Ξεπέρασε τα 5,5 εκατ. ευρώ το κονδύλι για τις επικοινωνιακές ανάγκες του ευρύτερου δημόσιου τομέα το πρώτο 15νθήμερο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία που αφορούν σε 11 δημόσιους φορείς. Η εξέλιξη αυτή δείχνει ότι το ελληνικό δημόσιο παραμένει ενεργό σε μεταρρυθμίσεις, οι οποίες προφανώς και έχουν ανάγκη ευρύτερης επικοινωνίας.

Ίσως να περίμενε κανείς να γκρινιάξουμε για το ύψος των κονδυλίων, τα οποία δεν είναι και λίγα, εν μέσω μάλιστα πανδημίας, η οποία έχει δημιουργήσει σημαντικά οικονομικά προβλήματα τόσο στο ίδιο το κράτος, όσο και στην αγορά. Προβλήματα που αναμένεται να ενταθούν τους προσεχείς μήνες, όσο η πανδημία απομακρύνεται και πλησιάζει η στιγμή που τα χρήματα που έχουν δοθεί από το κράτος θα πρέπει να επιστραφούν, αφού είναι δανεικά.

Κι όμως, ο μόνος τρόπος να επιστραφούν όχι από φορολογία προσώπων και επιχειρήσεων, αλλά από φορολογικά έσοδα που θα προκύπτουν από αναπτυξιακές δράσεις είναι απλά… να υπάρξουν αυτές οι δράσεις. Και το κράτος είναι αυτό που πάντα δίνει τον ρυθμό. Οπότε, ναι, πρέπει να γίνουν μεταρρυθμίσεις και ναι, αυτές οι μεταρρυθμίσεις έχουν επικοινωνιακές ανάγκες, πρέπει να διαφημιστούν.

Εάν ισχύει αυτό που λέει ο λαός ότι «η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται», ίσως το 2021 να συνεχιστεί η αύξηση των διαφημιστικών κονδυλίων του ελληνικού δημοσίου, τάση που έχει ξεκινήσει από το 2019. Όσο όμως η κατάσταση με την πανδημία και το άνοιγμα της οικονομίας παραμένουν ρευστά, η αύξηση αυτή θα είναι έωλη.

Τι αφορούν όμως τα πρώτα διαφημιστικά κονδύλια; Εκ πρώτης φαίνεται ότι υπάρχουν Υπουργεία αλλά και Περιφέρειες που έχουν επιπλέον επικοινωνιακές ανάγκες, αφού εμφανίζονται με περισσότερα από ένα διαφημιστικά προγράμματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το μεγαλύτερο διαφημιστικό κονδύλι που εγκρίθηκε αφορά στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και είναι ύψους 1.990.600 ευρώ.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης, ύψους 962.794,70 ευρώ, ενώ ακολουθεί το επικοινωνιακό πρόγραμμα της Περιφέρειας Θεσσαλίας με δαπάνη 882.000 ευρώ. Μάλιστα, για τη Θεσσαλία και την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης εγκρίθηκε και δεύτερο επικοινωνιακό πρόγραμμα αξίας 520.000 ευρώ.

Στη συνέχεια υπάρχουν εγκεκριμένα διαφημιστικά κονδύλια για την προβολή της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, ύψους 343.000, την προβολή του δήμου Αρταίων, δαπάνης 254.688 ευρώ, την προβολή της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιφέρειας Κρήτης, αξίας 325.000 ευρώ, το πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης, ύψους 100.000 ευρώ, την επικοινωνιακή προβολή της Εθνικής Αρχής Συντονισμού ΕΣΠΑ, αξίας 47.120 ευρώ, το πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, με δαπάνη 74.400 ευρώ, καθώς και την προβολή του Δήμου Πάρου, αξίας 81.587,12 ευρώ. Σε όλα τα παραπάνω μπορούμε να προσθέσουμε και τα 18,5 εκατ. ευρώ που θα επενδυθούν διαφημιστικά για την Εθνική Εκστρατεία Εμβολιασμού, που έχει ήδη ξεκινήσει.

Ας το ξεκαθαρίσουμε λοιπόν: Το πρόβλημα δεν είναι εάν το ελληνικό κράτος επενδύει πολλά χρήματα σε διαφήμιση όταν αυτά αφορούν έργα εκσυγχρονισμού, αλλά ο τρόπος που αυτά δίνονται. Απαιτείται διαφάνεια σε κάθε βήμα, ώστε να εκλείψουν και οι φωνές που μιλούν για σπατάλη. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει μεγάλα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση και η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη από ότι πριν 15 χρόνια. Ωστόσο υπάρχουν ακόμα σημαντικά βήματα που πρέπει να γίνουν. Η τεχνολογία στέκεται αρωγός σε αυτή την κατεύθυνση. Αρκεί να συμπορευθούν μαζί της και οι νοοτροπίες. Το τελευταίο είναι και το πιο δύσκολο…