Έχετε δει ποτέ μια διαφήμιση, μια συσκευασία ή ένα προϊόν, το οποίο σας έφερε στο μυαλό όμορφες αναμνήσεις και σας γέμισε θετικά συναισθήματα; Σίγουρα ναι. Ξεκίνησε να αναδύεται ως τάση τα τελευταία χρόνια, αλλά αναμένεται να κορυφωθεί το 2021. Δεν είναι άλλο από το nostalgia marketing.
Η νέα καθημερινότητα της πανδημίας, με κύριο χαρακτηριστικό τον εγκλεισμό των καταναλωτών στο σπίτι, αναδεικνύει το nostalgia marketing ως πολύτιμο εργαλείο επικοινωνίας, προώθησης και engagement. Στις παρούσες συνθήκες, όλοι νοσταλγούν πράγματα, καταστάσεις και στιγμές ευχάριστες, οικείες και γνώριμες, από μια περασμένη εποχή, πιο ξέγνοιαστη.
Το 71% των Αμερικανών δηλώνει ότι ξεκίνησε να παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια από τη στιγμή που ξεκίνησε η πανδημία, με τον έναν στους τρεις να στρέφεται σε κλασικά video games της παιδικής του ηλικίας, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της OnePoll. Στη χώρα μας, οι πωλήσεις παιχνιδιών, όπως τα παζλ, εκτοξεύτηκαν τη χρονιά που πέρασε, ενώ θραύση έκαναν και σειρές που διαδραματίζονται σε άλλες δεκαετίες, όπως το Stranger Things του Netflix. Αντίστοιχα, κάποιες από τις πιο πρόσφατες διαφημιστικές καμπάνιες που κυκλοφορήσαν στην ελληνική αγορά, έχουν «αέρα» άλλης εποχής, vintage διάθεση και ρετρό αισθητική.
Στοχεύοντας κατά κύριο λόγο στους millennials, οι marketers προσπαθούν να προσφέρουν τη «ζεστασιά» και ασφάλεια που αναζητούν οι καταναλωτές. Άλλωστε, έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Journal of Consumer Research, φανερώνει ότι το συναίσθημα της νοσταλγίας έκανε τους συμμετέχοντες περισσότερο πρόθυμους να δαπανήσουν χρήματα σε καταναλωτικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Και αν θεωρείτε ότι το nostalgia marketing έρχεται σε σύγκρουση με την τεχνολογική εξέλιξη, ξανασκεφτείτε το. Οι καταναλωτές ψήνουν δικό τους ψωμί, φτιάχνουν παζλ και ακούν μουσική άλλων δεκαετιών, αναζητώντας παρηγοριά σε όλες αυτές τις εμπειρίες, σημειώνει η Victoria Petrock, eMarketer principal analyst, καταλήγοντας: «Με μια πρώτη ματιά η ροπή προς τη νοσταλγία μπορεί να φαίνεται ως σημάδι επιστροφής στο low tech. Αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια. Αντίθετα, οι νέες τεχνολογίες είναι αυτές που κάνουν πραγματικότητα πολλές από αυτές τις νοσταλγικές απολαύσεις».