Eξι μήνες πριν ίσως φαίνονταν μακρινό όνειρο, ωστόσο σήμερα πλέον μιλάμε για κάτι χειροπιαστό: Από τις 15 Μαϊου άνοιξε ο τουρισμός και πλέον η «βαριά βιομηχανία» της χώρας ξεκινά και πάλι τη λειτουργία της. Με πολύ χαμηλότερες προσδοκίες εσόδων βέβαια, αφού στόχος είναι αυτά να φθάσουν το 50% των αντίστοιχων του 2019.

Σε κάθε περίπτωση, η χώρα εισέρχεται σε μια νέα περίοδο, μερικής κανονικότητας, ενώ απαιτείται η χάραξη νέας επικοινωνιακής στρατηγικής για τον τουρισμό της, η οποία είναι πλέον διαφοροποιημένη τόσο όσο προς τα δεδομένα, όσο και προς τα ζητούμενα. Στο πλαίσιο αυτό, την προηγούμενη εβδομάδα και για 4η συνεχόμενη χρονιά ο ΕΟΤ και η Aegean παρουσίασαν τη νέα διαφημιστική καμπάνια για την τουριστική προβολή της χώρας στο εξωτερικό, η οποία έχει τον τίτλο “Sunshine Discount”.

Όπως και οι προηγούμενες καμπάνιες συνδιαφήμισης ΕΟΤ- Aegean έτσι και η νέα “Sunshine Discount” καμπάνια, με τη χρήση της τεχνολογίας, προσαρμόζεται δυναμικά στις διαφορετικές αγορές και τα διαφορετικά κοινά και εντοπίζοντας όσους αναζητούν τις επόμενες διακοπές τους στην Ελλάδα ή και σε ανταγωνιστικούς προορισμούς, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να κερδίσει τον επισκέπτη. Η καμπάνια ξεκίνησε ήδη και θα διαρκέσει έως το τέλος του χρόνου, Απευθύνεται στους επισκέπτες από 10 βασικές χώρες στόχευσης (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Βέλγιο, Αυστρία, Πολωνία, Σουηδία, Δανία και Ολλανδία), ενώ θα προβάλλεται σε όλα τα διαδικτυακά  μέσα (Facebook, Instagram, YouTube), καθώς και στα κανάλια της Aegean, αξιοποιώντας την πελατειακή βάση της τελευταίας, τα δημοφιλή social media που διαθέτει, όσο και τις οθόνες εντός των αεροσκαφών της.

Δεν μπορούμε να ξέρουμε πόσο αποτελεσματική θα είναι, δεδομένου ότι τα επιδημιολογικά δεδομένα παραμένουν στο «κόκκινο» και απαιτείται από όλους μεγάλη προσοχή ώστε να μην υπάρξουν πισωγυρίσματα, που στην προκειμένη περίπτωση θα είναι καταστροφικά. Όπως και να έχει όμως, η επανεκκίνηση του τουρισμού δίνει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να αναδειχθεί η δυναμική του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και η ανάγκη αυτό να εκσυγχρονιστεί από κάθε άποψη. Και μεγάλος σύμμαχος σε αυτή την προσπάθεια μπορεί να είναι το Ταμείο Ανάκαμψης.

Όπως αποτυπώθηκε και στο πρόσφατο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, η Ελλάδα έχει μπροστά της μια μοναδική ιστορική ευκαιρία εκμεταλλευόμενη τα κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης να εμπλουτίσει το τουριστικό της προϊόν και να προχωρήσει σε μπαράζ επενδύσεων στις υποδομές που θα δώσουν νέα δυναμική στην ανάπτυξη της οικονομίας. Μερικά από τα έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και αφορούν στις τουριστικές υποδομές της χώρας είναι η επέκταση της προβλήτας κρουαζιέρας του ΟΛΠ, η μαρίνα Αλίμου, το project του Ελληνικού που αποτελεί ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο, η επένδυση στα Αστέρια της Γλυφάδας, η χερσόνησος του Αστέρα Βουλιαγμένης όπου θα  δημιουργηθεί μια μαρίνα «κόσμημα» στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου, η περαιτέρω ανάπτυξη και εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» κ.α.

Σύμφωνα με τις οικονομικές μελέτες, για να μπορέσει ο ελληνικός τουρισμός να ανακάμψει στο ποσοστό του ΑΕΠ που κατείχε πριν την πανδημία, θα πρέπει να προσεχή χρόνια η Ελλάδα να υποδέχεται κάθε χρόνο 35 – 40 εκατ. τουρίστες, κάτι που είναι σχεδόν απαγορευτικό δεδομένων των ελλείψεων στις απαιτούμενες υποδομές.

Για να τα καταφέρει ωστόσο θα πρέπει να εστιάσει στον ποιοτικό τουρισμό και να αναπτύξει μεταξύ άλλων τον θρησκευτικό και τον αθλητικό τουρισμό, αλλά και τον τουρισμό υγείας, προσελκύοντας τουρίστες με αναβαθμισμένες ανάγκες. Η πανδημία ανέδειξε με τον πλέον επίπονο τρόπο την μεγάλη σημασία του τουρισμού στην ελληνική οικονομία. Ας είναι αυτή η συνειδητοποίηση η αρχή του ολικού επανασχεδιασμού του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στα νέα ζητούμενα, με αιχμή το Ταμείο Ανάκαμψης. Η ευκαιρία είναι μοναδική και ίσως δεν εμφανιστεί ξανά…