market Insights, η κατηγορία του οργανικού παγωτού αναμένεται να προσελκύσει μεγάλη μερίδα των καταναλωτών, ενώ αυξημένη ζήτηση παρουσιάζουν και οι επιλογές με λιγότερες θερμίδες, ζάχαρη και λιπαρά.

Σε αυτή τη λογική, η Κρι Κρι λάνσαρε τη σειρά Frozen Yogurt παγωτών σε 2 γεύσεις, Salted Caramel και Βύσσινο, με παγωτό γιαούρτι φτιαγμένο από αυθεντικό στραγγιστό γιαούρτι Κρι Κρι με 100% ελληνικό γάλα ημέρας. Επίσης, διεύρυνε την γκάμα των παγωτών με 0% ζάχαρη, λανσάροντας το νέο κύπελλο Master 0%, με παγωτό βανίλια με 0% ζάχαρη και 0% λιπαρά, συνοδευόμενο από σιρόπι σοκολάτας με 0% ζάχαρη.

ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΠΛΑΝΟΥ
Ενώπιον των ιδιαίτερων συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί, οι μάρκες παγωτού καλούνται να προσαρμόσουν τον επικοινωνιακό σχεδιασμό τους και να θέσουν νέες προτεραιότητες και στόχους. Σε αυτό το πλαίσιο, ένα άρτια οργανωμένο 360 media blend αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσματικό.

Η Νατάσα Τσινάβου σημειώνει σχετικά: «Η οικονομική ύφεση δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστη την κατηγορία, για όλους τους παίκτες της αγοράς. Για τον λόγο αυτό, το επικοινωνιακό μας πλάνο για τη φετινή χρονιά έχει διαφοροποιηθεί σε κάποια σημεία σε σχέση με τις προηγούμενες, συνεχίζει όμως να περιλαμβάνει above the line επικοινωνία σε τηλεόραση, digital μέσα και outdoor διαφήμιση, με κύριο στόχο τη δημιουργία awareness για την ύπαρξη των νέων λανσαρισμάτων».

ΟΙ 10 ΠΙΟ ΔΥΝΑΜΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ ΠΑΓΩΤΟΥ
1 Διατροφική διαφάνεια και επιλογές με λιγότερες θερμίδες: Οι καταναλωτές στρέφονται όλο και συχνότερα σε λιγότερο «ένοχες» απολαύσεις, ενώ όλο και περισσότερες μάρκες προβάλλουν με ευκρίνεια τον αριθμό των θερμίδων σε κάθε προϊόν.

2 Απόλαυση στο μέγιστο: Στον αντίποδα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που παραμένουν πιστοί στη «σκοτεινή» πλευρά του παγωτού, αναζητώντας σε αυτό μόνο την απόλαυση. Τα brands φροντίζουν και για αυτούς, προσθέτοντας νέες, πλούσιες υφές, επιπλέον στρώσεις και επικαλύψεις.

3 Απομάκρυνση από το γάλα: Τα παγωτά χωρίς συστατικά γάλακτος έχουν διευρύνει τη βάση τους πέρα από τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη. Οι vegan επιλογές κερδίζουν όλο και περισσότερους οπαδούς, ενώ αυξάνονται τα ποσοστά εκείνων που απλά αποφεύγουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Μικρά και μεγάλα brands επεκτείνουν τα προϊοντικά τους portfolios, χρησιμοποιώντας ως βάση γάλα καρύδας, βρώμης ή αμυγδάλου.

4 Προσθήκη λειτουργικών συστατικών: Με άξονα την ισορροπημένη δίαιτα αλλά και τη φιλοσοφία του «better me», οι καταναλωτές αναζητούν προϊόντα που προσφέρουν κάτι παραπάνω. Στο παγωτό, τέτοιου είδους προσθήκες γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, προβιοτικά, πρωτεΐνες, φυτικές ίνες και κανναβιδιόλη (CBD).

5 Cross category συνδυασμοί: Οι εταιρείες «παντρεύουν» διαφορετικά brands, ή δημιουργούν προτάσεις με επιτυχημένα προϊόντα άλλων κατηγοριών, εισάγοντας νέες περιστάσεις κατανάλωσης. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι το φετινό λανσάρισμα από τη Froneri του παγωτού Merenda, που συνδυάζει παγωτό κακάο–φουντούκι και πραλίνα φουντουκιού. Προτείνεται για κατανάλωση απευθείας από το κύπελλο ή σε συνδυασμό με άλλα υλικά για δημιουργίες όλον τον χρόνο.

6 Εξεζητημένα γευστικά προφίλ: Έθνικ γεύσεις, αλκοόλ, τσάι και μπαχαρικά συμμετέχουν πλέον δυναμικά στη γευστική παλέτα της κατηγορίας του παγωτού. Οι μάρκες αρχίζουν να απευθύνονται σε πιο «εκπαιδευμένους» γευστικούς κάλυκες και συνδυάζουν premium υλικά με κλασικές γεύσεις για μοναδικές και εκλεπτυσμένες γαστρονομικές εμπειρίες.

7 Αλμυρή «εισβολή»: Αλώνοντας το γλυκό «κάστρο» του παγωτού, αλμυρές γεύσεις όπως πατάτες τηγανιτές, πρέτσελ, ροκφόρ, αβοκάντο ή καλαμπόκι, μπαίνουν σε ξυλάκια και κυπελλάκια και αλλάζουν τις γευστικές ισορροπίες, προκαλώντας τους πιο τολμηρούς καταναλωτές.

