Tα τελευταία χρόνια τα ρεπορτάζ και οι εικόνες για την περιβαλλοντική μόλυνση από πλαστικά πρέπει να είναι από τα πιο πολυπαιγμένα θέματα στα ηλεκτρονικά μέσα και τα κοινωνικά δίκτυα.

Και όσο περνάει ο καιρός η ένταση μετάδοσής τους γίνεται ακόμα μεγαλύτερη. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που η μία μετά την άλλη οι μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις αποφασίζουν να κάνουν κάτι γι’ αυτό. Πριν λίγους μήνες, η Nestlé, η μεγαλύτερη εταιρεία τυποποιημένων τροφίμων στον κόσμο, ανακοίνωσε τη δραστική μείωση των πλαστικού μιας χρήσης έτσι ώστε μέχρι το 2025 να έχει κάνει το 100% των συσκευασιών της  ανακυκλώσιμες ή επαναχρησιμοποιήσιμες.

Μάλιστα το νεοϊδρυθέν Nestlé Institute of Packaging Sciences στην Ελβετία θα αναπτύσσει και θα δοκιμάζει νέες λύσεις συσκευασίας για να χρησιμοποιηθούν σε όλες τις 2.000 μάρκες της, από εμφιαλωμένα νερά μέχρι τρόφιμα και σκυλοτροφές. Πέρυσι η Starbucks και η McDonald’s ανακοίνωσαν την σύμπραξή τους για την κυκλική οικονομία.

Πρώτη πρωτοβουλία της σύμπραξης είναι το NextGen Cup Challenge που έχει στόχο, μεταξύ άλλων, τον σχεδιασμό του τέλειου κυπέλλου για κρύα και ζεστά ροφήματα, από φυτικές ίνες, που θα μπορεί όχι μόνο να ανακυκλωθεί αλλά και να κομποστοποιηθεί. Υπολογίζεται ότι μόνες τους η Starbucks και η McDonald’s  είναι υπεύθυνες για το 4% από τα 600 δις κύπελλα μιας χρήσης που καταναλώνονται κάθε χρόνο. 

Σύντομα στην σύμπραξη μπήκαν και η Coca-Cola, η  Nestlé, η Wendy’s και η Yum Brands, στην οποία ανήκουν η Pizza Hut, η Taco Bell, η KFC. Μάλιστα το σχέδιο του κυπέλλου θα είναι διαθέσιμο χωρίς κόστος για οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση, χωρίς να χρειάζεται να ανήκει στην σύμπραξη. Αντίστοιχα, το Shake Shack θα σταματήσει να χρησιμοποιεί πλαστικά καλαμάκια εντός του 2019 ενώ η Subway και η Burger King έχουν ανακοινώσει να σταματήσουν να τα χρησιμοποιούν, σε όλα τα καταστήματά τους διεθνώς, μέχρι το τέλος του ερχόμενου έτους.

Η λίστα από αντίστοιχες πρωτοβουλίες δεν έχει τελειωμό. Επιχειρηματικοί κολοσσοί, παρά το μέγεθός τους, δεν φείδονται πρωτοβουλιών και οικονομικών πόρων για να ανταποκριθούν στο ενδιαφέρον της κοινωνίας. Κινούνται σχετικά γρήγορα και βελτιώνουν τη σχέση των μαρκών τους με τον καταναλωτή.

Σκέφτομαι ότι αυτή θα ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία για μικρότερους Έλληνες παίκτες, να αξιοποιήσουν την ευελιξία που τους προσφέρει το μέγεθός τους ώστε να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αλλά δυστυχώς τα παραδείγματα που μπορώ να σκεφτώ δεν είναι πολλά. Ας ελπίσουμε ότι σύντομα θα βρεθούν οι ελληνικές επιχειρήσεις και μάρκες που θα μας εκπλήξουν ευχάριστα και σε αυτόν τον τομέα.