Οι φιλοσοφικές θεωρίες έχουν δώσει διαφόρων ειδών απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα. Ο άνθρωπος, έχει που να αποταθεί. Ο… καταναλωτής όμως; Το marketing, τι έχει να του πει για όλα αυτά;

Σύμφωνα με έναν από τους πλέον διάσημους «γκουρού» του marketing, η απάντηση κρύβεται σε μόλις τρία γραμματάκια: WOM. Ο Martin Lindstrom, o κοντούλης Δανός με τα μαύρα ρούχα, υποστηρίζει ότι, η επόμενη εποχή του marketing έχει να κάνει με ακριβώς αυτό: Το Word of Mouth.

Οι άνθρωποι είναι σαν τους τερμίτες, λέει ο Lindstrom. Λειτουργούν σαν ένας, τεράστιος εγκέφαλος, εκκρίνοντας μια χημική ουσία που τους επιτρέπει να συνεργάζονται και να συγχρονίζουν τη δραστηριότητά τους. Οι τερμίτες, όχι οι άνθρωποι. Οι άνθρωποι, κάνουν περίπου το ίδιο. Όταν αλληλεπιδρούν, τείνουν να ακολουθούν και να μιμούνται ο ένας τον άλλο. Ή καλύτερα, να εμπιστεύονται τις επιλογές τους και να τις υιοθετούν. Ο Lindstrom μιλά για το WOM στο τελευταίο του βιβλίο «Brainwashed», αντλώντας από τα αποτελέσματα πειράματος που διεξήγαγε στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ. Εκεί, οι κάτοικοι μας ολόκληρης γειτονιάς, υποβλήθηκαν εν αγνοία τους για τρεις μήνες στην επιρροή μιας «νεοφερμένης» οικογένειας, που είχε έναν και μόνο σκοπό: Να τους συστήνει προϊόντα και να τους κάνει οπαδούς τους…

Σύμφωνα με τον ίδιο, το πείραμα αποκάλυψε ότι η υπέρτατη δύναμη που επιχειρήσεις και brands οφείλουν να τιθασεύσουν, είναι αυτή, το Word of Mouth. «Έχει τη δύναμη να αλλάξει ακόμη και τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη γεύση», υποστηρίζει. Υπάρχει και ένας κανόνας -λέει επίσης-, σύμφωνα με τον οποίο, ένα άτομο μπορεί να «προσεγγίσει» εννιά πρεσβευτές, και αυτοί οι εννιά, να δημιουργήσουν απήχηση σε άλλους ενενήντα. Μάλιστα, δεν χρειάζονται καν εννιά, αρκεί το ένα εκείνο πρόσωπο που θα ξεκινήσει τη διάδοση και θα υποκινήσει τις τυχαίες συζητήσεις…

Πριν από περίπου δύο χιλιετίες, και κάποιος άλλος χρησιμοποίησε αυτή τη δύναμη. Αυτός βέβαια, είχε κάτι παραπάνω από εννιά «πρεσβευτές». Για την ακρίβεια, δώδεκα… Ωραία όλα αυτά Martin, αλλά αυτό που δεν μας λες, είναι πως στο καλό θα καταφέρουμε να «περπατήσουμε πάνω στο νερό», ή τέλος πάντων, να έχουμε εκείνη τη φοβερή ιδέα, που οι άνθρωποι θα θελήσουν να πιστέψουν και να μοιραστούν, «εις τους αιώνας των αιώνων»… Αλλά αυτό, είναι μάλλον μια άλλη ιστορία …