8 Αίσθηση αποκλειστικότητας: Το FOMO (Fear of Missing Out) βρήκε θέση και στην κατηγορία του παγωτού, καθώς limited edition παγωτά και χειροποίητες προτάσεις που παράγονται σε μικρές ποσότητες δημιουργούν μια αίσθηση αποκλειστικότητας και προσελκύουν όλο και περισσότερους καταναλωτές.

9 Η επανάσταση του snacking: Η τάση του snackification έχει αναπροσδιορίσει πολλές κατηγορίες στην αγορά του τροφίμου. Στο πεδίο του παγωτού, οι καινοτομίες στο μέγεθος, τη συσκευασία και τη δυνατότητα μεταφοράς την τροφοδοτούν ακόμα περισσότερο.

10 Εξατομίκευση: Το 47% όσων καταναλώνουν τακτικά παγωτό έχουν θετική άποψη για τα customized/εξατομικευμένα προϊόντα. Το ενδιαφέρον για tailor-made προτάσεις εντείνεται καθώς τα καταστήματα παγωτού αναζητούν νέους τρόπους διαφοροποίησης, υιοθετώντας την προσέγγιση του personalization και στο γευστικό επίπεδο.
Πηγή: www.barry-callebaut.com/

IN THE NEWS
Σε δύο επενδυτικές πρωτοβουλίες προχώρησε η ελληνική εταιρεία παραγωγής παγωτού Kayak ABEE. Η πρώτη αφορά την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της Chillbox AE και το 100% της Chillbox Global AE. Η δεύτερη αφορά την πλειοψηφική συμμετοχή στην εταιρεία Κρητικά Παγωτά, μονάδα παραγωγής παγωτού με πρώτη ύλη το κατσικίσιο γάλα του νησιού.

Στο πλαίσιο συμμετοχής στη μάχη κατά της πανδημίας, η Kayak προχώρησε στην προσφορά παγωτού σε 4 νοσοκομεία της Αθήνας, αντιλαμβανόμενη την πίεση που αντιμετωπίζει το προσωπικό υγείας. Επίσης, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού, η Kayak ανακοίνωσε ότι την 1η Ιουνίου προσφέρει τις εισπράξεις των πωλήσεων από παιδικές της γεύσεις σε παιδιά που έχουν ανάγκη, ενισχύοντας την Κιβωτό του Κόσμου.

Η Froneri Ελλάς, στο πλαίσιο της νέας της συνεργασίας με την Τράπεζα Τροφίμων, προσέφερε 100.000 παγωτά σε 111 κοινωνικούς φορείς, ενισχύοντας ανθρώπους που αυτήν την περίοδο έχουν περιορισμένη πρόσβαση ακόμη και σε βασικά αγαθά.

FOCUS POINTS
– Η συνθήκη της πανδημίας έδωσε ώθηση στην αύξηση της κατανάλωσης στο σπίτι, αλλάζοντας τις ισορροπίες ανάμεσα στα κανάλια πώλησης

– Ο επικοινωνιακός σχεδιασμός επαναπροσδιορίζεται, ακολουθώντας τις εξελίξεις και τις νέες καταναλωτικές ανάγκες

– Τα brands εμπλουτίζουν την γκάμα τους σε οικογενειακές συσκευασίες και πολυσυσκευασίες

– Η τάση για υγιεινές επιλογές και premium γεύσεις ενισχύεται, με την κατηγορία να διευρύνει τις προτάσεις της

Η ΚΑΡΑΝΤΙΝΑ ΑΥΞΑΝΕΙ ΤΙΣ ONLINE ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Η ηλεκτρονική αποδελτίωση και ανάλυση των διαδικτυακών δημοσιευμάτων, με το Monitor by Innews, έδειξε ότι στο διάστημα των τελευταίων 12 μηνών, το brand παγωτού με τις περισσότερες αναφορές είναι το Nirvana με πάνω από 627 αναφορές και μερίδιο δημοσιότητας 37%. Δεύτερο σε δημοσιότητα έρχεται το παγωτό Magic (27%), τρίτο το Magnum (20%) και ακολουθούν Boss (6%), Scandal (6%) και Master (4%).

Για το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα (Ιούνιος 2019-Μάιος 2020), ο συνολικός όγκος αναφορών σε ειδησεογραφικά sites, blogs, twitter και forums ξεπέρασε τις 1.700 αναφορές. Ο μήνας με τις περισσότερες αναφορές ήταν ο Μάιος 2020, με 308 δημοσιεύσεις, ενώ από τον Μάρτιο του 2020 παρατηρείται μία αύξηση στις αναφορές, όχι μόνο λόγω του καιρού, αλλά και σε συνδυασμό με λέξεις που αφορούσαν την καραντίνα, καθώς, λόγω της παραμονής στο σπίτι, ο κόσμος στράφηκε στην κατανάλωση snacks και γλυκών.

Το 89% των αναφορών είναι tweets και σε πολλές περιπτώσεις έχουν χιουμοριστικό περιεχόμενο. Ακολουθούν οι δημοσιεύσεις σε sites και blogs (10,5%), ενώ καταγράφηκαν και ελάχιστες αναφορές σε forums. Η έρευνα έγινε για τα brands Nirvana, Magic, Magnum, Boss, Scandal και Master για το διάστημα 01/06/2019-31/05/2020, σε ειδησεογραφικά sites, blogs, forums και Twitter.

Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor by Innews (http://innews.gr) για λογαριασμό του Marketing Week. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδελτίωσης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από έντυπα (εφημερίδες, περιοδικά), διαδίκτυο (ειδησεογραφικά sites, blogs, forums, twitter), τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς.